Vraag

Mag De Kindertelefoon reacties verwijderen die wel voldoen aan de forumregels?


  • Anonymous
  • 0 reacties

Heey Kindertelefoon,

Vraag:
Mag De Kindertelefoon reacties verwijderen die wel voldoen aan de forumregels?

Toelichting:
Het valt me op dat er soms reacties van mij worden verwijderd. Soms word het hele topic waarop ik heb gereageerd verwijderd, maar soms alleen een reactie. Het gekke vind ik is dat dit niet gecommuniceerd word. Ik heb niet het idee dat mijn reacties tegen enige forumregel ingaan.
Voorbeeld→ iemand had een topic geplaatst waarin ook contactgegevens gedeeld werden, daar heb ik op gereageerd en vervolgens stelde de topic opener een vraag. Daar heb ik niet meer op kunnen antwoorden, omdat mijn reactie verwijderd is. 

Mijn vraag is of De Kindertelefoon dan het recht heeft om die reacties te verwijderen? Ik kan dat nergens teruglezen in de forumregels op het forum. En kunnen jullie dan als jullie reacties verwijderen dat communiceren? Dan weet je ook dat die reactie verwijderd is en waarom, nu sta je toch soms wat gek te kijken als blijkt dat er reacties weg (verwijderd) zijn.

Groetjes,
Simply Me


34 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Simply Me ,

 

goede vraag! Op zich verwijderen we alleen reacties die tegen de forumregels zijn, en we sturen dan altijd een mailtje met een uitleg en een eventuele waarschuwing wegens het overtreden van een regel.

Wat soms weleens voorkomt, is dat we een topic verwijderen wat tegen de regels is en waarop ook al door anderen is gereageerd. De topic opener krijgt dan een mail met de uitleg waarom het topic is verwijderd, en normaal gesproken zouden we ook al degenen moeten mailen die op dat topic gereageerd hebben zodat ze begrijpen waarom ook hun reacties verdwenen zijn.

Wanneer we de opening post verwijderen, verdwijnen automatisch de gegeven reacties omdat die bij de opening post horen. Zonder opening post is het ook niet meer duidelijk waar de reacties over gaan.

Af en toe gaat het blijkbaar mis dat niet alle andere mensen die op het verwijderde topic hadden gereageerd een mailtje met uitleg van ons krijgen.

Vanavond bij mij dus, bijvoorbeeld :-(

Excuses daarvoor!!

Ik breng het nog een keer onder de aandacht, ook bij mijn collega’s, en wens je een fijne nacht toe.

 

Groetjes,

Marieke

De Kindertelefoon

Reputatie 3
Badge +2

Hi @Simply Me en @M en Ms

Bedankt voor jullie suggesties en opmerkingen! 

Ik heb ze doorgestuurd naar Carolien. 

 

Groetjes, 

Hanne van De Kindertelefoon.

 

 Hi @Simply Me ,

 

bedankt voor je reactie :relaxed:

 

voor die specifieke situaties nieuwe procedures in te voeren, omdat ze nu dus vaker voor kunnen komen.

Dat lijkt me een strak plan, heb je dan ook een voorbeeld? En zoals eerder gezegd zul je niet alles in een procedure kunnen zetten. Modereren is mensenwerk en dat zal door iedereen anders beoordeeld worden. Net zoals forumregel 9, of iets choquerend/triggerend etc is, kan ook per persoon verschillen. 

Jazeker heb ik een voorbeeld:

Tijdens het schrijven van mijn reactie kwam ik tot het inzicht dat het op grote schaal verdwijnen van mijn reacties’, naar alle waarschijnlijkheid, te maken moest hebben met het ‘op verzoek van een topic opener’ verwijderen van een eerder door hem/haar aangemaakt topic.

Als je een heel topic verwijderd, verwijder je natuurlijk ook alle reacties die door andere forumleden geplaatst zijn. Zodra je het topic verwijderd hebt is alle info over degenen die een reactie in dat topic hebben geplaatst ook verdwenen en dus zou je, in mijn ogen, vóórdat je daadwerkelijk een topic verwijdert, eerst een lijstje moeten maken van alle nog actieve forumleden die in dat topic een reactie hebben geplaatst. Dan heb je de mogelijkheid om hen te informeren over het verwijderen van hun reacties in dat topic.

Ik kan me voorstellen dat het handmatig aanmaken van zo’n lijstje bij een groot topic wat tijd kan kosten, maar volgens mij is het heel makkelijk voor een goede programmeur om een scriptje te schrijven om zo’n lijstje automatisch te genereren.

Als de programmeur dan ook nog ff ervoor zorgt dat die namen in een mailinglijst komen en dan kan die er ook voor zorgen dat andere zaken (bv. de naam van het topic) die van belang zijn om te noemen ook in dat mailtje terecht komen. Als dat allemaal geregeld is kan het topic worden verwijderd op de tot nu toe gebruikelijke wijze. Dus dat alles volgens de privacywet gaat.

Tenslotte moet natuurlijk nog ff die lijst van actieve forumleden vernietigd worden, zodat die informatie ook volgens de privacywet netjes wordt afgehandeld.

 

Even een vraagje tussendoor aan de Kindertelefoon:

In principe worden alle gegevens van forumleden verwijderd na opheffen van hun account, toch? Vallen mailtjes daar ook onder? Ik vraag me dus af of alle mailcorrespondentie en ook je mailadres gewist worden, dus niet alleen bij je accountgegevens maar ook in outlook of weet ik veel welk mailprogramma jullie gebruiken?

 

Maar nog steeds lijkt het mij bijzonder dat dit de gehele verklaring is voor het verdwijnen van reacties..

