Sticky

Veelgestelde vragen - Hoe werkt het forum?


Badge +4

 

Kom je vaker op een forum? Dan weet je vast al hoe het werkt. Voor iedereen die nog vragen heeft of voor het eerst een forum bezoekt, hier lees je het antwoord op veelgestelde vragen.

Mis je nog 'veelgestelde vragen' in dit rijtje? Schrijf het in de reacties hieronder.

  

 

1. Veel gebruikte woorden op het Kindertelefoon Forum

Hierbij de meest gebruikte termen die voorkomen op het forum, voorzien van een korte uitleg.

 

Badges | Een onderscheiding die je verdient door aan een bepaalde voorwaarden te voldoen (bijvoorbeeld aantal posts of topics). Hoe badges precies te verdienen zijn, verklappen we niet.

 

Check | Vanwege de veiligheid op het forum controleren wij berichten voordat deze online komen. 

 

Forumregels | In de forumregels staan alle afspraken die gelden op het Kindertelefoon Forum. Met deze regels zorgen we ervoor dat het Forum een veilige en prettige plek blijft voor iedereen.

 

Klavertje vier | Een klavertje vier kun je aan iemand geven die een bericht heeft gepost dat je heeft geraakt. Met een klavertje vier kun je een gebruiker laten zien dat je hem of haar steunt. De vier blaadjes staan symbool voor hoop, vertrouwen, liefde en geluk.

 

KT | De afkorting van De Kindertelefoon

 

Moderator | Een medewerker van De Kindertelefoon die de inhoud, overzichtelijkheid en communicatie op het forum in de gaten houdt.

 

Post | Een reactie op een topic. Bijvoorbeeld: het topic ‘Forumregels’ heeft al 15 posts (reacties).

 

Rapporteren | Zie je dat iemand de forumregels overtreed? Dan kun je dit melden bij de moderatoren door het bericht te rapporteren. Je doet dit door op de drie puntjes rechtsonder in een reactie te klikken. Leg altijd uit waarom je een bericht rapporteert.

 

Sticky | een bericht dat altijd bovenaan in de lijst met forumonderwerpen blijft staan. Vaak staat er uitleg in of is het een opsomming van belangrijke forumonderwerpen op het forum.

 

Topic | Dit betekent letterlijk ‘onderwerp’, maar op het forum bedoelen we 'discussie' of 'vraag'. Het woord ‘topic’ wordt gebruikt voor een discussie of vraag waar antwoorden onder hangen. Voorbeeld: Een lid van het forum plaatst een topic om hier reacties op te krijgen.

 

TS | met TS word bedoeld Topic Starter: iemand die het topic is begonnen..

 

2. Veelgestelde vragen

 

Hoe kan ik me registreren en inloggen?

Iedereen kan op het forum topics bekijken. Om te kunnen reageren op een topic of om zelf een topic aan te maken, moet je je eerst registreren. Dit doe je door rechts bovenin op 'log in' te klikken. En vervolgens op: account aanmaken.

 

Zorg dat je een ‘nickname’ kiest en je niet je eigen naam gebuikt, zodat je niet herkend kan worden. Let er ook op dat je e-mailadres klopt, want hier wordt een bevestigingsmail naar verstuurd. Nadat je die ontvangen hebt kan je inloggen op het forum.

 

Hoe maak ik een topic?

Rechts bovenin, boven de grote oranje balk klik je op 'Start een topic'. Er opent dan een pop up waarin je een bericht kunt schrijven. Je kunt kiezen tussen 'vraag' en 'gesprek'. Vervolgens kies je de categorie waarin jouw onderwerp het beste past, zodat je topic op de juiste plek komt te staan.

 

Hoe reageer ik op een topic?

Wanneer je op een topic klikt en vervolgens helemaal naar beneden scrolt, dan zie je daar een tekstvak staan. Typ daar je reactie en klik dan op de oranje knop met ‘Reageer’. Controleer je reactie voor je deze plaats, je kunt je reactie namelijk niet meer zelf wijzigen.

 

Hoe vind ik informatie op het forum?

Bovenin vind je een zoekbalk met de tekst ‘Zoek in het forum’. Hier kan je onderwerpen invullen waar je naar op zoek bent. Onder deze balk staat de tekst ‘Geavanceerd zoeken’. Via deze optie kan je meer criteria opgeven voor je zoekopdracht.

