Vraag

Onduidelijkheid op het forum


Reputatie 3
Badge +1
  • Community Manager
  • 42 reacties

Hallo allemaal,

@wilhelmavemela 
@Sankonijn 
@kwakend1tje 
@TheMightySlayer 
@Eenmeisje004 

@Julian12 
@Ellen 
@Zelle 

We zien dat er de afgelopen dagen veel onduidelijkheid is ontstaan over het modereren. Hier zijn verschillende topics over gestart, waardoor het overzicht is verdwenen. Het is voor De Kindertelefoon belangrijk dat het forum overzichtelijk en veilig blijft. Zodat het een fijne plek is voor en door jongeren. Deze klachten nemen we serieus. We kiezen ervoor om op een plek hier op te reageren, in plaats van in alle aparte topics.

 

We zien dat het nodige is om de huidige forumregels extra toe te gaan lichten. Daarnaast zien we dat jullie de behoefte hebben aan een ‘vrij’ topic, waarin je even over alles kan praten. Tegelijkertijd is het voor De Kindertelefoon lastig omdat dit tegen de forumregels ingaat en we bang zijn dat dit als gevolg kan hebben dat een groepje gebruikers het topic domineert en/of dat je als gebruiker teveel persoonlijke informatie gaat delen.
 

De topics waarin deze onduidelijkheid is ontstaan, hebben we op dit moment gesloten. Onze excuses voor de verwarring die er is ontstaan. We zien zeker wat sterke reacties die ons helpen het forum te verbeteren.

Wij zijn benieuwd naar wat jullie nog meer wensen zijn op dit gebied. De Kindertelefoon wil haar forumregels ook blijven hanteren, dus hoe kunnen we dat het beste modereren in zulke topics? We zijn benieuwd naar jullie reacties. Wij gaan hier zelf ook nog over nadenken en hopen daar zo snel mogelijk duidelijkheid in te krijgen.


PS We hebben nogmaals gekeken naar de waarschuwingen die @wilhelmavemela  ontvangen heeft en hebben geconcludeerd dat er verwarring is ontstaan, wat maakt dat we hebben besloten om deze ban op te heffen. We hebben ook berichten van andere mensen ontvangen die hier vragen over hebben, we proberen er zo snel mogelijk naar te kijken. Mocht je dringende persoonlijke vragen hebben, dan kan dat via forum@kindertelefoon.nl


Groetjes Rob,
De Kindertelefoon


Dit topic is gesloten

204 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Wat ik vind:

1.  Alle vragenlijsten in een nieuw subforum. 

2.  Chatten wordt (openbaar) legaal in een apart subforum, eventueel in een apart subforum met vragenlijsten. Die moeten ook even ge-orderd worden.

3.  Topics met overduidelijk verzonnen vragen worden verwijderd.

4.  Voor een ban of waarschuwing moet hier met 4 ogen overheen gekeken worden of die ban/waarschuwing wel echt verdienen.

 

Wereld

 

#GeenBanVoor@MCES 

#StopDeNutteloosheid

Mijn wensen zijn de volgende:

  • Chatten wordt niet langer meer strafbaar. Het forum is een grote chat eigenlijk.
  • Inperking van seksvragenlijsten en penislengte topics.
  • MCES krijgt een unban.
  • Het topic '’We zullen alles delen'’ komt terug, maar dan wel uiteraard zonder persoonsgegevens. We zullen hier dan ook extra opletten. Ook niet zomaar topics verwijderen maar topics sluiten zodat er bezwaar kan worden gemaakt. Er hoeft ook geen zorgen gemaakt te worden dat het topic door een groepje gebruikers wordt gedomineerd, gezien iedereen vanaf het begin al welkom was in dat topic.
  • Een ban moet eerst worden beoordeeld door de Community Manager.
  • Ik wil een betere moderatie. Dus niet voor elk wissewasje een officiële waarschuwing.
  • Ik heb hier 1,5 jaar geleden al voor gepleit. Maar een beter systeem met betrekking tot waarschuwingen. Dus bijvoorbeeld tijdelijke bans in plaats van permanente bans. Want anders loop je na de 2de waarschuwing op eieren als je het niet kwaad hebt bedoeld.
  • Excuses van @EstherE voor de falende moderatie.
  • Niet langer meer meten met 2 maten in dit soort situaties. Andere mensen kregen officiële waarschuwingen en bans voor deelname in dat topic, terwijl ik geen consequenties heb gekregen terwijl ik net zo hard mee deed in dat topic met alles bespreken

 

Daarnaast zou ik het ook waarderen als het topic van @Eenmeisje004 weer open gaat. Het gaat primair over hoe iemand's dag is gegaan en hoe iemand het doet.
 

