Vraag

mag je op topics reageren in een andere taal?

  • 7 June 2023
  • 50 reacties
  • 429 Bekeken

Reputatie 7

hoi kindertelefoon, mag je op topics reageren in een andere taal (Duits) ? want dat vind ik gwn leuk om te doen en ik probeer duits te leren. ik kan er bijvoorbeeld bij elk bericht een vertaling bij zetten. en als ik een topic start dan wel in het nederlands doen bijv. 

groetjes

een.meisje.dat.van.duits.houdt


50 reacties

Reputatie 6
Badge +3

KT is afkorting kindertelefoon, deze afkortingen kun je vinden bij hoe werkt dit forum!!!

ooo okee

 

@TikTak zullen we ermee akkoord gaan dat als @een.meisje.dat.van.duits.houdt duits wil praten (met vertaling ) dat mag doen? dan ist einde gesprek

Nou nee liever niet, ik zit daar echt niet op te wachten, en ze post best veel ( ook bijna allemaal over Duitsland) dus dan zie ik straks alleen nog maar overal Duitse teksten.  Hoop dat KT ook beslist dat hier alles lekker in het Nederlands blijft. 

Reputatie 7
Badge +17

Voor KT nog lastiger want klopt de vertaling wel met wat jij in het Duits typt? 

Dit is wel een goed punt. Kan me voorstellen dat de mods daar niet op zitten te wachten. Kijk, af en toe een stukje in een andere taal is prima maar complete posts in het Duits lijkt me niet handig. 

Als @een.meisje.dat.van.duits.houdt haar Duits wil oefenen kan ze misschien beter een Duits forum opzoeken?

Maar goed, KT heeft hier het laatste woord in dus we zien wel.

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Ik ben het met @TikTak en @tim16 eens want ik denk dat het anders heel snel onoverzichtelijk word als iedereen een andere taal gaat spreken, ik zou hier soms ook liever in het Engels willen typen maar dat is heel onoverzichtelijk(soms kan ik iets beter uitleggen in Engels). En @Jippiieeee sorry dat ik het zeg maar jij bent hier niet de baas. 

Reputatie 6
Badge +3

@Ann0 dat zeg ik ook niet

Hoi @een.meisje.dat.van.duits.houdt ,

 

We kunnen begrijpen dat je Duits een leuke taal vind en graag Duits wil praten. En ook al staat het niet in de forumregels, we willen dat er alleen Nederlands wordt gesproken op het forum. De volgende regel is hier ook van toepassing: Houd de tekst van je bericht leesbaar.

Ik zal doorgeven dit in de regels te zetten.

 

Groetjes,

Noa, De Kindertelefoon

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @NoaStella,

 

en wat vinden jullie als KT dan van Engels?

Ik zie het niet vaak, maar soms is er iemand die ‘zegt’ onvoldoende Nederlands te spreken en daarom een topic in het Engels schrijft…. soms wordt dan aangegeven dat er wel in het Nederlands geantwoord mag worden door de TS….

Is dat dan bij uitzondering wel toegestaan, want de KT is er voor alle kinderen tussen 12-18 jaar, toch?  Dus, ook voor kinderen die misschien nog niet zo lang in Nederland zijn, omdat ze bijvoorbeeld hebben moeten vluchten uit hun land van oorsprong en die toch hun weg willen vinden in Nederland.

 

Welke andere uitzonderingen zijn er dan nog meer toegestaan?

 

Hoe gaat er gehandhaafd worden en staan er ook straffen op als je iets in een andere taal post? Ik bedoel hoe gaan jullie controleren of iemand de Nederlandse taal nog niet zo goed spreekt, dat ie zijn/haar/hun topic duidelijk uit kan leggen in het Nederlands of het beter in het Engels kan?

 

Zomaar wat dingetjes die nu door mijn hoofd gaan….

 

De volgende regel is hier ook van toepassing: Houd de tekst van je bericht leesbaar.

goed geschreven Engels is soms duidelijker dan slecht geschreven Nederlands….

 

Nou ja, ik ben benieuwd.

Ik heb iig een leuke middag/avond gehad met dit topic te volgen…..soms moet je ook gewoon dingen uitproberen om te kijken wat wel en niet mag, maar ik ben wel benieuwd hoe jullie het gaan regelen.

Ik snap natuurlijk wel de gedachte achter wat jij als medewerker van de KT schrijft….we zijn in Nederland en in principe is het dan ook niet gek als jullie willen dat er Nederlands wordt 'gesproken'.

