Sticky

Veelgestelde vragen - Hoe werkt het forum?


Badge +4

 

Kom je vaker op een forum? Dan weet je vast al hoe het werkt. Voor iedereen die nog vragen heeft of voor het eerst een forum bezoekt, hier lees je het antwoord op veelgestelde vragen.

Mis je nog 'veelgestelde vragen' in dit rijtje? Schrijf het in de reacties hieronder.

  

 

1. Veel gebruikte woorden op het Kindertelefoon Forum

Hierbij de meest gebruikte termen die voorkomen op het forum, voorzien van een korte uitleg.

 

Badges | Een onderscheiding die je verdient door aan een bepaalde voorwaarden te voldoen (bijvoorbeeld aantal posts of topics). Hoe badges precies te verdienen zijn, verklappen we niet.

 

Check | Vanwege de veiligheid op het forum controleren wij berichten voordat deze online komen. 

 

Forumregels | In de forumregels staan alle afspraken die gelden op het Kindertelefoon Forum. Met deze regels zorgen we ervoor dat het Forum een veilige en prettige plek blijft voor iedereen.

 

Klavertje vier | Een klavertje vier kun je aan iemand geven die een bericht heeft gepost dat je heeft geraakt. Met een klavertje vier kun je een gebruiker laten zien dat je hem of haar steunt. De vier blaadjes staan symbool voor hoop, vertrouwen, liefde en geluk.

 

KT | De afkorting van De Kindertelefoon

 

Moderator | Een medewerker van De Kindertelefoon die de inhoud, overzichtelijkheid en communicatie op het forum in de gaten houdt.

 

Post | Een reactie op een topic. Bijvoorbeeld: het topic ‘Forumregels’ heeft al 15 posts (reacties).

 

Rapporteren | Zie je dat iemand de forumregels overtreed? Dan kun je dit melden bij de moderatoren door het bericht te rapporteren. Je doet dit door op de drie puntjes rechtsonder in een reactie te klikken. Leg altijd uit waarom je een bericht rapporteert.

 

Sticky | een bericht dat altijd bovenaan in de lijst met forumonderwerpen blijft staan. Vaak staat er uitleg in of is het een opsomming van belangrijke forumonderwerpen op het forum.

 

Topic | Dit betekent letterlijk ‘onderwerp’, maar op het forum bedoelen we 'discussie' of 'vraag'. Het woord ‘topic’ wordt gebruikt voor een discussie of vraag waar antwoorden onder hangen. Voorbeeld: Een lid van het forum plaatst een topic om hier reacties op te krijgen.

 

TS | met TS word bedoeld Topic Starter: iemand die het topic is begonnen..

 

2. Veelgestelde vragen

 

Hoe kan ik me registreren en inloggen?

Iedereen kan op het forum topics bekijken. Om te kunnen reageren op een topic of om zelf een topic aan te maken, moet je je eerst registreren. Dit doe je door rechts bovenin op 'log in' te klikken. En vervolgens op: account aanmaken.

 

Zorg dat je een ‘nickname’ kiest en je niet je eigen naam gebuikt, zodat je niet herkend kan worden. Let er ook op dat je e-mailadres klopt, want hier wordt een bevestigingsmail naar verstuurd. Nadat je die ontvangen hebt kan je inloggen op het forum.

 

Hoe maak ik een topic?

Rechts bovenin, boven de grote oranje balk klik je op 'Start een topic'. Er opent dan een pop up waarin je een bericht kunt schrijven. Je kunt kiezen tussen 'vraag' en 'gesprek'. Vervolgens kies je de categorie waarin jouw onderwerp het beste past, zodat je topic op de juiste plek komt te staan.

 

Hoe reageer ik op een topic?

Wanneer je op een topic klikt en vervolgens helemaal naar beneden scrolt, dan zie je daar een tekstvak staan. Typ daar je reactie en klik dan op de oranje knop met ‘Reageer’. Controleer je reactie voor je deze plaats, je kunt je reactie namelijk niet meer zelf wijzigen.

