Uitgebreidere keuze mogelijkheden voor geslacht bij je kindertelefoonprofiel


  • Anonymous
  • 0 reacties
Hallo Kindertelefoon,

Ik checkte net even iemand zijn/haar profiel om te zien of het een jongen of meisje is en hoe oud die is en toen viel me iets op.

Er stond helemaal geen vermelding van het geslacht en dat vind ik raar, want dat is toch een verplicht veld om in te vullen. Ik ging verder op onderzoek en klikte op wat andere namen en ik zag (in mij zeer beperkte onderzoek) nergens een geslacht staan. Toen klikte ik op mn eigen naam en zag mijn geslacht ook niet meer staan. Daarom ging ik naar de instellingen van mijn profiel en toen zag ik ineens een nieuwe, uitgebreidere keuzelijst voor geslacht staan.

Op zichzelf vind ik dat wel mooi dat jullie dat doen.

Nu kun je kiezen uit:

- Jongen
- Meisje
- Transgender (jongen naar meisje)
- Transgender (meisje naar jongen)
- Non-binary

Maar ik denk dat er is mis is gegaan bij het omzetten van de oude gegevens naar het nieuwe keuzemenu. Ik weet niet of dat een bewuste keuze van KT is geweest om het geslacht LEEG te laten bij iedereen (? ik weet ik niet zeker of dat bij iedereen zo is), want dan was het wel handig geweest dat iedereen dan een melding zou krijgen waarin gevraagd wordt om de geslachtskeuze opnieuw te maken en te bevestigen in zijn/haar profiel. Bijvoorbeeld bij inloggen en dat je dan pas verder kan als je het ingevuld hebt of zo, maar dat weten de programmeurs wel hoe je dat beste kan doen.

Misschien is het handiger (en ik denk eigenlijk ook dat dat de bedoeling was) om alle ingevulde en bij KT bekende keuzes voor geslacht over te zetten naar de nieuwe versie EN daarbij alle forumgebruikers op één of andere manier (bijvoorbeeld dmv een banner of bij aan melden of in de meldingenmailtjes een extra regeltje (maar ja niet iedereen krijgt meldingen) of iets anders opvallends) duidelijk te maken dat iedereen die dat wil vanaf nu ook kan kiezen voor transgender of non-binary. Want dan kunnen de transgenders en non-binary ook kiezen wat ze zijn.

Ik denk dat het merendeel van de kinderen "gewoon" jongen of meisje is en dan hoeven die niks aan te passen. Maar dan moet iedereen, die dat wel wil veranderen wel weten dat het kan. Jullie weten nu niet wie dat zou willen doen, dus jullie moeten het iedereen laten weten, anders heeft die nieuwe keuzelijst alleen maar echt zin voor nieuwe forumleden.

Nou ja, jullie snappen vast wel wat ik bedoel.

Verder heb ik nog een vraagje. Kunnen jullie achter non-binary ook even zetten wat het precies is. Ik weet het niet en daarom heb ik even gegoogled maar ik heb nog geen echte duidelijke uitleg gevonden. Ik denk dat je dat bent als je niet in één van die andere categorieën hoort of je daar niet bij thuis voelt. Maar wat je bent dan snap ik niet helemaal. Als je niet weet wat het betekent, weet je ook niet waar je voor kiest. En aan de andere kant, als je het bent weet je het vast wel, maar iemand die dan een profiel checkt en non-binary ziet staan, die snapt niet wat het is. Heb ik het zo een beetje duidelijk uitgelegd?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie en hoe jullie het op gaan lossen allemaal.

En oh ja, ik zou, bedenk ik nu, kiezen voor een knipperende banner op alle forumpagina’s (desktop en mobiel) om de nieuwe geslachtskeuzes onder de aandacht te brengen, bijv. “Ben je transgender of non-binary, dan kan je dat vanaf nu HIER invullen in ons uitgebreidere geslachtskeuze menu” en dat je dan als je op HIER klikt dat je naar je profielinstellingen gaat. Als je iedereen eerst gewoon weer zn oude "geslachtskeuze" van meisje of jongen terug geeft, hoef je dus eigenlijk alleen maar de transgenders en non-binary op te roepen om de geslachtskeuze te wijzigen als ze dat willen. Die melding zullen jullie wel een tijdje op de site moeten laten staan om iedereen de kans te geven het aan te passen. Nu stop ik maar, jullie begrijpen wel wat ik bedoel, denk ik.

Met vriendelijke groet,
JJ

26 reacties

Reputatie 7
Badge +7
Hallo JJboy,

klopt, deze uitgebreidere keuze is nog maar net toegevoegd en het is nog niet uitgebreid gecommuniceerd aan jullie. Een paar maanden terug kwam deze vraag van een andere forumgebruiker, en het duurde even voordat het technisch mogelijk kon worden gemaakt, maar nu is het dan zover.
Aan de 'achterkant' van de site zie ik dat de keuze jongen/meisje niet is uitgebreid, maar dat er een nieuw keuzeveld jongen/meisje/transgender j-m/ transgender m-j/ non-binary is bij gekomen en dat het oude keuzeveld jongen/meisje inactief is gemaakt. Inderdaad niet zo handig.