 

Hoe kan ik de instellingen van mijn profiel aanpassen?

Op het forum zie je rechts boven in beeld je profielfoto staan. Als je daar op klikt kun je naar 'mijn profiel' of 'opties' gaan. Op die plek kan je verschillende instellingen van je profiel aanpassen.

 

Ik vind dat ik teveel mails krijg van De Kindertelefoon, wat kan ik doen?

Je kan zelf instellen of je notificatiemails wilt ontvangen als er nieuwe berichten zijn geplaatst in topics waarin je actief bent. Klik rechts boven op je profielfoto, ga naar 'opties' en dan 'instellingen'. Je kunt daar uitzetten dat je notificaties krijgt van je favorieten. Ook kun je kiezen of topics waarin je actief bent automatisch worden toegevoegd aan je favorieten.

 

Hoe stuur ik een privébericht?

De Kindertelefoon heeft ervoor gekozen om het versturen van privéberichten onmogelijk te maken. Dit heeft twee hoofdredenen:

1. De reacties die je op het forum zet zijn op deze manier voor alle forumgebruikers zichtbaar, waardoor anderen met een gelijksoortig probleem ook geholpen kunnen worden door je reacties.

2. Op deze manier kan De Kindertelefoon vertrouwelijkheid garanderen, waardoor je op het forum op een veilige manier alles kunt bespreken wat je maar wil. Om die reden is het ook niet toegestaan om via het forum op zoek te gaan naar andere manieren om contactgegevens uit te wisselen.

 

Hoe kom ik in contact met De Kindertelefoon?

Je kan een medewerker van De Kindertelefoon een vraag stellen over het forum door je vraag te stellen in het forum Over De Kindertelefoon. Een moderator van De Kindertelefoon zal hier dan op reageren.

 

Wil je contact met een medewerker van De Kindertelefoon om over een andere vraag of een probleem te praten? Bel dan naar 0800-0432 of chat met een van onze medewerkers via de website.

 

Waarom checken jullie berichten?

We checken alle berichten dit is onderdeel van ons systeem om het forum veilig te houden. 

Wij checken de berichten de op verschillende momenten en doen ons best de berichten zo snel mogelijk te plaatsen.  Weet dat als je bericht aan de forumregels voldoet deze zeker geplaatst wordt en dat wanneer dit niet het geval is, je hier altijd over bericht wordt.  

 

Ik ben het niet eens met een waarschuwing of ban, hoe kan ik bezwaar maken?

Je kunt  bezwaar maken door een mail te sturen naar forum@kindertelefoon.nl en daarbij uit te leggen waarom je het er niet mee eens bent. De community manager bekijkt dan de waarschuwing en/of ban en jouw argumentatie en laat dan weten of de waarschuwing wel of niet wordt teruggedraaid. Bezwaren worden niet afgehandeld op het forum zelf.

 

Hoe verwijder ik mijn account?

Plaats een bericht in het topic account verwijderen. Wij verwijderen dan jouw account. Je reacties op het forum blijven wel gewoon staan, omdat deze alsnog behulpzaam kunnen zijn voor anderen.

 

Wat gebeurt er als ik mijn account laat verwijderen of als mijn account verwijderd is?

  • Je kunt niet meer inloggen op het forum.
  • Alle accountgegevens die De Kindertelefoon van jou heeft worden verwijderd.(emailadres, geboortedatum, geslacht, IP-adres).
  • Je gebruikersnaam wordt verwijderd. Je gebruikersnaam is niet meer zichtbaar boven je berichten. In plaats daarvan staat ‘Anonymous’
  • Je berichten blijven online staan, maar anoniem.

 

Verwijderen jullie topics of reacties?

Topics of reacties die je plaatst worden in principe niet verwijderd. Andere forumgebruikers kunnen topics lezen om informatie uit te halen en nieuwe reacties kunnen een topic weer nieuw leven inblazen.

 

Er zijn drie uitzonderingen. Een topic of reacties wordt wel verwijderd als:

· Het in strijd is met de forumregels.

· Het je anonimiteit in gevaar brengt.

· De Kindertelefoon verwijdert alle topics waar langer dan 6 jaar geen reactie op is gekomen.

