Vraag

Mag een leerkracht mij tot iets verplichten?

  • 6 October 2021
  • 5 reacties
  • 460 Bekeken

Hallo kan mijn duits leeraar mij verplichten dat als ik mijn pen laat vallen 10 keer moet opdrukken en als ik het niet doe moet ik 50 keer opdrukken en nablijfen. Volgens mij mag hij mij niet verplichten.


5 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hey @hallo1 

Op laks.nl zeggen ze het volgende:
De school mag regels over straffen zelf opstellen. In de onderwijswet staan namelijk geen regels hierover. Lijfelijke straffen zijn wel bij wet verboden. De school moet haar regels over straffen opnemen in het leerlingenstatuut of schoolreglement. De medezeggenschapsraad (MR) heeft instemmingsbevoegdheid als het over reglementen gaat. Zij moeten het dus eens zijn met deze regels.

Oftewel dit verschilt per school en als het goed is kun je dat of op de site van jullie school vinden of ergens anders, maar je moet het kunnen zien.
Opdrukken is een straf waarbij je het lichaam en spieren moet gebruiken en dus een lijfelijke straf. Weet niet zeker of strafregels daar ook onder vallen, maar dat zal ook wel ergens staan.

Groetjes DDP

Reputatie 3
Badge +1

Hallo kan mijn duits leeraar mij verplichten dat als ik mijn pen laat vallen 10 keer moet opdrukken en als ik het niet doe moet ik 50 keer opdrukken en nablijfen. Volgens mij mag hij mij niet verplichten.

mag niet man lichaams straffen

Hoi dit gebeurt bij ons ook wel. Bij gym als je “vervelend “bent zegt ze : kies maar: in de hoek met je gezicht naar de hoek en handjes op je rug  of ga rondjes lopen of melden en nablijven “. Of ze stuurt je gewoon zo in de hoek ( vaak jongens) . En dat mag ze blijkbaar. Directeur doet er niks mee.  Aan de andere kant scheelt het weer nablijven en strafregels dus iedereen kiest wel voor de hoek of de rondjes.  En een andere docent laat je op de gang staan. Tijdelijk verwijderd heet dat dan. Opdrukken in de klas heb ik nog niet meegemaakt. Wel dat je apart moet zitten onder het Ebord of omgedraaid achter in de klas. tafeltje tegen de muur, heel lastig.  Gelukkig heb ik zelf niet vaak iets, braaf 🙂 maar het werkt wel bij veel kinderen. De raarste straf die ik heb gezien is een jongen die pal naast de lerares moest staan met z’n gezicht van de klas af.  zodat ie “goed op kon letten wat ze uitlegt”was haar verhaal… nouja blij dat ik het niet was haha.

Maarja het mag denk ik dus wel. heb je er nog over gepraat met die docent?

Lieve groetjes Ellen -xxx-

Reputatie 6
Badge +7

Hij heeft bepaalde dingen die hij echt wel mag doen.

Nablijven en strafwerk mogen echt wel.

Eigenlijk geeft hij jou de keuze: nablijven, of op een makkelijke manier daar onderuit komen.  Als jij niet wilt opdrukken ook goed: Dan ga je nablijven. 

En je hebt natuurlijk ook nog de mogelijkheid om je pen gewoon vast te houden. 

Reputatie 7
Badge +4

Hey @hallo1 ,

Je vraag is heel breed. Nee een docent mag je niet van alles verplichten. Maar wat je beschrijft is behoorlijk normaal nablijven en “strafwerk” word zo vaak opgegeven. Kijk opdrukken is misschien een beetje apart, maar het valt toch nog onder strafwerk. Waarschijnlijk wou de docent je geen extra huiswerk opgeven en vond hij dit wel een gepaste straf.

Als je daarna volgens hem of haar vervelend blijft doen tja dan word je eruit gezet en moet je nablijven. Dat is nou eenmaal hoe het werkt.

Ik wil even heel duidelijk hier neerzetten dat welke fysieke straf dan ook waar het gaat om pijn kan echt niet! Mocht dat gebeuren vertel het aan je mentor of een andere docent of in ieder geval iemand van school. Maar even opdrukken valt daar zeker niet onder haha.
Disclaimer 2: Ik ben geen advocaat ofzo en gewoon, maar iemand op het internet dus mijn advies hoeft niet helemaal te kloppen.

Groetjes NV

Reageer