Sticky

Veelgestelde vragen - Hoe werkt het forum?


Badge +4

 

Kom je vaker op een forum? Dan weet je vast al hoe het werkt. Voor iedereen die nog vragen heeft of voor het eerst een forum bezoekt, hier lees je het antwoord op veelgestelde vragen.

Mis je nog 'veelgestelde vragen' in dit rijtje? Schrijf het in de reacties hieronder.

  

 

1. Veel gebruikte woorden op het Kindertelefoon Forum

Hierbij de meest gebruikte termen die voorkomen op het forum, voorzien van een korte uitleg.

 

Badges | Een onderscheiding die je verdient door aan een bepaalde voorwaarden te voldoen (bijvoorbeeld aantal posts of topics). Hoe badges precies te verdienen zijn, verklappen we niet.

 

Check | Vanwege de veiligheid op het forum controleren wij berichten voordat deze online komen. 

 

Forumregels | In de forumregels staan alle afspraken die gelden op het Kindertelefoon Forum. Met deze regels zorgen we ervoor dat het Forum een veilige en prettige plek blijft voor iedereen.

 

Klavertje vier | Een klavertje vier kun je aan iemand geven die een bericht heeft gepost dat je heeft geraakt. Met een klavertje vier kun je een gebruiker laten zien dat je hem of haar steunt. De vier blaadjes staan symbool voor hoop, vertrouwen, liefde en geluk.

 

KT | De afkorting van De Kindertelefoon

 

Moderator | Een medewerker van De Kindertelefoon die de inhoud, overzichtelijkheid en communicatie op het forum in de gaten houdt.

 

Post | Een reactie op een topic. Bijvoorbeeld: het topic ‘Forumregels’ heeft al 15 posts (reacties).

 

Rapporteren | Zie je dat iemand de forumregels overtreed? Dan kun je dit melden bij de moderatoren door het bericht te rapporteren. Je doet dit door op de drie puntjes rechtsonder in een reactie te klikken. Leg altijd uit waarom je een bericht rapporteert.

 

Sticky | een bericht dat altijd bovenaan in de lijst met forumonderwerpen blijft staan. Vaak staat er uitleg in of is het een opsomming van belangrijke forumonderwerpen op het forum.

 

Topic | Dit betekent letterlijk ‘onderwerp’, maar op het forum bedoelen we 'discussie' of 'vraag'. Het woord ‘topic’ wordt gebruikt voor een discussie of vraag waar antwoorden onder hangen. Voorbeeld: Een lid van het forum plaatst een topic om hier reacties op te krijgen.

 

TS | met TS word bedoeld Topic Starter: iemand die het topic is begonnen..

 

2. Veelgestelde vragen

 

Hoe kan ik me registreren en inloggen?

Iedereen kan op het forum topics bekijken. Om te kunnen reageren op een topic of om zelf een topic aan te maken, moet je je eerst registreren. Dit doe je door rechts bovenin op 'log in' te klikken. En vervolgens op: account aanmaken.

 

Zorg dat je een ‘nickname’ kiest en je niet je eigen naam gebuikt, zodat je niet herkend kan worden. Let er ook op dat je e-mailadres klopt, want hier wordt een bevestigingsmail naar verstuurd. Nadat je die ontvangen hebt kan je inloggen op het forum.

 

Hoe maak ik een topic?

Rechts bovenin, boven de grote oranje balk klik je op 'Start een topic'. Er opent dan een pop up waarin je een bericht kunt schrijven. Je kunt kiezen tussen 'vraag' en 'gesprek'. Vervolgens kies je de categorie waarin jouw onderwerp het beste past, zodat je topic op de juiste plek komt te staan.

 

Hoe reageer ik op een topic?

Wanneer je op een topic klikt en vervolgens helemaal naar beneden scrolt, dan zie je daar een tekstvak staan. Typ daar je reactie en klik dan op de oranje knop met ‘Reageer’. Controleer je reactie voor je deze plaats, je kunt je reactie namelijk niet meer zelf wijzigen.

 

Hoe vind ik informatie op het forum?