Het zou me verbazen als het niet zo zou zijn….:thinking:

 

(Op 26 mei hebben we die mail gehad over dat je account binnenkort word verwijderd, daarin stond: over 14 dagen zullen wij je account verwijderen. Dat is woensdag 9 juni, of een die dagen. Hopelijk is er inderdaad dan antwoord. En anders wel lezen, niet reageren..)

Ik ben benieuw op welke dag we precies ‘verwijderd’ worden en of de aanname van 9 juni correct is, dus KT, wat is daarop het antwoord :upside_down:

 

Bovenstaande berichtje had ik afgelopen weekend al als concept getypt, maar door omstandigheden was ik niet in de gelegenheid om het te posten. Ik heb geen zin om het helemaal aan te passen, zie hieronder.

Doordat @Carolien_  ondertussen gereageerd heeft wil ik nog iets toevoegen aan het bovenstaande berichtje, namelijk dat mijn vermoedens over de gang van zaken bevestigd worden door haar post.

 

@Carolien_ ,

 

@Simply Me  en @M en Ms 

Het is 7 juni, dus jullie kunnen nog reageren. :-) 

als eerste, dankjewel voor de snelle reactie zo kort na het weekend….nog alle gelegenheid voor ons om te kunnen reageren :wink:

 

Ik snap nu duidelijker waar de vraag vandaan komt en wat er gebeurt is. Het is idd de bedoeling dat gebruikers een mail krijgen als een reactie verwijderd is, omdat een topic vanwege de forumregels verwijderd is.  Dit gaat om topics die op dat moment actief zijn. Uit jullie reacties maak ik op dat dit niet altijd gebeurt en dat is wat we met elkaar zullen bespreken. Dus goed dat jullie dit aangeven.

Goed plan om nog even te kijken waarom het niet altijd in alle gevallen gebeurt. Natuurlijk snappen we dat iedereen wel eens iets over het hoofd kan zien en in die gevallen die bij mij bekend zijn, zoals ik in een eerdere reactie schreef, maak ik daar geen punt van dat het mis is gegaan. Natuurlijk snap ik wel dat jullie als KT willen dat het in alle gevallen goed gaat en er daarom nog eens naar willen gaan kijken

 

Wat er in de loop van de tijd veranderd is, is dat gebruikers kunnen vragen om topics/reacties te verwijderen. (Zie het privacy statement van het forum: https://www.kindertelefoon.nl/privacy-forum) Dit kan verschillende redenen hebben en ik als community manager kijk daarna. En vaak worden topics dan ook verwijderd.

Dit sterkt mijn vermoeden over de oorzaak van het verdwijnen van een paar honderd van mijn reacties….

 

Dit zijn vaak topics die al langere tijd (zeker een paar maanden) niet meer actief zijn en waar soms ook vele gebruikers in het verleden op gereageerd hebben. Om beide redenen heb ik ervoor gekozen om de gebruikers hierover niet te informeren.

Vaak zullen het idd wat oudere topics zijn, maar we weten allebei ook dat tenminste één topic nog tot enkele dagen voor het verwijderen actief is geweest….

 

Ten eerste omdat deze topics al langere tijd niet meer actief zijn en ik in de veronderstelling was dat andere gebruikers ook niet meer met dit topic bezig zijn.

Of een topic al langere tijd niet meer actief is en of ‘andere gebruikers’ nog wel of niet met dat topic bezig zijn, zou volgens mij niet een doorslaggevende rol mogen spelen bij de beslissing om wel of geen mailtje te sturen

Sws vind ik het raar om niet geïnformeerd te worden als de KT eerder door mij geplaatste en toen goed gekeurde reacties gaat verwijderen. Ik wil gewoon weten wat er mee gebeurt en op die manier (=geen mail ontvangen)  heb ik totaal geen zicht op wat er met mijn reacties gebeurt. Ik kan dan ook niet controleren of dit volgens de forumregels (regels waar we ons allemaal aan moeten houden, zonder uitzondering) gaat

 

Ten tweede omdat het echt heel veel werk is om alle gebruikers hierover te informeren. 

Of het idd veel werk is waag ik te betwijfelen en bovendien vind ik dat dit geen argument zou mogen zijn. Veel (misschien wel de meeste van de topics die op verzoek worden verwijderd) topics krijgen hooguit enkele tientallen reacties, dus lijkt het me in die gevallen niet echt heel veel tijd kosten om (zelfs handmatig)  diegenen te informeren. Vaak zie je eenzelfde groepje gebruikers vaak reageren op zo'n topic.

Ik weet dat er een aantal topics, waaronder een aantal van mijzelf enkele honderden reacties hebben (jullie kunnen gerust zijn, want ik laat alle topics gewoon staan zoals ze zijn) en daarvoor kan een goede programmeur vast wel een scriptje schrijven, zoals ik al hierboven schreef in mijn reactie aan @Simply Me

Het lijkt me, nu die nieuwe regel nog maar een half jaartje ofzo in gebruik is, te verwachten is dat er in de toekomst vaker gebruik van zal worden gemaakt, dus zeker de investering waard om hier nog eens naar te kijken. Ik hoop dan ook dat vanaf nu iedereen een mailtje krijgt als er een reactie verwijderd wordt (dus ook na het op verzoek verwijderen van topics).

Ik wil wel nog een opmerking hierbij plaatsten en dat is dat ik me kan voorstellen dat de KT, gezien het verzoek tot verwijdering van een topic door de topic om voor hem/haar zwaarwegende redenen, liever de naam van de topic opener en misschien ook wel de naam van het topic achterwege  wil laten in de mail. Met zo’n oplossing zou ik wel kunnen leven.