 

Hoe vind ik informatie op het forum?

Bovenin vind je een zoekbalk met de tekst ‘Zoek in het forum’. Hier kan je onderwerpen invullen waar je naar op zoek bent. Onder deze balk staat de tekst ‘Geavanceerd zoeken’. Via deze optie kan je meer criteria opgeven voor je zoekopdracht.

 

Hoe kan ik de instellingen van mijn profiel aanpassen?

Op het forum zie je rechts boven in beeld je profielfoto staan. Als je daar op klikt kun je naar 'mijn profiel' of 'opties' gaan. Op die plek kan je verschillende instellingen van je profiel aanpassen.

 

Ik vind dat ik teveel mails krijg van De Kindertelefoon, wat kan ik doen?

Je kan zelf instellen of je notificatiemails wilt ontvangen als er nieuwe berichten zijn geplaatst in topics waarin je actief bent. Klik rechts boven op je profielfoto, ga naar 'opties' en dan 'instellingen'. Je kunt daar uitzetten dat je notificaties krijgt van je favorieten. Ook kun je kiezen of topics waarin je actief bent automatisch worden toegevoegd aan je favorieten.

 

Hoe stuur ik een privébericht?

De Kindertelefoon heeft ervoor gekozen om het versturen van privéberichten onmogelijk te maken. Dit heeft twee hoofdredenen:

1. De reacties die je op het forum zet zijn op deze manier voor alle forumgebruikers zichtbaar, waardoor anderen met een gelijksoortig probleem ook geholpen kunnen worden door je reacties.

2. Op deze manier kan De Kindertelefoon vertrouwelijkheid garanderen, waardoor je op het forum op een veilige manier alles kunt bespreken wat je maar wil. Om die reden is het ook niet toegestaan om via het forum op zoek te gaan naar andere manieren om contactgegevens uit te wisselen.

 

Hoe kom ik in contact met De Kindertelefoon?

Je kan een medewerker van De Kindertelefoon een vraag stellen over het forum door je vraag te stellen in het forum Over De Kindertelefoon. Een moderator van De Kindertelefoon zal hier dan op reageren.

 

Wil je contact met een medewerker van De Kindertelefoon om over een andere vraag of een probleem te praten? Bel dan naar 0800-0432 of chat met een van onze medewerkers via de website.

 

Waarom checken jullie berichten?

We checken alle berichten dit is onderdeel van ons systeem om het forum veilig te houden. 

Wij checken de berichten de op verschillende momenten en doen ons best de berichten zo snel mogelijk te plaatsen.  Weet dat als je bericht aan de forumregels voldoet deze zeker geplaatst wordt en dat wanneer dit niet het geval is, je hier altijd over bericht wordt.  

 

Ik ben het niet eens met een waarschuwing of ban, hoe kan ik bezwaar maken?

Je kunt  bezwaar maken door een mail te sturen naar forum@kindertelefoon.nl en daarbij uit te leggen waarom je het er niet mee eens bent. De community manager bekijkt dan de waarschuwing en/of ban en jouw argumentatie en laat dan weten of de waarschuwing wel of niet wordt teruggedraaid. Bezwaren worden niet afgehandeld op het forum zelf.

 

Hoe verwijder ik mijn account?

Plaats een bericht in het topic account verwijderen. Wij verwijderen dan jouw account. Je reacties op het forum blijven wel gewoon staan, omdat deze alsnog behulpzaam kunnen zijn voor anderen.

 

Wat gebeurt er als ik mijn account laat verwijderen of als mijn account verwijderd is?

  • Je kunt niet meer inloggen op het forum.
  • Alle accountgegevens die De Kindertelefoon van jou heeft worden verwijderd.(emailadres, geboortedatum, geslacht, IP-adres).
  • Je gebruikersnaam wordt verwijderd. Je gebruikersnaam is niet meer zichtbaar boven je berichten. In plaats daarvan staat ‘Anonymous’
  • Je berichten blijven online staan, maar anoniem.