Bovenin vind je een zoekbalk met de tekst ‘Zoek in het forum’. Hier kan je onderwerpen invullen waar je naar op zoek bent. Onder deze balk staat de tekst ‘Geavanceerd zoeken’. Via deze optie kan je meer criteria opgeven voor je zoekopdracht.

 

Hoe kan ik de instellingen van mijn profiel aanpassen?

Op het forum zie je rechts boven in beeld je profielfoto staan. Als je daar op klikt kun je naar 'mijn profiel' of 'opties' gaan. Op die plek kan je verschillende instellingen van je profiel aanpassen.

 

Ik vind dat ik teveel mails krijg van De Kindertelefoon, wat kan ik doen?

Je kan zelf instellen of je notificatiemails wilt ontvangen als er nieuwe berichten zijn geplaatst in topics waarin je actief bent. Klik rechts boven op je profielfoto, ga naar 'opties' en dan 'instellingen'. Je kunt daar uitzetten dat je notificaties krijgt van je favorieten. Ook kun je kiezen of topics waarin je actief bent automatisch worden toegevoegd aan je favorieten.

 

Hoe stuur ik een privébericht?

De Kindertelefoon heeft ervoor gekozen om het versturen van privéberichten onmogelijk te maken. Dit heeft twee hoofdredenen:

1. De reacties die je op het forum zet zijn op deze manier voor alle forumgebruikers zichtbaar, waardoor anderen met een gelijksoortig probleem ook geholpen kunnen worden door je reacties.

2. Op deze manier kan De Kindertelefoon vertrouwelijkheid garanderen, waardoor je op het forum op een veilige manier alles kunt bespreken wat je maar wil. Om die reden is het ook niet toegestaan om via het forum op zoek te gaan naar andere manieren om contactgegevens uit te wisselen.

 

Hoe kom ik in contact met De Kindertelefoon?

Je kan een medewerker van De Kindertelefoon een vraag stellen over het forum door je vraag te stellen in het forum Over De Kindertelefoon. Een moderator van De Kindertelefoon zal hier dan op reageren.

 

Wil je contact met een medewerker van De Kindertelefoon om over een andere vraag of een probleem te praten? Bel dan naar 0800-0432 of chat met een van onze medewerkers via de website.

 

Waarom checken jullie berichten?

We checken alle berichten dit is onderdeel van ons systeem om het forum veilig te houden. 

Wij checken de berichten de op verschillende momenten en doen ons best de berichten zo snel mogelijk te plaatsen.  Weet dat als je bericht aan de forumregels voldoet deze zeker geplaatst wordt en dat wanneer dit niet het geval is, je hier altijd over bericht wordt.  

 

Ik ben het niet eens met een waarschuwing of ban, hoe kan ik bezwaar maken?

Je kunt  bezwaar maken door een mail te sturen naar forum@kindertelefoon.nl en daarbij uit te leggen waarom je het er niet mee eens bent. De community manager bekijkt dan de waarschuwing en/of ban en jouw argumentatie en laat dan weten of de waarschuwing wel of niet wordt teruggedraaid. Bezwaren worden niet afgehandeld op het forum zelf.

 

Hoe verwijder ik mijn account?

Plaats een bericht in het topic account verwijderen. Wij verwijderen dan jouw account. Je reacties op het forum blijven wel gewoon staan, omdat deze alsnog behulpzaam kunnen zijn voor anderen.

 

Wat gebeurt er als ik mijn account laat verwijderen of als mijn account verwijderd is?

  • Je kunt niet meer inloggen op het forum.
  • Alle accountgegevens die De Kindertelefoon van jou heeft worden verwijderd.(emailadres, geboortedatum, geslacht, IP-adres).
  • Je gebruikersnaam wordt verwijderd. Je gebruikersnaam is niet meer zichtbaar boven je berichten. In plaats daarvan staat ‘Anonymous’
  • Je berichten blijven online staan, maar anoniem.

 

Verwijderen jullie topics of reacties?

Topics of reacties die je plaatst worden in principe niet verwijderd. Andere forumgebruikers kunnen topics lezen om informatie uit te halen en nieuwe reacties kunnen een topic weer nieuw leven inblazen.

 

Er zijn drie uitzonderingen. Een topic of reacties wordt wel verwijderd als:

· Het in strijd is met de forumregels.