 

Ik vind dit al een prima tegemoetkoming. Zeker als de verwarring reactie/quote/chat weg is. Tot die tijd doe ik zoals Sankonijn in zijn topic zegt. Geen quotes en reageer alleen in het kader vh onderwerp. Zo veel mogelijk. Dus géén eindeloze draadjes quotes met een totaal andere inhoud dan de topic. Vlgs mij dragen wij dan ook bij aan het oplossen van de verwarring en zijn we al een heel eind ☺

Lieve groetjes Ellen -xxx- 

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @wilhelmavemela ,

 

ja, dat doen jullie nu ook :-)  En daar zijn we dus heel blij mee!

Groetjes, Marieke / De Kindertelefoon

Reputatie 7
Badge +14

Ik ben het helemaal met @TheMightySlayer en @Wereld eens. 

@TheMightySlayer 

Heeft helemaal gelijk!!!!

Ik ben met hem eens !!!

Reputatie 7
Badge +14

Huh? Wat moet er veranderd worden aan het forum is gesloten? Ik dacht dat u het juist een goede topic vond? Dat u hier een topic over heeft gemaakt maakt toch niet dat dat topic gesloten moet worden? Er zijn ook meerdere topic's over de lengte van piemels en die worden niet gesloten? Het was toch heel overzichtelijk en we deden niks verkeerd of? Ik zou hier graag een verklaring over willen.

Alvast bedankt voor uw antwoord. 

xx Eenmeisje004 

Reputatie 7
Badge +14

@Zelle haar profielfoto is een realistische tekening van een persoon. Geen echt mens! 

Ik zeg het maar even, voordat haar profielfoto wordt verwijderd.

xx Eenmeisje004 

Reputatie 7
Badge +14

 

 


Verder lees ik dat @Eenmeisje004 schrijft: Ik twijfel eraan of het controleren van reacties nog wel steekproefsgewijs gaat… 

Wat vervelend voor je dat, dat zo lijkt te zijn :confused: . Wij modereren jou reacties, net zoals alle andere reacties, steekproef gewijs worden sommige berichten eerst tegengehouden ja.

 

Het zijn ook de reacties van anderen. Het lijkt alsof heel veel kritische en niet echt positieve (geen haat reacties naar andere forum gebruikers hoor!) reacties eerst gemodeert moeten worden. Dat viel me gewoon op. :) 

xx Eenmeisje004 

Reputatie 7
Badge +14

 

Er staat alleen maar sommige dus het is open voor eigen interpretatie of het steekproefsgewijs gaat denk ook dat hoe actiever je bent des te vaker je gecontroleerd wordt en dat het dus automatisch oneerlijk aanvoelt

Het gaat niet om de hoeveelheid, maar om welke soort reacties er door de moderator moeten. De reacties die kritiek hebben op de KT dus. 
xx Eenmeisje004 

Reputatie 7
Badge +14

@Wereld denk ook wel dat t komt omdat er nu een stuk of 10-15 verschillende topics zijn in deze chaos over hetzelfde onderwerp en hoewel ze leuker zijn als alle seksvragenlijsten is het wel heel onoverzichtelijk geworden.


Een chaos, ontstaan in elk geval niet door een paar goed bedoelende gebruikers :)

Aanvulling: de chaos die gecreëerd wordt door de KT. :( 

Reputatie 5
Badge +1

@Rob_  Als eerste wil ik even zeggen dat jullie moderators geweldig werk doen en wil jullie bedanken over hoe geweldig dit forum is.

Ik vraag me toch af of het niet slim is om een paar gebruikers van het forum (lang actief en kort actief gemixed) in een soort groep te zetten als het mogelijk is die kunnen helpen met dit forum alleen maar beter maken op realistische manieren.

 

Verder denk ik ook dat de vragenlijsten over lengte van piemels enzo weggehaald moeten worden, als een jongen heel onzeker is over de grootte en een andere jongen doet heel normaal over 10cm groter dan kan het heel slecht gaan voelen voor diegene.