 

Gr. MickeyMouse

@MickeyMouse 

 

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @een.meisje.dat.van.duits.houdt en verder iedereen,

 

ik vind dat jij als TS het goed hebt gedaan. Je hebt het zo goed als mogelijk uitgelegd en ook geluisterd naar wat anderen hebben gezegd en iedereen heeft zijn/haar/hun zegje gedaan en op zich was het een leuke discussie om te volgen. Iedereen is ook aardig gebleven en ja, zo hoort het ook te gaan. Een discussie op basis van argumenten en niet over wie het hardst kan roepen.

Ik zou zeggen dat je het met 'Deutsche Gründlichkeit’ hebt gedaan. Ja, sorry KT, ik had er graag een Nederlands woord of begrip voor willen noemen, maar dat is er niet volgens https://www.mijnwoordenboek.nl/vertaal/DE/NL/deutsche%20Gründlichkeit, dus ik kan er niks aan doen dat het in het Duits is…...😉

Misschien is er niet helemaal uitgekomen wat je gehoopt had, maar er komt wel meer duidelijkheid over wat de KT wel en niet 'goed’ vindt.

 

Er zijn nog wel een paar vraagjes waarvan ik benieuwd ben naar hun antwoord, maar jij als TS kunt trots zijn dat je deze vraag hebt gesteld en je zo goed als mogelijk hebt verdedigt. Dat heb je toch maar mooi gedaan 👍

 

Gr. MickeyMouse

@MickeyMouse 

 

Reputatie 7

Nou nee liever niet, ik zit daar echt niet op te wachten, en ze post best veel ( ook bijna allemaal over Duitsland) dus dan zie ik straks alleen nog maar overal Duitse teksten.  Hoop dat KT ook beslist dat hier alles lekker in het Nederlands blijft. 

als ik eer topic start doe ik dat wel in het nederlands hoor!

@Jippiieeee  dat doe ik ook maar schijnbaar hebben @OnbekendeAnnoniem@TikTak en @OwO_Chikako_OwO daar op een of andere manier enorm veel problemen mee...

 

Heb ik gezegd dat ik daar veel problemen mee hebt? Ik zei alleen dat het mooi is dat je er een vertaling bij zet.

Reputatie 7

Er zijn nog wel een paar vraagjes waarvan ik benieuwd ben naar hun antwoord, maar jij als TS kunt trots zijn dat je deze vraag hebt gesteld en je zo goed als mogelijk hebt verdedigt. Dat heb je toch maar mooi gedaan 👍

 

Gr. MickeyMouse

@MickeyMouse

 

wat zijn die vraagjes als ik vragen mag?

Hoi @een.meisje.dat.van.duits.houdt ,

 

We kunnen begrijpen dat je Duits een leuke taal vind en graag Duits wil praten. En ook al staat het niet in de forumregels, we willen dat er alleen Nederlands wordt gesproken op het forum. De volgende regel is hier ook van toepassing: Houd de tekst van je bericht leesbaar.

Ik zal doorgeven dit in de regels te zetten.

 

Groetjes,

Noa, De Kindertelefoon

 

Hoe zit het met de Engelse topics die op dit moment bestaan op het forum?

 

Hoe zit het met de Engelse topics die op dit moment bestaan op het forum?

Dat dus, er zijn forum regels maar echt lang niet zijn ze allemaal even duidelijk! Houd de tekst van je bericht leesbaar kun je op verschillende manieren interpreteren! Beter is het dan idd om als regel te stellen, op dit forum kan er alleen in het Nederlands gesproken worden.

Maar goed is alweer off topic, en wil geen gezeik, maar ben blij dat KT antwoord heeft gegeven op de vraag van @een.meisje.dat.van.duits.houdt. Duidelijkheid voor allen!!!

@Jippiieeee  dat doe ik ook maar schijnbaar hebben @OnbekendeAnnoniem@TikTak en @OwO_Chikako_OwO daar op een of andere manier enorm veel problemen mee...

Ik heb er niet enorm veel problemen mee. Ik heb er een probleem mee. zit nogal verschil in, vind ik. Het probleem is dat het super irritant en onoverzichtelijk gaat worden. Je zag zelf ook wel dat mijn antwoord in verschillende talen niet echt fijn was. @Banaantjeeee kon het al helemaal niet waarderen, volgens mij. Dus ja, ik heb er een probleem mee, maar niet zoals jij zegt enorm veel problemen. @Banaantjeeee Zegt gelijk van dat is niet normaal en jullie vinden het niet eens leuk om te doen, maar hoe kan jij weten wat ik leuk vind om te doen? Wat is de maatstaf van normaal? Jij vindt hoe ik reageer niet normaal, maar wat als ik het wel normaal vind? Ik probeerde duidelijk te maken dat het heel irritant is en aan je reactie te zien vond jij dat ook, of niet?