In de mail zou dan zoiets kunnen staan dat de KT op verzoek van een gebruiker een topic verwijderd heeft en dat daarmee ook een (aantal)  reacties van de geadresseerde van de mail verwijderd is. Daar aan toegevoegd kan nog worden dat het dus uitdrukkelijk niet gaat over het niet voldoen aan de forumregels van die reacties. Als laatste nog een bedankje voor het plaatsen van die helpende reacties en dan kunnen we weer over tot de orde van de dag.

 

Dan weet ik als gebruiker tenminste wat er met mijn reacties gebeurt en hoef ik me niet af te vragen wat er aan de hand is. Ik bedoel, het is altijd een kwestie van vertrouwen en als ik niks hoor over verdwenen reacties kan er zo ongeveer ‘alles’ aan de hand zijn en als ik een mailtje van de KT krijg en die zegt dat er een aantal reacties van mij zijn verwijderd, vanwege een legitieme reden, dan kan ik daar vrede mee hebben.

Dat iets wat tijd kost (bij wat grotere topics)  mag in mijn ogen nooit een rol spelen om wel of geen mailtje te sturen. Ik zou haast zeggen, dat juist in het geval er tientallen reacties in één keer verwijderd worden er juist een extra reden is om gebruikers te informeren.

 

Dus, samenvattend:

als een topic niet aan de forumregels voldoet en daarom verwijderd wordt, in alle gevallen alle op dat moment nog actieve gebruikers die gereageerd hebben een mailtje sturen met de naam van het topic en de reden van verwijderen.

 

Als een topic op verzoek van de topic opener verwijderd wordt, in alle gevallen alle op dat moment nog actieve gebruikers die gereageerd hebben een mailtje sturen met tenminste de reden van verwijdering van een (aantal)  reacties

 

Het kan en mag toch niet zo zijn dat je de ene dag bijvoorbeeld 650 reacties hebt op je teller en dat je dan de volgende keer als je kijkt er nog maar 583 hebt ofzo en je dan niet weet waar het door komt, terwijl jullie het gewoon weten bij de Kindertelefoon……oh ja en het ergens in de forumregels noemen dat dit kan gebeuren vind ik ook niks als dat inhoudt dat er niet alsnog een mailtje wordt gestuurd

 

Uit jullie reacties maak ik op dat jullie het vervelend vinden dat ook deze reacties weg zijn zonder vermelding. Graag hoor ik van jullie wat maakt dat jullie dit vervelend vinden. 

Uit mijn hele reactie mag duidelijk zijn geworden waarom ik het ‘vervelend’ vindt als ik niet weet wat er met mijn reacties gebeurd is

 

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Geen dank en graag gedaan.

 

Nog een opmerking tot slot. We weten natuurlijk dat iedereen bij de Kindertelefoon (voor en achter de schermen)  zijn/haar/hun/they best doet om alles zo goed mogelijk te laten verlopen en in de praktijk gaat het ook bijna in alle gevallen goed. Hartelijk dank daarvoor en een schouderklopje voor iedereen die daar aan bijdraagt.

Dat ik soms over minder belangrijke zaken kritisch ben wil niet zeggen dat ik over het algemeen niet tevreden ben over wat jullie allemaal presteren. Voor mij is dit onderdeeltje misschien nu ff belangrijk, maar in het geheel van wat jij @Carolien allemaal dagelijks te verwerken krijgt is dit misschien van minder belang en dat begrijp ik, maar ik zou het wel op prijs stellen dat ook hier nog eens naar gekeken wordt.

 

Oh ja, nog één dingetje wat ons een tijdje terug is opgevallen en wat ik jammer genoeg niet kan reconstrueren, omdat mijn computer crashte voordat ik het kon melden, is dat ik ergens (weet niet of het in een eigen topic of van iemand anders was) zag dat enkele van mijn reacties vervangen waren door een punt. Dat vond ik heel vreemd. Die reactie telt dan wel mee op je teller, maar ja, als de tekst verdwenen is dan klopt er toch iets niet. Ik weet niet of dit probleem ook door anderen wel eens gemeld is? Ik weet dat we nooit alleen een punt (als in een leesteken)  posten…….behalve dan aan het einde van een zin ofzo…..

 

 

Groetjes,

M&M’s :relaxed: en twin :relaxed:  

die de klok voelen tikken…..

misschien is het einde hier in zicht,

maar we gaan vrolijk door irl :grin:

Heey @M en Ms en @Carolien_ .

In principe worden alle gegevens van forumleden verwijderd na opheffen van hun account, toch? Vallen mailtjes daar ook onder? Ik vraag me dus af of alle mailcorrespondentie en ook je mailadres gewist worden, dus niet alleen bij je accountgegevens maar ook in outlook of weet ik veel welk mailprogramma jullie gebruiken?

Je mailadres wordt volgens mij wel verwijderd, maar of ook alle mailtjes worden verwijderd kon ik niet terugvinden.  

  • Alle accountgegevens die De Kindertelefoon van jou heeft worden verwijderd.(emailadres, geboortedatum, geslacht, IP-adres).
  • Je gebruikersnaam wordt verwijderd. Je gebruikersnaam is niet meer zichtbaar boven je berichten. In plaats daarvan staat ‘Anonymous’

Ik ben benieuw op welke dag we precies ‘verwijderd’ worden en of de aanname van 9 juni correct is, dus KT, wat is daarop het antwoord :upside_down:

In principe zou dat 9 juni zijn, volgens mijn berekening van 14 dagen vanaf 26 mei. Het is niet helemaal een aanname, maar een optelsom. Heb je geen afstreepkalender gemaakt:stuck_out_tongue_winking_eye:

Over die reacties met een punt; volgens mij zijn dat vaak ook reacties van forumgebruikers die dan eerst iets gepost hebben en vervolgens hun reactie/topic aanpassen. Zij maken er dan bijvoorbeeld een punt van, deze reactie word dan niet verwijderd, maar telt dan inderdaad wel mee als reactie.