 

Verwijderen jullie topics of reacties?

Topics of reacties die je plaatst worden in principe niet verwijderd. Andere forumgebruikers kunnen topics lezen om informatie uit te halen en nieuwe reacties kunnen een topic weer nieuw leven inblazen.

 

Er zijn drie uitzonderingen. Een topic of reacties wordt wel verwijderd als:

· Het in strijd is met de forumregels.

· Het je anonimiteit in gevaar brengt.

· De Kindertelefoon verwijdert alle topics waar langer dan 6 jaar geen reactie op is gekomen.

 

Je hebt het recht als forumgebruiker om een verzoek in te dienen om een of meer topics of reacties door De Kindertelefoon te laten verwijderen als dat voor jou heel belangrijk is. Dit kun je doen door je verzoek te mailen naar forum@kindertelefoon.nl. In dit bericht kun je uitleggen waarom het voor jou belangrijk is dat jouw topic(s) of reactie(s) verwijderd worden. De Kindertelefoon bekijkt per verzoek of we ermee akkoord gaan.

 

Kan mijn accountnaam behouden blijven als ik te oud ben?

Sommige gebruikers willen graag hun accountnaam houden om te voorkomen dat anderen een account maken met ‘hun’ naam.  We kunnen in sommige gevallen jouw naam blokkeren. Je kan dan geen gebruik meer maken van het forum, maar niemand kan jouw naam kiezen. Je krijgt voordat we je account verwijderen, via een (standaard) mail, een instructie hoe je hier gebruik van kunt maken.  

 

Om hiervoor in aanmerking te komen zijn er een aantal punten waar we naar kijken:

  • Je hebt minimaal 1000 reacties 
  • Je geeft goede reacties/bijdragen 
  • Je bent regelmatig actief 
  • Het is jouw eigen keuze

 

We kunnen hier vanaf wijken als daar goede redenen voor zijn. Uiteindelijk bepaalt de community manager of we een verzoek goedkeuren.

 

Welke andere forums zijn er als ik te oud ben voor het Kindertelefoon forum?

Er zijn diverse forums te vinden, vanuit De Kindertelefoon is het lastig om een volledige lijst te bieden. Let bij het zoeken naar een ander forum altijd op jouw (online) veiligheid. 

Twee algemene forums waar je zou kunnen kijken:

Psycholoog.net https://www.psycholoog.net/forum/

JongIn forum: www.dreamersforum.nl  

 

Hoe pas ik mijn gebruikersnaam aan?

Plaats een bericht in het topic gebruikersnaam aanpassen. Geef daarbij aan wat je graag als nieuwe naam wil hebben en wat de reden is dat je je naam wil veranderen. Een moderator van De Kindertelefoon bekijkt dan of dit mogelijk is.

 

Kunnen andere gebruikers mijn geboortedatum zien?

Nee, je geboortedatum is onzichtbaar voor andere gebruikers.

Alleen jijzelf en de moderatoren kunnen je geboortedatum zien. De moderatoren gebruiken de datum om te kijken of je binnen de leeftijdsgrenzen van het forum valt.


691 reacties

Hallo,

Ik had laatst gereageerd op een topic over een jongen die ( inhoud verwijderd door de Kindertelefoon ivm anonimiteit )

Hij had dat topic geschreven, maar ik kreeg een mail dat dat topic verwijderd is door Marieke, omdat hij dat verzocht; hij had er te veel persoonlijke informatie ingezet. Marieke zei ook dat het ongebruikelijk is dat dat gebeurt. Meestal worden toch alleen de persoonlijke gegevens gewist?

Nu heeft hij geen vervangend topic gemaakt.