@een.meisje.dat.van.duits.houdthttps://nl-nl.duolingo.com/course/de/nl-NL/Leer-Duits. Misschien kan je dat proberen?  Kan je denk ik handiger Duits op leren dan op dit forum.

 

Reputatie 7
Badge +6

@Jippiieeee  dat doe ik ook maar schijnbaar hebben @OnbekendeAnnoniem@TikTak en @OwO_Chikako_OwO daar op een of andere manier enorm veel problemen mee...

Ik heb er niet enorm veel problemen mee. Ik heb er een probleem mee. zit nogal verschil in, vind ik. Het probleem is dat het super irritant en onoverzichtelijk gaat worden. Je zag zelf ook wel dat mijn antwoord in verschillende talen niet echt fijn was. @Banaantjeeee kon het al helemaal niet waarderen, Klopt, ik kon het niet waarderen omdat jullie aan het klooien was met andere talen. Jullie kunnen toch gewoon *op een beleefde manier* aangeven dan in verschillende talen typen. volgens mij. Dus ja, ik heb er een probleem mee, maar niet zoals jij zegt enorm veel problemen. @Banaantjeeee Zegt gelijk van dat is niet normaal en jullie vinden het niet eens leuk om te doen, maar hoe kan jij weten wat ik leuk vind om te doen? Wat is de maatstaf van normaal? Jij vindt hoe ik reageer niet normaal, maar wat als ik het wel normaal vind? Ik probeerde duidelijk te maken dat het heel irritant is en aan je reactie te zien vond jij dat ook, of niet? Wat ik irritant vond was niet dat je in andere talen zat te typen, maar dat je bot deed@een.meisje.dat.van.duits.houdt alleen omdat je er niet mee eens was. Zij vroeg het al heel beleefd, maar in plaats van *normaal* antwoorden gingen jullie van alles schrijven in andere talen. 

@een.meisje.dat.van.duits.houdthttps://nl-nl.duolingo.com/course/de/nl-NL/Leer-Duits. Misschien kan je dat proberen?  Kan je denk ik handiger Duits op leren dan op dit forum.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Hallo allemaal, 

 

Korte reactie op de vraag en discussie over welke talen op het forum mogen. Dat zijn Nederlands en Engels. Andere talen staan we niet toe.  

 

Groet,

Luuk

@Luuk ik vind dit wel een mooi voorbeeld over hoe er verwarring kan ontstaan over de regels die jullie als KT hebben, en dus niet op 1 lijn zitten en zie hier het resultaat.… 😅😊

U zegt er mag alleen in het Nederlands en Engels op het forum worden gecommuniceerd, maar @NoaStella heeft 15 uur geleden in dit topic al laten weten dat het alleen Nederlands mag zijn?

 

Dus tja wat is het nu....

 

Reputatie 7
Badge +3

Je mag uitgaan van de laatste reactie. We hebben gekeken naar vervolgvragen en besloten dat Engels ook mag op het forum. Dat hebben we nu ook aan de forumadviezen toegevoegd .

 

Groet, 

Luuk

@Jippiieeee  dat doe ik ook maar schijnbaar hebben @OnbekendeAnnoniem@TikTak en @OwO_Chikako_OwO daar op een of andere manier enorm veel problemen mee...

Ik heb er niet enorm veel problemen mee. Ik heb er een probleem mee. zit nogal verschil in, vind ik. Het probleem is dat het super irritant en onoverzichtelijk gaat worden. Je zag zelf ook wel dat mijn antwoord in verschillende talen niet echt fijn was. @Banaantjeeee kon het al helemaal niet waarderen, Klopt, ik kon het niet waarderen omdat jullie aan het klooien was met andere talen. Jullie kunnen toch gewoon *op een beleefde manier* aangeven dan in verschillende talen typen.