Carolien_ schreef:

Uit jullie reacties maak ik op dat jullie het vervelend vinden dat ook deze reacties weg zijn zonder vermelding. Graag hoor ik van jullie wat maakt dat jullie dit vervelend vinden

Wat het vervelend maakt is ten eerste dat het vaker gebeurt en ten tweede dat het over grotere aantallen reacties gaat en ten derde steek je veel tijd in een reactie en is het vervelend als deze dan ‘zomaar’ verwijderd worden. 

Ten eerste omdat deze topics al langere tijd niet meer actief zijn en ik in de veronderstelling was dat andere gebruikers ook niet meer met dit topic bezig zijn. Ten tweede omdat het echt heel veel werk is om alle gebruikers hierover te informeren. 

Met het eerste punt ben ik het niet helemaal eens, want er zijn dus ook gebruikers die nog wel met dat topic bezig zijn.. dat er niet meer op gereageerd word, wil niet alles zeggen. Soms word er pas na een maand weer gereageerd en het komt ook voor dat sommige TS na een jaar nog een reactie achterlaten. 

Ik kan me wel iets voorstellen bij het tweede punt. Als je echt grote topics hebt, ben je dan erg lang bezig. Maar ook met de kleinere topics zal zoiets toch veel tijd opeisen en de vraag is dan natuurlijk of dat wel opweegt? Maar misschien zou je hier dus wel een protocol/procedure voor kunnen maken (om daar even op terug te komen). Stel er word een keer een reactie verwijderd, geen probleem. Maar op een gegeven moment heb je heel vaak één of meer reacties en dan stapelt het wel op, oh nee de reacties gaan juist weg. Enfin, je zou dus kunnen zeggen, bij grotere topics waarin meerdere keren door één forumgebruiker een reacties is geplaatst, sturen wij ( wij=De Kindertelefoon) een mail/melding dat er reacties verwijderd zijn. 

Dan zit je wel met privacy e.d. zoals M en Ms al zei en hoe jullie dit dan gaan vormgeven, dit is natuurlijk niet aan ons, maar ik zag dat M en Ms al wat ideeën heeft geopperd. 

Ik zat zelf ook nog te denken dat wij dit bespreken in dit topic, maar de vraag is in hoeverre dit ook heerst bij andere forumgebruikers? Ik kan mij namelijk ook voorstellen dat niet iedereen zijn/haar reacties bijhoud of het vervelend vind als ze verwijderd worden. 

Samenvattend:
-Het is vervelend, omdat s ten eerste dat het vaker gebeurt en ten tweede dat het over grotere aantallen reacties gaat en ten derde steek je veel tijd in een reactie en is het vervelend als deze dan ‘zomaar’ verwijderd worden. 
-Er zijn nog wat vragen en afwegingen, zoals: hoe ga je zoiets vormgeven, hebben meer forumgebruikers deze ervaring en wat weegt tegen elkaar op?

Groetjes,
Simply Me

 

 

 Hi Simply Me,

 

Heey M en Ms en twin (en natuurlijk Carolien_),

In het topic over je gebruikersnaam las ik dat Arian dit schreef:

Jullie geven aan dat reageren binnen twee weken te kort is…….

 

Daaruit maak ik op dat het zijn bedoeling was om twee weken van te voren te mailen en dat heeft De Kindertelefoon ook netjes gedaan.

gelukkig hebben we jou, want ik kan kennelijk toch niet zo goed lezen als ik dacht…..het zat meer in m'n hoofd dan dat het gedrukt stond….excuses aan @Arian  zijn wel het minste wat we nu nog kunnen doen, dus bij deze mijn excuses

 

Neemt niet weg dat ik het toch graag iets anders zou hebben gezien en dat is gewoon 2 vaste data prikken per jaar. Dan komt het voor niemand (die de forumregels leest) meer als een verrassing, want ‘opschonen’ in mei (zoals aangekondigd) had dus ook al begin mei kunnen zijn en (gelukkig)  is het nu eind mei dat we de mail kregen en  de opschoning valt dus in juni :thinking: .  Maar ondertussen zit ik al sinds eind april in de stress om te horen wanneer we moeten vertrekken. Nou ja, niet echt stress, want zo zit ik niet in elkaar, maar een nog iets duidelijkere afspraak (met ingang van de volgende keer) zou in mijn ogen wel beter zijn, dus hierbij die tip om in overweging te nemen :relaxed:

 

Goed gewerkt Simply Me en nogmaals bedankt voor het melden van die fout die ik in een vorige reactie maakte.

 

Groetjes :relaxed: ,

M&M's en twin

 Hi Simply Me,

 

ik heb ergens gelezen dat ze van +/- 1000 bel- en chatgesprekken naar +/- 1500 gingen. Dus dat is een toename van 50%. Af en toe zie je ook een topic op het forum, waarin wordt aangegeven dat het erg druk is en het daarom niet altijd lukt om De Kindertelefoon te spreken.

ok, 50% meer, dat is een heleboel en logisch dat het dan op sommige momenten echt spitsuur en file is

 

er is een tijd van komen en een tijd van gaan en de tijd van gaan is gekomen :wink:

Laatste daggie:muscle: , hopelijk nog een antwoord van @Carolien_ , zodat we ook nog kunnen reageren..

jup, wij hebben vanmorgen lekker gefietst en we gaan zo nog ff lekker naar het strand en voor de rest zien we het wel

Geniet van je laatste 'daggie’ hiero :wink:

 

Groetjes,

M&M's en twin

Reputatie 6
Badge +3

@M en Ms  en @Simply Me 

Ja idd het laatste dagje op het forum voor jullie... Morgenochtend worden jullie accounts verwijderd. Ik lees in jullie reacties dat jullie graag zien dat er vaste data per jaar komen waarop deze acties plaatsvinden. Wij kiezen er bewust voor de werkwijze waar we nu mee werken. Door omstandigheden kan het mogelijk zijn dat de actie niet op een bepaalde datum plaats kan vinden. Door een mail 2 weken van tevoren te ontvangen, ben je ook op de hoogte dat je account verwijderd gaat worden en wanneer dit plaatsvindt.

