Vraag

Hoe kan ik juridisch regelen dat ik bij iemand anders dan mijn vader kan wonen?

  • 2 January 2022
  • 1 reactie
  • 41 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Ik wil niet bij mijn vader wonen. Nu woon ik bij mijn moeder. Ook is er sprake van OTS. Omdat mijn moeder ziek is geweest, ben ik bang dat zij voor ik mijn middelbare school heb afgemaakt en voor ik achttien wordt, overlijdt. Omdat mijn vader gezag over mij heeft, kom ik dan automatisch bij mijn vader te wonen. Maar ik wil dit niet (reden irrelevant, dit gaat voor mij gewoon niet). Kan ik juridisch regelen dat ik dan niet bij hem hoef te wonen, het liefst zonder een rechtszaak te starten? Ik heb al wat rondgevraagd bij verschillende telefoonlijnen, maar tot nu toe lijkt er niet echt een manier te zijn. Iemand in eenzelfde situatie (geweest)?


1 reactie

Reputatie 5
Badge +1

Mijn Ouders hebben laatst een testament opgemaakt waarin stond wie het gezag over mij zou krijgen als ze beide overleden waren en die keuze moest ik zelf maken, als je moeder een testament maakt is er waarschijnlijk wel de mogelijkheid om jou gezag niet naar je vader te brengen en een ander familielid en/of vriend het gezag over je laten nemen, als je moeder naar de notaris gaat kan ze het daar gaan navragen en kun je het daar regelen met de redenen die je hebt. Als dit echt niet gaat en je moeder komt voor je 18e te overlijden dan kun je altijd naar de jeugdrechter stappen met je redenen. 

(Deze informatie heb ik niet nagezocht op het internet maar is volledig eigen kennis die ik over dit onderwerp heb, ik zit niet in zo'n situatie)

Reageer