Vraag

Meldplicht

  • 28 March 2019
  • 6 reacties
  • 367 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hallo,

Ik (16 jaar) ging de afgelopen 2 maanden praten met een professional op school. Deze professional is van het Centrum van Jeugd en Gezin. Ze had mij de eerste sessie duidelijk gemaakt dat ze niet zomaar mensen erbij mag betrekken of contact mag opnemen met mijn ouders aangezien ik boven de 16 jaar ben en ik dat zelf goed moet keuren. Ik heb met mijn volle vertrouwen alles aan haar verteld, puur om een uitlaatklep te hebben. Ondertussen ging het thuis gelukkig steeds beter en rustiger.

Toch zegt ze nu dat ze verplicht een gesprek met allebei mijn ouders MOET aangaan, door een bepaalde meldplicht. Ik heb haar volledig duidelijk gemaakt dat ik dat NIET will, aangezien de situatie voor mij dan alleen erger zou worden ipv beter! Ik ging ook niet naar haar toe voor hulp, maar als een uitlaatklep.

Ik will echt NIET dat er een gesprek gaat plaatsvinden. Dit kan mijn ouders namelijk heel erg boos maken en ik kom er alleen maar meer in de knoop van, terwijl ik juist net zo goed bezig ben alles zelf op te lossen.

Ze zegt dat ze het MOET overleggen met Veilig Thuis en dat er waarschijnlijk een gesprek plaats MOET vinden. Ik wil gewoon dat de informatie die ik heb verteld geheim tussen ons blijft en niet dat ze ineens organisaties en mijn ouders erbij gaat betrekken.

Kan ik hier iets tegen doen? En heeft ze hier ECHT het recht op?

6 reacties

Badge
Doe heel boos tegen de persoon en negeer d'r voor altijd als ze het heeft verteld aan anderen
Leraren, intern begeleiders, zorgcoördinatoren en schoolmaatschappelijk hebben geen beroepsgeheim. Ze hebben wel ‘discretieplicht’. Ze moeten vertrouwelijk omgaan met persoonlijke informatie, maar ze kunnen je geen geheimhouding beloven.

Als onderwijsmedewerkers vermoeden dat er bij jou thuis geweld word gebruikt of dat je wordt mishandeld zijn ze verplicht dat te melden bij Veilig Thuis.

Ze moeten het melden maar je kan er misschien wel duidelijke afspraken over maken en je kan vragen of ze wil uitleggen wat het precies inhoud en of ze dan niet wil zeggen dat jij hebt aangegeven zodat je ouders dat ook niet te weten komen.
Onthou wel dat ze jou wil helpen en aan jou kant staat!

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Heel veel liefs en sterkte
Lexy❤
Hee! Goed dat je er met iemand over hebt durven praten. Het is inderdaad zo dat hulpverleners zwijgplicht hebben.. maar als zij zich zorgen maken of wat dan ook dat ze het dan moeten doorbreken.. ik snap natuurlijk dat het niet fijn voor je is! Maar als dat niet gebeurd zal de situatie ook niet veranderen.. geef je angst aan bij haar! En bedenk dan SAMEN een strategie!
Ik weer. Ik lees net je andere bericht op het forum en lees dat je op allerlei manieren wordt gekleineerd thuis door je vader, en je moeder neemt het verder ook weer op voor je vader.
Op zich lijkt me dat geen prettige situatie om in te leven, en ik begrijp dat de hulpverlener verbetering zoekt voor jou en daarover dus met de ouders wil praten . Als er verder niets gebeurd zal de situatie ook niet verbeteren voor jou.

Maar ik begrijp jou heel erg goed dat je niet wil omdat je daarna vast nog meer trammelant krijgt met je ouders. Geef je angst goed aan en verzin SAMEN een strategie ....
Het klopt inderdaad dat hulpverleners soms goede redenen hebben om toch de zwijgplicht te doorbreken.

Toch wil even wat nuance aanbrengen.
Hulpverleners hebben het ook niet altijd bij het rechte eind en ondanks hun goede bedoelingen maken ze situaties soms juist erger. Juist omdat je inmiddels 16 bent heb je heus wel wat te zeggen hierin. Als jij bijvoorbeeld op je 16e zwanger raakt en abortus wil laten plegen zonder dat je ouders dat weten moet dat in principe kunnen. Dan kan het verder wel een heel erg ingrijpende gebeurtenis zijn voor jou, en kan de hulpverlener daar een mening over hebben, maar als jij weloverwogen die beslissing neemt heeft de hulpverlener gewoon jouw privacy te respecteren. Daarbij, als je hulpverlener buiten jouw wil om dingen doet, bevordert dat ook niet echt de relatie tussen jullie, en zal jij je voortaan wel een 2e keer bedenken om openhartig te zijn tegenover haar of tegen hulpverleners in het algemeen.

Nou weet ik niet wat bij jou de doorslag gaf , maar als jij het gevoel hebt dat het echt onterecht is wat ze doet, maak het haar dan duidelijk, en zeg dat je verder niet met haar in gesprek zal gaan of met Veilig Thuis (niks MOET !), en dat je overweegt een klacht over haar in zal dienen. Maar misschien kan ze jou toch wel overtuigen, of in ieder geval een andere oplossing zoeken.
Hey!

Ik vind het al heel goed dat je over je problemen hebt gepraat met iemand!

Het is inderdaad zo dat bepaalde mensen beroepsgeheim hebben, maar zij deze ook moeten breken wanneer ze zich ernstige zorgen maken dat er iets met jou zou kunnen gebeuren (ernstige automutilatie, suïcidaliteit, mishandeling,...) en ze denken dat je beter af zou zijn met extra hulp.
Het gaat dus niet persé over recht hebben op maar eerder over verplicht zijn om. Soms is dat gewoon echt noodzakelijk, hoewel deze hulpverleners in vele situaties gewoon naar je zullen luisteren en je zullen helpen kunnen ze het ook niet laten gebeuren dat iemand iets erg overkomt terwijl zij weet hadden van bepaalde problematiek.

Ik ken jouw specifieke situatie niet, maar het feit dat je hulpverlener haar meldplicht heeft gebruikt wil zeggen dat jouw situatie dermate ernstig of bedreigend is dat ze denkt dat er mogelijk iets met jou kan gebeuren als ze niet ingrijpt.
Dat is voor jou waarschijnlijk helemaal niet fijn, maar tegelijk kan het je wel helpen de situatie op te lossen.

Ik denk dat je best in je volgende gesprek je zorgen hieromtrent heel duidelijk verwoord zodat ze je wat gerust kan stellen of extra uitleg kan geven.
Ze weten wat ze doen en waarom en ze zullen jou daar goed in begeleiden, dus kan je het voor een deel zeker aan hen overlaten. Echter denk ik ook dat het enorm belangrijk is om een oplossing te zoeken die zo goed mogelijk past binnen zowel jouw wens als die van de hulpverlener, om samen tot de de beste oplossing te komen.

Sterkte!
Groetjes
Lot

Reageer