 

M & Ms vroeg wat er gebeurt met de e-mailadressen die gebruikt zijn het versturen van e-mails aan de gebruikers. Ook deze mailbox wordt structureel opgeschoond. Daarnaast heb ik je opmerking gelezen dat je wilt dat je gebruikersnaam niet meer gebruikt kan worden door een nieuwe gebruiker. Je voldoet hierin aan de voorwaarden, dus hier gaan we voor zorgen.

De reacties met een punt ga ik verder uitzoeken en ik ga kijken welke acties hiervoor nodig zijn.

 

Als laatste heb ik jullie suggesties gelezen voor het sturen van mails bij reacties die verwijderd zijn doordat topics op aanvraag verwijderd worden. Ik neem jullie suggesties mee en ga in overleg bekijken wat we hier mee gaan doen.

 

Fijn dat jullie de laatste dagen op het forum nog zo actief meedenken, dank daarvoor!

 

Groetjes,

Carolien

 Hi @Simply Me,

 

M en Ms schreef:

Mijn inschatting is dat het niet het systeem is dat plotseling iets onverwachts doet, maar dat de oorzaak gelegen is in de procedures die gevolgd zouden moeten worden.

Het lijkt me niet dat er zoveel reacties verdwijnen, omdat er procedures niet of niet volledig gevolgd worden. Er zou dus nog een andere verklaring moeten zijn??

ik denk zeker wel dat de ‘oorzaak’ daar ligt, maar misschien moet ik nog even verduidelijken wat ik bedoel met:

'de oorzaak gelegen is in de procedures die gevolgd zouden moeten worden’

ik zeg en bedoel zeker niet dat moderators bewust zich niet aan de procedures houden, het kan per ongeluk natuurlijk eens fout gaan. Ik weet niet of daar in mijn geval sprake van is. Mijn inschatting is eigenlijk dat dat niet het geval is.

Iets anders wat een rol kan spelen is dat er niet voor alle voorkomende gevallen procedures zijn, die er eigenlijk misschien beter wel zouden zijn. Met dat laatste bedoel ik, dat in dat soort situaties de moderator zelf een keuze moet maken hoe zoiets behandeld/aangepakt en uitgevoerd moet worden. Ik geloof ook best dat dit naar beste eer en geweten gebeurt, maar dat er soms dan toch iets niet helemaal goed gaat.

Om te voorkomen dat het in de toekomst vaker voor komt, ben ik er voor om  voor dingen die misschien eerder niet voorkwamen c.q. konden komen, bijvoorbeeld omdat de forumregels toen anders waren, maar nu dus wel voor kunnen komen, voor die specifieke situaties nieuwe procedures in te voeren, omdat ze nu dus vaker voor kunnen komen.

Hopelijk is het hierdoor iets duidelijker geworden en anders hoor ik het wel en zal ik waar mogelijk het proberen te verduidelijken.

 

Ondertussen ben ik ook wel benieuwd naar een reactie van de Kindertelefoon.

Hopelijk komt die voordat we allebei verwijderd zijn van het forum :relaxed::wink:

 

 

Groetjes,

M&M's

 

Heey M en Ms,

Ah ja, ik begrijp je.
 

Met dat laatste bedoel ik, dat in dat soort situaties de moderator zelf een keuze moet maken hoe zoiets behandeld/aangepakt en uitgevoerd moet worden. Ik geloof ook best dat dit naar beste eer en geweten gebeurt, maar dat er soms dan toch iets niet helemaal goed gaat.

Ja, die is herkenbaar. Er is eerder op dit forum gesproken over een ‘grijs gebied'. Sommige dingen zijn lastig in protocollen, regels o.i.d. te vatten. 

voor die specifieke situaties nieuwe procedures in te voeren, omdat ze nu dus vaker voor kunnen komen.

Dat lijkt me een strak plan, heb je dan ook een voorbeeld? En zoals eerder gezegd zul je niet alles in een procedure kunnen zetten. Modereren is mensenwerk en dat zal door iedereen anders beoordeeld worden. Net zoals forumregel 9, of iets choquerend/triggerend etc is, kan ook per persoon verschillen. 

Maar nog steeds lijkt het mij bijzonder dat dit de gehele verklaring is voor het verdwijnen van reacties..

(Op 26 mei hebben we die mail gehad over dat je account binnenkort word verwijderd, daarin stond: over 14 dagen zullen wij je account verwijderen. Dat is woensdag 9 juni, of een die dagen. Hopelijk is er inderdaad dan antwoord. En anders wel lezen, niet reageren..)

Groetjes,
Simply Me

Heey @Carolien_ ,

Bedankt voor je reactie.
Het was alleen niet helemaal een antwoord op mijn vraag. Ik begrijp het principe van reacties verwijderen en dat je daar een mail over krijgt. Het gebeurt weleens dat je geen mail krijgt, dat is niet zozeer een probleem, wel vervelend.

