Vraag

Is het illegaal om met vrienden op straat te slapen?

  • 26 October 2019
  • 4 reacties
  • 597 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hee.. 

 

Ik wil met een aantal vrienden uitproberen hoe het is om op straat te leven

Is het illigaal om op straat te slapen?

 

--

Lars


4 reacties

Officieel is landloperij niet meer verboden. Mensen die geen dak boven hun hoofd hebben en geen huur voor een huis kunnen betalen, kunnen uiteraard ook geen boetes betalen. Armoede is ook niet strafbaar. Maar mensen die dakloos zijn mogen niet overal slapen.

Druk bezochte openbare plaatsen zijn hierbij verboden omdat dit geldt onder orde verstoring.

 

Daklozen kunnen bijvoorbeeld gaan slapen op de volgende plaatsen:

  • in een park
  • op een bankje
  • in een portiek of hal
  • tussen struiken of bosschages
  • in een tuin
  • in grote kartonnen dozen of op stukken karton
  • in een auto op een parkeerplaats (indien toegang tot een auto)
  • in de hal van een flatgebouw
  • onder een brug
  • op het station
  • in de metro (indien toegang tot)
  • in openbare toiletten (indien toegang tot)
  • in een schuur
  • op het strand
  • in de duinen
  • in een nachtbus
  • leegstaande voertuigen
  • kraakpand
  • leegstaand gebouw
  • caravan (indien toegang tot)
  • tentje
  • garage
  • overdekte parkeerplaats
  • boot
  • greppel
  • hooiberg
  • verder alles waar je uit de wind kunt liggen/zitten/leunen, en je redelijk veilig voelt

Maar mensen die dakloos zijn mogen niet overal slapen. Ook wordt slapen op bankjes en parken ontmoedigd of mensen worden weggestuurd. Omdat dit in koude onderkoeling veroorzaakt.

Je kan dus eens proberen want wettelijk niet verboden omdat armoede niet strafbaar is en op straat slapen valt onder armoede dus niet strafbaar echter in de avond is het koud dus af te raden omdat onderkoeling dodelijk is je hebt niets om je op te warmen wil je toch raad ik je aan goed warm gekleed te zijn en een gsm in bereik te hebben omdat je op straat slaapt en dus kwetsbaar bent voor de kou en eventueel geweld.

Best niet te ver van huis omdat er geld 1 regel al hierboven vermeld geldt niet voor minderjarigen met ouderlijk toezicht. 

Ik ben een trans meisje en liep weg van huis omdat ik dacht niet geaccepteerd te worden. Een kilometer of 2 verder van huis is een park en dacht kust hem ik slaap hier en al goed en wel tot op een moment iemand mij wakker schudde om 3:00u ik was van shit mijn ouders toen ik hoorde juffrouw identiteitskaart aub de politie zei zeiden oh 12 en wat is hier de bedoeling? Ik zei ik slaap hier duh toen jij woont hier 2km vandaan spullen pakken en naar huis alvorens je ouders ongerust worden. Ik heb wat beleeft omdat 3:00u in de ochtend de hele straat wakker en pa zei dat meisje slaapt graag buiten ze mag in de tuin liggen maar hier komt ze vandaag niet binnen. Een harde ondergrond is geen luxe maar ik had het verdient maar 1 week later uitnodiging politie om die ochtend te verantwoorden.

 

 

Hallo Larsie :)

Zoals Taylor zegt, is het toegestaan om op straat te slapen, daar gaat de politie zich niet mee bemoeien tenzij ze zien dat er wat is en dan zullen ze een gesprek met je voeren waarom je op straat slaapt omdat je nog maar een tiener bent. 

-Dr8gon99

Reputatie 6
Badge +5

Wat goed dat er zo wordt meegedacht! De informatie die hier is gegeven, klopt alleen niet helemaal.

Als minderjarige mag je niet op straat leven en hoor je een dak boven je hoofd te hebben (eigenlijk wat Taylor zegt). 

Zoals jullie beide aangeven zal de politie dan ook afvragen waarom je op straat slaapt.

 

Groetjes,

Renske

De Kindertelefoon

Heb je het uiteindelijk nog gedaan?

-Dr8gon99

Reageer