 

Ik zou zelf best wel willen helpen en tijd steken in het verbeteren van dit forum

 

Maar mensen in dit topic, blijf wel een beetje lief naar de moderators, vergeet niet dat ze hardstikke goed werk doen en dit (volgensmij) vrijwillig werk is. Ik denk dat we allemaal heel blij kunnen zijn dat dit forum bestaat omdat het ons allemaal verder helpt.

 

Mvg JS2006

Ik heb een tweede waarschuwing ontvangen voor het verbreken van regel 2'’ ga respectvol met elkaar om'’

Reden: omdat ik een topic '’moderatie-misstanden'’ heb gemaakt waarin ik mensen heb opgeroepen om de moderatie-misstanden te melden. Ik heb het redelijk respectvol gedaan. Dit is dus een teken dat kritiek niet echt wordt geaccepteerd...

Reputatie 7
Badge +3

-

Hoi @JS2006,

Ik vind ook niet dat de moderators weg moeten ofzo, dan zou de ramp 100x zo groot worden, maar dat de marnier van werken een beetje word aangepast, zodat het er niet een beetje mag niet magniet en magniet forum wordt.

En dat er onduidelijkheden worden weggehaald: chatten mag niet maar gesprekken voeren wat precies hetzelfde is mag wel?

 

Wereld

Reputatie 7
Badge +4

Denk niet dat je het van een specifiek acc moet eisen. Er zit een heel team daar en het lijkt me heel gek als je dat soort beslissingen alleen maakt.

Even ter aanvullig, als dit niet het geval is lijkt het me een goed idee om met een team van 3, man vrouw en misschien ook nog een jongere ofzo er naar te kijken en dat je op die manier een meerderheid moet krijgen. 

Denk niet dat je het van een specifiek acc moet eisen. Er zit een heel team daar en het lijkt me heel gek als je dat soort beslissingen alleen maakt.

Ik denk dat dat wel is gebeurd gisteravond laat. En vanmiddag is het door het team heroverwogen. Het lijkt mij raar dat er vannacht overwogen overleg geweest is. Dit was een 1 persoons besluit. Ik wil het idd niet persoonlijk maken maar het ging wel ver wat er gebeurde. Nuanceren prima maar dingen mogen ook bij de naam worden genoemd. Mocht het een team zijn geweest dan is het helemaal kwalijk. Zou het eigenlijk alleen maar erger maken vind ik.

Groetjes Ellen -xxx-

Reputatie 7
Badge +19

@Carolien_  dit is prima toch ? 

Ik bood gisteren nog mijn oprechte excuses aan. Maar uw starre reactie plus zie screenshot zijn voor mij het laatste duwtje.  Ik heb gemerkt dat de fijnste, aardigste en sociaalste mensen hier worden gekneveld en bang gemaakt met straffen en dat alle gore smerigheid gewoon mag bestaan. Omgekeerde wereld. Jongens die ik in reacties kei bang zie zijn omdat ze lief reageren en denken dat ze er uit worden gegooid. Alleen omdat ze anderen willen opbeuren en gewoon lief zijn jeetje mina.. En tegelijk deze topics waar werkelijk niemand wat aan heeft. Ik weet nu definitief genoeg en kom nooit weer op deze site. Daarnaast ga ik er melding van maken bij het betreffende bestuur. 

Met veel verdiet en onbegrip 

Sankonijn. 

Ps wie dit verder leest het spijt me. Alle liefs en groetjes lieve lieve mensen !

nee ik moet echt huilen

Beste moderators/forumleden,

De afgelopen tijd is er veel gedoe geweest binnen het forum. De schuld lag bij beiden partijen. Zowel de forumleden als moderators hebben dingen gedaan die niet geweldig waren.

Ik stel voor om het forum te herpakken zoals het eerst was en dit hele gedoe even links te laten liggen. Topics en reacties over dit onderwerp hebben nu toch geen nut. De moderators laten niks meer van zich weten.

Zodra zij weer iets plaatsen hier over kijken we wel weer verder. 

Ik was net letterlijk aan het janken over hoe het nu gaat hier. Het forum waar ik me nu bijna een jaar al zo vertrouwd bij voel... het is zo veranderd. 