Mijn vraag is eigenlijk exact als de titel van dit topic: mag De Kindertelefoon reacties verwijderen die wel aan de forumregels voldoen?

Dat gaat dan niet alleen maar om reacties die wel voldoen aan de forumregels, maar verwijderd zijn in verband met de openingspost of iets dergelijks. Ik bedoelde reacties in het algemeen. Bijvoorbeeld of De Kindertelefoon dit topic of een reactie in dit topic mag verwijderen, als ze verder wel helemaal voldoen aan de forumregels. 

Je zou het ook zo kunnen stellen: heeft De Kindertelefoon het recht om reacties te verwijderen die wel voldoen aan de regels? Of: in hoeverre heeft De Kindertelefoon het recht om reacties te verwijderen die wel voldoen aan de regels?

Nu ik deze vraag stel schiet me te binnen, dat in de forumregels een stukje staat over topics/reacties verwijderen. (Er zijn drie uitzonderingen. Een topic wordt wel verwijderd als: 
· Het topic in strijd is met de forumregels. 
· Het topic je anonimiteit in gevaar brengt. 
· De Kindertelefoon verwijdert alle topics waar langer dan 6 jaar geen reactie op is gekomen.  )

Ondanks dat, als die uitzonderingen niet van toepassing zijn, mag De Kindertelefoon dan alsnog een reactie/topic verwijderen? Ik hoop dat ik mijn vraag zo iets meer verduidelijkt heb.

Groetjes,
Simply Me

Reputatie 6
Badge +3

@Simply Me  en @M en Ms 

Het is 7 juni, dus jullie kunnen nog reageren. :-) 

Ik snap nu duidelijker waar de vraag vandaan komt en wat er gebeurt is. Het is idd de bedoeling dat gebruikers een mail krijgen als een reactie verwijderd is, omdat een topic vanwege de forumregels verwijderd is.  Dit gaat om topics die op dat moment actief zijn. Uit jullie reacties maak ik op dat dit niet altijd gebeurt en dat is wat we met elkaar zullen bespreken. Dus goed dat jullie dit aangeven.

Wat er in de loop van de tijd veranderd is, is dat gebruikers kunnen vragen om topics/reacties te verwijderen. (Zie het privacy statement van het forum: https://www.kindertelefoon.nl/privacy-forum) Dit kan verschillende redenen hebben en ik als community manager kijk daarna. En vaak worden topics dan ook verwijderd. Dit zijn vaak topics die al langere tijd (zeker een paar maanden) niet meer actief zijn en waar soms ook vele gebruikers in het verleden op gereageerd hebben. Om beide redenen heb ik ervoor gekozen om de gebruikers hierover niet te informeren.

Ten eerste omdat deze topics al langere tijd niet meer actief zijn en ik in de veronderstelling was dat andere gebruikers ook niet meer met dit topic bezig zijn. Ten tweede omdat het echt heel veel werk is om alle gebruikers hierover te informeren. 

Uit jullie reacties maak ik op dat jullie het vervelend vinden dat ook deze reacties weg zijn zonder vermelding. Graag hoor ik van jullie wat maakt dat jullie dit vervelend vinden. 

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groetjes,

Carolien

Reputatie 6
Badge +3

@Simply Me 

In principe verwijderen we alleen berichten wanneer er sprake is van de genoemde uitzonderingen of op verzoek van een gebruiker zelf zoals beschreven staat in ons privacystatement.

Uit je reactie maak ik op dat jij hier een andere ervaring mee hebt. Als dat zo is, hoor ik graag van je om welk topic en welke reactie dit gaat. Wil je dit mailen naar forum@kindertelefoon.nl, dan kunnen we dit goed voor je uitzoeken.

 

Alvast bedankt!

 

Groetjes,

Carolien

Badge +1

 

Even een vraagje tussendoor aan de Kindertelefoon:

In principe worden alle gegevens van forumleden verwijderd na opheffen van hun account, toch? Vallen mailtjes daar ook onder? Ik vraag me dus af of alle mailcorrespondentie en ook je mailadres gewist worden, dus niet alleen bij je accountgegevens maar ook in outlook of weet ik veel welk mailprogramma jullie gebruiken?

 

Hallo M en Ms

Wat goed dat je meedenkt! Ik weet  hier zo gauw geen antwoord op te geven en geef je vraag even door aan de community manager. Zij heeft je zo snel mogelijk antwoord. 

 

Groet,

 

Merijn 

 

De Kindertelefoon

Heey @Marieke ,

Bedankt voor de reactie en de uitleg.
Ik begrijp nu hoe het zit.
Het kan best weleens dat vergeten word om ook naar de mensen die gereageerd hebben een mailtje te sturen, maar het gebeurt wel vaker dat dat vergeten wordt, vandaar dat ik het me afvroeg.

Nu ging het vooral om reacties die verwijderd werden, doordat bijvoorbeeld het hele topic werd verwijderd. Mijn vraag is nog wel: als dat niet het geval is mag De Kindertelefoon dan ook reacties verwijderen die wel voldoen aan de forumregels?
 

Groetjes,
Simply Me

Reputatie 6
Badge +5

Hoi @Simply Me ,

 

Wat Marieke aangeeft klopt, we verwijderen in principe alleen reacties die niet voldoen aan de forumregels. Als we dit doen hoor je hier ook bericht van te krijgen met de reden hiervan. 

Ik weet niet of er ook uitzonderingen zijn hierop. Omdat ik graag wil dat je hier goed antwoord op krijgt stuur ik je vraag door. We geven je hier zo snel mogelijk antwoord op. 