· Het je anonimiteit in gevaar brengt.

· De Kindertelefoon verwijdert alle topics waar langer dan 6 jaar geen reactie op is gekomen.

 

Je hebt het recht als forumgebruiker om een verzoek in te dienen om een of meer topics of reacties door De Kindertelefoon te laten verwijderen als dat voor jou heel belangrijk is. Dit kun je doen door je verzoek te mailen naar forum@kindertelefoon.nl. In dit bericht kun je uitleggen waarom het voor jou belangrijk is dat jouw topic(s) of reactie(s) verwijderd worden. De Kindertelefoon bekijkt per verzoek of we ermee akkoord gaan.

 

Kan mijn accountnaam behouden blijven als ik te oud ben?

Sommige gebruikers willen graag hun accountnaam houden om te voorkomen dat anderen een account maken met ‘hun’ naam.  We kunnen in sommige gevallen jouw naam blokkeren. Je kan dan geen gebruik meer maken van het forum, maar niemand kan jouw naam kiezen. Je krijgt voordat we je account verwijderen, via een (standaard) mail, een instructie hoe je hier gebruik van kunt maken.  

 

Om hiervoor in aanmerking te komen zijn er een aantal punten waar we naar kijken:

  • Je hebt minimaal 1000 reacties 
  • Je geeft goede reacties/bijdragen 
  • Je bent regelmatig actief 
  • Het is jouw eigen keuze

 

We kunnen hier vanaf wijken als daar goede redenen voor zijn. Uiteindelijk bepaalt de community manager of we een verzoek goedkeuren.

 

Welke andere forums zijn er als ik te oud ben voor het Kindertelefoon forum?

Er zijn diverse forums te vinden, vanuit De Kindertelefoon is het lastig om een volledige lijst te bieden. Let bij het zoeken naar een ander forum altijd op jouw (online) veiligheid. 

Twee algemene forums waar je zou kunnen kijken:

Psycholoog.net https://www.psycholoog.net/forum/

JongIn forum: www.dreamersforum.nl  

 

Hoe pas ik mijn gebruikersnaam aan?

Plaats een bericht in het topic gebruikersnaam aanpassen. Geef daarbij aan wat je graag als nieuwe naam wil hebben en wat de reden is dat je je naam wil veranderen. Een moderator van De Kindertelefoon bekijkt dan of dit mogelijk is.

 

Kunnen andere gebruikers mijn geboortedatum zien?

Nee, je geboortedatum is onzichtbaar voor andere gebruikers.

Alleen jijzelf en de moderatoren kunnen je geboortedatum zien. De moderatoren gebruiken de datum om te kijken of je binnen de leeftijdsgrenzen van het forum valt.


691 reacties

Reputatie 6
Badge +3

@Spookyzx: het klopt wat gezegd is over dat nummer. Dat is idd een uniek nummer dat een account krijgt. Het klopt dat dit meer nummers zijn dan de actieve gebruikers. Er zijn namelijk in de loop van de jaren ook accounts verwijderd. Wanneer gebruikers 19 jaar zijn worden bijvoorbeeld accounts verwijderd.

En dan nog een reactie op jullie vragen over het bannen van gebruikers:

In de forumregels staat het volgende:

Bij een lichte overtreding krijg je een eerste waarschuwing. Bij een tweede lichte overtreding krijg je een tweede waarschuwing. Bij een derde waarschuwing binnen een jaar of bij een zware overtreding wordt je account geblokkeerd. Je kan dan niet meer inloggen op het forum. Waarschuwingen ontvang je altijd per mail. 
De moderators (beheerders) van De Kindertelefoon beoordelen of een overtreding een lichte of zware overtreding is.

Wanneer gebruikers het hier niet mee eens zijn, kunnen zij hierover een bericht sturen landelijkbureau@kindertelefoon.nl.

Joey2500 heeft een reactie van ons gekregen via de mail.

