Skip to main content
Sticky

Veelgestelde vragen - Hoe werkt het forum?

Suzanne_
Forum|alt.badge.img+4

Kom je vaker op een forum? Dan weet je vast al hoe het werkt. Voor iedereen die nog vragen heeft of voor het eerst een forum bezoekt, hier lees je het antwoord op veelgestelde vragen.

Mis je nog 'veelgestelde vragen' in dit rijtje? Schrijf het in de reacties hieronder.

1. Veel gebruikte woorden op het Kindertelefoon Forum

Hierbij de meest gebruikte termen die voorkomen op het forum, voorzien van een korte uitleg.

Badges | Een onderscheiding die je verdient door aan een bepaalde voorwaarden te voldoen (bijvoorbeeld aantal posts of topics). Hoe badges precies te verdienen zijn, verklappen we niet.

Check | Vanwege de veiligheid op het forum controleren wij berichten voordat deze online komen. 

Forumregels | In de forumregels staan alle afspraken die gelden op het Kindertelefoon Forum. Met deze regels zorgen we ervoor dat het Forum een veilige en prettige plek blijft voor iedereen.

Klavertje vier | Een klavertje vier kun je aan iemand geven die een bericht heeft gepost dat je heeft geraakt. Met een klavertje vier kun je een gebruiker laten zien dat je hem of haar steunt. De vier blaadjes staan symbool voor hoop, vertrouwen, liefde en geluk.

KT | De afkorting van De Kindertelefoon

Moderator | Een medewerker van De Kindertelefoon die de inhoud, overzichtelijkheid en communicatie op het forum in de gaten houdt.

Post | Een reactie op een topic. Bijvoorbeeld: het topic ‘Forumregels’ heeft al 15 posts (reacties).

Rapporteren | Zie je dat iemand de forumregels overtreed? Dan kun je dit melden bij de moderatoren door het bericht te rapporteren. Je doet dit door op de drie puntjes rechtsonder in een reactie te klikken. Leg altijd uit waarom je een bericht rapporteert.

Sticky | een bericht dat altijd bovenaan in de lijst met forumonderwerpen blijft staan. Vaak staat er uitleg in of is het een opsomming van belangrijke forumonderwerpen op het forum.

Topic | Dit betekent letterlijk ‘onderwerp’, maar op het forum bedoelen we 'discussie' of 'vraag'. Het woord ‘topic’ wordt gebruikt voor een discussie of vraag waar antwoorden onder hangen. Voorbeeld: Een lid van het forum plaatst een topic om hier reacties op te krijgen.

TS | met TS word bedoeld Topic Starter: iemand die het topic is begonnen..

2. Veelgestelde vragen

Hoe kan ik me registreren en inloggen?

Iedereen kan op het forum topics bekijken. Om te kunnen reageren op een topic of om zelf een topic aan te maken, moet je je eerst registreren. Dit doe je door rechts bovenin op 'log in' te klikken. En vervolgens op: account aanmaken.

Zorg dat je een ‘nickname’ kiest en je niet je eigen naam gebuikt, zodat je niet herkend kan worden. Let er ook op dat je e-mailadres klopt, want hier wordt een bevestigingsmail naar verstuurd. Nadat je die ontvangen hebt kan je inloggen op het forum.

Hoe maak ik een topic?

Rechts bovenin, boven de grote oranje balk klik je op 'Start een topic'. Er opent dan een pop up waarin je een bericht kunt schrijven. Je kunt kiezen tussen 'vraag' en 'gesprek'. Vervolgens kies je de categorie waarin jouw onderwerp het beste past, zodat je topic op de juiste plek komt te staan.

Hoe reageer ik op een topic?

Wanneer je op een topic klikt en vervolgens helemaal naar beneden scrolt, dan zie je daar een tekstvak staan. Typ daar je reactie en klik dan op de oranje knop met ‘Reageer’. Controleer je reactie voor je deze plaats, je kunt je reactie namelijk niet meer zelf wijzigen.

Hoe vind ik informatie op het forum?

Bovenin vind je een zoekbalk met de tekst ‘Zoek in het forum’. Hier kan je onderwerpen invullen waar je naar op zoek bent. Onder deze balk staat de tekst ‘Geavanceerd zoeken’. Via deze optie kan je meer criteria opgeven voor je zoekopdracht.

Hoe kan ik de instellingen van mijn profiel aanpassen?

