Vraag

een van mijn beste vriendinnen snijdt zich

  • 13 November 2017
  • 8 reacties
  • 1613 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
hoi,
ik heb een soort van probleem, een van mijn beste vriendinnen vertelde mij laatst dat ze zichzelf snijd.
ik weet nu dus niet wat ik moet doen om haar te helpen
ik ben al naar de mentor geweest en die zei dat zij het ging regelen
ik vind het erg vervelend dat ze zichzelf dit aan doet
en ook zei ze dat ze al een tijdje aan zelfmoord denkt...
haar ouders zijn moslims, dus daar kan ik ook niet heen
ik wil haar echt graag helpen
wat kan ik nu doen?
liefs
mij
ps alle reacties zijn super fijn!

8 reacties

Hey ik zit met het zelfde probleen

Bericht aangepast door De Kindertelefoon
Hoi!

Je vriendin snijdt zich, en je maakt je zorgen om haar. Begrijpelijk, want dat is ook zorgwekkend. Je hebt haar mentor al ingelicht, en die ging het regelen. Hoe lang is dat geleden? Heeft hij al initiatief genomen?
Weet je vriendin trouwens dat je naar haar mentor bent geweest?

Haar ouders zijn moslim. Ik zie niet in waarom je er daarom niet mee kunt gaan praten. Zij zijn ook gewoon bezorgd om hun dochter, niet? Ken je de ouders? Als je ze kent, kun je met ze praten, maar misschien kun je dat samen met die vriendin doen.

Lief dat je haar wilt helpen. Bekijk even wat die mentor doet, en als die geen actie onderneemt, kun je hem nog eens aansporen en desnoods zelf iets ondernemen, zoals met haar en haar ouders praten.

Groetjes
x
Hey,

Goed dat je al naar haar mentor bent geweest! Misschien kun je een keer langsgaan om te vragen wat er nu gedaan gaat worden?

Even een paar tips die je misschien kunnen helpen:
- Luister naar haar als ze wil praten en laat merken dat je met haar meeleeft. Probeer echter geen dingen 'uit haar te trekken' als ze niet wil praten.

- Het klinkt misschien hard, maar jij kunt haar niet helpen. Als ze zichzelf snijdt heeft ze een serieus probleem waar ze niet zo makkelijk vanaf komt. Daarmee kun jij haar niet helpen. Dat is een taak voor de hulpverlening.

- Pas op jezelf! Luisteren is goed maar je moet opletten dat je er jezelf niet mee kapot maakt.

- Geef duidelijk aan, dat jij niet de hulpverlener bent. Jij wilt naar haar luisteren maar je kunt niet helpen omdat haar probleem te groot is. Probeer dit voor je zelf ook duidelijk te houden en ga eventueel als ze je heftige dingen verteld er zelf ook met iemand over te praten zodat jij het wel goed verwerkt en er niet mee gaat lopen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Ik heb een soortgelijke situatie meegemaakt als jij en ben hieraan echt kapot gegaan. Ik ging me voor haar verantwoordelijk voelen. Dit is heel logisch, maar niet goed. Dat kun je niet dragen.

Succes!

Never_Alone
Heei,
Mijn vriendin heeft ook in zo’n situatie gezeten. Het beste wat je kan doen is er met haar over praten en vragen wat zij ervan vind en waarom ze dat doet en denkt. Als dat niet helpt is de enige oplossing naar haar ouders gaan. Het zal erg moeilijk zijn en er zullen vast veel consequenties aan zitten. Je moet gewoon denken: beter nu zelf zeggen dan dat ze er later zelf achterkomen.
succes
Mijn vriendin deed dat ook wel eens en haar ouders wisten er niks van en dat wou ze ook niet, dus heb met haar gepraat en verteld dat ze daar veel te mooi voor is en gewoon vertellen wat je erbij voelt, en vooral zeggen dat je er voor haar bent.
Je bent geen hulpverlener. Dus ik zou haar niet te erg proberen te helpen. Je kunt haar wel steunen en naar haar luisteren.

Vertel het aan je mentor inderdaad en zorg dat ze er achteraan gaat. Misschien nog haar ouders zodat ze gesprekken kan krijgen maar je weet nooit of de ouders misschien de oorzaak zijn of ze zich snijd. Dus dat misschien niet doen.

Mentor of iemand van MEE zal het prima doen.
Mijn ex sneed zichzelf ook toen k met dr had toen ze t uitmaakte .......pleegde ze zelfmoord??) gelukkig heb k ook iemand kunnen redden jij hebt je vriendin dr vertrouwen das stap 1
Nu moet je rustig alleen met haar over dit onderwerp beginnen (Zeg ni teveel ik begrijp je (dat kan snel fout gaan)) maar zeg “het is oke dat je je verdrietig voelt “ probeer op een aardige en rustige manier te vragen “waarom ben je eigenlijk zo verdrietig” geeft ze antwoord over iets als pesten zou ik naar de mentor gaan MAAR al is het iets als (seksueel)misbruik of lichamenlijk letsel aangebracht door anderen of iets anders wettenlijk verboden ga naar politie.

Al werkt t ni(goed) ga naar pshyciater die kunnen je beter helpen ookal heb ik ervaring

Gr
Reputatie 2
Badge +1

hoi 

wat naar om te horen je kan google naar 113 dat is de zelfmoordpreventie site en daar staan tips op hoe je met iemand om moet gaan en kunt helpen 

je kan er met haar over praten en ze kan daar ook anoniem  een online therapie volgen dan gaa je 1 keer in de week ongeveer chatten of bellen en dan kunnen ze je tips geven om je te helpen maar dat zegt niet dat je er dan meteen vanaf bent 

sterkte  

Reageer