 

Groetjes,

 

Renske

De Kindertelefoon 

  Hi @Merijn B ,

 

Hallo M en Ms

Wat goed dat je meedenkt! Ik weet  hier zo gauw geen antwoord op te geven en geef je vraag even door aan de community manager. Zij heeft je zo snel mogelijk antwoord. 

ah mooi, dankjewel, dan kan ze dat morgen misschien gelijk met de rest beantwoorden :wink:

 

 

Hi @Simply Me ,

 

Je mailadres wordt volgens mij wel verwijderd, maar of ook alle mailtjes worden verwijderd kon ik niet terugvinden.  

precies, ik zag het ook niet zo snel, maar antwoord is onderweg als ik het goed begrepen heb :relaxed:

 

M en Ms schreef:

Ik ben benieuw op welke dag we precies ‘verwijderd’ worden en of de aanname van 9 juni correct is, dus KT, wat is daarop het antwoord :upside_down:

Simply Me schreef:

In principe zou dat 9 juni zijn, volgens mijn berekening van 14 dagen vanaf 26 mei. Het is niet helemaal een aanname, maar een optelsom. Heb je geen afstreepkalender gemaakt:stuck_out_tongue_winking_eye:

nee, die heb ik niet gemaakt haha, maar dankjewel voor die optelsom en afstreepkalenderdinges, maar ik ben altijd voorzichtig als het om data gaat.

Zo had ik met @Arian  een discussie over of we niet 2 weken voor verwijdering van ons account een mailtje konden krijgen, maar hij hield vast aan één week, zie 

Ik was dus verbaasd dat we nu dus 2 weken van tevoren al een mailtje kregen….dus ik check het liever nog ff, zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan

 

Btw ik wil ook dat mijn naam beschermd wordt, dus dan weten jullie het alvast

 

Over die reacties met een punt; volgens mij zijn dat vaak ook reacties van forumgebruikers die dan eerst iets gepost hebben en vervolgens hun reactie/topic aanpassen. Zij maken er dan bijvoorbeeld een punt van, deze reactie word dan niet verwijderd, maar telt dan inderdaad wel mee als reactie.

dat heb ik idd vaker gezien bij anderen, maar ik heb dat zeker weten nooit zelf gedaan, vandaar dat ik het me afvroeg hoe dat kan, maar ja, zoals gezegd ik kan het niet reproduceren, dus ja, maar iig bedankt om te zeggen waar het vaker voorkomt. Vraag is natuurlijk of er gebruikers zijn die niet zelf hun reactie in een punt hebben veranderd en dat het toch gebeurd is...

 

Carolien_ schreef:

Ten eerste omdat deze topics al langere tijd niet meer actief zijn en ik in de veronderstelling was dat andere gebruikers ook niet meer met dit topic bezig zijn. Ten tweede omdat het echt heel veel werk is om alle gebruikers hierover te informeren. 

Met het eerste punt ben ik het niet helemaal eens, want er zijn dus ook gebruikers die nog wel met dat topic bezig zijn.. dat er niet meer op gereageerd word, wil niet alles zeggen. Soms word er pas na een maand weer gereageerd en het komt ook voor dat sommige TS na een jaar nog een reactie achterlaten. 

het klopt dat het zo kan zijn dat er in principe nog mensen zijn die hadden willen reageren op dat topic, maar als het een verzoek van de topic opener is  om het te verwijderen, dan gaat dat natuurlijk wel voor, want dat belang is groter in mijn ogen

 

Ik kan me wel iets voorstellen bij het tweede punt. Als je echt grote topics hebt, ben je dan erg lang bezig. Maar ook met de kleinere topics zal zoiets toch veel tijd opeisen en de vraag is dan natuurlijk of dat wel opweegt? Maar misschien zou je hier dus wel een protocol/procedure voor kunnen maken (om daar even op terug te komen). Stel er word een keer een reactie verwijderd, geen probleem. Maar op een gegeven moment heb je heel vaak één of meer reacties en dan stapelt het wel op, oh nee de reacties gaan juist weg. Enfin, je zou dus kunnen zeggen, bij grotere topics waarin meerdere keren door één forumgebruiker een reacties is geplaatst, sturen wij ( wij=De Kindertelefoon) een mail/melding dat er reacties verwijderd zijn. 

om te weten of iemand meer dan één reactie op een topic heeft gepost moet je dat ook bekijken, wat ook tijd kost en op zich vind ik dat iedereen recht heeft op een mailtje als er een reactie van diegene wordt verwijderd.

Bij het gebruik van een tooltje/scriptje, zoals ik voorstelde ben je in alle gevallen (topics met weinig en met heeeeel veeeeel reacties) altijd zo klaar, omdat er automatisch een lijstje gegenereerd wordt, dus ik zou zeggen gewoon doen. Dan ben je ook alvast voorbereid op wat er nog gaat komen in de toekomst

 

Dan zit je wel met privacy e.d. zoals M en Ms al zei en hoe jullie dit dan gaan vormgeven, dit is natuurlijk niet aan ons, maar ik zag dat M en Ms al wat ideeën heeft geopperd. 

wij hebben altijd ideeën, maar vanzelfsprekend mogen die ter discussie gesteld worden en wie weet komen we tot nog betere ideeën :thinking::joy:. Volgens mij vinden de meeste organisaties input van hun gebruikers wel nice. Natuurlijk mag de KT een eigen beslissing nemen, maar als ik jullie was, zou ik het wel weten :grin:

 

Ik zat zelf ook nog te denken dat wij dit bespreken in dit topic, maar de vraag is in hoeverre dit ook heerst bij andere forumgebruikers? Ik kan mij namelijk ook voorstellen dat niet iedereen zijn/haar reacties bijhoud of het vervelend vind als ze verwijderd worden. 

interessante vraag over hoe andere forumgebruikers hier over denken, maar ik vind dat KT hier zelf verantwoordelijkheid moet nemen en het gewoon zelf moet oplossen. Je kunt toch niet als KT zelf reacties verwijderen zonder iets te laten weten aan degene die die reactie gepost heeft.  Dat kan echt niet.