 

Je hebt het recht als forumgebruiker om een verzoek in te dienen om een of meer topics of reacties door De Kindertelefoon te laten verwijderen als dat voor jou heel belangrijk is. Dit kun je doen door je verzoek te mailen naar forum@kindertelefoon.nl. In dit bericht kun je uitleggen waarom het voor jou belangrijk is dat jouw topic(s) of reactie(s) verwijderd worden. De Kindertelefoon bekijkt per verzoek of we ermee akkoord gaan.

 

Kan mijn accountnaam behouden blijven als ik te oud ben?

Sommige gebruikers willen graag hun accountnaam houden om te voorkomen dat anderen een account maken met ‘hun’ naam.  We kunnen in sommige gevallen jouw naam blokkeren. Je kan dan geen gebruik meer maken van het forum, maar niemand kan jouw naam kiezen. Je krijgt voordat we je account verwijderen, via een (standaard) mail, een instructie hoe je hier gebruik van kunt maken.  

 

Om hiervoor in aanmerking te komen zijn er een aantal punten waar we naar kijken:

  • Je hebt minimaal 1000 reacties 
  • Je geeft goede reacties/bijdragen 
  • Je bent regelmatig actief 
  • Het is jouw eigen keuze

 

We kunnen hier vanaf wijken als daar goede redenen voor zijn. Uiteindelijk bepaalt de community manager of we een verzoek goedkeuren.

 

Welke andere forums zijn er als ik te oud ben voor het Kindertelefoon forum?

Er zijn diverse forums te vinden, vanuit De Kindertelefoon is het lastig om een volledige lijst te bieden. Let bij het zoeken naar een ander forum altijd op jouw (online) veiligheid. 

Twee algemene forums waar je zou kunnen kijken:

Psycholoog.net https://www.psycholoog.net/forum/

JongIn forum: www.dreamersforum.nl  

 

Hoe pas ik mijn gebruikersnaam aan?

Plaats een bericht in het topic gebruikersnaam aanpassen. Geef daarbij aan wat je graag als nieuwe naam wil hebben en wat de reden is dat je je naam wil veranderen. Een moderator van De Kindertelefoon bekijkt dan of dit mogelijk is.

 

Kunnen andere gebruikers mijn geboortedatum zien?

Nee, je geboortedatum is onzichtbaar voor andere gebruikers.

Alleen jijzelf en de moderatoren kunnen je geboortedatum zien. De moderatoren gebruiken de datum om te kijken of je binnen de leeftijdsgrenzen van het forum valt.


691 reacties

Heyo Kindertelefoon,

 

Ik had een vraag over het maken van een topic. Ik wil graag de forumleden een vraagstellen over een gamewinkel in hun buurt. Maar om de anonimiteit te verhogen wou ik dit doen via een poll. Alleen nu zag ik dat je maar 1 vraag in de poll kan zetten en niet meerdere polls in 1 topic. 

Een van de vragen die ik wou stellen was bijv. Woon je in een drukke stad, rustig dorp, of ergens buitenaf. Daarom wil ik de poll graag gebruiken omdat ik dan alleen een % zie en niet de naam ++ woont in een drukke stad bijv. 

Kan je bijvoorbeeld een poll aanmaken met dat mensen eronder kunnen reageren? Zodat ik deze vraag kan stellen als een Poll en verder een vragenlijst kan maken waarop andere kunnen reageren? 

Ik hoop dat jullie me begrijpen.

See ya!

Spookyzx

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Spookyzx,

Wat goed dat jij nadenkt over hoe jij jouw vraag anoniem kunt houden! Ik begrijp goed wat jij wilt, maar ik weet niet, hoe je dat het beste kunt aanpakken. Ik heb jouw vraag doorgegeven aan onze communitymanager. Hopelijk weet zij wel hoe je dit kunt doen. Zij zal zo snel mogelijk reageren, maar ik weet niet wanneer zij werkt.

Groetjes, Mariska (De Kindertelefoon)

 

Reputatie 6
Badge +3

Hoi Spookyzx,

Goede vraag en idd fijn om te horen dat je zo bewust met de anonimiteit van de forumgebruikers omgaat. :-) 

Wat betreft je vraag: het is idd een goede oplossing om een poll te maken en daaronder de vragen te plaatsen. Als het niet lukt in het topic zelf, kan je onder je topic dan zelf nog een reactie sturen met daarin je vragenlijst. 

