waarom mag je van de wet pas seks hebben vanaf je 16e?

  • 3 November 2012
  • 65 reacties
  • 28599 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
heey,
waarom zou de regering zo moeilijk doen over welke leeftijd je seks mag hebben?
ik zit nu in de 3e en bijna iedereen heeft al seks gehad. iedereen in de klas is 14-15 jaar.
zijn ze nu strafbaar?

65 reacties

Ik ben verliefd op een vriend van me. Hij is 17 en ik 14. Is dat soms erg?
Deze site legt het wel uit hoop ik:

http://www.allesoverseks.be/cms/vragen/seks/vanaf-welke-leeftijd-mag-ik-seks-hebben.aspx

Ik heb geen idee waarom. Misschien tegen pedos ofzo haha ; p
Volgens de wet ben je vanaf je 16e seksueel meerder jarig. Als je dan seks hebt met iemand van boven de 16e en je bent zelf geen 16 dan ben je strafbaar
Vanaf je 12e mag je seks hebben volgens de wet. 
Volgens de wet ben je vanaf je 16e seksueel meerder jarig. Als je dan seks hebt met iemand van boven de 16e en je bent zelf geen 16 dan ben je strafbaar
Daar klopt dus niks van.
Vanaf je 12e mag je seks hebben volgens de wet. 
Daar klopt dus niks van.
Hoi allemaal,

ik merk dat er veel onduidelijkheid is over dit onderwerp. Daarom hier een antwoord wat hopelijk meer duidelijkheid geeft:

"Kinderen tot 12 jaar zijn voor de wet altijd beschermd. Het is verboden om seks te hebben met iemand beneden deze leeftijd. Tussen de 12 en 16 jaar ligt dat wat anders. Als er seks plaatsvindt met iemand die ouder is, dan kunnen de ouders daarvan aangifte doen. Het betrokken meisje moet dan ook worden gehoord door de politie en uiteindelijk zal een rechter uitmaken of het strafbaar is wat er is gebeurd. Dat is afhankelijk van de situatie. Als een meisje van 15 seks heeft met haar vriendje van 16 zal dat geen probleem zijn. Is die persoon bijvoorbeeld 30, dan kan het wel een probleem worden. Vanaf 16 jaar is het niet verboden om seks te hebben (op vrijwillige basis natuurlijk)."

Deze tekst komt van www.vraaghetdepolitie.nl. Hier kun je terecht met al je vragen over veiligheid, de wet etc.

Groetjes Liz
Kindertelefoon
Ja danku Liz,
Ik heb even wat gegoogled en kwam hierop:
Kinderen tot 12 jaar zijn voor de wet altijd beschermd. Het is verboden om seks te hebben met iemand beneden deze leeftijd. Tussen de 12 en 16 jaar ligt dat wat anders. Als er seks plaatsvindt met iemand die ouder is, dan kunnen de ouders daarvan aangifte doen. Het betrokken meisje moet dan ook worden gehoord door de politie en uiteindelijk zal een rechter uitmaken of het strafbaar is wat er is gebeurd. Dat is afhankelijk van de situatie. Als een meisje van 15 seks heeft met haar vriendje van 16 zal dat geen probleem zijn. Is die persoon bijvoorbeeld 30, dan kan het wel een probleem worden. Vanaf 16 jaar is het niet verboden om seks te hebben (op vrijwillige basis natuurlijk)

Bovendien betekent het niet dat als iedereen in je klas als seks heeft gehad dat jij het ook moet doen. Ik heb het zelf voor het eerst in de vijfde gedaan met het meisje waar ik nog steeds samen mee ben en nog steeds super veel van hou. Ook zeggen veel vaak dat ze het gedaan hebben maar dat is echt altijd niet zo, bij mij hebben heel veel het ook gezegd maar later kwam eruit dat het helemaal niet zo was. Voel je niet geforceerd en doe het alleen als je het echt wil en je je er zeker van voelt, van zoiets fijns wil je later geen spijt krijgen.
Reputatie 2
Badge +17
Ik heb even wat gegoogled en kwam hierop:
Kinderen tot 12 jaar zijn voor de wet altijd beschermd. Het is verboden om seks te hebben met iemand beneden deze leeftijd. Tussen de 12 en 16 jaar ligt dat wat anders. Als er seks plaatsvindt met iemand die ouder is, dan kunnen de ouders daarvan aangifte doen. Het betrokken meisje moet dan ook worden gehoord door de politie en uiteindelijk zal een rechter uitmaken of het strafbaar is wat er is gebeurd. Dat is afhankelijk van de situatie. Als een meisje van 15 seks heeft met haar vriendje van 16 zal dat geen probleem zijn. Is die persoon bijvoorbeeld 30, dan kan het wel een probleem worden. Vanaf 16 jaar is het niet verboden om seks te hebben (op vrijwillige basis natuurlijk)

Bovendien betekent het niet dat als iedereen in je klas als seks heeft gehad dat jij het ook moet doen. Ik heb het zelf voor het eerst in de vijfde gedaan met het meisje waar ik nog steeds samen mee ben en nog steeds super veel van hou. Ook zeggen veel vaak dat ze het gedaan hebben maar dat is echt altijd niet zo, bij mij hebben heel veel het ook gezegd maar later kwam eruit dat het helemaal niet zo was. Voel je niet geforceerd en doe het alleen als je het echt wil en je je er zeker van voelt, van zoiets fijns wil je later geen spijt krijgen.

Het eerste deel, copyright van de Kindertelefoon 😉
mag vanaf je 12e zolang bijde personen tussen 12 en 16 zijn dan is het niet strafbaar maar wird wel als aanranding gezien geen boete taak of gevangenis straf voor niemand

vanaf je 16e mag je seks hebben met oudere mensen
Je mag alleen niet als minderjarige met een 18+er seks hebben. verder kan het volgens mij gewoon
heey,
waarom zou de regering zo moeilijk doen over welke leeftijd je seks mag hebben?
ik zit nu in de 3e en bijna iedereen heeft al seks gehad. iedereen in de klas is 14-15 jaar.
zijn ze nu strafbaar?


Echt waar? Welke school zit je lol hoe hebben ze zo vroeg al sex
Hey
Er is volgens mij niks met met een relatie tussen iemand van 17 en 14.
Je moet alleen duidelijk je grenzen aangeven en alleen doen waar jij klaar voor bent.
Peace
sportfreak
De ene is met 14 al toe aan seks , en de andere 14 jarige speelt nog met poppen. Maar er moet moet ergens een grens gesteld worden, en dat is dus 16 geworden in Nederland.

De gedachte erachter is dat kinderen de gevolgen van hun daden nog niet goed kunnen inschatten, en daarom beschermd moeten worden. En twee 14 jarigen die uit vrije wil seks met elkaar hebben zijn misschien wel strafbaar volgens de wet maar zullen echt niet gauw vervolgd gaan worden.

Reageer