Beantwoord

Moord


  • Anonymous
  • 0 reacties
Als jij aan je psycholoog verteld dat je iemand vermoord hebt. Mag de psycholoog dat dan door spelen aan de politie?
icon

Beste antwoord door Cujiua 29 April 2019, 23:11

Bekijk origineel

14 reacties

Hey!

Helaas moet ik het antwoord op die vraag echt schuldig blijven. Misschien vinden andere gebruikers wel goede info.
Je zou dit ook "uit interesse" aan je psycholoog kunnen vragen, hoe het zit met juridische zaken en beroepsgeheim.
Heb jij dit gedaan? Of vraag je het puur uit interesse...?
Reputatie 3
Badge +8
Hey,

Op basis van de eerste twee volzinnen van art. 7:457 lid 1 BW zou je psycholoog niet naar de politie mogen stappen om te melden dat jij iemand van het leven zou hebben beroofd. 'Helaas' staat in de derde en tevens laatste volzin van lid 1 van het betreffende artikel vermeld dat (in dit geval) je psycholoog wel tot verstrekking van de door jou gegeven informatie mag/moet overgaan indien je psycholoog daartoe bij wet verplicht is.
Ik kan op het moment geen wetsartikel vinden die de verstrekking van deze informatie door de psycholoog rechtvaardigt, maar ik denk dat je er vanuit kunt gaan dat deze wel bestaat. Bij wet zal je psycholoog zeer waarschijnlijk verplicht zijn om deze informatie te delen met politie/justitie.
Ik duik hier niet in het wetboek, maar benader het even wat anders.

Het recht op privacy staat dan tegenover het beschermen van de levens van de burgers.
De staat hecht dan net wat meer waarde aan de levens van burgers.
Het zou dan ook niet zo vreemd zijn, dat in zo'n situatie de psycholoog de informatie zou delen.
Soms mag een medisch beroepsgeheim doorbroken worden, dit is dan wel in heel zwaarwegende gevallen. Maar moord is wel zo'n zwaarwegend geval lijkt me.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld een advocaat (met als enige taak dat hij iemand moet verdedigen) komt er bij psychologen (en ander medisch personeel) ook nog eens een bepaalde afweging bij kijken. Zoals zijn morele plicht om kennis te delen bij een onopgeloste moord, of omdat het weleens niet bij die ene moord zou kunnen blijven als er geen verdere actie ondernomen wordt.
Ik heb dit zelf niet gedaan hoor!
Ik ben een boek aan het schrijven en hierin komt een moord voor. Mijn hoofdpersonage wil dit graag aan een vertrouwenspersoon (zijn psycholoog) vertellen vandaar deze vraag!
Hey,

Op basis van de eerste twee volzinnen van art. 7:457 lid 1 BW zou je psycholoog niet naar de politie mogen stappen om te melden dat jij iemand van het leven zou hebben beroofd. 'Helaas' staat in de derde en tevens laatste volzin van lid 1 van het betreffende artikel vermeld dat (in dit geval) je psycholoog wel tot verstrekking van de door jou gegeven informatie mag/moet overgaan indien je psycholoog daartoe bij wet verplicht is.
Ik kan op het moment geen wetsartikel vinden die de verstrekking van deze informatie door de psycholoog rechtvaardigt, maar ik denk dat je er vanuit kunt gaan dat deze wel bestaat. Bij wet zal je psycholoog zeer waarschijnlijk verplicht zijn om deze informatie te delen met politie/justitie.

Hou dat dan in als de politie/justitie vraagt om die informatie als in een onderzoek of moet de psycholoog zelf het initiatief nemen om naar de politie te stappen.
Reputatie 3
Badge +8
Hou dat dan in als de politie/justitie vraagt om die informatie als in een onderzoek of moet de psycholoog zelf het initiatief nemen om naar de politie te stappen. Dat durf ik niet te zeggen. Dat ligt eraan hoe het in het wetboek is vastgelegd.

Hou dat dan in als de politie/justitie vraagt om die informatie als in een onderzoek of moet de psycholoog zelf het initiatief nemen om naar de politie te stappen.Dat durf ik niet te zeggen. Dat ligt eraan hoe het in het wetboek is vastgelegd.

Dankjewel iniedergeval
Dat is een goede vraag. Ik loop zelf ook bij een psycholoog, en die zei het volgende:

"In principe is alles wat je me zegt tussen ons, maar wanneer jouw uitspraken mij het vermoeden geven dat je iemand hebt vermoord, of dat je dat van plan bent, moet ik actie ondernemen."

Later voegde hij daaraan toe dat hij niet alleen hulp zou zoeken als ik iemand anders zou willen vermoorden, maar ook als ik bijvoorbeeld zou zeggen dat ik mezelf zou willen ophangen of iets dergelijks.

Ik schrijf trouwens ook een boek, al dan niet over moord.
ik weet het niet zeker maar volgens mij mag dat niet
Badge
Dit heeft met beroepsethiek te maken. Het is een erg gecompliceerd dilemma wat een psycholoog per situatie moet afwezig op basis van het recht op privacy van deze persoon en het welzijn van de samenleving
Een psycholoog heeft iets genaamd beroeps geheim dat houd in dat alles wat je tegen haar zegt geheim moet blijven
Normaal niet maar hangt van de situatie af. Beken je zowat feiten die strafbaar zijn op hoge niveau mag de psycholoog dit melden maar bv je zegt ik heb in een winkel gestolen niet want ok het is fout maar niemand gekwetst zeg je ik heb iemand verkracht en niemand weet dat dan mag het doorgegeven worden want anders is het medeplichtigheid omdat de psycholoog het wist en niet melde.

Hallo Chayn :)

Als je het verteld tegen de psycholoog mag deze het doorvertellen aan de politie aangezien er mensen dood zijn gegaan en voor de veiligheid.

-Dr8gon99

Reageer