Ik hoop dat je hiermee antwoord hebt op je vraag, maar anders horen we het graag. Succes met je topic!

Groetjes,

Carolien

Heyo,

 

Super bedankt Mariska en Carolien! Dan ga ik het zo aanpakken.

 

See ya!

Spookyzx. 

Badge +1

hoi KT, 

waar moet ik het aangeven als ik een moderator zie zonder kindertelefoon-logo?

 

PS: dit is het bericht waar het over gaat: https://forum.kindertelefoon.nl/over-de-kindertelefoon-54/gebruikersnaam-aanpassen-14651#post135570

 

 

Reputatie 6
Badge +4

Hai jxx,

 

We hebben naar je bericht gekeken maar we zien geen moderator zonder kindertelefoonlogo. Maar je kunt het altijd rapporteren.

 

Groeten,
Britta van de Kindertelefoon

Heyo kindertelefoon,

Het gaat volgensmij om het bericht iets er boven van ene Linda B. Het bericht is al wel 5 jaar oud geen idee of die Linda hier nog actief bezig is.

Spookyzx 

Reputatie 6
Badge +4

Dank je Spookyzx,

 

Aangezien het al 5 jaar oud is, is er geen noodzaak hier iets mee te doen. Het kan goed een moderator zijn die niet meer actief is.  

Ik zal het voor alle zekerheid doorgeven aan de communitymanager.

 

Groeten,

Britta van de Kindertelefoon

hoi kindertelefoon,

geen idee hoe ik dit moet doen als ik wil zeggen dat mijn topic weg is… iemand had namelijk een bericht op mijn topic geplaatst en toen ik keek stond er topic verwijderd ofz of de bericht verwijderd en toen was me hele topic verwijderd…. geen idee hoe ik dit kan oplossen want had best goede adviezen in gekregen en las soms wel terug naar die adviezen maar nu kan dat niet meer… ik vind het best jmmr… want vgm heb ik helemaal niets verkeerds gedaan of gezegd... 

 

graag een reactie van u kant…

groet Sophie!!

Reputatie 6
Badge +3

@sophie28 goed dat je dit aangeeft! Je hebt zeker niets verkeerd gedaan. Er is iets misgegaan bij het verwijderen van een spamreactie bij dit topic. De moderator heeft toen ook per ongeluk je topic verwijderd. Gelukkig hebben we deze weer terug kunnen plaatsen. Als het goed is, kan je nu weer bij je topic en de reacties lezen. Er kunnen ook weer nieuwe reacties geplaatst worden.

Excuses voor het ongemak! 

Groetjes,

Carolien

Hai,

Een vraag los van het forum,

Ik studeer niet meer en werk momenteel elke dag, afgelopen jaar (en) ben ik hier ook dagelijks geweest en vond het altijd mooi om mensen te kunnen helpen.

Nu mijn vraag;

Kan een jongen van 18 ook vrijwilliger worden bij de KT?

Ja, een jongen van 18 kan ook vrijwilliger worden voor De Kindertelefoon. Deze website voor meer informatie hierover: https://www.kindertelefoon.nl/werk-en-vrijwilligers/

-Dr8gon99

beste kt moderators,

ik heb toch een vraag terwijl ik bijna zeker weet dat het niet kan. maar ik wil het toch vragen.
is er een mogelijkheid dat jullie bedenken hoe forum leden toch op 1 of andere manier met elkaar in contact kunnen komen. want ja eerlijk is eerlijk ik ben sinds mei 2018 nu actief... en ja hoe langer ik hier ben hoe meer ik om de actievere formurs ga geven. en kan gewoon niet meer zonder die lieve mensen. en een aantal zouden ook contact willen hebben maar dat kan niet door de regels.

maar zouden jullie een keer na willen denken hoe we toch in contact met elkaar kunnen blijven na dat we 19 zijn geworden...

ik had zelf een soort functie bedacht dat jullie bij formurs waar jullie bij denken zij maken er geen misbruik van. dat zijn op 1 of andere manier op een profiel kunnen klikken en dat je dan in eens ziet stuur je mail naar ...... waardoor je zo in contact kan komen en blijven. zonder tegen de regels in te gaan.

zouden jullie er over willen na denken en met het team misschien ff bij elkaar komen in het nieuwe jaar en het bespreken.

fijne feestdagen! en ik hoop dat jullie er over na willen denken!

groetjes blue

 

 

Dit is inderdaad een goed idee van Blue, ik zeg toevoegen! Ook fijne feestdagen namens mij naar de moderators en managers van De Kindertelefoon.