Groetjes,

Carolien (Community Manager)

Reputatie 6
Badge +3

@blue, @ronald2001, @Dr8gon99 en alle andere gebruikers,

In de kerstvakantie hebben jullie aan De Kindertelefoon 2 vragen gesteld waarvan ik heb gezegd dat ik er in januari op terug zou komen. Het gaat om de volgende vragen:

  1. Vragenlijsten op een andere plaats op het forum
  2. Zouden jullie een keer na willen denken hoe we toch in contact met elkaar kunnen blijven na dat we 19 zijn geworden?

We hebben dit binnen de organisatie met elkaar besproken en ik geef jullie hierbij de uitkomsten hiervan.

  1. Rond het gebruik van vragenlijsten zijn er verschillende behoeftes. We horen berichten dat gebruikers ze irritant vinden en ze niet willen zien. Of er wordt gevraagd of ze op één plek op het forum kunnen komen. Aan de andere kant zien wij dat veel gebruikers de vragenlijsten plaatsen en dat er veel reacties op komen. Wij zijn dan ook tot de conclusie gekomen dat er veel jongeren zijn die antwoorden willen ophalen via een vragenlijst. Dit past het beste in een topic in het thema waar het over gaat. We snappen ook dat niet alle gebruikers hierop zitten te wachten, maar wanneer je geen behoefte hebt om er 1 in te vullen of te lezen, dan hoef je het topic ook niet te openen. We hebben dan ook besloten om de vragenlijst te blijven toestaan en niet op één centrale plaats op het forum te zetten.
  2. We snappen echt heel goed de behoefte van gebruikers die vaak op het forum actief zijn om in te contact te blijven met andere gebruikers waarmee ze goed contact hebben op het forum. Toch kunnen wij als De Kindertelefoon geen uitzonderingen maken in het uitwisselen van gegevens. De Kindertelefoon staat echt voor anonimiteit en veiligheid van onze doelgroep. Op het moment dat wij toch voor uitwisseling zorgen, betekent dit dat we deze beide punten niet meer kunnen waarborgen.

We hopen hiermee duidelijk antwoord te hebben gegeven op jullie vragen, al is het misschien niet het antwoord dat je had willen horen.

Groetjes,

Carolien (Community Manager)

@Carolien_ 

enorm bedankt voor de update ik wil alleen nog wat kwijt,

 

de vragenlijsten op zichzelf kan ik mee leven, maar het is meer dat deze bij de "actieve topics” komen te staan waardoor andere, in mijn ogen, belangrijke topics minder makkelijk gezien worden

 

nu had ik ergens al verwacht dat gegevens uitwisselen niet echt zou gaan lukken en dat is jammer, nu vroeg ik me alleen af; is het wel mogelijk als er toestemming is van beide kanten/personen, en dit bijv samen met de KT in een mail word geregeld en evt iets als een Id bewijs moet opsturen?

hey 

 

Ronald2001 wat een goed idee!!! 

het kan zijn dat bvb een volwassen man de id gebruikt van zijn kind..

dus dan zou er zo als op insta zijn dat je een selfie of zo moet maken met bvb een briefje daar een cijver op of zo om te bewijzen dat jij jij bent. 

maar ik vind jou idee super! 

 

 

carolien, 

ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen maar in iedergeval. bedankt…

 

groetjes blue 

Reputatie 3
Badge +2

Hoi @Blue & @ronald2001,

Ik speel de vraag over het in contact komen met elkaar met behulp van De Kindertelefoon en daarbij gebruiken van je ID-kaart weer door.
Jullie zullen daarover hier in dit topic weer antwoord op krijgen verwacht ik!

Groetjes,
Griselle
De Kindertelefoon

Hallo Blue :)

Niet iedereen heeft Insta dus dat is dan ook wel een probleem,  ik denk dat je misschien accounts moet nachecken om te kijken of ze echt 18- zijn en ik denk niet dat een ouder iemand op een anoniem jongerenforum gaat zitten om eerlijk te zijn dus ik denk dat een ID-kaart alleen al voldoende is. Je kunt ook verplicht 1000+ reacties stellen met ID-kaart laten zien zodat mensen niet dit forum gaan joinen puur om contact te zoeken met anderen. 

-Dr8gon99

hey Dragon

 

ik bedoelde het anders haha

 

ik bedoelde dat insta die foto verplichting heeft als ze je account niet vertrouwen. dat heb ik 2x gehad 😂. niet dat je je insta moet geven. 

