Vraag

zelfmoord door pesten

Hallo, mijn beste vriendin wordt op school en door haar familie gepest op school doen ze super vervelend en haar familie zegt dat ze niks waard is. Ze gelooft niemand als ze zeggen dat ze aardig is zelf tegen mij zegt ze dat ik onze vriendschap speel maar das natuurlijk niet waar! Omdat iedereen haar pest wil ze zelfmoord plegen ik heb al heel veel geprobeert om haar hier te houden maar het lukt niet. Volgend jaar in de 3e zit ik niet meer bij haar in de klas en kan ik haar niet meer beschermen ben bang dat ze het niet volhoudt en er mee kapt hebben jullie tips wat ik kan doen?! Thanks alvast
xx XXBEERXX

27 reacties

Hoi Xxbeerxx,

Wat vervelend dat je vriendin zoveel wordt gepest.

Ik herken een deel, want ik ga ook naar een andere klas. Mijn vriendin blijft in dezelfde klas zitten. Maar dat betekent niet dat je haar niet meer kunt beschermen. Ga anders in de pauze's naar haar toe en vraag hoe het gaat. Dan blijf je bij haar tot het einde van de pauze ( als je dat zelf wilt ) en kun je haar beschermen. Ik begrijp dat het nu wel lastiger is om haar te beschermen, maar misschien dat het een oplossing is?

Zelfmoord is trouwens nóóit de oplossing, dus doe dat alsjeblieft niet!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt,

Suzan (14) xx
Hoi Suzannevdb, ik weet dat zelfmoord geen oplossing is maar ze luistert daar niet naar jammer genoeg en over de pauze is een goed idee thanks xx eef (ook 14)
Hoi xxbeerxx,

Wat een vervelende situatie! Ik heb een aantal jaar geleden ook in een gelijkwaardige situatie gezeten. Mijn beste vriendin werd gepest en zag het niet meer zitten. Ze wou daarom ook een einde aan haar leven maken. Ik was de enigste die dit wist en ik mocht dit ook absoluut niet tegen iemand anders vertellen. Ik hield daarom ook mijn mond omdat ik bang was dat als ik het zou zeggen ze helemaal niemand meer had, en ze het dan juist wel zou gaan doen. Dit was een hele zware periode. Constant bang zijn dat je vriendin zichzelf wat aan doet, en de machteloosheid omdat je haar probeert te helpen maar niks bij haar binnenkomt.

Ik maakte de fout door dit inderdaad aan niemand te vertellen. Maar als je tegen niemand wat zegt, wat gebeurt er dan? Ik weet niet precies hoe oud je bent, maar je bent sowieso onder de 18. Dit zijn geen dingen die kinderen met zich mee moeten dragen. Zij leunt op jou met haar problemen maar op wie leun jij? Het is heel belangrijk om hier daarom met iemand over te praten. Je ouders, andere familie, een hulpverlener? Dit moet niet jou last worden. Jij kunt hoe graag je het ook wilt haar uiteindelijk ook niet uit deze put halen. Ik dacht ook altijd dat ik dat wel kon zolang ik maar er alles aan deed, maar dat is gewoon niet goed. Ik werd er heel ongelukkig van. en uiteindelijk heeft je vriendin er al helemaal niks aan als jijzelf ook in de put komt te zitten toch?

Een aantal weken geleden zat ik weer in een zelfde situatie. Ik had met mijzelf afgesproken dat als dit nog ooit eens mocht gebeuren ik dit niet alleen zou gaan doen. Ik heb daarom Spoed4jeugd gebeld. Hun hebben haar ouders op de hoogte gesteld en haar hulpverlening. Dit voelde erg fijn om dit niet in mijn eentje te moeten doen. Ik heb dit bij iemand anders neergelegd, een ervaren hulpverlener. Uiteindelijk heeft jou vriendin hier meer aan. Ik geef daarom echt de tip om dit niet alleen te doen! Betrek er een ouder in, of hulpverlening!

Ik wil ook nog even zeggen dat ik het heel erg lief van je vind dat je je vriendin zo probeert te helpen! Je bent echt een hele goede vriendin voor haar, en ik weet zeker dat ze ondanks het misschien niet altijd laat zien het absoluut met mij eens is!

Heel erg veel sterkte en ik hoop dat je mij op de hoogte houd! Ik help je met alle liefde een beetje verder!

