Vraag

Kan ik alleen wonen vanaf 15 (bijna 16)

  • 28 February 2018
  • 6 reacties
  • 1986 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Ik woon in een ander land maar omdat ik ernstige problemen heb en mm vader kan me niet opvangen hij woont in Nederland en ook niet me tante oom oma.Wil ik daarom alleen wonen en ik weet het zeker dat ik er voor klaar ben en alles kan want mn mama is niet thuis tot en met 9 uur dus ik maak zelf eten en morgens moet ik ok 6.30 de bus nemen want mn school begint om 7.30 en ik ga dan helemaa aleen waneer het donker is naar school, MAAR als dat niet lukt of kan wil ik naar een internaat maar ik jammer geen een vinden als jullie een internaat weten in Gelderland
Of naar jeugdzorg gaan aleen ik weet niet of ze me opvangen
En een laatste vraag:kan ik kiezen tussen mij moeder of vader waar ik wil wonen of in welk land??

6 reacties

Sorry voor mijn typfoutjes mn telefoon verbeterd alles automatisch.
Ik weet eigenlijk vrijwel zeker dat je niet alleen kunt wonen op je 15e (ook al wordt je bijna 16).

Ik denk dat als je niet bij familie terecht kunt, de overheid gewoon kijkt waar er plek is voor je.

Je kunt zeker kiezen of je bij je vader of je moeder wilt wonen.

Gr. Pin
Je kan idd nog niet alleen wonen, daarvoor moet je 18 zijn
Reputatie 2
Badge +17
Volgens mij mag je volgens de wet wel zelfstandig wonen als je 15 jaar oud bent. Dat kent alleen heel veel verschillende procedures... Je bent nog niet zelfstandig genoeg als je 15 jaar oud bent. Zo kun je jezelf in het algemeen niet financieel verzorgen en zijn geldzaken nogal lastig. Daarom zijn daar verschillende trainingen voor voordat je op jezelf zou mogen wonen. Zo heb je bijvoorbeeld een fasehuis en een vertrektraining. Als je wilt weten hoe dat precies zit, klik dan even op die linkjes.
Je kan idd nog niet alleen wonen, daarvoor moet je 18 zijn
geld dat ook voor op kamers?
want ik ga op mijn 16e studeren op 100km van mijn woonplaats
@M. overbeek,

Je kunt misschien niet zelfstandig een heel huis op jouw naam huren als je minderjarig bent, denk ik.

Als je gewoon ergens op kamers of in een studentenflat woont en jouw ouders zijn daar mee akkoord, kan dat wel op je 16e volgens mij.

Ik ken de wet niet, dus misschien zit het anders in elkaar, maar mijn twinbroertje en ik hebben toen we 13 waren op een privé-school in het buitenland gezeten en toen woonden we met 2 andere jongens in een soort appartementje.

Groetjes,
M&M's

Reageer