Met vriendelijke groet,

Ikke13

Hey, 

Nog even een toevoeging:

Veel mensen zeggen dat de moderatie verbeterd moet worden, maar die mensen van het forum doen echt hun best voor ons! Maar zei moeten zich ook aan bepaalde regels houden. Daardoor kan het soms lijken alsof ze wat streng zijn.

~Ikke13

Ik heb geprobeerd om de situatie een beetje te begrijpen. Ik snap dat het voor jullie ook verwarrend is en dat er wat frustratie is maar ik wil toch ook wel even een lans breken voor de medewerkers van de Kindertelefoon. Er zijn nu eenmaal wat forumregels, sommige duidelijker dan andere, sommige begrijpelijker dan andere. Voor de moderators is het ook lastig. Zij moeten de balans zoeken tussen ons een beetje onze gang laten gaan en te zorgen voor een behulpzaam maar ook overzichtelijk forum. Dat is niet eenvoudig en de enige richtlijn die ze hiervoor hebben zijn de forumregels. Zoals de Kindertelefoon zelf ook aangeeft, is daar misschien wat ruimte voor verbetering en jullie worden zelfs om input gevraagd.

 

Als ik het goed begrijp is er veel te doen over de chat-regel. Deze is bedoeld om het forum overzichtelijk te houden en een stroom van heel veel korte berichtjes te voorkomen. Anders heb je al snel dat het topic meer op een groepschat gaat lijken dan een forum. En ik denk dat we er allemaal over eens zijn; een topic dat lijkt op een groepschat komt de overzichtelijkheid en duidelijk van het forum niet ten goed toch? Ongeacht van wat er uit de overleggen komt en of er aanpassingen komen aan de forumregels, zou ik iedereen willen oproepen om hier een beetje op te letten. Ook is het een goed idee om voor losstaande onderwerpen/problemen een nieuw topic te starten. In wil eigenlijk niemand persoonlijk aanspreken, maar ik wil vind dit een mooi voorbeeld (voel je niet aangesproken, de regels zijn ook een beetje onduidelijk): Een topic als ‘hier kun je alles delen' zal snel onoverzichtelijk worden omdat iedereen op elkaar gaat reageren, zo lopen er snel verschillende dingen door elkaar. Zo wordt het al snel een ‘chat'.  Wat dan handiger is, is om voor elk probleem of onderwerp een nieuw topic aan te maken. In de plaats van een reactie van bijvoorbeeld, ik zeg maar wat: ‘Niet zo goed want ik heb liefdesverdriet’, kun je beter een topic maken ‘Help, ik heb liefdesverdriet’.  Zo kun je evengoed op elkaar reageren en elkaar helpen én blijft het ook overzichtelijk. 

Ik ben een voorvechter van kwaliteit over kwantiteit op het forum. Zoals jullie misschien aan sommige van mijn reacties kunnen zien, probeer ik vaak zoveel mogelijk informatie in één reactie te stoppen. Ik ben van mening dat het alles ten goede komt als er een paar uitgebreide reacties zijn in plaats van heel veel korte reacties van 2-3 zinnen. Dat voorkomt het groepschat-gevoel, behoudt het overzicht en is ook duidelijker voor de topicstarter.

 

Zoals ik al zei, snap ik de verwarring, onduidelijkheid en frustratie maar laten we ook even respecteren wat de moderators allemaal voor werk doen hè. Ze proberen het echt een leuk, behulpzaam maar ook veilig forum te houden. Ik vind het dan ook niet zo chique om een hetze tegen deze mensen te beginnen, al helemaal niet tegen een specifiek persoon, maar daar zijn jullie ook al op teruggekomen. Daarom is het misschien ook beter om het contact via de mail te doen als je het ergens niet mee eens bent. Dan vindt het gesprek gewoon tussen jou en de Kindertelefoon plaats in plaats van iedereen die zijn ontevredenheid uit in een topic. Dat lijkt mij een beetje intimiderend en vind ik een beetje ondankbaar tegenover de mensen die hier een mooi forum staande houden.