Liefs ❤
Hey help each other,
Bedankt voor je reactie. Ik ben inderdaad heeeeeeeel bang dat ze het doet. Ik heb heel vaak gedacht om naar iemand toe te gaan maar heb het niet gedaan omdat ik haar leven niet verder naar de hel wou brengen.

We zijn allebei 14 jaar. En ik leun zoals jij dat zei op 2 vriendinnen waarvan 1 nu super vervelend is en ik praat niet meer met haar (zij heeft mij wel 3 maanden geholpen).

Hulp heeft ze al maar blijft tegen iedereen liegen over hoe het met haar gaat. Volgend jaar let school niet meer zoveel op haar omdat ze een mentor heeft die er niet naar om kijkt daarom vind ik het ook niet leuk dat we niet meer bij elkaar in de klas zitten.

Ik heb wel in de put gezeten 2 maand maar daar ben ik zo goed als weer uit. (Niet helemaal in de put maar zat er wel ff doorheen). In die tijd heb ik vaak gedacht ik kan niks meer voor haar doen over een paar weken is het gedaan. Tot nu toe is het steeds niet gebeurd gelukkig maar i don't know hoelang ze het nog vol houd.

Weet jij met dit verhaal wat ik kan doen?

xx XXBEERXX
Beste xxbeerxx,
Ten eerste, supervervelend dat je hierdoor heen moet gaan!
Je kan vragen aan je ouders of je beste vriendin een weekje ofzo (ik noem een voorbeeld) bij jou mag logeren, zodat iedereen tot zijn/haar rust komt. Natuurlijk moet je dit ook met de ouders van je beste vriendin bespreken. Zelfmoord is nooit een uitweg...
Als ze het echt niet aankan zou ik haar meenemen naar een huisarts bijvoorbeeld, hoe vervelend dit ook klinkt, ze heeft misschien wel hulp nodig!
Ik hoop dat je hier iets aan hebt, succes ermee!
Liefs, OnzekerMeisje
Hey OnzekerMeisje,
Bedankt voor je reactie!
Ik heb er zeker wat aan.
Dankjewel xx XXBEERXX
Hoi xxbeerxx,

Ik zou jou echt aanraden om een keer te gaan bellen naar Spoed4jeugd als jij toevallig in Friesland woont. Woon je daar niet, zou je me dan kunnen vertellen in welke provincie je woont, dan zou ik eventueel voor je kunnen opzoeken welke lijn je dan zou kunnen bellen. Deze mensen zijn ervaren en kunnen school, hulpverlening en de familie op de hoogte stellen.

Wat betreft het stukje met school heb ik misschien nog een aantal ideeën. Bij ons op school kun je een overplaatsing aanvragen naar een andere klas. Je zou kunnen proberen om te regelen dat ze weer bij jou of bij een goede mentor in de klas komt. Stel je voor dit lukt niet dan zou je school kunnen inlichten met dit probleem. Je kunt vertellen dat je hier mee zit en school zou dan ook mee kunnen helpen zoeken naar eventuele mogelijkheden.

Ik denk ook dat het belangrijk is om haar zo veel mogelijk te overtuigen om wel eerlijk naar haar hulpverlening te zijn. alleen dan kan ze geholpen worden. Je zou in het ergste geval als je echt denkt dat het de verkeerde kant op gaat de politie of haar hulpverlening in kunnen lichten.

Zelfmoord is een lastig iets. Aan zelfmoord denken of aan zelfmoord doen zit een heel groot verschil tussen. Veel mensen denken aan zelfmoord, maar het ook echt doen is een hele grote stap verder. Dat zij deelt met jou dat zij aan zelfmoord denkt ik zeker een positief teken. Ik weet niet hoe ze er bij zit maar waarschijnlijk zit zij nog in het gedeelde aan zelfmoord denken. Dat ze het aan jou vertelt is een teken dat ze geholpen wil worden en eigenlijk een schreeuw om hulp. Mensen die vaak echt serieuze zelfmoord pogingen willen doen, houden dit ook vaak voor zich.

Ik hoop dat ik je wat verder heb kunnen helpen!

Liefs ❤
Hey help each other,
Nog een keer bedankt voor je reactie!!! Ik woon in de provincie Groningen.

Helaas kan ze niet overgeplaatst worden. We zaten in klas 1 & 2 in een combi klas en nu splitsen we ik zit alleen een niveau hoger dan haar. Dus overplaatsing kan niet.

