Uitkeringen al je 16 bent?


  • Anonymous
  • 0 reacties
Heyhey,
Ik ga uit huis als ik 16 ben, maar ik vroeg mij af waar ik dan recht op heb qua uitkeringen enzo.
Natuurlijk ga ik werken, maar ik ga dan in een appartement wonen en dan red ik niet met alleen mijn salaris.
Op welke uitkeringen heb ik recht als 16-jarige alleenwonende?
xx

10 reacties

Heei
Je mag volgrnsmij pas vanaf 18 jaar een uitkering aanvragen.
En volgens mij mag je ook geen uitkering hebbe als.je ook werkt. Zeker weet ik dit niet, maar anders kan je het misschien aan je ouders vragen?

wat is de redej dat je met 16 al uit huis wil?
dan brn je ng wel.erg jong hoor!
denk er goed overna

Xxx
Hey,
Ja ik weet dat 16 jong is, maar mijn thuissituatie is niet zo heel goed. Het liefste wil ik gewoon ook zo snel mogelijk het huis uit en 16 is de leeftijd waarop je het huis uit mag. Verder ga ik dan samen wonen met mijn vriend van (dan) 18, maar we wouden graag weten waar wij dan recht op hebben.
Xx
Aangezien jij nog onder de 18 bent heb jij recht op niets. Je ouders zijn financieel verantwoordelijk voor jou. Je vriend van 18 heeft recht op huurtoeslag en eventueel studiefinanciering als hij een studie volgt. 
Je hebt nog geen recht op een uitkering.
Ook je vriend heef that volgens mij nog niet.
In Nederland is het heel raar geregeld.
Volgens mij heb je onder de 21 geen recht op een uitkering, je ouders zijn dan sws financieel verantwoordelijk voor je, ook als je neit meer thuis woont.
Als je vriend nu nog geen studie volgt gaat hij ook geen studiefinanciering krijgen.
Je vriend krijgt dan wel een zorgtoeslag. En misschien huurtoeslag maat dat weet ik niet. Je kan natuurlijk aan je ouders vragen of jij de kinderbijslag mag krijgen?

Ik snap dat je graag t huis uit wil, maar is het niet slim om nog een jaartje te wachten?
Ik bedoel, in practijk mag je t huis uit wanneer je wil, maar onder de 18 moeten je ouders jou huurcontract tekenen...

Liefs,
Hey, 
Ik heb nog even door gezocht.

Als minderjarige zijnde heb je alleen recht op een uitkering als een van deze 4 situaties bij jou van toepassing is:
  1. Tienermoeders – moeders van jonger dan 18 jaar die samen met de baby bij de (groot)ouders inwonen en de (groot)ouders de baby niet kunnen of willen onderhouden en de moeder zelf niet in staat is om de baby te onderhouden;
  2. Wegelopen minderjarigen die zelfstandig wonen en geen beroep kunnen doen op de onderhoudsplicht van hun ouders;
  3. Weggelopen minderjarigen die inwonen bij familie of vrienden en geen beroep kunnen doen op de onderhoudsplicht van de ouders;
  4. Minderjarigen die bij hun ouders wonen, maar waarvan de ouders niet legaal in Nederland verblijven.

Als 18 jarige heb je sowieso recht op een studiefinanciering, want hij studeert dan. Ook heeft hij onder bepaalde voorwaarden dan recht op huurtoeslag.
  • Uw rekenhuur minimaal € 226,98 en maximaal € 389,05 per maand is
  • Uw inkomen maximaal € 21.600 per jaar is
  • U maximaal € 21.139 aan vermogen hebt
xx
Als je thuissituatie kut is kun je onderdak zoeken bij jeugdcentra, hierom kun je vragen bij je huisarts of psychiater. Een appartement zoeken bij jouw leeftijd zal heel moeilijk blijken aangezien de mensen die de appartementen verhuren ook kijken naar hoe oud je bent, of je een stabiel inkomen hebt - ik ga ervan uit dat je part-time werkt in combinatie met school aangezien je een leerverplichting hebt tenzij je al een diploma hebt.

Nogmaals, het beste is om aan je huisarts te vragen of er een jeugdcentra in de buurt is of vragen of hij je kan helpen.

- Robin ^-^

quote verwijderd
Als je Jr appartement niet kan betalen met je huidige salaris moet je iets goedkoper zoeken
quote verwijderd
Uitkering krijg je pas als je werkloos bent en als je dan ook niet naar school gaat.
Als ik jou was zou ik echt geen uitkering aanvragen.
Je krijgt verplichtingen rot baantjes. Je moet dan naar hun luisteren want anders stopt je uitkering
volgens mij ben je nog leerplichtig...
Zonder begeleiding van een volwassene is het volgens de wet niet toegestaan om als 16 jarige zelfstandig te wonen. Verder heb je geen enkele (goede) reden om in aanmerking te komen voor een uitkering

Reageer