 

Overigens ben ik het wel eens met het voorstel voor een ander straffensysteem. Een permanente ban is wel een zwaar middel na 3 officiële waarschuwingen, die volgens mij ook voor wat kleinere dingentjes worden gegeven. Natuurlijk is deze straf voor sommigen wel toepasselijk en daarvoor hoeft hij van mij ook niet helemaal weg, maar ik denk dat er beter kan worden ingezet op een persoonlijke correctie (via een mail waarop ook gereageerd kan worden). Hierin zou dan kunnen worden uitgelegd wat er niet goed is gegaan en waar je de volgende keer even op moet letten, want vaak worden deze foutjes niet bewust gemaakt. Ook zijn andere maatregelen zoals een dag-ban of een week-ban zeker oplossingen die kunnen werken.

 

Verder zie ik ook dat er frustratie is over het checken van berichten. Dat herken ik ook wel. Het kan best frustrerend zijn als je lang aan een stuk hebt zitten schrijven en het niet meteen geplaatst wordt. Ik wil gerust geloven dat het willekeurig en steekproefsgewijs gebeurt hoor, want het is natuurlijk wel zo dat als je veel plaatst, je ook vaker tegen zo'n steekproef aan zult lopen. Dit hoeft echt geen opzet te zijn. Ik heb hier ook nooit een patroon in kunnen ontdekken hoor, ook niet met het gebruik van verschillende woorden ofzo. Dat het soms wat langer duurt voordat het gecontroleerd wordt, is zeker jammer maar daar heb ik wel begrip voor. De medewerkers van de Kindertelefoon hebben het volgens mij razend druk, zij hebben ook maar één paar handen.

 

En dan om mee af te sluiten; de persoonlijke (groep)chats.

Het forum is zo opgezet dat iedereen hier veilig zijn verhaal kan doen. Anonimiteit is hierbij natuurlijk heel belangrijk. Ik denk dat we allemaal wel weten wat voor viespeuken er rondzwerven op het internet. En helaas kan ik mij ook goed voorstellen dat ze juist hier naartoe zouden komen omdat hier de kwetsbare kinderen een makkelijke prooi vormen als je ze eerst een beetje helpt en geruststelt en je voordoet als een behulpzame tiener. Nu is het zo dat er eigenlijk geen mogelijkheid is voor deze viespeuken om in privé contact te komen met deze kinderen. Niet via een persoonlijke chat en door de constant gemonitorde anonimiteit op het forum. We moeten allemaal wel beseffen dat dit dus niet voor niks is en dat het essentieel is voor ieders veiligheid, ook al lijkt het soms wat overdreven. Als deze mogelijkheid er wel komt, is dit een reëel risico ben ik bang.

Aan de ene kant is het jammer dat het niet kan, en misschien is er wel een manier waarop dit wel veilig zou kunnen werken. We wachten het af. Het is in ieder geval een lastige overweging die we niet moeten onderschatten.

 

Love you all guys:kissing_heart:

Hoop dat er binnenkort wat duidelijkheid voor jullie komt maar in ieder geval zijn jullie lekker actief en behulpzaam bezig! Goed om te zien dat er weer enthousiaste nieuwe leden komen. Die forumregels en gebruiken wennen vanzelf wel, trust me.

Reputatie 7
Badge +17

Nog een klein dingetje wat wel anders mag. Het checkveld als je reactie wordt gecheckt is nu rood. Dat geeft een idee van " stop ! Fout ! "  terwijl het een check is en er dus nog niks aan de hand hoeft te zijn. Maak dat veld lichtblauw . Of donkergeel. Is minder " fout achtig" en blauw of geel is een alert kleur net als zwaailampen .. het is iets kleins maar ik dacht er aan. 

Grtz liefs Julian X 

Nog steeds helemaal mee eens

Uw vindt meer info bij @Eenmeisje004 topic

 

Zelle

Reputatie 7
Badge +19

@wilhelmavemela Het is inderdaad een hard gelag. Dat mensen hier op het forum worden weggejaagd door een hele heftige moderatie. Het is een klap in me gezicht dat er eerst nog '’begrip'’ werd getoond door dit topic aan te maken en dat de moderators vervolgens niks met de tips doen. Mij een onterechte waarschuwing te geven. En dit forum vooral als pressie-middel te gebruiken. Ik heb er echt geen goed woord voor over. 

 

Ja ikzelf vind dit heel naar en ik heb het gevoel dat ik hierdoor een depressie aan het oplopen ben terwijl ik wel gewoon blij ben soms.