Ze denkt niet alleen aan zelfmoord ze doet ook pogingen!! Er kwamen alleen steeds mensen binnen. Stiekem hoop ik dat het een grapje is maar dat is het sws niet.
Ik heb een briefje van haar waarin staat " ik wil niet meer" , "het liefst spring ik voor de trein of hang ik mezelf op". Vorige week heeft ze me belooft niks te doen maar als er iets mis gaat weet ik niet hoelang ze zich daaraan houd.

Ik heb nog 2 vragen wat gebeurd er als ik geen hulp haal en denk dat het mezelf lukt om haar te helpen? (Waarschijnlijk ga ik dit niet doen maar ben benieuwd wat jij denkt dat er gaat gebeuren)
En wat als ze super boos op me wordt als ik wel hulp haal?
Door de laatste vraag durf ik geen hulp te halen of te zoeken straks raak ik haar kwijt doordat ik vond dat ze hulp nodig heeft.

Liefs XXBEERXX
Hoi xxbeerxx,

Ik denk dat als je geen hulp haalt en er van uit gaat dat jij haar uit deze put kan halen. Jullie allebei er aan onder door gaan. Je bent nog maar 14 jaar oud en dit zijn hele heftige dingen. Dat briefje wat ze je heeft gegeven kan traumatisch voor je zijn. ik denk dat jij hier heel erg ongelukkig van gaat worden. Depressie is een dodelijke ziekte waar heel zorgvuldig naar moet worden gehandeld, al helemaal als het om zelfmoord gaat. Als zij zo diep in de put zit, kun jij haar er niet meer uit halen. Dit kunnen alleen professionele mensen doen, het enigste wat jij kunt doen is er voor haar zijn, door naar haar te luisteren en haar te steunen als ze het moeilijk heeft. Maar haar genezen van depressie is iets wat zij alleen zelf kan doen met sturing van psychologen.

Vaak is de eerste reactie als jij hulp er bij hebt gehaald boosheid. Dit is heel normaal. Ze schrikt maar ik weet 100% zeker dat ze uiteindelijk heel blij is dat je het hebt gedaan. Als ze boos word, pak het niet persoonlijk op het is vaak gewoon een reactie van de schrik. Ik heb meerdere keren in het zelfde schuitje gezeten en ik pakte de boosheid van hun niet persoonlijk op. Na een paar dagen of soms direct al snapten ze me heel goed. Je kunt namelijk niet van iemand verwachten dat je je mond houd als het gaat over een situatie met leven of dood. Ze gaat je uiteindelijk heel goed begrijpen. Het is voor jou misschien eng maar dit is echt het aller beste dat je kunt doen.

Het is misschien hard om te horen maar ik ben bang dat als je geen hulp haalt ze uiteindelijk toch een zelfmoordpoging gaat doen. Dit is natuurlijk absoluut iets wat je niet wilt dus ik hoop heel erg dat je de stap naar hulp gaat nemen! Ook al word ze boos, alleen met hulp is ze veilig.

Liefs ❤
Hey help each other,
Bedankt voor beantwoorden van mijn vragen.

Het liefst wil ik haar zonder professionele hulp eruit krijgen. Ik snap dat ik dat niet alleen kan doen maar ze verbied mij om iets te zeggen. Ik mag er wel met vrienden over praten die niks doorvertellen maar ik mag niet naar school gaan met haar verhaal. Heb wel een keer tegen haar gezegt dat het niet langer kan zo en dat ik wel naar school ga. Toen moest ze huilen en zei ze iets waarvan ik schrok en heb ik maar niks gedaan.

Eerlijk gezegt weet ik ook niet naar wie ik moet gaan! Op school weten ze haar verhaal al wel maar vast niet heel erg detaileerd. En als ik maar blijf zeggen ik ga hulp halen dan vertelt ze me denk ik niks meer omdat ze me dan niet meer vertrouwt.

Ps: sorry als ik een moeilijk persoon ben maar wil geen fout maken wat met leven en dood te maken heeft

xx XXBEERXX
Hoi xxbeerxx,

Het geeft niks hoor! Ik snap heel goed dat je geen fouten wilt maken, dus daar hoef je echt geen sorry voor te zeggen!

Je zou contact op kunnen nemen met haar psycholoog. Dat is eigenlijk het beste dat je kunt doen. Ik snap dat je het graag zonder hulp wilt gaan doen maar als 14 jarig meisje kun jij dit niet voor haar oplossen. Zij kan dat zelf al niet eens meer, en het is misschien vervelend om te horen maar hoe erg je ook je best gaat doen, dit kun je niet voor haar oplossen.