Op het forum zie je rechts boven in beeld je profielfoto staan. Als je daar op klikt kun je naar 'mijn profiel' of 'opties' gaan. Op die plek kan je verschillende instellingen van je profiel aanpassen.

Ik vind dat ik teveel mails krijg van De Kindertelefoon, wat kan ik doen?

Je kan zelf instellen of je notificatiemails wilt ontvangen als er nieuwe berichten zijn geplaatst in topics waarin je actief bent. Klik rechts boven op je profielfoto, ga naar 'opties' en dan 'instellingen'. Je kunt daar uitzetten dat je notificaties krijgt van je favorieten. Ook kun je kiezen of topics waarin je actief bent automatisch worden toegevoegd aan je favorieten.

Hoe stuur ik een privébericht?

De Kindertelefoon heeft ervoor gekozen om het versturen van privéberichten onmogelijk te maken. Dit heeft twee hoofdredenen:

1. De reacties die je op het forum zet zijn op deze manier voor alle forumgebruikers zichtbaar, waardoor anderen met een gelijksoortig probleem ook geholpen kunnen worden door je reacties.

2. Op deze manier kan De Kindertelefoon vertrouwelijkheid garanderen, waardoor je op het forum op een veilige manier alles kunt bespreken wat je maar wil. Om die reden is het ook niet toegestaan om via het forum op zoek te gaan naar andere manieren om contactgegevens uit te wisselen.

Hoe kom ik in contact met De Kindertelefoon?

Je kan een medewerker van De Kindertelefoon een vraag stellen over het forum door je vraag te stellen in het forum Over De Kindertelefoon. Een moderator van De Kindertelefoon zal hier dan op reageren.

Wil je contact met een medewerker van De Kindertelefoon om over een andere vraag of een probleem te praten? Bel dan naar 0800-0432 of chat met een van onze medewerkers via de website.

Waarom checken jullie berichten?

We checken alle berichten dit is onderdeel van ons systeem om het forum veilig te houden. 

Wij checken de berichten de op verschillende momenten en doen ons best de berichten zo snel mogelijk te plaatsen.  Weet dat als je bericht aan de forumregels voldoet deze zeker geplaatst wordt en dat wanneer dit niet het geval is, je hier altijd over bericht wordt.  

Ik ben het niet eens met een waarschuwing of ban, hoe kan ik bezwaar maken?

Je kunt  bezwaar maken door een mail te sturen naar forum@kindertelefoon.nl en daarbij uit te leggen waarom je het er niet mee eens bent. De community manager bekijkt dan de waarschuwing en/of ban en jouw argumentatie en laat dan weten of de waarschuwing wel of niet wordt teruggedraaid. Bezwaren worden niet afgehandeld op het forum zelf.

Hoe verwijder ik mijn account?

Plaats een bericht in het topic account verwijderen. Wij verwijderen dan jouw account. Je reacties op het forum blijven wel gewoon staan, omdat deze alsnog behulpzaam kunnen zijn voor anderen.

Wat gebeurt er als ik mijn account laat verwijderen of als mijn account verwijderd is?

• Je kunt niet meer inloggen op het forum.
  • Alle accountgegevens die De Kindertelefoon van jou heeft worden verwijderd.(emailadres, geboortedatum, geslacht, IP-adres).
  • Je gebruikersnaam wordt verwijderd. Je gebruikersnaam is niet meer zichtbaar boven je berichten. In plaats daarvan staat ‘Anonymous’
  • Je berichten blijven online staan, maar anoniem.

Verwijderen jullie topics of reacties?

Topics of reacties die je plaatst worden in principe niet verwijderd. Andere forumgebruikers kunnen topics lezen om informatie uit te halen en nieuwe reacties kunnen een topic weer nieuw leven inblazen.

Er zijn drie uitzonderingen. Een topic of reacties wordt wel verwijderd als:

· Het in strijd is met de forumregels.

· Het je anonimiteit in gevaar brengt.

· De Kindertelefoon verwijdert alle topics waar langer dan 6 jaar geen reactie op is gekomen.

Je hebt het recht als forumgebruiker om een verzoek in te dienen om een of meer topics of reacties door De Kindertelefoon te laten verwijderen als dat voor jou heel belangrijk is. Dit kun je doen door je verzoek te mailen naar forum@kindertelefoon.nl. In dit bericht kun je uitleggen waarom het voor jou belangrijk is dat jouw topic(s) of reactie(s) verwijderd worden. De Kindertelefoon bekijkt per verzoek of we ermee akkoord gaan.

