Vraag

zelfmoord bij naaste

  • 21 April 2021
  • 6 reacties
  • 223 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi! Ik zit met een best groot probleem, mijn vriendin wordt heel erg gepest op school(mishandeld bedreigt sexueel misbruikt en ze is zelfs meerdere keren met een mes gestoken dit is serieus geen grap ofz)  maar doordat ze gepest wordt is ze zichzelf gaan snijden, wil ze heel graag dood en heeft ze steeds gedachtes als:  pak een mes en snij mn ader door of ga naar het station en spring voor de 1e beste trein. Ik wil haar als vriend heel graag helpen want haar kwijtraken wil ik echt niet maar ik weet niet hoe ik haar t beste kan helpen, iemand tips?

 


6 reacties

113.nl

Heey @Cfrijlink ,

Wat naar dat je vriendin zo erg gepest wordt op school, lief dat jij haar steunt en wilt helpen.

Is er iemand naast jou die weet van het pesten? Bijvoorbeeld een docent, mentor, vertrouwenspersoon, ouders? Het lijkt me verstandig om daarmee te praten en vertellen wat de huidige situatie is.

Elke school in Nederland zou een pestprotocol moeten hebben en aan de hand daarvan kan ingegrepen worden, het lijkt me van belang dat het pesten snel stopt.

Je vriendin of jij kan ook contact opnemen met 113 Zelfmoordpreventie. Zij zijn er om naar je verhaal te luisteren en mee te denken over de situatie en het stukje zelfmoord. Zijn zijn er voor mensen die denken aan zelfmoord, maar ook voor naasten of andere betrokkenen. Je kunt 24/7 chatten of bellen.

Op hun website, www.113.nl, staan ook nog tips en informatie. Voor je vriendin, maar ook voor jou hoe je bijvoorbeeld je vriendin kunt steunen en wat je het beste kunt doen.

Bedenk ook wel dat het uiteindelijk niet jouw verantwoording is. Ieder is zelf verantwoordelijk voor zijn/haar keuzes. Je doet wat je kan, maar denk ook aan jezelf. Sterkte!

Groetjes,
Simply Me

Hier een rijtje met dingen die je samen met haar kan proberen. Ik weet niet wat er al gedaan is en wie het weten maar ja. De eerste 3 zijn de belangrijkste.

113

Politie

Ouders

Mentor

Vertrouwspersoon 

 

 

Hee,

 

ik vind het heel erg voor jou en voor je vriendin dat zij gepest wordt. Probeer haar vooral de  mooie dingen van het leven te laten zien, dat zijn namelijk de dingen die tellen. Haal haar over om te blijven leven. Mediteer bijvoorbeeld met een dankbaarheidsmeditatie. Laat haar zien dat er miljoenen dingen op de aarde zijn om voor te blijven leven. En kijk wat je kan doen om ervoor te zorgen dat de pesters stoppen. Praten is zo belangrijk echt bij heel veel dingen. Dat is sowieso stap 1. Laat haar hulp zoeken met een deskundigen zoals een psycholoog bijvoorbeeld. 

 

Liefs Fayenne

Badge

hey, wat nar voor je vriendin, als ik jou was zou ik met haar gaan praten over leuke dingen, zij moet zeker aangifte hier voor doen. Want dit valt onder mishandeling, en ze moet ook zeker iemand vinden die met haar kan praten zoals: 113.nl, haar ouders, en vooral met jou.

 

Groetjes van mij.

Badge

Hallo @Cfrijlink , het spijt me om dit te horen. Ik vind het goed dat je haar probeert te steunen. 

 

Is dit bekend bij meerdere mensen? Zoals hun ouders, mentoren of iemand anders die ze vertrouwd? Indien dit niet zo is heb ik wat tips:

  • Een bekende zelfmoord preventie website is : www.113.nl , hier staan tips voor jou én je vriendin. Ook kan ze praten met leeftijdgenoten die dit ook meemaken. Ze zijn 24/7 bereikbaar. 
  • Laat haar weten dat ze het waard is om te leven. Dat ze belangrijk is. Dat de wereld het niet kan zonder haar. Dat ze sterk is en dat het niet haar fout is.
  • Check of je school een pest coordinator/pest protocol heeft. Zo ja? Neem contact met ze op!
  • Probeer te kijken of je er achter kan komen wie dit gedaan heeft, vertel ze om te stoppen en dat dit niet normaal is. Als ze daar niet naar luisteren vertel wat ze hebben veroorzaakt. 
  • Een diep gesprek met haar hebben  over wat ze voelt en wat de pesters doen. Laat haar zich veilig voelen bij jou.

Je kan ook proberen met haar te mediteren en/of een psycholoog te regelen die hier verstand van heeft. Misschien kan je iets met een vertrouwingpersoon regelen?

Ik ben trots op haar dat ze er nog steeds is, en op jou dat je dit doet.

Vergeet niet als ze het nou doet. Het is niet jouw schuld, je doet alles wat je kan. Blijf sterk <3

Reageer