Waarom mogen mijn topics niet verwijderd worden?

  • 3 December 2020
  • 6 reacties
  • 292 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Beste Kindertelefoon,

 

Ik zou het met jullie graag willen hebben over de privacy van de forumgebruikers.

 

Door de nieuwe privacywetgeving, hebben jullie in de afgelopen jaren jullie beleid aangepast. Gebruikers die hun account verwijderen wordt geanonimiseerd, topics worden na 6 jaar zonder nieuwe reacties verwijderd en gebruikers kunnen een beroep doen op moderators als er informatie herleidbaar naar hun echte identiteit op het forum te vinden is (dit laatste is geen nieuw beleid natuurlijk).

 

En dat vind ik top. Ik denk dat het echt een vooruitgang is en dat hier al veel jongeren mee geholpen zijn. Toch blijft er één ding waar ik me gewoon niet in kan vinden en waar ik het dan vooral over wil hebben:

Waarom mogen we niet zelf onze berichten verwijderen?

 

Deze vraag stel ik niet omdat ik jullie antwoord niet duidelijk vind. Ik vind jullie antwoord namelijk heel erg duidelijk. Ik heb de forumregels gelezen, die zeggen namelijk het volgende:

 

17. Topics worden niet verwijderd.

Topics die je plaatst worden in principe niet verwijderd. Andere forumgebruikers kunnen topics lezen om informatie uit te halen en nieuwe reacties kunnen een topic weer nieuw leven inblazen.

 

Er zijn drie uitzonderingen. Een topic wordt wel verwijderd als:

· Het topic in strijd is met de forumregels

· Het topic je anonimiteit in gevaar brengt.

· De Kindertelefoon verwijdert alle topics waar langer dan 6 jaar geen reactie op is gekomen.

 

Dat is helder. Ik begrijp dit ook. Topics kunnen daadwerkelijk nuttig zijn voor anderen. Het is niet de bedoeling dat iedere gebruiker z'n topic zal verwijderen, als deze is opgelost. Over sommige onderwerpen worden er ook weinig topics aangemaakt en deze topics kunnen dan ook waardevol blijken. Daar ben ik het mee eens.

 

Echter kleeft er ook een hele andere kant aan dit verhaal. Zodra ik iets plaats, betekent dat eigenlijk dat het eigendom van jullie wordt. Hierover zeggen jullie het volgende in de forumregels:

 

Copyright en eigendomsrechten

Bij plaatsing van berichten op het forum stem je er mee in dat de Kindertelefoon berichten van het forum mag gebruiken in een brochure, jaarverslag, flyers, artikelen, affiches, tentoonstelling, ander drukwerk of andere uiting of website van de Kindertelefoon. De Kindertelefoon gebruikt de berichten anoniem: ze zijn niet terug te leiden naar specifieke jongeren. De Kindertelefoon mag je bericht in publicaties gebruiken, aanpassen of inkorten, zonder daarover met de gebruiker in gesprek te treden of hem te informeren.

 

Dus zodra ik mijn verhaal plaats op jullie platforum, is het niet meer van mij. Jullie hebben er namelijk alle controle over. Tot in de oneindigheid mogen jullie mijn verhaal gebruiken voor brochures, jaarverslagen, artikelen, tentoonstellingen en wat daar verder nog bij hoort. Dat alles zonder enige controle vanuit mijn kant. En ja, het mag dan wel anoniem zijn, maar het is nog altijd mijn verhaal. Het zijn mijn woorden, mijn ervaringen, mijn belevenissen. Het is van mij.

 

Ik bedoel, ik vind dit gewoon niet correct. Het zou niet aan jullie moeten zijn of mijn verhaal van het internet af gehaald mag worden. Dat zou nog altijd aan mij moeten zijn. En ik weet dat jullie echt niet slecht zijn. Als ik jullie mijn situatie uit zou leggen, dan zouden jullie zeker naar mijn situatie kijken en mij zo goed mogelijk helpen. Dat weet ik. Ik leg geen schuld bij jullie neer en ik wil jullie niet in een kwaad daglicht zetten. Het enige wat ik hiermee wil bereiken, is dit aspect van het forum blootleggen, waar ik het gewoon niet mee eens kan zijn.

