Vraag

Pesten of plagen?

  • 19 January 2020
  • 8 reacties
  • 256 Bekeken

Badge

Hallo allemaal :)

 

Momenteel zit ik een half jaar in de brugklas, waar ik het erg naar mijn zin heb, maar waar ik me ook erg onveilig voel. Natuurlijk is het voor iedereen een grote stap van de basisschool naar de middelbare school, en gelukkig heb ik een paar goede vriendinnen in mijn klas! Maar vaak vraag ik me af, als mijn vriendinnen er niet waren, of de woorden van de jongens uit mijn klas harder waren aangekomen. Ik voel me niet gepest omdat ik niet alleen ben, maar toch blijven de volgende opmerkingen best pijnlijk:

  ‘Nou als Sara een voldoende heeft voor biologie dan is vast een makkelijke toets’  ‘stop maar met praten, je bent hier te dom voor’ ‘ik wil niet bij haar in een team’ of ‘je bent nog platter dan een surfplank’ 

Doordat ik met een paar van die jongens op de basisschool heb gezeten, we voorheen vrienden waren, en ze ook aardig kunnen doen weet ik niet of dit pesten of plagen is.  Vaak zijn de opmerkingen grappig bedoelt, waardoor ik het spelletje meespeel maar het raakt mij wel.  Mijn vriendinnen kunnen ook niet zo goed voor zichzelf opkomen. Dus vraag ik me af wat ik nu het veste kan doen? 

 

Liefs,

 

Sara


8 reacties

Heyo,

De vraag is meer hoe ervaar jij het als die jongens deze opmerkingen over je maken. Als jij het grappig vind, en het ook wederzijds naar hun kan zeggen zonder dat er problemen ontstaan dan is het plagen;

"Er is een groot verschil tussen plagen en pesten. Als je geplaagd wordt, kun je altijd terugplagen. Dan komen er geen problemen. Plagen is niet gemeen, plagen is grappig. Om plagen kun je lachen en een volgende keer is een ander aan de beurt'’

"Bij Pesten is de sfeer juist niet positief en er is altijd sprake van meer tegen 1. Er is sprake van een machtsverschil, het slachtoffer is niet in staat tegen de sterkere partij (pestkop met meelopers) te verweren. Pesten is altijd gemeen bedoeld en het kan niet in je eentje worden gestopt. '’

Alleen jij als ontvanger kan bepalen of het pesten of plagen is. Zie jij het als iets grappigs, en vind je het niet erg, dan is het plagen. 

Als je het niet fijn, of vervelend vindt wat iemand doet of tegen je zegt, dan is het geen plagen maar pesten.

Als je het als pesten ervaart kun je de jongens hierop aanspreken, gaan ze door, dan kun je je mentor aanspreken, die zal er zeker voor zorgen dat deze jongens hier mee stoppen.

 

See Ya!

Spookyzx.

 

 

Heyo

Als het bij jouw hard aankomt moet je hun echt zeggen dat je het niet tof vindt ! Misschien zien zijn het als plagen maar als het je pijn doet is het niet plagen meer! Als iemand je plaagt hebben beide kanten ( plager en geplaagde ) er plezier aan maar als alleen de '' plager'' er plezier aan heeft dan loopt het misschien uit op pesten! Dat is toch hoe ik het voel als de helft van me vrienden me constant homo noemt ;( . het kan voor hen wel best als plagen aanvoelen maar als jij het niet grappig vindt is het geen plagen meer hoor!

Groetjes !

Hallo sara-anna :)

Ik denk dat het pesten is aangezien je het niet fijn vindt en je je onveilig voelt.

-Dr8gon99

heb daar ook last van maar alles komt harder aan als je 12/13 bent want dan zit je zegmaar in de puber nepzaken depressie fase zegmaar hoehard het ook niet zo voelt hoe hard het ook is om het niet te ontkennen het is echt zo heb vorige maand eindelijk aan overgegeven dus ja… tip: luister of ze ook zo tegen andere meiden in de klas praten (populaire) bij ons doen ze da wel bij alle meide

Badge

Hey sara-anna

eigenlijk kan jij als enige bepalen of dit pesten is. Want jij bent de enige die weet wat je op dat moment voelt.

Als je het niet leuk vind zou ik dat gewoon heel duidelijk maken maar niet iedere keer heel boos doen. Gewoon zeggen dat je het niet grappig/leuk vind. Dan stopt het misschien wel!

je kan zulke dingen ook altijd met je mentor bespreken als het dan niet stopt!

 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! groetjes anoniempi.

 

Hey,

je moet zelf bepalen of je het pesten vind. Vaak proberen die jongens in de klas gewoon stoer te doen of proberen ze zich groot te houden zodat ze niet ‘het watje’ van de groep worden. Je zou inderdaad naar je mentor kunnen gaan als je het echt te ver vind gaan. 

Xx

 

Heyy, ik denk dat dit pesten is. Jij voelt je er namelijk niet veilig bij en als het plagen was kon je er misschien nog wel om lachen. Die jongens proberen waarschijnlijk gewoon uit te sloven en stoer te doen. Ik zou ze als eerst gewoon negeren en proberen je er niks van aan te trekken. 

Als je het durft zou je tegen de jongens kunnen zeggen dat je hun grapjes vervelend vind en dat je je er verdrietig of onzeker door gaat voelen. Ik snap het ook als je dit eng vind. 

Je zou het ook aan je ouders kunnen vertellen, dat lijkt mij erg belangrijk. Misschien kunnen hun je erbij helpen. Je kan het ook tegen je mentor zeggen en dan kan hij er at aan doen. Het is niet leuk om met tegenzin naar school te gaan, dat snap ik want ik heb momenteel ook een hekel aan school. 

Ik hoop dat je wat aan deze tip hebt en veel succes! Liefs, Naira193:heart:

 

Badge

Hoi! Ik reageer een beetje laat maar hoop toch dat je er iets aan hebt, ik ben zelf een jongen van 14 jaar en zit in de derde. Veel jongens doen dit omdat ze in de puberteit zitten. Vooral opmerkingen over meisjes hun lichaam zie ik veel voorbij komen. Vaak als jongens dit doen vinden ze je leuk, maar durfen ze het niet te zeggen omdat het niet “stoer” is. Daarom gaan ze maar aandacht vragen door je te irriteren. Ik zou zeggen: 1 op 1 gesprekken voeren met de jongens zodat je een band met ze krijgt, dan zullen ze volgende keer ook minder stoer en irritand doen.

Reageer