Vraag

is het legaal om een stripboek te maken van iets wat ik niet bedacht heb?

  • 1 September 2022
  • 2 reacties
  • 64 Bekeken

Reputatie 4
Badge +2

ik weet eigenlijk niet eens of dit wel een goede vraag is voor dit forum, maar ik vraag het toch omdat ik niet per se een concreet antwoord online kan vinden en 2 breincellen beter is dan de halve die ik heb


ik ga voor mijn profielwerkstuk een comic maken over droomkonijnen, een soort magisch konijn gebaseerd op een knuffel die ik een keer heb gekregen voor mijn verjaardag. Ik heb alles aan droomkonijnen zelf bedacht en ik heb er ook echt een heel verhaal achter met geschiedenis en verschillende kleuren en mode en cultuur enzo dus ik heb eigenlijk alles zelf bedacht, behalve het design (wit konijn met roze en blauwe oren die licht geeft). is het legaal om hier een stripboek van te maken en dat aan alle ouders te geven op de presentatieavond? wat als ik het online wil posten? mag dat? of moet ik droomkonijn veranderen naar een ander dier om alle problemen te voorkomen als ik het online wil posten?  ik kan splash toys (het bedrijf) ook wel mailen, maar dat vind ik eng dus ik vraag het eerst aan jullie

heeft iemand hier verstand van? wat zouden jullie doen?  zal ik het bedrijf gewoon mailen om het te vragen of kom ik dan in de legale problemen?


2 reacties

Reputatie 2
Badge

Ik denk dat dat wel mag hoor, als je er bij zegt van welk bedrijf/merk het is. 

Reputatie 4
Badge +4

Hallo @miaomiao 

ik heb dit even voor je opgezocht, en splashtoys heeft geen copyright, wat betekent dat je het gewoon legaal mag gebruiken. 
misschien kun je je strip ook wel eens met het forum delen :)

in ieder geval veel plezier met het tekenen van je strip, 

groet @Socrates 

Reageer