-Dr8gon99

 

 

Reputatie 2
Badge +3

Hoi Blue,

 

Bedankt voor je idee! Er komt hier na de vakantie nog een reactie van onze communitymanager.

 

Groetjes,

 

Hester van De Kindertelefoon

dankje Hester! 

ik had gister al een reactie gehad van een collega(?). er stond: 

Hallo,

bedankt voor het meedenken over het Forum. Helaas kunnen we na 18 jaar jullie niet met elkaar in contact brengen. De Kindertelefoon is en blijft anoniem.

 

ik vond dat een nogal standaard andwoord als of je er niet over nadenkt... 

ik bedoel het goed.. weet alleen niet hoe ik het anders moet verworden. 

 

groetjes blue 

Reputatie 2
Badge +3

Hoi Blue,


Goed dat je dit aangeeft! Daarom leek het ons goed om onze communitymanager nog te vragen hier te antwoorden, voor jou en voor iedereen die meeleest. 

 

Groetjes,

 

Hester

Hai,

 

Klein dingetje wat ik me afvraag, is er misschien een mogelijkheid dat we kunnen filteren op het forum? Waardoor we bijv alle topics met een titel waarin staat "vragenlijst" niet te zien krijgen als je dat invult?

 

Persoonlijk lijkt het mij wel makkelijk omdat ik denk dat ik niet de enige ben die zich soms stoort aan de duizende vragenlijsten

Reputatie 2
Badge +3

Ha Ronald2001,

 

Ik kan me voorstellen dat het soms vervelend is als er veel vragenlijsten zijn. Helaas hebben we deze functie niet en is het momenteel ook niet  mogelijk zulke wijzigingen aan te brengen aan het forum.

 

Fijne feestdagen, groetjes,

 

Hester van De Kindertelefoon

Okey bedankt in ieder geval

 

 

Hallo De Kindertelefoon  :)

Kunnen jullie wellicht een nieuwe subfora toevoegen genaamd '’Vragenlijsten'’ zodat de belangrijkste topics in andere subfora's niet ondergesneeuwd raken? 

-Dr8gon99

Hmm dan haal je t probleem nog niet weg bij" actieve topics"

Reputatie 2
Badge +3

Hoi Dr8gon99,


Wat fijn dat je meedenkt. Zoals Ronald2001 al zegt haalt dat het probleem nog niet weg, daarnaast krijg je dan dat allerlei onderwerpen in eenzelfde subforum zitten. 

 

Groetjes,


Hester van De Kindertelefoon

hoi

 

ik heb een idee voor het idee van Ronald2001 en dr8gon99

 

als jullie nou

daar in een kopje vragen lijsten maakt. 

dan komen ze niet terecht in de recent want dat kan en is nogal vervelend (zijn). 

 

groetjes blue

Reputatie 7
Badge +7

Hoi Blue,

 

ik kan me heel goed voorstellen dat je tureluurs wordt van de vragenlijsten ;)  Het jammere is alleen, dat wij niet zelf het forum kunnen aanpassen. De Kindertelefoon heeft daar een pakket voor aangekocht dat een soort van standaard is, en speciaal voor de Kindertelefoon zijn een paar kleine aanpassingen gedaan. Daar moeten we het mee doen, en elke volgende aanpassing is voorlopig niet meer mogelijk, tenzij we heel veel geld betalen misschien. Dat zit er nu even niet in.

Misschien helpt deze achtergrondinformatie een beetje om te begrijpen dat het niet een kwestie is van even een instellinkje wijzigen. Was het maar zo! Natuurlijk geven we jullie suggesties door en komen ze allemaal op ons verlanglijstje voor als er een volgende grote wijziging plaats gaat vinden.

 

Nog een fijne avond,

met vriendelijke Kerstgroetjes,

 

Marieke / De Kindertelefoon

Reageer