Vraag

"Slecht" advies aan depressieve/suïcidale mensen


  • Anonymous
  • 0 reacties

Hallo,

Ik zie op het forum mensen langskomen met serieuze problemen zoals een depressie of hebben zelfmoordneigingen.  De antwoorden op zulke problemen zijn vaak: "Het komt goed”,  "het gaat beter worden”  en "er is licht aan het einde van de tunnel". 

Deze adviezen zijn misschien goed bedoeld maar het geeft valse hoop. Het is generiek advies dat dingen niet beter maakt. Er kunnen gevallen zijn waar het niet beter wordt voor de persoon met suïcidale/depressieve  klachten. Dit zijn wellicht lege woorden want helaas kan er natuurlijk in veel gevallen niet gecontroleerd worden of topicmakers iets gehad hebben aan bepaald advies want sommige gebruikers reageren niet meer.

Dan hierbij mijn vraag: waarom staat er niet in de forumregels dat "valse hoop" bieden niet mag?

 

Als laatste wil ik zeggen dat ik niemand probeer aan te vallen. Het is mij gewoon opgevallen. 

 

Groet. 

 


11 reacties

Bedoel je mij ???

Niet hé

Ik antwoord altijd Tips

En eindig op veel sterkte 

 

Reputatie 7
Badge +19

@Hotdog  Daar heb je het toch echt even goed mis want de mensen die dat zeggen bedoelen het goed en berijken daarmee vaak dat iemand blijft leven en diegene kan dan hulp opzoeken in plaats van er een einde aan te maken want er is altijd een moment in je leven dat je gelukkig bent en bij de ene is dat meer dan de ander en vergeet niet dat jij met dit topic verkeerde emoties oproept bij mensen namelijk alsof ze er wel een eind aan hadden moeten maken en dat voelt weer alsof ze dan echt door helemaal niemand gewaardeerd worden. En dat is geen fijn gevoel en een sterkte wens is vaak al genoeg om iemand net dat laatste zetje te geven om te vragen naar hulp

Reputatie 7
Badge +9

Ben het helaas niet met je eens. 

Valse hoop is ook hoop, zolang er hoop is, bestaat er een kans dat het goed komt met iemand. 

Op het Forum kan je over alles praten, vaak zijn die “lege woorden” belangrijk voor iemand en prc wat zij zochten. 

 

Reputatie 7
Badge +19

Ja precies

Hoi,

Met lege woorden bedoelde ik niet de generieke adviezen die mensen vaak geven. Hiermee verwees ik naar mijn uitspraak dat het misschien niet goed afloopt met mensen die dat soort advies hebben ontvangen.

Ik ben het niet met je eens. Op Reddit r/depression bestaat er een regel dat je geen valse hoop mag bieden aan anderen. Notabene staat het forum dit wel toe, zelfs door jonge gebruikers. Het is kwaliteit over kwantiteit en als je bij iemand de illusie opwekt dat alles beter wordt dan kan dit negatieve effecten hebben.

Ik heb ook even gekeken naar een reactie van jou op iemand met zelfmoordgedachten Sano07. Je zei dat je geen advies ging geven maar zei wel dat alles beter gaat worden in de toekomst. 

Ik wil niet met vingers wijzen, maar deze gebruiker is voor een tijd inactief. Ik neem aan dat zelfmoordgedachten niet zomaar verdwijnen.

Het is wel een beetje te veel kritiek 

Niemand vind het leuk als zijn topic alleen ik ben niet mee eens reacties staat 

@Hotdog  bedoelt het ook goed

Bedankt dat je zoveel oplet op de Forum

Thanxx voor je info

We zouden ons best doen

 

Zelle

 

Reputatie 7
Badge +9

Hoi,

Met lege woorden bedoelde ik niet de generieke adviezen die mensen vaak geven. Hiermee verwees ik naar mijn uitspraak dat het misschien niet goed afloopt met mensen die dat soort advies hebben ontvangen.

Ik ben het niet met je eens. Op Reddit r/depression bestaat er een regel dat je geen valse hoop mag bieden aan anderen. Notabene staat het forum dit wel toe, zelfs door jonge gebruikers. Het is kwaliteit over kwantiteit en als je bij iemand de illusie opwekt dat alles beter wordt dan kan dit negatieve effecten hebben.

Ik heb ook even gekeken naar een reactie van jou op iemand met zelfmoordgedachten Sano07. Je zei dat je geen advies ging geven maar zei wel dat alles beter gaat worden in de toekomst. 

Ik wil niet met vingers wijzen, maar deze gebruiker is voor een tijd inactief. Ik neem aan dat zelfmoordgedachten niet zomaar verdwijnen.

Tbh, je hebt wel soort van gelijk.

Tuurlijk verdwijnen die niet zomaar, maar kan ook gwn zijn dat diegene maar heel even op het forum zat. 
Vele accounts gaan en verdwijnen zomaar, laten we hopen dat het bij haar niet is geëscaleerd.

Ik zal nadenken over je woorden, bedankt!

Hallo @Hotdog :)

Ik ben het voor een groot gedeelte wel met je eens.

Aan de ene kant kan het mensen aanmoedigen om hulp te gaan zoeken.

Maar aan de andere kant bagetaliseer je wel het probleem, al dan niet bewust. Zeggen tegen iemand die heel depressief en suicidaal is dat het allemaal wel beter gaat worden is hetzelfde als tegen iemand in een rolstoel zeggen dat die wel weer kan lopen. In veel gevallen lijkt mij ook dat het niet echt helpt en dat als blijkt dat het niet zo is dat je dan blijgemaakt bent met een dode mus. Het is namelijk nooit een garantie dat het beter gaat worden in de toekomst.

-TheMightySlayer  <3

Reputatie 7
Badge +7

precies dit, maar ik denk dat dit veel met leeftijd heeft te maken. Kinderen hebben geen professioneel advies op voorraad. Maar ja, ik kreeg idd ook 2 reacties op mijn topic over zelfmoord die een beetje guilt trippy waren

Begrijp je punt wel enigszins. Toch denk ik niet dat het perse valse hoop creëren is. Als je in een depressie zit of zelfmoordgedachten hebt betekent dat dat je geen andere uitweg meer ziet, je gelooft niet dat er iets gaat veranderen. Dat hoeft niet zo te zijn en daarom wordt dat vaak gezegd. Er zijn altijd extreme gevallen waarin het misschien anders is.

Wat ik zelf mooi vind wat ik ooit ergens las: als je door de hel gaat, kun je beter niet midden in stoppen want je wilt niet in de hel blijven (weet niet wat het exacte is)

Hey @Hotdog 

Hiermee ben ik het niet met je eens. Je zegt bijvoorbeeld dat zeggen dat het beter word valse hoop geven is, maar naar mijn mening is dat niet zo. Kijk, het kan lang duren tot het beter word. Misschien wel 10 jaar. Maar dan word het toch beter.  Dat is in de meeste gevallen tenminste.

Ook ik heb wel eens zelfmoord gedachten  enzo gehad, maar ik vond het juist heel fijn dat mensen dit zeiden. 

~Ikke13

Reageer