 

Het idee dat ik straks 19 wordt en al mijn berichten nog op het forum staan, minstens 6 jaar, vind ik ontzettend lastig. Dat ik geanonimiseerd word, maakt voor mij geen enkel verschil. Sterker nog, het geeft mij het gevoel dat ik oprecht al mijn controle kwijt ben. Momenteel kan ik bewijzen dat ik de persoon achter al mijn berichten ben. Ik kan bewijzen dat ik de persoon achter mijn account ben en al mijn berichten staan op mijn naam, dus ik kan ook bewijzen dat het mijn berichten zijn. Maar als ik geanonimiseerd word, kan ik nooit meer mijn berichten aanwijzen. Ik kan zeggen dat ik X ben en ik kan berichten aanwijzen waar ik ooit ''Gr. X'' onder heb gezet, maar jullie hebben geen manieren om te verifiëren dat degene die jullie mailt, echt ooit X is geweest.

Hiermee verdwijnt al mijn controle. Als ik ooit wil dat iets verdwijnt van het forum, kan ik dit nooit meer voor elkaar krijgen en ben ik afhankelijk van 14.439 leden die de komende 6 jaar niks mogen plaatsen op dat topic. Ik bedoel, dit klinkt voor mij echt absurd.

 

Ik snap dat ik hier ooit toestemming voor heb gegeven. Dat heb ik gedaan. Het is niet zo dat ik de regels niet heb gelezen, dat ik het privacystatement niet heb gelezen (wat overigens een ander privacystatement was toen ik actief werd op het forum, hoewel ik daar natuurlijk mee heb ingestemd door het forum te blijven gebruiken, maar alsnog: er is mij nooit de mogelijkheid geboden al mijn berichten te laten verwijderen als ik het er niet meer mee eens was). Dat heb ik wel gedaan en ik heb op OK gedrukt. Vervolgens ben ook ik degene geweest die al deze reacties en topics heeft geplaatst. Dat heb ik zeker gedaan. Maar kom op, hoe oud was ik? Ik was 14. Niks in mij dacht aan de dingen waar ik nu aan denk. Niks in mij dacht aan al deze gevolgen. En om eerlijk te zijn, is dat mijn schuld? Is dat iets wat ik mezelf kwalijk kan nemen? Nee. Ik was hier te jong voor. Ik was te jong om de consequenties te overzien en aan zulke langetermijngevolgen te denken. En is dat iets wat ik jullie, de Kindertelefoon, kan verwijten? Nee, dat kan ik niet. Maar is dit iets waar jullie iets aan kunnen doen? Ja, dat is het zeker wel.

 

Ik snap jullie angst, dat het forum misschien leegloopt als je jongeren de controle geeft over hun eigen berichten. Echter denk ik niet dat dit reëel is. Er zullen ongetwijfeld een hoop mensen zijn die hier gewoon geen moeite mee hebben.

 

Echt, ik snap de angst, maar wil ik jullie vragen of dit opweegt tegen alle gevolgen. Er zijn niet voor niets regelmatig berichten of iemands topics alsjeblieft verwijderd kan worden. Het is beangstigend om jezelf kwetsbaar op te stellen, of dit nu over je penislengte of over je depressie gaat, het is allemaal gevoelige info. Vervolgens worden we allemaal keihard genaaid door ons ons recht te ontzeggen om die informatie ook weer terug te nemen. Waarom mogen we op z’n minst niet onze berichten laten verwijderen als we afscheid nemen van het forum? Ik weet dat ik dat zou willen. Ik weet dat ik al mijn topics weg zou willen hebben als ik afscheid neem van het forum. Hoe eerder, hoe beter. Ik weet dat ik me daar een stuk beter door zou voelen en ik denk niet dat ik de enige ben. Waarom weegt het potentiële voordeel dat een andere forumgebruiker uit mijn bericht haalt zwaarder dan de stress die ik krijg van de gedachte dat mijn verhaal oncontroleerbaar op het internet staat?

