Caja Cazemier (schrijfster van jeugdboeken) beantwoordt jullie vragen over pesten!

• 16 september 2015
  • 14 reacties
  • 1600 Bekeken

Reputatie 3
Ben jij wel eens gepest? Heb je zelf wel eens iemand gepest? Heb je een goede tip om pesten te stoppen? Of ben je juist op zoek naar tips om pesten tegen te gaan?

Caja Cazemier schrijft boeken voor kinderen en jongeren. Ze schreef haar eerste boek toen ze 10 jaar oud was. In haar boeken schrijft ze onder andere vaak over pesten, onzekerheid, angst en je anders voelen. Caja is niet alleen schrijfster, maar ze is ook juf geweest en ze is nu jongerencoach.

Caja was aanwezig op dinsdag 22 september 2015 van 19:30. Het is nu niet meer mogelijk om vragen aan haar te stellen.

Dit vragenuurtje maakt deel uit van een reeks van drie vragenuurtjes in de Week Tegen Pesten 2015.

Klik hier voor het vragenuurtje van maandag 21-9 met Marissa (vrijwilliger bij De Kindertelefoon).
Klik hier voor het vragenuurtje van woensdag 23-9 met Tara en Guillermo (Wieteke en Tinco in SpangaS).

14 reacties

Badge +17
Hoi Caja,

Is pesten 'strafbaar'? Ik las ooit een keer dat het wel in de wet staat, maar ik heb nog nooit gezien/gehoord/gelezen dat iemand een boete of iets dergelijks heeft gekregen voor het pesten van iemand. Het klinkt nogal onlogisch voor mij dat pesten strafbaar is. Anders had ik zo veel mensen al aan kunnen geven.. 😉
Hoi, ik ben Caja Cazemier en ik zit nu bij De Kindertelefoon achter de computer om jullie vragen te beantwoorden.
Kennen jullie mijn boeken? Ik schrijf veel over al die dingen waar mensen van jullie leeftijd mee te maken kunnen krijgen. Mijn boek Offline gaat over pesten.
Dus kom maar op met jullie vragen!
Hoi Caja,

Is pesten 'strafbaar'? Ik las ooit een keer dat het wel in de wet staat, maar ik heb nog nooit gezien/gehoord/gelezen dat iemand een boete of iets dergelijks heeft gekregen voor het pesten van iemand. Het klinkt nogal onlogisch voor mij dat pesten strafbaar is. Anders had ik zo veel mensen al aan kunnen geven.. ;)

Hoi,
ja, pesten is strafbaar. Je mag niet zomaar een foto van iemand op internet zetten, daar heb je toestemming voor nodig van die persoon. Gezellige foto's zijn het probleem niet, dat snap je wel, maar blootfoto's dus wel. Iemand bedreigen of iemand zwart maken (laster noem je dat) is strafbaar: dus ja, deze vormen van pesten zijn strafbaar. Je kunt ermee naar de politie. Neem dan bewijsmateriaal mee. En ik begrijp dat jij zelf ook dingen hebt meegemaakt, je kunt ermee naar de politie. Sterkte!
Hoi Caja,

Hoe kwam je op het idee op een nogal lastig onderwerp als pesten te gebruiken in je boek(en)?

Groetjes,
Hulpjongen
Hoi Caja,

Hoe kwam je op het idee op een nogal lastig onderwerp als pesten te gebruiken in je boek(en)?

Groetjes,
Hulpjongen

Dag Hulpjongen,
mijn redacteur begon daarover: "Zou jij niet een verhaal over pesten schrijven?" vroeg ze op een dag. "Dat heb je nog niet gedaan." Er gingen 3 dingen door me heen: een van mijn zoons is een tijdje gepest op de basisschool, en een van mijn andere zoons heeft eens een geintje uitgehaald op internet, en dat viel niet goed. Ik dacht toen: hoe gemakkelijk kun je dan pesten op internet? En ten slotte: ik lees veel verhalen van jongeren die op fora zoals hier vertellen dat ze gepest worden. Ik weet dus hoe naar dat kan zijn en toen besloot ik er een boek over te schrijven.
groetjes terug van Caja
Hoi Caja,