Ik maak me zorgen en denk dat het topic verwijderd is, omdat het forum niet voor kinderen in het buitenland is, wat ik, dacht ik, ergens had gelezen. Als dat zo is, is het topic dan daarom verwijderd, of is het op verzoek van de TS gebeurd?

Groetjes,

Geen_Naam
Er was een verzoek, dat heb ik namelijk gelezen in een topic in Over de Kindertelefoon. Echter kan ik dat verzoek niet meer terugvinden. Ik denk daarom dat dat verzoek ook is verwijderd ivm privacy.

Volgens mij is het forum wel gwn voor kinderen in het buitenland, als ze gewoon Nederlands kunnen. Zo zitten er bijvoorbeeld ook een aantal Belgische gebruikers op het forum.

Gr. Pin
Hey, Marieke,

Nog even over dat verwijderde topic, zonder details te noemen.

Ik dacht dat het verwijderd werd, omdat het niet mocht en het leek me dat het verzwegen werd, omdat hij in het buitenland zat, maar fijn dat dat niet het geval was en dat het topic verwijderd was op zijn verzoek.

Ik vroeg me af waarom dan het hele topic verwijderd werd en waarom de gegevens niet alleen verwijderd werden. Dat kon ook gebeuren met mijn vraag die ik hier stelde, overigen, dat alleen de gegevens werden verwijderd en de reactie bleef staan. Dat gaf mij het gevoel dat het verzwegen werd.

Maar dat is niet het geval en dat weet ik nu.

Waarom kunnen we eigenlijk niet naar de Kindertelefoon terug mailen? Of kan dat wel?
Reputatie 7
Badge +7
Hallo Geen_Naam,

soms wordt het hele bericht verwijderd en soms alleen de herkenbare details. Ik had er gisteren voor gekozen om het hele bericht te verwijderen, omdat het zonder de details toch niet echt duidelijk meer is.
Maar aangezien juist dat weer nieuwe vragen oproept, heb ik je bericht weer teruggeplaatst ( en de reactie van Pin ook ) en de herkenbare details weggehaald.
Hopelijk is het dan zo duidelijk.

En zoals eerder gemeld, Nederlands sprekende kinderen uit het buitenland zijn van harte welkom op het forum!

De reden dat er niet teruggemaild kan worden naar de Kindertelefoon, is omdat we geen capaciteit hebben om ook de mail te bemannen. Als er vragen zijn over het forum of over de handelswijze op het forum dan kan je die op het forum zelf stellen, in een nieuw topic in rubriek Over de Kindertelefoon. Dan zien de moderators dat het snelste en doen we ons best om je een antwoord te geven.

Groetjes van Marieke / De Kindertelefoon
Hallo,

Ik kreeg laatst een mail dat een reactie of topic van mij was veranderd omdat ik per ongeluk een verkeerde naam typte op het eind. Kan ik zien welk topic dat was?

Groetjes,

Geen_Naam
Reputatie 6
Badge +5
Beste Geen_Naam,

Wanneer we een topic veranderen mailen we altijd welk topic dit is geweest.

Groetjes,

Renske
De Kindertelefoon
Dat is niet gebeurd, en dat vind ik eigenlijk wel vervelend. Ik ben benieuwd welk topic dat was, zodat ik het in de toekomst kan voorkomen, dat ik weer mijn verkeerde naam gebruik. Via die naam ben ik heel makkelijk te traceren.

Griselle van De Kindertelefoon was vergeten te melden welk topic dit was.

Overigens wil ik haar wel bedanken, want als dit niet was gebeurd, had ik waarschijnlijk een groot probleem.
Ik had al een mail ontvangen nadat ik een mail terug had verzonden. Ik weet het nu, bedankt, Griselle!
Reputatie 1
Badge
Goedenavond ik heb een waarschuwing gekregen van dat ik mijn gegevens niet mag geven ik wil sorry zeggen en kan de waarschuwing ook weer ingetrokken worden?
Reputatie 7
Badge +7
Hallo Jordi2006,

bedankt voor je verontschuldiging. Het is echter niet mogelijk om de waarschuwing in te trekken. Zoals in het mailtje staat dat je hebt ontvangen, wordt pas bij je derde waarschuwing binnen een jaar je account geblokkeerd. Let er dus goed op dat je verder geen regels overtreedt, dan is er niks aan de hand.

