Meer hulp Meldknop.nl Bel gratis en anoniem 0800 - 0432 of chat
13-18

Iris (ervaringsdeskundige) beantwoordt jullie vragen over pesten! - Vragenuur donderdag 22 september van 20:00-21:00

• 16 september 2016
  • 6 reacties
  • 3248 Bekeken

Reputatie 1
Ben jij wel eens gepest? Heb je zelf wel eens iemand gepest? Heb je een goede tip om pesten te stoppen? Of ben je juist op zoek naar tips om pesten tegen te gaan?

Op donderdag 22 september van 20:00-21:00 beantwoordt Iris jullie vragen over pesten! Ken je de WhatsApp-game Iris? Via WhatsApp maak je kennis met Iris, een meisje dat gepest wordt. Je kan haar in de game helpen om het pesten te stoppen. Iris is in de WhatsApp-game is niet echt, maar dat iedereen een Iris kan zijn, dat bewijst de gast van vanavond. Ze is 20, is zelf ook gepest en toevallig heeft zij dezelfde naam als het meisje in de game: Iris!

Iris weet heel goed hoe het voelt om gepest te worden. Doordat zij zo goed weet hoe het voelt, zet ze zich nu met Kikid in om voorlichting te geven op scholen. Je kan haar vragen stellen over haar ervaringen, maar je kan haar ook vragen stellen over de game Iris.

Je kan je vraag nu al in dit topic plaatsen. Je krijgt dan tijdens het vragenuur een antwoord. Je kan je vraag ook 'live' stellen en met Iris in gesprek gaan tijdens het vragenuur!

6 reacties

- Pest zelf nooit mee.
- Lach niet als er flauwe grappen worden gemaakt.
- Wees aardig voor degene die gepest wordt. Zeg ‘hoi’ als je elkaar ziet en werk samen in een groepje.
- Vertel degene die wordt gepest dat je wilt helpen om het pesten te laten stoppen.
- Kom op voor degene die gepest wordt.
- Vertel het – samen – aan de mentor of een leerkracht.
Hallo allemaal,

Hier de echte Iris! Als je aan de Iris app heb deelgenomen heb je als het goed is een sms'je gekregen met een link naar deze site. Via dit forum kun je aan mij (de echte iris dus) vragen stellen. Goed om te weten is dat ik dus niet de Iris van de app ben, maar de echte Iris. Net als de Iris van de app ben ik ook gepest. Dat is voor mij al een hele poos geleden gebeurd. De Iris van de app is niet echt, maar haar verhaal kan wel voor veel jongeren waar zijn. Heb jij vragen over het onderwerp pesten, wordt jij zelf gepest of wil je gewoon iets weten? Stel ze gerust aan mij!

Groetjes Iris (De echte dus)
- Pest zelf nooit mee.
- Lach niet als er flauwe grappen worden gemaakt.
- Wees aardig voor degene die gepest wordt. Zeg ‘hoi’ als je elkaar ziet en werk samen in een groepje.
- Vertel degene die wordt gepest dat je wilt helpen om het pesten te laten stoppen.
- Kom op voor degene die gepest wordt.
- Vertel het – samen – aan de mentor of een leerkracht.

Hoi Maii,

Wat een goede tips heb je gegeven! De tip ''Kom op voor elkaar'' vind ik zelf een hele belangrijke! Samen sta je tenslotte sterker dan alleen.

Heeft iemand anders nog een aantal goede tips? Laat ze hier achter.

Groetjes,
Iris
Hallo allemaal,

Na aanleiding van de Iris app zal ik (de echte Iris dus) mijn echte pestverhaal met jullie delen.

Het pesten begon bij mij al op de basisschool. Ik was wat dikker dan de rest en viel vaak buiten de groep. Het pesten bij mij was voornamelijk verbaal, zoals uitschelden en nare opmerkingen maken. Soms een periode niet, dan weer heel vaak. Desondanks heb ik voor mijn gevoel de basisschooltijd wel positief kunnen afsluiten! Op naar de middelbare school!

Hoe positief ik mijn basisschooltijd had afgesloten, zo negatief begon mijn middelbare school-tijd. Ik was nog steeds wat dikker en er werden weer opmerkingen gemaakt over mijn uiterlijk. Ik viel er weer buiten. Ik voelde mij steeds minder goed in mijn vel. Uiteindelijk hadden mijn ouders wel door dat er wat mis was. Ik kreeg gesprekken met mijn mentor en werd doorverwezen naar de vertrouwenspersoon van mijn middelbare school. Ik voelde mij zo depressief dat ik via de huisarts gesprekken kreeg bij een psycholoog. Ik heb in 3 jaar tijd 4 verschillende soorten therapieën gehad. Soms alleen, soms ook met mijn ouders erbij. Ik vond het erg lastig om met volwassenen te praten over mijn problemen. Ook al bedoelde iedereen het natuurlijk goed!

Al vanaf de basisschool was ik al zeer geïnteresseerd in theater. Het was voor mij echt een uitlaatklep. Ik kon mij via theater erg goed uiten. Na ik klaar was met de middelbare school ging het wat beter met me. Helaas koos ik voor de verkeerde opleiding en wilde ik wat anders gaan doen. Hierdoor voelde ik me erg depressief. Wat wilde ik gaan doen? Waarom kies ik niet gewoon voor een theateropleiding? En dat deed ik dan ook. Ik werd aangenomen voor de theater opleiding op het Art&Entertainment College in Amsterdam. Dankzij deze opleiding voelde ik me zo goed en zelfverzekerd! Ik werd niet meer gepest en voelde me helemaal op mijn plek in de groep.

Ook voor in mijn 2e jaar was ik weer op zoek naar een stage, en kwam mijn docente met ''Stichting Kikid''. Stichting Kikid is een organisatie die zich voor en door jongeren inzet door middel van theatervoorlichtingsprogramma's. Dit was echt wat voor mij! Ik voelde mij weer helemaal de oude, zelfverzekerde Iris worden. Bij Kikid leerde ik om mijn negatieve ervaring op een positieve manier in te zetten. Dit werkte voor mijzelf al heel fijn, maar ik kon zo ook nog eens andere jongeren bereiken en helpen!

Wat ik aan jullie wil meegeven is dat het belangrijk is om over je problemen te praten, en om iets te zoeken waar jij je goed bij voelt. Dit was voor mij dan theater. En uiteindelijk Kikid.

Kom op voor jezelf en voor anderen. Dat is zo belangrijk, want juist als groep ben je sterker!
Wees jezelf, heb respect voor anderen maar ook voor jezelf! Geef je grenzen aan en kom op voor anderen.

Groetjes,

De echte Iris!
Mooi je verhaal gezegd 🙂 (getypt)

Reageer