waarom mag je van de wet pas seks hebben vanaf je 16e?

  • 3 November 2012
  • 65 reacties
  • 28595 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
heey,
waarom zou de regering zo moeilijk doen over welke leeftijd je seks mag hebben?
ik zit nu in de 3e en bijna iedereen heeft al seks gehad. iedereen in de klas is 14-15 jaar.
zijn ze nu strafbaar?

65 reacties

Haha, alsjeblieft zeg. Misschien verbieden ze het wel voor een reden.


ik heb t niet alleen over drank seks en roken enzo
ik ben dislecties en in mijn exame zou bij nederlands mijn spellings fouten niet meegerekend worden maar de regiring heeft dat veranderd dus nu kan ik geenb bijna geen voldoende meer halen

xxx


Examen? Je bent 14 -.-''

Anyhow, ze maken onderscheid tussen leer spelling en snap spelling oid, als jij een woord kan leren met je dislexie rekenen ze dat natuurlijk niet fout.
Haha, alsjeblieft zeg. Misschien verbieden ze het wel voor een reden.


ik heb t niet alleen over drank seks en roken enzo
ik ben dislecties en in mijn exame zou bij nederlands mijn spellings fouten niet meegerekend worden maar de regiring heeft dat veranderd dus nu kan ik geenb bijna geen voldoende meer halen

xxx


Examen? Je bent 14 -.-''

Anyhow, ze maken onderscheid tussen leer spelling en snap spelling oid, als jij een woord kan leren met je dislexie rekenen ze dat natuurlijk niet fout.


ze rekenen t allebij fout en niet alleen op exame maar ook op gewone toetsen
en ik doe mis volgend jaar al exame

xxx
Haha, alsjeblieft zeg. Misschien verbieden ze het wel voor een reden.


ik heb t niet alleen over drank seks en roken enzo
ik ben dislecties en in mijn exame zou bij nederlands mijn spellings fouten niet meegerekend worden maar de regiring heeft dat veranderd dus nu kan ik geenb bijna geen voldoende meer halen

xxx


Examen? Je bent 14 -.-''

Anyhow, ze maken onderscheid tussen leer spelling en snap spelling oid, als jij een woord kan leren met je dislexie rekenen ze dat natuurlijk niet fout.


ze rekenen t allebij fout en niet alleen op exame maar ook op gewone toetsen
en ik doe mis volgend jaar al exame

xxx


Ik ken heel veel dyslectische mensen, en hun hebben dit allemaal niet. Bij mij op school ook niet.
Haha, alsjeblieft zeg. Misschien verbieden ze het wel voor een reden.


ik heb t niet alleen over drank seks en roken enzo
ik ben dislecties en in mijn exame zou bij nederlands mijn spellings fouten niet meegerekend worden maar de regiring heeft dat veranderd dus nu kan ik geenb bijna geen voldoende meer halen

xxx


Examen? Je bent 14 -.-''

Anyhow, ze maken onderscheid tussen leer spelling en snap spelling oid, als jij een woord kan leren met je dislexie rekenen ze dat natuurlijk niet fout.


ze rekenen t allebij fout en niet alleen op exame maar ook op gewone toetsen
en ik doe mis volgend jaar al exame

xxx


Ik ken heel veel dyslectische mensen, en hun hebben dit allemaal niet. Bij mij op school ook niet.


op exame is in heel nederland op andere toetsen word bij elke school zelf bepaald

xxx
Als het door je school wordt bepaald is het toch niet de schuld van de overheid? 😉
holy shit!!!! deze topic is al 1200+ keer bekeken!!!!
Je mag gewoon seks hebben maar er zijn wel een aantal strafbare regels zoals:
-Seks hebben in het openbaar (buiten, etc)
-Met een volwassen.


Dus ook niet in de tuin? Dan zijn onze schuinoverburen strafbaar. hihi!
eigenlijk als je jonger bent dan 18 vind de overheid dat je nog niet goed door hebt wat er gebeurd als je bepaalde keuzes maakt en daarom stellen ze je onder de 18 dus onder je ouders. je ouders nemen dus de belangrijke keuzes zonder dat ze daar met jou over te hoeven overleggen. natuurlijk doen ze dit wars wel, maar toch. 
de overheid vind dus dat jullie nog niet goed doorhebben wat je er allemaal mee kan verpesten, met seks, (stel je voor het gaat fout en je krijgt op je 12de een baby)
de leeftijdsgrens is dan net als bij drinken op 16. de gemiddelde leeftijd dat je in nederland ontmaagd word ligt ook rond de 16 / 17. dus er zijn genoeg mensen die het al voor hun 16de doen.
ik vind het echt niet heel slim als je bijvoorbeeld 14 bent om het dan al te gaan doen. maar dat moet je zelf weten

Je ouders zijn verantwoordelijk voor je tot je 24e.
Door alle jongeren een test te laten doen op school.. Elke week moeten jongeren onder de 16 een test doen.. En daar komt dan uit of dat je seks hebt gehad. Heb je dat gedaan.. dan komt dat uit die test eruit. :D
Een test? Ook in de 1e? bij ons op school volgens mij niet, maar ik wil niet onderzocht worden!?
Dus ook niet in de tuin? Dan zijn onze schuinoverburen strafbaar. hihi!