Kan mijn accountnaam behouden blijven als ik te oud ben?

Sommige gebruikers willen graag hun accountnaam houden om te voorkomen dat anderen een account maken met ‘hun’ naam.  We kunnen in sommige gevallen jouw naam blokkeren. Je kan dan geen gebruik meer maken van het forum, maar niemand kan jouw naam kiezen. Je krijgt voordat we je account verwijderen, via een (standaard) mail, een instructie hoe je hier gebruik van kunt maken.  

Om hiervoor in aanmerking te komen zijn er een aantal punten waar we naar kijken:

• Je hebt minimaal 1000 reacties 
  • Je geeft goede reacties/bijdragen 
  • Je bent regelmatig actief 
  • Het is jouw eigen keuze

We kunnen hier vanaf wijken als daar goede redenen voor zijn. Uiteindelijk bepaalt de community manager of we een verzoek goedkeuren.

Welke andere forums zijn er als ik te oud ben voor het Kindertelefoon forum?

Er zijn diverse forums te vinden, vanuit De Kindertelefoon is het lastig om een volledige lijst te bieden. Let bij het zoeken naar een ander forum altijd op jouw (online) veiligheid. 

Er is nu een nieuw platform In je bol waar ook een forum/community is voor jongeren van 18 tot 27 jaar. Wil je daar een account aanmaken, ga dan naar de In je bol Community.

Hoe pas ik mijn gebruikersnaam aan?

Plaats een bericht in het topic gebruikersnaam aanpassen. Geef daarbij aan wat je graag als nieuwe naam wil hebben en wat de reden is dat je je naam wil veranderen. Een moderator van De Kindertelefoon bekijkt dan of dit mogelijk is.

Kunnen andere gebruikers mijn geboortedatum zien?

Nee, je geboortedatum is onzichtbaar voor andere gebruikers.

Alleen jijzelf en de moderatoren kunnen je geboortedatum zien. De moderatoren gebruiken de datum om te kijken of je binnen de leeftijdsgrenzen van het forum valt.

1610 reacties

Tover01
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • July 1, 2026

Hey, ik vind het er ook mooi uitzien! En de bel en chat link is weer terug 😍 top hoor! 

Liefs, Tover xxx

Lupus
Forum|alt.badge.img+21
  • Ster
  • June 29, 2026

Hoi hoi, Nieuw design ziet er goed uit! Als website developer word ik toch blij :P

Groetjes Lupus 

Lot_KT
Forum|alt.badge.img+2
  • De Kindertelefoon
  • June 3, 2026

Hoi ​@Yusa

Bedankt voor je goede vraag! 

Op het moment dat jij je e-mailadres verwijdert kan je blijven inloggen op het forum, maar mails over waarschuwingen of een vergeten wachtwoord komen niet meer aan. 

Groetjes, 

Lot 

Yusa
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • June 3, 2026

Vraagje. Ik had dit zomaar bedacht. Stel dat je je emailadres verwijdert : (dat kan vgm wel) dat ben ik niet van plan hoor want dan denken mijn ouders: huh wat heeft die nou weer gedaan..? Maar goed mijn vraag. Wat gebeurt er met je account als er geen bestaand emailadres meer bij zit zeg maar? Kwam ineens in me op. 

Carolien_
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • June 1, 2026

@Tover01 en ​@Lupus  Jullie hebben vragen gesteld over het menu en balk bovenin. Het klopt dat dit nu niet werkt als eerst. Goed opgemerkt! Ook onderin mist een balk met een links naar andere onderdelen van de website. Dit heeft te maken met een technisch probleem wat onder onze aandacht is en hard aan wordt gewerkt. We hopen dat dit snel is opgelost.

@Lupus Je stelt een vraag over een mogelijke waarschuwing, hier geven we geen antwoord op op het forum zelf. Vragen of bezwaren tegen waarschuwing en/of bans kunnen gemaild worden naar forum@kindertelefoon.nl. Hier wordt zorgvuldig gekeken naar je vraag of bezwaar en vanuit daar wordt ook beantwoord.

@Katje1283 wat bedoel je precies met je vraag? Dan kunnen we deze namelijk goed beantwoorden. 