 

groetjes blue 

Hoi @Xx.anoniem.xX ,

Wanneer je oude account verwijderd is, kan je hier niet een nieuw account mee aanmaken.


Groetjes,
Griselle
De Kindertelefoon

 

Iemand die vrijwillig zijn of haar account laat verwijderen kan volgens de Kindertelefoon op een later moment weer een nieuw account aanmaken. 

Tenminste volgens Renske H van de Kindertelefoon, zie https://forum.kindertelefoon.nl/emotionele-problemen-en-gevoelens-29/het-gaat-weer-niet-goed-45334#post339805

Ik zou het vreemd vinden dat je hiervoor dan een ander mailadres zou moeten gebruiken. Dus, vraag ik me af of dat ook echt zo is of niet. Waarom zou je een nieuw mailadres moeten hebben als je eerder vrijwillig je account hebt opgezegd.

Volgens mij moet Kindertelefoon volgens de wet op de privacy, alle gegevens verwijderen van het oude account. Dus, dan verdwijnt ook die informatie over het mailadres etc.

 

Bijkomend gevolg van die wet is ook dat we van die rare topics krijgen, waarbij de helft van de mensen ‘anonymous’ heet na verwijderen van hun accounts. En om het zelfs nog iets erger te maken, krijgt iedereen die bij een topic, waarvan de TS zijn account ook is verwijderd, ook nog eens de titel ‘AUTEUR’ er gratis bij, wat de leesbaarheid van een topic er ook niet beter op maakt. Maar dit terzijde.

 

De vraag is dus, MOET je een ANDER mailadres gebruiken, als je na vrijwillige verwijdering van je account een nieuw account wilt aan maken??

 

Ik lees jullie reactie wel.

 

Alvast bedankt.

 

Groetjes,

M&M's

 

EDIT 20.47 uur

 

ik vind het niet per sé erg  dat mijn vraag verplaatst is naar een ander topic, alleen is het wel jammer dat het nu uit de context is verdwenen en we niet meer kunnen nalezen waar Griselle op gereageerd heeft. Btw, dankjewel voor de uitleg per mail.

Ah, ik dacht het verkeerd.

-Dr8gon99

@Dr8gon99 

ja het liefst niet met die 1000 reacties aangezien ik dan me oude account terug wil haha

 

Reputatie 3
Badge +2

Hoi @M en Ms,

Iemand die vrijwillig zijn eigen account laat verwijderen kan inderdaad op een later moment weer een nieuw account aanmaken met hetzelfde e-mailadres.
Je hoeft dus niet een ander e-mailadres te gebruiken.

Met betrekking tot de privacy wet: de informatie verdwijnt inderdaad op het moment dat het account verwijderd wordt; lees ook de forumregels hierover waar het staat uitgelegd onder het kopje “Verwijderen account”.

Groetjes,
Griselle
De Kindertelefoon

Hoi @M en Ms,

Iemand die vrijwillig zijn eigen account laat verwijderen kan inderdaad op een later moment weer een nieuw account aanmaken met hetzelfde e-mailadres.
Je hoeft dus niet een ander e-mailadres te gebruiken.

Groetjes,
Griselle
De Kindertelefoon

 Dankjewel voor deze info.

Je gaat me vast heel vervelend vinden, maar ik heb hier toch nog een vraagje over en dat is deze:

heb je deze nieuwe en juiste info ook bv. per mail gedeeld met de forumgebruiker, die op basis van de onjuiste info een beslissing heeft genomen, over wat te doen met het bestaande account? Ik kan me op basis van de correspondentie op het forum voorstellen dat die forumgebruiker anders wellicht een andere beslissing genomen zou hebben.

Btw ik noem hier expres niet de naam van die forumgebruiker, maar je weet vast wel over welke ik het heb.

 

Alvast bedankt weer.

 

Groetjes,

M&M's

 

Reputatie 3
Badge +2

Hoi @M en Ms ,

De informatie is ook per mail doorgegeven aan de gebruiker, zoals we dit altijd doen met betrekking tot dit soort individuele zaken.