 

Er komen hier jongeren van 12 tot en met 18 jaar. Niet iedereen denkt goed na over de gevolgen. Sommigen van ons zijn hier ook te jong voor. Je wordt gerustgesteld door de gedachte dat je anoniem bent, maar jouw verhaal staat nog steeds op het internet. Natuurlijk maken we fouten. Natuurlijk posten we dingen die we weg willen hebben. Waarom geeft de Kindertelefoon ons dan geen middelen om hiervan te leren en het recht te kunnen zetten?

 

Dat wil ik jullie vragen.

Waarom mogen we niet zelf onze berichten verwijderen?

 

 

Gr. Pin


6 reacties

Hallo Pin :)

Ik ben het met jou eens, ik heb vroeger ook een paar topics gepost die ik graag verwijderd had willen zien gezien die juist tegenovergesteld staan met betrekking tot mijn mening. Ik snap uiteraard dat topics nuttig kunnen zijn voor anderen maar dat moet niet ten koste gaan van het feit dat de TS het topic wil verwijderen om privacy-redenen of omdat die het niet meer fijn vindt om het topic online te laten staan. 

-TheMightySlayer <3

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @Pin  en @TheMightySlayer ,

 

een hele duidelijke boodschap van jullie. Fijn dat je het zo gedetailleerd beschrijft, Pin. Ik leg het voor aan de community manager en na interne discussie zal die er zeker op terugkomen.

Groetjes,

 

Marieke

De Kindertelefoon

Reputatie 7
Badge +3

Hallo @Pin ,

 

Dank je wel voor je uitgebreide post, Pin! Het duurde wat langer omdat we wat dingen uit moesten zoeken.

 

Je geeft aan er heel veel moeite mee te hebben dat jouw berichten op het forum blijven staan als je straks te oud bent voor het forum, ook al zijn je berichten geanonimiseerd.

 

Je kunt heel goed uitleggen dat je aan de ene kant begrijpt dat jouw berichten heel waardevol kunnen zijn voor andere forumgebruikers: zij kunnen er van leren, er hoop uit putten, steun door ervaren en het gevoel door krijgen dat ze niet de enige zijn die ergens mee zitten. Aan de andere kant geef je heel duidelijk aan wat jouw belang is: het zou bij jou veel stress wegnemen.

 

Bedankt voor je input! Als gevolg hiervan hebben we besloten ons privacystatement daar op aan te passen.

Voortaan heb je het recht als forumgebruiker om een verzoek in te dienen om een of meer topics door De Kindertelefoon te laten verwijderen als dat voor jou heel belangrijk is. Dit kun je doen door je verzoek te mailen naar forum@kindertelefoon.nl. In dit bericht kun je uitleggen waarom het voor jou zo belangrijk is dat jouw topic(s) verwijderd worden. De Kindertelefoon bekijkt per verzoek of we ermee akkoord gaan. We hebben dit toegevoegd aan het privacystatement van het forum (punt 6.6 in paragraaf 6. Wat zijn jouw rechten?).

 

Groeten,

De Kindertelefoon

 

Hoi,

Ik had het bericht al wel gelezen. Ik wilde nog even reageren om te laten weten dat ik het echt super vind dat deze verandering nu is doorgevoerd! Bedankt voor het luisteren! Er valt al direct een last van mijn schouders af :)

Gr. Pin

Wat? Een bedrijf die echt luistert naar input van gebruikers????

Nee serieus, er zijn weinig bedrijven die zo meedenken!!

Geweldig is dit.

Reputatie 5
Badge +5

-onnodige quote verwijderd-
 

dit is inderdaad geweldig, ik zie de kindertelefoon niet als bedrijf maar meer als een soort feest waarbij jongeren elkaar kunnen helpen om met elkaar verder te komen in de puberteit.

Reageer