We zien nog steeds dat veel technische vragen of inhoudelijke vragen hier worden gesteld. We willen jullie vragen om hiervoor een apart topic aan te maken in “over De Kindertelefoon” zodat het voor ons overzichtelijker blijft. Alvast bedankt! 

Groet,

Carolien

Maya_KT
Forum|alt.badge.img+1
  • De Kindertelefoon
  • May 30, 2026

Hoi ​@Katje1283 ,

Goede vraag! We gaan naar jouw vraag kijken en geven je zo snel mogelijk antwoord.

Groet,

Maya

Maya_KT
Forum|alt.badge.img+1
  • De Kindertelefoon
  • May 30, 2026

Hoi ​@Lupus , dit moeten we even nakijken, hier komen we later op terug.

Groet,

Maya

Katje1283
Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • May 30, 2026

Hoezo kan je geen gebruikers verbergen ?

Vindt dit erg vervelend

Lupus
Forum|alt.badge.img+21
  • Ster
  • May 30, 2026

Heb ik nu, heb ik nu een waarschuwing? Ik heb wat dingen gezegd in mijn topic wat veranderd is. Geen idee of ik een waarschuwing erbij heb. Dat word alweer de tweede voor mijn problemen haha

LivN
Forum|alt.badge.img+1
  • De Kindertelefoon
  • May 29, 2026

Hoi ​@Cantaloupe ,

Bedankt voor je vraag. Bij zulke topics geven we graag eerst de mogelijkheid aan de forumgebruikers om te reageren. Als dit niet gebeurt, proberen wij zo snel mogelijk een reactie te plaatsen om zo de gebruikers te ondersteunen. Maar als jij of een andere gebruiker merkt dat er na een tijdje inderdaad nog geen reacties zijn, dan kan het topic zeker worden gerapporteerd zodat wij daarop reageren.

Hopelijk is dit antwoord op jouw vraag, en bedankt voor het meedenken!

Groetjes,

Liv, de Kindertelefoon

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+9
  • Topper
  • May 29, 2026

Hoi,

Ik heb even een vraagje. Stel iemand heeft zelfmoordgedachtes en deelt dit in een topic, en nog geen andere gebruiker heeft de Kindertelefoon bellen en 113 genoemd. Binnen hoeveel tijd doet de Kindertelefoon dit dan alsnog? Want zag een topic waar het na een dag nog niet gebeurt was,  vind dat eig best laat. Ook bijv dit topic van gisteravond:

Mogen gebruikers een topic rapporteren (wanneer er dus zm gedachten zijn) als er na een bepaalde tijd nog geen reactie is vanuit de KT? Want als ik voor mezelf mag spreken heb ik niet altijd de headspace om erop te reageren, en alleen naar 113 verwijzen zonder er verder echt op in te gaan voelt voor mij ook een beetje onpersoonlijk. Dan is het fijner om gewoon te kunnen rapporteren en jullie daarna reageren 😊

Groetjes, dank vast :)

Lupus
Forum|alt.badge.img+21
  • Ster
  • May 25, 2026

@Fem_ Er was altijd een paarse navbar toch? (Navigatie bar), vond ik er veel beter uit zien. En die link truc is idd wel een goeie ​@Tover01 ga ik voortaan ik gebruiken als het terugkomt haha

Groetjes Lupus

Tover01
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • May 24, 2026

Dankuwel ​@Fem_  en complimenten dat u 's avonds modereert op zo'n pinksterdag! 👍👍 Jullie doen echt goed werk 😘

Liefs Tover xxx

Fem_
Forum|alt.badge.img+4
  • De Kindertelefoon
  • May 24, 2026

Hoi ​@Tover01 ,

Dit is een hele goede vraag, dankjewel voor het wijzen hierop!

Ik ga je berichtje doorsturen naar de Community Managers.

Hopelijk kan de link weer terug gezet worden, dat maakt de vindbaarheid beter.

Groetjes, 

Fem,  De Kindertelefoon

Tover01
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • May 24, 2026

Hallo 🙂 mij valt de laatste tijd op dat de link "Bel met de Kindertelefoon " rechtsboven die je kon aanklikken, er niet meer is.  Ik kopieerde die wel eens om als tip in de reactie te zetten, maar ik moet nu echt flink zoeken naar die bel-link. Is dat per ongeluk?  Hij stond altijd rechts tegenover het logo van de Kindertelefoon. 