Groetjes,
Griselle
De Kindertelefoon
 

@Griselle,

Ok TOP. Ik wilde wel eerder reageren, maar m’n computer was gecrasht. Ik tag je dus maar even, zodat je dit berichtje nog kan lezen, want misschien zit hier morgen iemand anders van de Kindertelefoon en dan heb ik je niet rechtstreeks kunnen bedanken :slight_smile:

Al die vragen kwamen gewoon uit nieuwsgierigheid en ook een beetje uit verwarring over hoe het nu precies allemaal zit. Ik was dus gewoon benieuwd hoe dat allemaal gaat achter de schermen. Netjes dat jullie dan ook nog een mailtje sturen in zo’n geval. Ik zag ook dat je jouw reactie bij dat andere topic, waar deze discussie over begon, hebt aangepast en de onvolkomenheden eruit hebt gehaald. Zo is alles duidelijk. Volgens mij zijn we er helemaal uit.

Dan ga ik je alleen nog bedanken voor alles uit te leggen en aan te passen.

 

Groetjes :wink:,

M&M’s

@Dr8gon99

ja het liefst niet met die 1000 reacties aangezien ik dan me oude account terug wil haha

 

Dan doneer ik jou de ontbrekende reacties wel (en houd ik er zelf toch nog genoeg over), zodat je er tenminste 1000 hebt als het zo ver is. Of je moet zelf 800+ reacties gaan spammen, maar zo ben jij niet echt, denk ik :slight_smile:

 

Groetjes,

M&M's

Reputatie 6
Badge +3

@ronald2001 en @Blue 

We waarderen jullie creativiteit in het bedenken van mogelijkheden! Toch moet ik ook weer hier op antwoorden dat dit niet mogelijk is. De vraag van jullie valt niet binnen de doelstellingen van De Kindertelefoon. Daarnaast hebben we ook niet voldoende capaciteit om dit goed uit te voeren. 

Groetjes,

Carolien (Community Manager)

Reputatie 2
Badge +1

Ik heb een vraagje, je hebt veel vragenlijsten. Ik vul die vaak in want dat is leuk, maar hoe kopieer ik de vragenlijst om de antwoorden erachter te zetten

Groetjes van Ikbencool4

hey ikbencool4

 

als je een woord lang indrukt dan selecteert hij het woord maar als je hem dan nog ingedrukt houd en je sleept het naar beneden dan kan je kijken wat je allemaal wil selecteren. 

maar als je op apple apratuur zit kan ik het je niet uit leggen. 

 

groetjes blue

Reputatie 2
Badge +1

Hey blue

Ik heb het geprobeerd maar als ik dan een reactie plaats kan ik niet op klembord tikken

Ik snap er helemaal niks van😂

hey 

 

als je nou je vinger lang in gedrukt houd op het witte tekst vak dan heb je de keuze uit plakken. en dan heb je het geplakt... 

 

groetjes blue

Reputatie 2
Badge +1

Hey

Het lukt, bedankt

 

Groetjes ikbencool4

Badge

ik heb nog wel een vraagje waarom kan je jou topic na een tijdje niet meer aanpassen ?

Hey,

Ik denk dat dat niet kan, omdat je je topic dan praktisch weg kan halen. Dat komt eigenlijk op hetzelfde neer als je topic verwijderen. Dit is iets wat niet kan op het forum, omdat posts nog nuttig kunnen zijn voor anderen die in dezelfde situatie zitten.

Ik denk dat ze het wel hebben toegestaan om het tijdelijk aan te passen, zodat je, mocht je die aantreffen, typfoutjes enzo nog kan aanpassen. Na een tijdje vervalt de functie dan.

Echter weet ik niet of ik het bij het juiste eind heb. Ik werk immers niet bij de Kindertelefoon.

Gr. Pin

Hallo iedereen :)

Ik maakte net een topic en er staat '’Post submitted, the moderators will look at it'’ (ik weet niet meer precies wat er stond) terwijl ik eerst wel gewoon topics kon maken, is dat een nieuwe update?

-Dr8gon99

Reputatie 6
Badge +3

@Dr8gon99 goed dat je het meldt! Deze melding is idd niet de bedoeling. We hebben het doorgegeven en als het goed is, is het snel opgelost.

Groetjes,

Carolien

Reageer