Weet je bij welke organisatie zij in behandeling is, en weet je wat de naam is van haar behandelaar? Je zou dan kunnen bellen met het telefoon nummer dat op hun site staat en een telefoon gesprek met haar kunnen krijgen. Je zou haar dan kunnen inlichten over in welke gevaarlijke situatie zij zich nu bevind.

Je hebt het nu volgens mij al een lange tijd in je eentje probeert en je ziet dat de situatie alleen nog maar slechter is geworden. Ik denk echt dat het tijd is voor een andere aanpak. Ik hoop dat je hulp gaat zoeken voor je vriendin, want hier ga jij ook uiteindelijk aan onder door, en je moet ook aan jezelf blijven denken!

liefs ❤
Hey help each other,

Ik weet hoe haar begeleider heet maar heb geen idee van welk organisatie ze komt.

De situatie is inderdaad slechter geworden toen we nog naar school moesten, nu er vakantie is is ze weer blij dus nu gaat het goed met haar.

Ik heb met haar gepraat over hulp zoeken ze wilt absoluut niet dat ik hulp ga halen maar als ik zie dat het slecht gaat dan mag het wel ook al is ze daar niet blij mee.

xx XXBEERXX
Hoi xxbeerxx,

Nu is ze misschien weer blij maar na de zomervakantie moet ze weer naar school toe en wat dan? Als zij straks voor een trein springt of haar polsen door snijd en ze uiteindelijk echt dood gaat ga jij je je hele leven schuldig voelen waarom je geen hulp hebt gehaald. Als zij echt zichzelf echt dood wil maken dan gaat het niet meer over wat zij wel wil of niet als het gaat om hulp halen. Dan moet je dat gewoon doen.

Ik hoop dat ik je kan laten realiseren dat als jij je vriendin echt wilt helpen je geen andere keus hebt. Ik zeg het misschien best hard maar ik wil gewoon niet dat jij je hele leven in een depressie komt te zitten als er wel iets gebeurt. Ik hoop echt dat je hier iets mee kan en het je gaat lukken om hier uit te komen!

Liefs ❤
Hey help each other,
Je hebt wel gelijk alleen al als ik er over nadenk (terwijl ze er nog is) wordt ik al boos op mezelf dat ik geen hulp heb (durven) halen!

Maar wat nou als ze zelfmoord pleegt omdat ik hulp heb gehaald?

xx XXBEERXX
Hoi xxbeerxx,

Er bestaat een kans dat ze dan als nog zelfmoord pleegt maar die kans is er nu ook al. Als jij contact opneemt met haar behandelaar en haar ouders houden mensen om haar heen haar beter in de gaten. Hierdoor is de kans kleiner dat ze zelfmoord gaat plegen. Bovendien krijgt ze dan als het allemaal goed verloopt de hulp die ze nodig heeft.

Ik wil je wel een tip geven als je hulp gaat zoeken. Doe het allemaal in een keer en ga bijvoorbeeld niet haar behandelaar inlichten en een paar dagen later haar ouders. Doe dit allemaal op het zelfde moment, zo maak je de kans kleiner dat ze zelfmoord pleegt.

Ik zou het fijn vinden als het me op de hoogte houd! Ik hoop namelijk heel erg voor je dat ze snel geholpen kan worden en jij wat rust krijgt. Zet em op meid, je kunt het!

Liefs ❤
Hoi,

Er is 1 ding dat ik je wil zeggen, want de rest heeft @Help Each Other heel goed gedaan.

Stel je vriendin pleegt zelfmoord en jij bent de enige die wist hoe ze zich voelde, hoe denk jij dan dat jij je gaat voelen?

Als dit een moordzaak zou zijn, dan zou jij medeplichtig zijn. Wil je dit met je meedragen? Dat je er iets aan had kunnen doen? Je kunt dat risico niet nemen. Dat moet je vriendin uiteindelijk snappen.

Gr. Pin
Hey help each other
Ik ga morgen hulp kijken voor hulp en ga haar moeder berichten. Bedankt voor al je hulp ♡

@ pin
Je hebt gelijk net zoals help each other
Hoi lieve xxbeerxx,

Heel erg graag gedaan, ik hoop echt dat je er uit komt! Wil je me laten weten hoe het allemaal is gegaan? Ik vind het echt heel erg knap van je dat je deze stap neemt. Je bent een heel sterk meisje! Veel succes!