Groetjes,
Hulpjongen

Dag Hulpjongen,
mijn redacteur begon daarover: "Zou jij niet een verhaal over pesten schrijven?" vroeg ze op een dag. "Dat heb je nog niet gedaan." Er gingen 3 dingen door me heen: een van mijn zoons is een tijdje gepest op de basisschool, en een van mijn andere zoons heeft eens een geintje uitgehaald op internet, en dat viel niet goed. Ik dacht toen: hoe gemakkelijk kun je dan pesten op internet? En ten slotte: ik lees veel verhalen van jongeren die op fora zoals hier vertellen dat ze gepest worden. Ik weet dus hoe naar dat kan zijn en toen besloot ik er een boek over te schrijven.
groetjes terug van Caja

Mag ik vragen wat je zoon heeft gedaan? Of houd je dat liever voor jezelf? Dat zou ik wel begrijpen hoor ;)
Nou ben ik een echte boekenwurm, en ik zal vast meer dan 1 boek van je hebben gelezen, al herrinner ik me dat niet zo goed (ik heb er al zooooooooooo veel gelezen). Er is één boek van jou mij erg goed bijgebleven: De eerste keer. Ik weet dat dat boek niet over het onderwerp pesten gaat, maar ik hoop dat ik er toch een vraag over mag stellen... Wat is het verhaal achter "de eerste keer"? Is het echt gebeurd of heb je dat zelf bedacht? Ik vind het namelijk een erg realistisch verhaal 😉
Hoi Caja,

Groetjes,
Hulpjongen

Dag Hulpjongen,
groetjes terug van Caja

Mag ik vragen wat je zoon heeft gedaan? Of houd je dat liever voor jezelf? Dat zou ik wel begrijpen hoor ;)
Nou ben ik een echte boekenwurm, en ik zal vast meer dan 1 boek van je hebben gelezen, al herrinner ik me dat niet zo goed (ik heb er al zooooooooooo veel gelezen). Er is één boek van jou mij erg goed bijgebleven: De eerste keer. Ik weet dat dat boek niet over het onderwerp pesten gaat, maar ik hoop dat ik er toch een vraag over mag stellen... Wat is het verhaal achter "de eerste keer"? Ik het echt gebeurd of heb je dat zelf bedacht? Ik vind het namelijk een erg realistisch verhaal ;)

Mijn zoon had een extra e-mail account aangemaakt met een nickname natuurlijk en zogenaamd grappig bedoelde scheldwoorden en bedreigingen aan een vriend verstuurd. Niet leuk dus. Ik vond dat zelf ook heel vervelend toen we ervan hoorden. Gelukkig had zijn vriend zijn ouders erbij gehaald en kwam het uit. We hebben wel een goed gesprek gehad toen.
En De eerste keer: een nichtje maakte op dezelfde manier een treinreis met reisgenoten die ze via internet had gevonden. Ik hoorde haar enthousiaste verhalen en bedacht toen De eerste keer.
Leuk om te horen dat je veel leest!
Hoi Caja,

Groetjes,
Hulpjongen

Dag Hulpjongen,
groetjes terug van Caja

Nou ben ik een echte boekenwurm, en ik zal vast meer dan 1 boek van je hebben gelezen, al herrinner ik me dat niet zo goed (ik heb er al zooooooooooo veel gelezen). Er is één boek van jou mij erg goed bijgebleven: De eerste keer. Ik weet dat dat boek niet over het onderwerp pesten gaat, maar ik hoop dat ik er toch een vraag over mag stellen... Wat is het verhaal achter "de eerste keer"? Ik het echt gebeurd of heb je dat zelf bedacht? Ik vind het namelijk een erg realistisch verhaal ;)

Mijn zoon had een extra e-mail account aangemaakt met een nickname natuurlijk en zogenaamd grappig bedoelde scheldwoorden en bedreigingen aan een vriend verstuurd. Niet leuk dus. Ik vond dat zelf ook heel vervelend toen we ervan hoorden. Gelukkig had zijn vriend zijn ouders erbij gehaald en kwam het uit. We hebben wel een goed gesprek gehad toen.
En De eerste keer: een nichtje maakte op dezelfde manier een treinreis met reisgenoten die ze via internet had gevonden. Ik hoorde haar enthousiaste verhalen en bedacht toen De eerste keer.