Bedankt voor jouw oplettendheid, ik geef jouw suggesties wat betreft het 'lege' veld, de uitleg over non-binary en de melding/banner door en ik hoop dat het snel kan worden opgelost.

Groetjes van Marieke / De Kindertelefoon
hoi Marieke,

bedankt voor je reactie.

Ik had die vraag van een andere forumgebruiker gelezen of de keuzemogelijkheid uitgebreid kon worden. Goede vraag trouwens.
Het is idd nog niet uitgebreid gecommuniceerd, ik zou zelfs willen zeggen helemaal niet :)

Ja ik snap dat er bij iets nieuws wel eens wat mis kan gaan of dat er iets ontbreekt, maar ik heb er vertrouwen in dat die computerjongens en meisjes en natuurlijk ook de transgender en non-binary computerprogrammeurs dat ook wel weer oplossen.

Hoe en wanneer, dat wacht ik dan maar even af.

Ik ga het en jullie (haha) in de gaten houden. Goed dat jij iig actie gaat ondernemen.

PS met de "achterkant" van de site, bedoel je daarmee de broncode, dus hoe alles technisch geprogrammeerd is? En is de "voorkant" van de site dan dat wat wij zien als forumgebruikers?

groetjes,
JJ
Reputatie 7
Badge +7
Hallo JJboy,

Klopt, met de 'achterkant' van de site bedoel ik de technische programmering, dus achter de schermen, en de 'voorkant' van de site is het forum zoals dat voor jullie zichtbaar is.

Ik heb het doorgegeven en nu moeten we dus eventjes wachten inderdaad op de computer jongens/meisjes/transgender en non-binary computerprogrammeurs, 😃 heel correct van jou !

groetjes, Marieke / De Kindertelefoon
hoi Marieke,

bedankt voor je supersnelle reactie.

Het is me helemaal duidelijk nu.

Prettige dag verder en de groetjes,
JJ
hoi kindertelefoon,

toch nog een opmerking, ja ik kan het niet laten, maar ik denk daarna nog altijd even verder over een onderwerp.

Misschien kunnen de programmeurs het "probleem" met de geslachtskeuze oplossen door de nieuwe database en de oude database van geslachtskeuze met elkaar te vergelijken? En dan eerst controleren of iemand iets ingevuld heeft in de nieuwe database (want dat is recente en wsch ook juiste info, er kunnen al kinderen net zoals ik zijn, die opnieuw een keuze hebben ingevuld) en als er iets ingevuld is in de nieuwe database dit gwn laten staan en verder niks doen en in het geval er nog niets ingevuld is in de nieuwe database deze vullen met de gegevens uit de oude database?

Ja het is een beetje technisch verhaal en ik ben zelf geen programmeur, maar ik dacht zoiets, want programmeren is toch niks anders dan logica. Ik weet dat dit beetje kort door de bocht is gezegd. Misschien hebben ze er wat aan. Ik heb niet de illusie dat ik er meer van weet hoor, zij weten het vast beter, maar ik probeer beetje te helpen.

En dan nog iedereen informeren met banner of zo, zoals ik al eerder heb geschreven.

groetjes,
JJ
@alfa77

Jammer dat je je commentaar - van afgelopen middag 13.52 uur - bij dit topic hebt weggehaald. Ik heb het met aandacht gelezen (en zelfs bewaard). Maar - om een of andere reden - was je kennelijk zelf niet tevreden over je commentaar en heb je het weggehaald. Dat mag, maar ik vond dat je (gedeeltelijk) best een punt had.
@kindertelefoon

Kunnen jullie misschien al een kleine update geven over het vullen van de “nieuwe” database met de reeds eerder ingevulde “jongens” en “meisjes” uit de “oude” database. Zie voor verduidelijking de eerdere comments hierboven

Gr. JJ
Hoi JJboy,

Ik heb het commentaar van alfa77 weggehaald omdat dit subforum 'over de Kindertelefoon' alleen is voor gebruikers die een vraag of opmerking hebben aan de Kindertelefoon en niet om als gebruikers onderling in discussie met elkaar te gaan. Zo houden we het forum (hopelijk) overzichtelijk ;)
Ik heb alfa77 uitgenodigd hiervoor een nieuw topic aan te maken als hij behoefte heeft om er met andere gebruikers over van gedachten te wisselen.
Voor wat betreft een update over de verdwenen gegevens van 'jongens' en 'meisjes', kan ik je nog niets nieuws melden. Ik weet dat het doorgegeven is aan de programmeurs maar we hebben er nog niets over gehoord.
Ik zal vragen of er een update gegeven kan worden zodra er wel iets meer over bekend is.
Fijne dag nog!

