Vraag

Roddel

  • 15 August 2020
  • 4 reacties
  • 163 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoe gaan jullie met roddels om?
Ik denk er altijd te veel over na waardoor ik roddelen nu echt serieus begin te nemen. 
Ik denk altijd vooraf na van: hoe moet ik het aanpakken waardoor er niet teveel over me geroddeld wordt.
Ik begin denk ik echt bang voor roddels te worden.
Ik denk altijd na van: wat zullen ze op school over me zeggen, in de groepsapp, op mijn werk, op mijn sportvereniging en ik word er echt helemaal gek van! Ik kan vaak pas beetje tot rust komen als ik bevestiging heb gevonden.

Ik wil dit niet! Ik wil gewoon echt van alles kunnen doen/denken/zeggen/vinden zonder er bij na te denken wat anderen over me zouden zeggen.

Heeft iemand hier ervaring mee en wat is jouw gouden tip?


4 reacties

Hi jonasjonge,

 

mijn twin en ik hebben vaak meegemaakt dat er verhalen over ons rond gaan. de meeste zijn volslagen onzin, soms is er wel een kern van waarheid en wordt de rest er gewoon bij verzonnen.

 

Mijn twinbroertje en ik vallen allebei op jongens en we zijn  samen, tegelijkertijd door een aantal iets oudere maar nog wel minderjarige jongens misbruikt en daar komen de meeste verhalen vandaan. Dat wij met iedereen naar bed gaan of dat we jongens voor een pakje kauwgum pijpen enzo.

 

Dat soort roddels kun je nauwelijks tegen gaan. Op school  hebben ze (mentor en andere leraren) wel eens andere kinderen aangesproken op hun gedrag en dat hielp soms een beetje, maar buiten school gaan die dingen ook door.

Wat ons het meeste heeft geholpen is dat we een aantal goede vrienden om ons heen hadden die ons steunden. Wij hadden hun verteld hoe het werkelijk zat en dus wisten zij dat die verhalen die verteld werden voor het grootste gedeelte onzin waren. Zij spraken anderen er ook op aan en vormden zo een buffer tussen ons en de 'roddelaars’. 

 

Uit ervaring weten we ook dat piekeren over wat anderen over ons denken niet echt helpt. Dat is misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar heb vertrouwen in jezelf. Je weet waarschijnlijk van jezelf dat je gewoon een normale jongen bent die anderen het liefste helpt en dat de rare dingen die je soms over je hoort vertellen niet waar zijn.

 

Mijn tips zouden zijn:

  • vertel het aan je mentor, die kan helpen dat kinderen op school er mee stoppen
  • vertel het aan een aantal vrienden, jongens of meisjes die je vertrouwt
  • probeer je niet gek te laten maken door die roddels
  • probeer zoveel mogelijk je eigen leven te leiden, want altijd alles proberen te weerleggen is een onbegonnen zaak. Accepteer soort van (er zijn natuurlijk grenzen aan) wat er aan roddels verteld worden, want wij zijn er ook wel achter gekomen dat elke keer dat je er op reageert dat dat er ook voor kan zorgen dat ze er mee bezig blijven. Gun ze die aandacht niet meer en dan gaat voor hun de lol er vaak ook af. Btw ik zou niet weten wat die lol is, maar kennelijk werkt het zo

 

Groetjes :relaxed: ,

M&M's

Hey,

 

Over mij word ook wel is geroddeld.

Ik ben er ook wel beetje aan gewend geraakt en negeer het, zoals @M en Msal zei. Piekeren heeft geen zin.

 

Ik weet dat het grootste deel van die roddels niet waar is, natuurlijk zoals M en Ms al zei, er zit soms een kern van waarheid in. Sommige weten dat ik veel werk en hard werk voor mijn centen, ooit had iemand mijn telefoon stiekem afgepakt toen ik niet keek , ik had hem toen net ontgrendeld. Hij zag dat er een bepaald bedrag op mijn ene rekening stond, ik zat met een vriend te praten dus ja, ik merkte dat niet en hij ook niet, ondertussen was hij al bij mijn 3e rekening gekomen. Hij had met zijn telefoon ook een foto gemaakt van wat er op stond, ja ,misschien niet echt slim om mijn bankieren app op mijn telefoon op mijn startscherm te zetten. Daaronder stonden een paar notities,  hij had tijd zat om door die notities te kijken, daar stonden ook de pincode van die rekeningen. (Ik heb toen ik dat wist gelijk alles veranderd) . Ja, niet slim. Zo toen ik merkte dat mijn telefoon weg was en hem in zijn handen zag schrok ik wel, zeker omdat ik wist dat ie nog ontgrendeld was. Ik heb toen mijn telefoon weer terug gepakt en ja, dan krijg je de reactie, zozo , waar haal jij dat geld vandaan? Rijke ouders? . Toen begon het eigenlijk,ja en toen ze hoorden in wat voor auto mijn vader rijd, ja probeer dan maar is uit te leggen dat ik geen rijke ouders heb en er zelf voor heb gewerkt.  Gelukkig heb ik net als M en Ms goede vrienden die me steunden en het voor mij op namen, dat was wel erg fijn. Ik hoor het nog wel is, soms vinden sommige get grappig om of mijn telefoon te jatten of mijn portemonnee,  of gewoon geld willen lenen, ik heb bijna nooit geld bij in mijn portemonnee en ik leen alleen aan vrienden. Maar ja. Die roddels krijg ik nog wel te horen. Ik negeer het maar, maar het is wel jammer dat andere gewoon zo kinderachtig zijn en zo laf en brutaal. School weet ervan , maar ja,er word wel is op aangesproken maar ja, of dat helpt nee. Ook wel triest dat ik gewoon moet dreigen om mijn portemonnee terug te krijgen, ach ja.

 

M en Ms gaf al heel wat goede tips, ik kan daar weinig toevoegen.  

Dus ja , sorry. 

Probeer het te negeren, laat je niet de kast op jagen,  gun ze niet dat plezier en vertel het tegen iemand, zei kunnen daar of rekening mee houden of op aanspreken .

 

Groetjes Gebruiker c 

Hii 

Even wat achtergrond informatie.

Er is over mij veel geroddeld op school en hastags tegen mij bedacht, omdat mijn ex vriendje me misbruikt heeft, maar ik kreeg de schuld. 
 

Wat mij er door heen heeft geholpen is ondersteuning van vrienden. Praat er ook over met ze. Wanneer de mensen om je heen je goed kennen, zullen ze minder snel de verhalen geloven. Dan weet je meteen wie je echte vrienden zijn.

Je kan niet altijd bewijzen dat ze fout zaten, dus het beste is gewoon door te gaan  als de persoon die je werkelijk bent. Misschien veranderen ze van mening. Misschien ook niet. Maar dat is okay.

Badge

bij mij is het roddelen een keer zo ver gegaan dat me hel school het wist, en ik zeg alvast dat is gewoon iet eer te doen. uiteindelijk durfde ik niet meer naar school

Reageer