Een tuin valt niet onder de openbare weg.
OOOOOO, alleen de openbare weg.
Maar wie doet "het" nou op de weg.
Nee, hoor ik snap het wel.
OOOOOO, alleen de openbare weg.
Maar wie doet "het" nou op de weg.
Nee, hoor ik snap het wel.

gewoon goed oppassen voor auto' s en dergelijke
De overheid zecht dat de meiden, en jongen nog niet rijp zijn. 
maar om het dan wettelijk verboden te maken, gaat dat niet wat ver?
Staat alleen in de wet zodat er bij hele extreme gevallen iets aan gedaan kan worden. Als de politie je betrapt gaan ze je niet aanhouden omdat je 'te jong' bent. Ze bellen alleen je ouders en je krijgt een flinke bekeuring 😉
Er zit geen leeftijdsgrens aan sex, behalve als een minderjarige met een meerderjarige doet. of iemand van 17 met iemand van 9, als voorbeeld.

Wil niet veel zeggen maar ik was al geen maagd meer toen ik 15 was, Cops tryna to catch me? Catch meh if you can!
jonguhh heb gwn seks je moet alleen zorgen dat je ouders er niet achter komen.

x L&N
Ik studeer onder andere rechten en ik denk dat ik hier een duidelijk antwoord op kan geven.

Het klopt dat er in het wetboek van strafrecht een grens wordt gesteld van 16 jaar. Dit betekend dat het strafbaar is als je onder deze leeftijd seks hebt, ook als jongere onder elkaar. Welliswaar wordt er een onderscheid gemaakt tussen de leeftijd 12 tot 16 en jonger dan 12 jaar. Zolang er geen klacht wordt ingediend als de leeftjid tussen de 12 en 16 ligt, word er niks strafbaar vervolgd. Seks met iemand onder de 12 jaar is uiteraard wel strafbaar.

Deze grens heeft de Raad van Kinderbescherming ingediend. Ze willen kinderen beschermen tegen ontucht. Er zijn in de politiek veel discussies geweest om de leeftijdsgrens van seks te verlagen, maar velen vreesden dat hiermee kinderen tussen de 12 en 16 jaar onvoldoende beschermd zouden kunnen worden tegen het overwicht van volwassenen.


Hopelijk hebben jullie er wat aan! 😃
je bent vanaf je 16e seksueel meerder jarig maar als je zelf nog geen 16 bent en het meisjeof jongen waarmee je het doet ook niet is er niks strafbaars oja je moet wel boven de 12 zijn en trouwens er is niemand die op de regels let dus zolang er niet een overdreven groot leeftijdsverschil is er eigenlijk niks aan de hand
Zolang je tussen de 12 en de 16 bent ben je WEL strafbaar volgens de wet. Maar zoals je zegt: er wordt niet actief op gehandhaafd dus tenzij een van de ouders moeilijk gaat doen krijg je er geen problemen mee.
Erm... Volgens mij geld hier het volgende :

12-16 jaar oud : Word "gedoogd" als allebij de ouderlijke partijen het goedkeuren.Zolang bijde partners het goed vinden  ( Dus als de ouders van je partner aangifte doen heb je en probleem)
16-18 Jaar oud : Legaal als beide partner's het willen ( Dus niet ontucht of misbruik )
18 > jaar oud : Legaal ( Dus niet Ontucht of misbruik )
Hoi HardMaxwell en Sonne,
Willen jullie niet off-topic gaan...
Groetjes,
Mary - De Kindertelefoon


wat is off-topic
btw, @Sonne pleeg geen zelfmoord hoor!!!!!   ik was ook eens het leven zat, toen ging ik luisteren naar dit nummer en ik voelde me echt beter als je de mening begrijpt.. 

volgens mij mag je geen link sturen srry
er staat wel in 'de wet' dat je pas mag neuken vanaf je 16e, niet strafbaar maar wel verplicht therapie en als het nog kan abortus geloof ik (weet niet zeker) maar idc, ik bedoel 1 zijn die gasten in den haag zelf de grootste criminelen en 2: als ze.nou ook al gaan bepalen wanneer je.mag neuken kunnen ze helemaal me rug op
Reputatie 2
Badge +17
Op dit moment is de wettelijke minimumleeftijd om seks te hebben 16 jaar. Heeft iemand seks met een min zestienjarige, zelfs al is die akkoord, dan spreekt men over aanranding van de eerbaarheid.
De wet heeft bepaalde 'regels' opgesteld over het hebben van seks. Op dit moment - en daarover is in het parlement al heel wat gediscussieerd - zegt de wet dat de koppelwettelijke minimumleeftijd voor seksueel contact 16 jaar is. Of je er op dat moment al klaar voor bent, is een andere zaak. Als je seks hebt met een jongere die nog geen 16 is, dan is dit wettelijk gezien strafbaar: het wordt beschouwd als "aanranding van de eerbaarheid".

Wanneer je seks hebt met een jongere van nog geen 14, wordt dit wettelijk beschouwd als "verkrachting". Vrijen met een meisje of jongen tussen 16 en 18 jaar is dus niet verboden. Dit is natuurlijk maar het wettelijke aspect, eerst moeten je partner en jij zelf bepalen of jullie er al klaar voor zijn.

Leeftijdsverschil kan een rol van betekenis spelen bij seks: bijvoorbeeld doordat de ene al meer ervaring heeft dan de ander. Maar dat is maar één factor. Het belangrijkste is dat jullie je er allebei goed bij voelen en mekaar gelijkwaardig behandelen.


Hierin staat duidelijke informatie over vanaf je hoeveelste seks mag hebben enzo. 
(ik kan hier geen waarschuwing voor krijgen. als je de bron erbij vermeldt is het goed)
BRON:  allesoverseks.be

Reageer