Groetjes,

Miralda A, de Kindertelefoon
Hallo Miralda A.,

bedankt voor je snelle reactie.

Ik begrijp dat KT de reactie van alfa77 verwijderd heeft in dit topic. Dan is dat duidelijk. Mocht hij alsnog deze reactie ergens anders plaatsen, dan zal ik er graag op reageren.

Voor wat betreft een update over de verdwenen gegevens van "jongens" en "meisjes" wacht ik jullie berichtje hierover voorlopig maar even af.

Jij ook nog een fijne dag!

Met vriendelijke groet,
JJ
Waarom zouden er speciale opties moeten zijn voor transgenders?
Ze zouden ook het geslacht aangeven dat ze worden, willen worden , zijn of zijn geworden? En wat wordt er bedoeld met non-binary?
Geen van beide geslachten of juist beide?
@menspersoon

ik laat de beantwoording van jouw vragen graag over aan de kindertelefoon.
Voor zover mij bekend hebben zij op vragen van andere forumleden de keuzemogelijkheid aangepast. Waarom precies hier voor gekozen is kunnen zij dan ook het beste beantwoorden.
Hetzelfde m.b.t. het begrip non-binary. Ik weet ook niet precies wat er mee bedoeld wordt.

Gr. JJ
Non binary betekent letterlijk Transgender, Bigender(iemand met 2 geslachten, ja dat bestaat) en pansexueel, non binary is een verzamelnaam voor vele groepen mensen met meerdere geslachten, geslachtsverandering of onzijdigheid.
Net als vele vaak, heb ook ik even research gedaan
Hoop dat het nu wat duidelijker is
Wat tof om te zien dat mijn idee werkelijkheid is geworden!

@menspersoon @jjboy @angovis ik merk dat er wat onduidelijkheid is. Als eerste wil ik zeggen dat ik ook geen professional ben op het hele 'gender gebied'. Het hele gender-spectrum is enorm breed en vaak betekenen de termen non-binary en transgender voor iedereen iets anders. Iedereen heeft zijn eigen opvattingen over gender.
In mijn eigen woorden betekend non-binary dat iemand zich niet mannelijk en niet vrouwelijk voelt, zich tussen mannelijk en vrouwelijk in voelt staan, of dat iemand switcht tussen mannelijk en vrouwelijk. Voor al deze dingen zijn ook weer andere benamingen (genderfluid, agender, bigender, genderqueer ect).
Transgender betekent vaak dat iemand zich niet prettig voelt met zijn/haar biologische geslacht. Verwarrend, want iemand die zich identificeert als non-binary voelt zich ook niet (helemaal) prettig met zijn/haar biologische geslacht. Transgender wordt vaak gebruikt voor iemand die van geslacht wil veranderen. Maar je kunt jezelf ook transgender noemen als je je tussen man en vrouw in voelt staan ect.
Kortom transgender en non-binary zijn eigenlijk termen die elkaar overlappen en die verschillende betekenissen hebben voor iedereen. Niks is fout eigenlijk.

@menspersoon je vraagt waarom er speciale opties moeten zijn voor transgenders. Ik kan me voorstellen dat als je nog niet in transitie bent, en je gaat door het leven als je biologische geslacht, je niet goed weet of je nou 'jongen' of 'meisje' moet aanklikken. Ook scheelt het dat je niet hoeft uit te leggen dat je transgender bent. Een vriend van me vertelde me dat hij daar erg moe van werd. Forumleden kunnen het nu gewoon op je profiel zien. Voor sommige is dat misschien fijner. Voor degene die transgender zijn en liever 'jongen' of 'meisje' invullen, ook prima toch? Iedereen moet doen waar die zich prettig bij voelt. Zoals ik hierboven ook al zei, is transgender een term die gebruikt wordt voor iedereen die zich niet prettig voelt met zijn/haar biologische geslacht. Voor de mensen die zichzelf als transgender zien, maar niet van geslacht willen veranderen, kan ik me voorstellen dat de optie 'transgender' prettig is.

@angovis om even de betweter uit te hangen: veel van wat je zegt klopt, maar panseksueel heeft niks met gender te maken. Panseksualiteit betekent dat je valt op mensen valt alle genderidentiteiten. Gender en geaardheid zijn 2 verschillende dingen 😳
Is dan Pan seksualiteit het zelfde als biseksueel aangezien er 2 tenders zijn
@pannenkoek

Bedankt voor de uitleg van met name non-binary, ik had er al op gegoogled en wist het ongeveer, maar nu is het wel wat duidelijker geworden, ook dat er die overlap kan zijn.