Liefs, Tover xxx

Yusa
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • May 19, 2026

@Cantaloupe je was me 1 minuut voor haha🙊 nu is het wel dubbel duidelijk 😉

Yusa
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • May 19, 2026

Hey, dat doe je met de quote button:) dat zijn de twee  aanhalingstekens zogezegd. 

Naast klavertje vier geven. En dikke letters doe je met de linksbovenin. Probeer maar uit;)

Liefs. 

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+9
  • Topper
  • May 19, 2026

Hey ​@AnoniemDatbenik ,

1. bij vragenlijsten zie ik heel vaak dat mensen dat bericht kopiëren en dan de antwoorden dikdrukken. Hoe doe je dat?

Via de bovenin of Ctrl+B

2. Soms zie ik mensen reageren op anderen en dan staat dat andere bericht er ook bij. Hoe doe je dat?

Via het knopje ‘Quote’  :

Suc6, hopelijk lukt het zo!🙂

Forum|alt.badge.img

Haiiii,

Ik zit nog niet zo lang als gebruiker op dit Forum en ik zag deze topic!

Nou ben ik misschien lui, maar ik heb niet zo veel zin om 64 bladzijdes aan vragen onder deze topic doortelezen om te kijken of mijn vragen ertussen staan.... 

Dus bij deze:

1. bij vragenlijsten zie ik heel vaak dat mensen dat bericht kopiëren en dan de antwoorden dikdrukken. Hoe doe je dat?

2. Soms zie ik mensen reageren op anderen en dan staat dat andere bericht er ook bij. Hoe doe je dat?

Alvast bedankt!

Liefs A

Carolien_
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • May 13, 2026

@Cantaloupe goed dat je de vraag stelt. We zien dat je ook eerder vragen over AI hebt gesteld. 

Om de vragen te combineren en te voorkomen dat we op verschillende plaatsen antwoord geven. Willen je vragen om deze vraag ook te stellen in het topic: 

Dan geven wij onze reactie daar, i.v.m. de feestdagen zal dit volgende week zijn. Dan is het ook makkelijker om te reageren en houden we dit topic overzichtelijker.

Alvast bedankt!

Groet,

Carolien

Tover01
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • May 11, 2026

@Cantaloupe  helemaal mee eens! Maar stel dat een Ai wordt ingezet als een soort info-support dus niet om antwoorden te geven op onze topics, dan zou ik aanraden om een Europese ai te gebruiken ivm privacy*😊 maar je hebt gelijk hoor. 

😘Tover

*Dus Mistral LeChat of Lumo 

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+9
  • Topper
  • May 10, 2026

@Tover01 Weet niet precies hoe het zit, maar dit hieronder is hoe het er ongeveer uit zou zien..🙃 Denk alleen dat de Kindertelefoon dit eigenlijk niet moet willen, want stel iemand zoekt iets over zelfmoord en de AI geeft dan een schadelijk antwoord of onjuiste info. Of uberhaupt een heel zakelijk en beetje vreemd stukje zoals van het screenshot. Dat past niet bij de Kindertelefoon vind ik en ik denk dat de kracht juist is dat je hier (als het goed is) met echte mensen kan praten. Om iets aan AI te vragen zijn al genoeg andere opties buiten dit forum om 😊

Tover01
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • May 10, 2026

Goed gezien ​@Cantaloupe !  Dat is idd wel vreemd. Ik zou de Kindertelefoon dan nog eerder Lumo als Ai bot aanraden omdat die misschien wel iets minder krachtig is dan Gemini maar wel volledig privacy secure. Want Europees (Zwitserland). Gemini is supergoed maar wel serverbased Amerikaans. 

Liefs, Tover xxx

Lot_KT
Forum|alt.badge.img+2
  • De Kindertelefoon
  • May 9, 2026

@Cantaloupe

Bedankt voor je goede vraag! 

Ik durf hier helaas op dit moment geen antwoord op te geven.  

Ik zal jouw vraag doorgeven aan de community manager zodat die dit uit kan zoeken. 

Groetjes, 

Lot van de Kindertelefoon

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+9
  • Topper
  • May 9, 2026

Hoi,

Ik had deze reactie gister ook verstuurd, maar die is niet geplaatst..🤔 Ik wou gisteren iets zoeken op het forum en toen kreeg ik te zien ‘ Bekijk AI samenvatting voor uw vraag ‘ 

Als ik daar op klik werkt het niet, maar betekent dit dat het later wel gaat komen? Want lijkt me eig niet zo passend voor hier ❤

Groetjes :)