Kom ik weer, met nóg een vraag :P
Waarom heb je het verhaal van je nichtje veranderd naar een fietsreis? (Sorry dat ik zo off-topic ga, maar om eerlijk te zijn weet ik niet echt wat ik moet vragen over pesten)
Hoi Caja,

Groetjes,
Hulpjongen

Dag Hulpjongen,
groetjes terug van Caja

Kom ik weer, met nóg een vraag :P
Waarom heb je het verhaal van je nichtje veranderd naar een fietsreis? (Sorry dat ik zo off-topic ga, maar om eerlijk te zijn weet ik niet echt wat ik moet vragen over pesten)

Mijn nichtje was al ouder, en ik zocht een vakantie die past bij iemand van 16,17 jaar. Dat werd een fietsvakantie van 5 dagen. Heb ik zelf ook gedaan trouwens: op fietsvakantie 🙂
Nou, mijn laatste vraag dan maar ;)

De laatste tijd is vaak in het nieuws dat volwassenen elkaar op het werk pesten. Op een school in Maastricht heeft uiteindelijk zelfs een lerares zelfmoord gepleegd als gevolg van het gepest door haar collega's. Één van die collega's (ik weet niet of ze er iets mee te maken had) is overgeplaatst naar mijn school, ze is nu mijn mentor. Ik zou er heel graag achterkomen of zij de docente die zelfmoord pleegde goed kon, of helemaal niet. We hebben wel laatst de zelfmoord van Joost Zwagerman behandeld in de les, en ze liet niet echt blijken dat dat onderwerp diep bij haar lag.
Heb je misschien tips om zo'n onderwerp aan te kaarten in de klas? Of kan ik het beter laten rusten?

Een fijne avond nog!
Groetjes,
Hulpjongen
Nou, mijn laatste vraag dan maar ;)

De laatste tijd is vaak in het nieuws dat volwassenen elkaar op het werk pesten. Op een school in Maastricht heeft uiteindelijk zelfs een lerares zelfmoord gepleegd als gevolg van het gepest door haar collega's. Één van die collega's (ik weet niet of ze er iets mee te maken had) is overgeplaatst naar mijn school, ze is nu mijn mentor. Ik zou er heel graag achterkomen of zij de docente die zelfmoord pleegde goed kon, of helemaal niet. We hebben wel laatst de zelfmoord van Joost Zwagerman behandeld in de les, en ze liet niet echt blijken dat dat onderwerp diep bij haar lag.
Heb je misschien tips om zo'n onderwerp aan te kaarten in de klas? Of kan ik het beter laten rusten?

Een fijne avond nog!
Groetjes,
Hulpjongen

Pesten is altijd erg, voor volwassenen net zo goed als voor kinderen of jongeren. Ik vind dit verdrietige berichten, net als de zelfgekozen dood van Joost Zwagerman. Maar wat levert het jou op, als je dit zou weten van je lerares? Kun je je voorstellen dat die lerares iets wat privé is, en haar gevoelens dus ook, niet met leerlingen deelt? 
En praten over zelfmoord na pesten? Dat is wel een zwaar onderwerp om zomaar aan te kaarten, dan moet er al een aanleiding zijn (en ik weet niet of jouw verhaal dat is).
Reputatie 3
Jullie kunnen met elkaar in gesprek gaan over de reacties op dit topic, maar een nieuwe vraag stellen aan Caja is vanaf nu niet meer mogelijk. Dankjewel voor alle goede vragen die jullie gesteld hebben :)

De Kindertelefoon bedankt Caja Cazemier voor het beantwoorden van de vragen!

Dit het tweede vragenuurtje in de Week Tegen Pesten 2015. Hopelijk zien we jullie terug bij een van de twee volgende vragenuurtjes deze week (zie topic)!

Groetjes,
Moniek
De Kindertelefoon
Ik weet dat ze dit (waarschijnlijk) niet meer leest, maar ik wil Caja ook hartelijk bedanken voor het beantwoorden van mijn vragen!

In reactie op haar laatste antwoord:
Ik kan het me heel goed voorstellen dat ze dit niet wil. Het punt is gewoon dat ik nogal onderzoeksgericht ben en dit soort dingen altijd "uit wil zoeken". Ik zal het verder laten rusten.
Als je aan het pesten bent wil je natuurlijk niet zwak lijken en lijken alsof je niet weet wat je doet. Je wilt de ander natuurlijk helemaal inmaken. Alleen verliezers weten niet hoe alles in elkaar zit, daarom vraag ik me af of 10 wasmachine wel echt in het reglement staat. Het is gewoon zo jammer als je net goede kaarten hebt en je krijgt een 10 wasmachine, t' slaat gewoon nergens op..... staat 10 wasmachine wel echt in het reglement bij pesten?

Reageer