Groetjes, Marieke
de Kindertelefoon
Reputatie 1
Badge
Oke ik denk dat ik de regels even moet lezen.
hey

ik heb een vraagje.

ik had vanochtend een toppic aan gemaakt maar hij is verdwenen?!?

was hij tegen de regels of is het een fout van de site.

als hij verwijdert is moet ik dan niet een mail hebben gekregen?

groetjes
blue
Reputatie 2
Badge +3
Hoi Blue,

Goed dat je het even vraagt!
Wij hebben jou vanochtend om 11:24 gemaild hierover.

Groetjes,

Hester van De Kindertelefoon
hoi

ik heb het mailtje gelezen. dank voor het mailtje. het is voor mij nu duidelijk

groetjes
blue
Hoi, ik heb een vraag!
Is er een maximum aan het aantal topics dat je mag plaatsen? Of binnen een bepaalde tijd?
Groetjes Luna-Fee
Als het goed is niet.
Reputatie 3
Badge +2
Hoi @Luna-Fee

Er is geen maximum aan aantal topics die je kan starten op het forum.
We vinden het wel belangrijk dat het overzichtelijk blijft (zie ook forumregel 14. Plaats je bericht maar één keer & 15. Houd de tekst van je bericht leesbaar). Dit hoeft ook niet binnen bepaalde tijd!

Groetjes,
Griselle van De Kindertelefoon
Reputatie 1
Badge +1
Hoi,

Hoe kun je een stuk tekst uit andermans bericht ‘quoten’ in je reactie zodat je op dat deel kunt reageren? Dit zie ik namelijk wel bij andere gebruikers, maar zelf kan ik alleen een knop vinden om een heel bericht te quoten. Ik bezoek het forum trouwens alleen op mijn telefoon.

Groetjes, Trippel
Als je op die knop drukt om alles te quoten, kun je de stukken tekst die je niet wil quoten daar gewoon uit wissen, zoals je eigen geschreven tekst ook weghaald.
Reputatie 1
Badge +1
Oh oké, ik dacht dat er misschien een speciale knop/functie voor was. Bedankt!

groetjes, Trippel
Je hebt wel de codes van het oude forum.

[quote=Gebruikersnaam]Hier typ je dan wat je wil quoten.[/quote.]

Alleen die punt moet weg tussen die laatste haken. Als ik die er niet bij zet, maakt ie er een quote van...

hoi 

 

waarom ja het quote verandert? 

als ik nu iets wil quote duurt het veel langer. 

ik deed bij dat vorige altijd het hele bericht quote en dan waar ik iets wouw zeggen het meteen typen zo dat ik niet 10x terug hoef te lezen en dan op het eind de quote weg halen alles het duidelijk genoeg is om het weg te halen 

 

groetjes 

blue 

Reputatie 7
Badge +6

Om het forum zo overzichtelijk mogelijk te houden, vragen we jullie om zo min mogelijk te quoten. Vaak volstaat een @ (gebruikersnaam). De topics worden anders al snel te lang en de topicvraag wordt te vaak vergeten. Wil je wel een quote, dan idd graag alleen het relevante stukje. Bedankt!

 

Mariska (De Kindertelefoon)

hi,

 

ik had een rare vraag, is het mogelijk dat  mijn account opnieuw gelinkt word met mijn topic? ("het gaat slechter en slechter”)

Badge +1

Hoi @ronald2001 ,

 

Helaas is het niet mogelijk om dat topic op jouw naam te krijgen. 

Je zou wel een nieuw topic kunnen aanmaken met dit account.

 

Groetjes,

 

Marianne

De Kindertelefoon

Reageer