Ik was niet aan het klooien, ik liet effe zien hoe onduidelijk het anders wordt. Volgens mij ben ik beleefd en zo niet, rapporteer me dan. Ik bedoel het i.i.g niet onbeleefd. Je ziet zelf ook wel dat het niet duidelijk wordt in andere talen​​, toch? Maar goed, het was niet onbeleefd bedoeld.

 volgens mij. Dus ja, ik heb er een probleem mee, maar niet zoals jij zegt enorm veel problemen. @Banaantjeeee Zegt gelijk van dat is niet normaal en jullie vinden het niet eens leuk om te doen, maar hoe kan jij weten wat ik leuk vind om te doen? Wat is de maatstaf van normaal? Jij vindt hoe ik reageer niet normaal, maar wat als ik het wel normaal vind? Ik probeerde duidelijk te maken dat het heel irritant is en aan je reactie te zien vond jij dat ook, of niet? Wat ik irritant vond was niet dat je in andere talen zat te typen, maar dat je bot deed@een.meisje.dat.van.duits.houdt alleen omdat je er niet mee eens was. Zij vroeg het al heel beleefd, maar in plaats van *normaal* antwoorden gingen jullie van alles schrijven in andere talen. 

Ik was het er inderdaad niet mee eens, als ik te bot was, sorry dan. In andere talen antwoorden is zodat je zelf kan zien hoe irritant het is. Ik kan wel gaan zeggen dat het irritant is, maar als ik het laat zien is het duidelijker, vind ik dan

@een.meisje.dat.van.duits.houdthttps://nl-nl.duolingo.com/course/de/nl-NL/Leer-Duits. Misschien kan je dat proberen?  Kan je denk ik handiger Duits op leren dan op dit forum.

 

 

Sorry @een.meisje.dat.van.duits.houdt, het was niet gemeen of bot bedoeld.

Trouwens ik geef nog een tip hoe ze Duits kan leren, als ik gemeen was had ik dat wel niet gedaan en gezegd van zoek het zelf uit.

@Banaantjeeee Als je me te bot en onbeleefd vindt, rapporteer me dan, want ik kan er niks mee.

 

Je mag uitgaan van de laatste reactie. We hebben gekeken naar vervolgvragen en besloten dat Engels ook mag op het forum. Dat hebben we nu ook aan de forumadviezen toegevoegd .

Groet, 

Luuk

 

Had wel fijn geweest voor de duidelijkheid als dit er dan even werd bijgezet, want niet iedereen kijkt elke dag de forum regels na. En als het in het Engels ok mag, moet er dan ook een Nederlandse vertaling onder, want ik zou het storend vinden als ik dan eerst een Engelse topic moet door lezen, dit daarna moet vertalen om te kijken of ik het goed heb begrepen, en in welke taal moet het antwoord dan? Want ik weet dan niet of de TS mijn eventuele antwoord in het Nederlands dan wel begrijpt?

Reputatie 7
Badge +6

 

Srry want ik weet dus niet op welke toon jij praat. Misschien bedoelde gewoon niet bot

Reputatie 7

Je mag uitgaan van de laatste reactie. We hebben gekeken naar vervolgvragen en besloten dat Engels ook mag op het forum. Dat hebben we nu ook aan de forumadviezen toegevoegd .

Groet, 

Luuk

 

Had wel fijn geweest voor de duidelijkheid als dit er dan even werd bijgezet, want niet iedereen kijkt elke dag de forum regels na. En als het in het Engels ok mag, moet er dan ook een Nederlandse vertaling onder, want ik zou het storend vinden als ik dan eerst een Engelse topic moet door lezen, dit daarna moet vertalen om te kijken of ik het goed heb begrepen, en in welke taal moet het antwoord dan? Want ik weet dan niet of de TS mijn eventuele antwoord in het Nederlands dan wel begrijpt?

ja hoor die begrijp ik gewoon ik ben nederlands maar ik vind het gewoon leuk om duits te praten

 

Srry want ik weet dus niet op welke toon jij praat. Misschien bedoelde gewoon niet bot

Nee snap ik. Het was totaal niet bot bedoeld.

Hallo allemaal, 

 

Korte reactie op de vraag en discussie over welke talen op het forum mogen. Dat zijn Nederlands en Engels. Andere talen staan we niet toe.  

 

Groet,

Luuk

Hey,

Effe een vraagje dan. Mijn reacties beginnen vaak met Hey en eindigen soms met Adios. Adios is Spaans, is dat dan ook niet toegestaan, want ik denk niet dat iemand daar last van heeft, of wel?

Adios of Aju, als het niet mag!

 

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @OnbekendeAnnoniem ,

 

zoiets korts als adios, hey, bye bye mag gewoon hoor. Dat zijn inderdaad woorden die uit een andere taal komen, maar die inmiddels bij Nederlands sprekende mensen wel bekend zijn.

 

Groetjes, Marieke / De Kindertelefoon

Reageer