Ik vind een uitgebreidere keuzemogelijkheid wel goed; je kunt altijd gwn jongen of meisje invullen en voor diegenen die dat willen, kun je voor een andere categorie kiezen; welk lijstje je ook maakt, er zal altijd kritiek op kunnen zijn, want je kan nooit iedereen tevreden stellen.

Dat ik dit topic gestart ben, was alleen omdat ik ineens geconfronteerd werd met de uitgebreidere keuzelijst en zag dat na introductie hiervan veel “verplichte” velden van geslacht ineens leeg waren (en nog zijn).

Ik heb geen aandeel gehad in de samenstelling van de lijst en de bijbehorende definities. Ik begrijp dat jij (@pannenkoek) een belangrijke rol hebt gespeeld in de aanzet tot dit lijstje en dat KT (mede) hierdoor de opdracht ertoe heeft gegeven. Bedankt daarvoor.
@menspersoon panseksueel betekent dat je eigenlijk 'genderblind' bent. Je valt op eens mens, maakt niet uit of dit een jongen, meisje, transman, transvrouw, non-binary persoon, agender persoon, genderfluid persoon ect is. Kortom als je panseksueel bent val je op mensen van alle genderidentiteiten. Is dit dan niet hetzelfde als biseksualiteit? Nee, want bij biseksualiteit wordt de scheiding man/vrouw nog gemaakt, terwijl dit bij panseksualiteit volledig genegeerd wordt.

@jjboy wat een hoop eer. Ik ben niet zo goed in het ontvangen van complimenten, maar dank je 😳
De Kindertelefoon heeft dit mogelijk gemaakt, dus ook een dikke pluim voor hen!
Hoi JJboy,

Ik heb het commentaar van alfa77 weggehaald omdat dit subforum 'over de Kindertelefoon' alleen is voor gebruikers die een vraag of opmerking hebben aan de Kindertelefoon en niet om als gebruikers onderling in discussie met elkaar te gaan. Zo houden we het forum (hopelijk) overzichtelijk ;)
Ik heb alfa77 uitgenodigd hiervoor een nieuw topic aan te maken als hij behoefte heeft om er met andere gebruikers over van gedachten te wisselen.
Voor wat betreft een update over de verdwenen gegevens van 'jongens' en 'meisjes', kan ik je nog niets nieuws melden. Ik weet dat het doorgegeven is aan de programmeurs maar we hebben er nog niets over gehoord.
Ik zal vragen of er een update gegeven kan worden zodra er wel iets meer over bekend is.
Fijne dag nog!

Groetjes,

Miralda A, de Kindertelefoon


Miralda A zegt hier dat de reactie van alfa77 is verwijderd, omdat het commentaar is op mede forumgebruikers en daarom niet op dit subforum past, als ik het goed begrijp.

Bij de 2 reacties boven de mijne wordt er ook commentaar gegeven op een (ex-)forumgebruiker. Die reactie is neem ik aan verwijderd i.v.m. het overtreden van de forumregels waar @Suzannevdb het over heeft. Waarom worden de betreffende reacties van @Suzannevdb en @JJBoy dan niet verwijderd?

Misschien een beetje off-topic, maar ik vond het niet nuttig een nieuw topic aan te maken aangezien ik wou inhaken op een reactie van iemand van de KT op dit topic.

Gr. Pin
Reputatie 7
Badge +7
Hallo Pin,

je hebt gelijk, het is hier inderdaad onduidelijk nu de vervolgreacties niet verwijderd waren. Soms is het lastig om te modereren : we willen eigenlijk zo min mogelijk ingrijpen.
De ene keer kiest de moderator er voor om ook alle vervolg-reacties te verwijderen / te verplaatsen, de andere keer laat de moderator ze staan. Dat hangt een beetje van het onderwerp af, maar het is niet zwart-wit helaas.

Mocht je nog verder op dit onderwerp in willen gaan, dan wil ik je graag uitnodigen om er een nieuw topic voor aan te maken!
Fijne avond nog,

Groetjes, Marieke / De Kindertelefoon
Hallo Marieke / De Kindertelefoon,

Bedankt voor de uitleg, ik snap het ook wel. Ik houd alleen van regeltjes, dus de ene keer wel en de andere keer niet is voor mij lastig te begrijpen. Ieder z'n ding.

Gr. Pin
Hoi Pin,

Er worden inderdaad altijd zo min mogelijk reacties verwijderd, maar reacties worden wel altijd verwijderd als er daarna geen logisch verhaal meer onder een topic staat. De reacties waar je op doelt hadden dus eigenlijk verwijderd moeten worden. Goed gezien! De reacties zijn nu alsnog verwijderd.

Groetjes,
Moniek
Oké, top!
Fijn dat ik nu ook weet dat dit normaal wel gedaan hoort te worden.

Gr. Pin

Reageer