Liefs ❤
Hoi xxbeerxx,
Zelfmoord is iets wat je doet wanneer je heel erg in de war bent. Je voelt jezelf niet meer waardig. Ook sta je niet meer dicht bij jezelf. Ik heb dit zelf meegemaakt met mijn broer. Doordat hij met verkeerde dingen bezig was (drugs, alcohol etc.) verloor hij uit het oog wat belangrijk en wie hij was. Hij wilde er echt wel mee kappen. Maar hij was in de war en wist niet meer wat die moest doen. Niemand had dit door. Hij had al een afscheidsbrief geschreven en weetje wat ik het ergst vond, dat ik het nooit door had hoe hij zich voelde! het gaat nu beter met hem en heeft zichzelf niks kunnen aandoen aangezien we hem op tijd vonden. gelukkig heb jij het wel door! je vriendin mag blij zijn met zo'n vriendin. eerlijk gezegd denk ik niet dat haar ouders door hebben hoe hun dochter zich voelt. Het is niet hun schuld maar je zou wel naar hun toe kunnen gaan en vertellen wat jij denkt. Leg ze wel gelijk uit dat ze hun dochter er niet direct op moeten aanspreken. Ik weet dat dat moeilijk is. Maar laat ze haar meer waardig voelen. Dat begint eigenlijk heel makkelijk bv. met vragen hoe haar school dag was of of ze wat leuks wilt doen. ook jij zou dit kunnen doen.. laat zien dat je om haar geeft. wat ook handig is is om deze reacties aan haar ouders te laten zien dan laat je zien dat je het meent!
groetjes Floor
hee xxbeerxx,

neem iemand in vertrouwen en vertel diegene dit verhaal. je vriendin heeft hulp nodig! jij kan haar helpen door naar iemand toe te gaan. waarschijnlijk wordt ze heel boos als ze weet dat jij het tegen iemand hebt verteld, maar het kan haar echt helpen!

een vriendin heeft dat bij mij ook gedaan, ze is naar me mentor gegaan met dit verhaal en er is actie ondernomen. het heeft mij niet echt geholpen, maar dat terzijde.

ga alsjeblieft naar iemand toe, zoek hulp!

ik hoop dat je hier wat aan hebt,
Xx d3pr3ss3d.bitch (13 jaar)
praat met iemand die je heel erg goed vertrouwd
zit je beste vriendin op dezelfde school als jou?
zo ja praat met de vertrouwings persoon op school en zeg het tegen de mentor van je vriendin
zij kunen haar heel goed helpen.
en spreek heel vaak af met haar probeer zo veel mogelijk bij haar te blijven slapen of laat haar een tijdje bij jou slapen al het van je ouders mag
ik weet dat dit lastig is maar je kunt er op school weinig tegen doen. Hangt maar net van je klas af. je kan wel een vertrouwens persoon op zoeken. maar dat is vaak lastiger voor de persoon in kwestie zelf. Zou je vriendin toch maar vertellen om het te overwegen om een contact persoon te zoeken via school desnoods via de mail. het baart mij wel zorgen dat ook haar familie zich tegen haar keert. Steun haar als je blieft als of je eigen leven er van af hangt want het ziet er naar uit dat niemand haar kan helpen.
Mocht je het echt niet meer weten zoek dan AUB contact met jeugdzorg en/of Stichting de praktijk. (heb ik zelf bij gezeten van wege depressie)
Hey,

Als aller eerst sorry voor de late reactie.

Ik heb hulp voor haar gezocht ze werd wel echt super boos, nu na ongeveer 2 weken begrijpt ze het wel maar vind het als nog niet leuk en is teleurgesteld in me omdat ze dacht dat haar geheim veilig bij me was.

@sera
Ze zit indd bij mij op school

@mathijs072
Ik steun haar ook zoveel mogelijk.

@d3pr3ss3d.bitch
De mensen op school praten vaak met haar. Ik denk persoonlijk dat ze aan 1 hulp wel even genoeg heeft anders wordt ze nog bozer.

x xxbeerxx
Hee Xxbeerxx,

wat goed van je dat je hulp hebt gezocht! het is een hele lastige stap maar je hebt het toch gedaan, je mag echt trots op jezelf zijn. Boosheid is een hele normale reactie in eerste instantie maar eigenlijk draait iedereen na een tijdje weer bij en zien ze in dat je geen andere keus meer had. Nogmaals echt heel erg goed van je! Ik hoop heel erg voor je dat je vriendin snel weer beter word en jullie samen weer kunnen genieten van het leven!

Liefs ❤

Reageer