Vraag

Reizen met de trein (ontvoering)

  • 16 April 2018
  • 3 reacties
  • 600 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Ik ging vandaag met de trein van school naar huis omdat mijn moeder mij niet kon ophalen. Ik had haast want de trein was er al en toen heeft het over automaat blijkbaar mijn kaarten niet ingschecked. Een conducteur vroeg om mijn ov maar die was blijkbaar niet ingescheckt. Toen kreeg ik een boete dat vond ik niet erg maar wat ik niet normaal vond was dat toen hij nog niet klaar was met de boete uitschrijven. en ik hem zij dat ik uitmoesten stappen omdat ik daar woon. Hij zij toen tegen mij ja maar ik moet niet hier eruit dus je gaat maar mee. Ik was het hier niet mee eens maar hij had mijn ID en was niet van plan die terug te geven.

3 reacties

Ehm?
Mist er een stuk van het verhaal?
Helemaal eens met M&M's.

Ik heb een soort gelijken situatie gehad, maar bij mij kreeg ik geen boete omdat dat incheck ding bij niemand werkte en er dus meerdere "zwart reisde." Soms kan je er niks aan doen zoals in jou geval en dan is het erg zonde om het niet te proberen terug te krijgen.

Bij een vriendin van mij die is zwart ging reizen moest ze mee naar de politie maar geen idee of ze dat bij elk persoon mogen doen. ( daar zou ook wel een regelgeving aan zitten..)

Ik heb wat dingen opgezocht en vgm is het zeker wel recht te zetten alleen moet je er wat moeite voor doen.
Volgens mij mag ik niet telefoonnummers en een email hier plakken dus ik zou zeggen even het google'n .

Hopelijk gaat het treinreizen in het vervolg helemaal goed en heb je er nog veel plezier in.
Groetjes van Maii.
Hi Anoniempje12321,

bedoel je met "ontvoering" dat stukje dat je langer in de trein moest blijven zitten, omdat de conducteur nog niet klaar was met het uitschrijven van de boete?

Tsja, als dat zo is, heb je denk ik soort van pech :(

De conducteur kan niet de hele trein stil laten staan omdat hij een boete uit aan het schrijven is, want anders gaat de hele dienstregeling in de soep met al die zwartrijders in de ov. Ik denk dat hij dat niet altijd zomaar kan doen. Hij had misschien beter geprobeerd om snel jouw gegevens over te schrijven en de boete later verder in te vullen en naar jou op te sturen. Dan had je op je bestemming uit kunnen stappen.

Maar er zal ook wel ergens in de regeltjes staan dat hij je mee mag nemen naar het volgende station, tenminste als dat niet heel ver weg is en dat je snel weer met een andere trein terug kunt reizen naar het station waar je normaal gesproken uit had willen stappen.

Ik ken de regels niet, maar ik kan me voorstellen dat daar bijv. een maximum aan is gesteld en dat het anders niet mag.

Ik zou zelf wel even in de gaten houden of je doordat je in de trein moest blijven zitten extra reiskosten hebt moeten maken. Misschien kun je die extra reiskosten terugkrijgen? Maar ook dat weet ik niet.

Ik heb even gezocht op internet en vond wel een aardige website met info:
https://www.rijdendetreinen.nl/informatie/boete-gekregen

Je kunt daar lezen wanneer je een boete kunt krijgen en hoe je, als je het er niet mee eens bent, bezwaar kunt maken.
Al die puntjes, haast en inchecken was niet gelukt, moeten blijven zitten naar een volgend station en extra kosten (als die er waren)
zou ik gebruiken in jouw bezwaarbrief. Wie weet levert het je een kwijtschelding op, scheelt je volgens mij sws €50 boete en €15 administratiekosten en misschien ook nog wel de kosten van het extra treinkaartje dat je hebt moeten kopen.

Als je daar ook nog eens bij zet en aantoont dat je elke dag als je naar school gaat wel incheckt en dat dit toevallig de eerste keer was dat het fout was gegaan (als dat allemaal waar is) heb je de meeste kans op kwijtschelding, maar ik weet niet hoe snel ze iets kwijtschelden. Proberen kan altijd. Voor dat geld van de boete moet je heel wat uurtjes werken.

De site verwijst vaak ook naar de klantenservice van je vervoerder voor extra informatie. Zij kunnen als het goed is antwoord geven op al jouw vragen.

Het viel me trouwens op dat je ook een boete kunt krijgen als je in de richting van je vertrekstation reist. Dus in jouw geval ben je een station te ver gereisd (omdat die conducteur nog aan het schrijven was) en als je dan daarna terugreist naar het station waar je uit had willen stappen ben je (als je bij je vertrekpunt was ingecheckt) strafbaar en had je tussentijds op het station vanwaar je terugreisde uit en weer in moeten checken.

Voor de volledigheid hier een linkje naar de diverse klantenservices (linkjes kun je ook in het verhaal dat je via die andere link hierboven kunt lezen, vinden):
https://www.rijdendetreinen.nl/informatie/klantenservice-vervoerders

Ik hoop dat je er uit kan komen. Misschien kun je succesvol bezwaar aantekenen?

PS mijn advies is gratis, das al weer een meevaller, toch? :)

Groetjes 🙂,
M&M's

Reageer