Dat is voor mij :

 

 

Groetjes :slight_smile: ,

M&M's met een beetje hulp op de achtergrond van mijn twin. Hij had het plaatje opgezocht

 

 Hi @Carolien_ ,

 

@Simply Me

Het klopt wat Marieke en Renske aangeven. Een reactie wordt in principe alleen verwijderd als deze niet aan de forumregels voldoet en dan word je hierover geïnformeerd via de mail. Uit je topic en je reacties begrijp ik dat jij hier een andere ervaring in hebt. 

ik heb ook de ervaring dat er reacties van mij verdwijnen zonder dat ik daar een mailtje over krijg

 

Wanneer een reactie verwijderd is en je hebt hier geen mail over ontvangen, dan kan je een mail sturen naar forum@kindertelefoon.nl. Als je hierbij aangeeft om welk topic het gaat, zoeken wij uit wat de reden is voor het verwijderen van je reactie.

Hartstikke leuk plan, maar als ik geen info krijg over een reactie die door jullie verwijderd is weet ik het ook niet, dus ja….hoe kan ik dan weten in welk topic er een reactie verwijderd is.

Ik bedoel, ik check niet elke dag mijn 3500+  geplaatste reacties om te kijken welke er nog wel en welke er niet meer staan :wink:

Het begon mij wel op te vallen toen ik in de gaten kreeg dat er sinds begin dit jaar een paar honderd reacties van mij zijn verwijderd (ik wist dat ik al meer dan 3500 reacties had gepost en tot mijn verbazing zag ik dan bijvoorbeeld ineens dat ik er nog maar 3450 had ofzo) en over geen één heb ik een mailtje ontvangen dat ie verwijderd was….., dus dan gaat er ergens iets niet helemaal goed, als je het mij vraagt :relaxed:

Kun je daar misschien iets zinnigs over zeggen hoe dat kan?

 

Alvast bedankt.

 

Groetjes,

M&M's

 

 

Heey M en Ms en twin (en natuurlijk Carolien_),

In het topic over je gebruikersnaam las ik dat Arian dit schreef:

Jullie geven aan dat reageren binnen twee weken te kort is. Dat kan ik me in sommige gevallen voorstellen, toch gaan we hier wel aan vasthouden. In de mail die je krijgt staat een procedure om jouw naam te beschermen. Als het niet lukt om binnen twee weken te reageren dan kan dat ook later nog (op het moment dat je weer kunt reageren). Je account zal dan al wel verdwenen zijn en daarmee bestaat dus ook de kans dat iemand jouw naam opnieuw gebruikt. Die kans lijkt ons vrij klein. We kunnen dus, als iemand dat wil, je naam ook beschermen als je account al verwijderd is.

Daaruit maak ik op dat het zijn bedoeling was om twee weken van te voren te mailen en dat heeft De Kindertelefoon ook netjes gedaan.

Carolien had een paar weken geleden op het forum aangegeven dat de opruimbeurt in mei zou plaatsvinden, dus we hebben al iets langer gehad!

Nog een idee van mijn kant over dat mailtje met betrekking tot het verwijderen van reacties. Misschien is het mogelijk om een functie op het forum voor de moderatoren te maken? Net zoals dat wij een bericht kunnen rapporteren, bijvoorbeeld. Als een emailadres gelinkt is aan een gebruikersnaam, kan een moderator via die functie een automatische mail versturen. Net zoals je die krijgt bij een reactie op een topic of een @mention ( als je dat tenminste zo hebt gekozen bij instellingen) Je krijgt als forumgebruiker dan een standaardmail waarin iets staat als:

“Beste gebruiker van het forum,

Er is een reactie van jou verwijderd. Je reactie voldeed aan de forumregels en was in orde. Je reactie is verwijderd, omdat het gehele topic is verwijderd.

Bedankt voor je bijdrage!

Groetjes,
De Kindertelefoon"

Hoe jullie dat precies aangeven is aan jullie, maar het lijkt me wel dat bovenstaande punten er in ieder geval inmoeten. De actie- reactie verwijderd, reden/oorzaak- topic verwijderd o.id. en bedankje voor de reactie.

Als dat mogelijk is, hoeft het op die manier helemaal niet veel extra werk te kosten. En als dat niet mogelijk is...verder brainstormen 😉

Groetjes,
Simply Me

Heey,

@Carolien_

Het meeste is me duidelijk, maar ik heb ook het idee dat mijn vraag nog niet helemaal begrepen word. Zie: “Je zou het ook zo kunnen stellen: heeft De Kindertelefoon het recht om reacties te verwijderen die wel voldoen aan de regels? Of: in hoeverre heeft De Kindertelefoon het recht om reacties te verwijderen die wel voldoen aan de regels?”

@M en Ms

Datzelfde heb ik ook. Ik weet niet altijd meer om welk topic het gaat. Dus dan wordt het lastig om dat aan te geven, zodat het uitgezocht kan worden.

Mijn theorie over die grote aantallen verwijderde reacties is, is dat gebruikers nu een verzoek kunnen indienen om hun topic te laten verwijderen. Als jij op dat topic gereageerd heb, worden jouw reacties dan automatisch ook verwijderd. Op die manier ben ik ook al heel wat reacties kwijtgeraakt.

Groetjes,
Simply Me

Hey,

 

Ik heb dit net ook ervaren, alleen dan bij een topic. Ik vond het wel zo leuk om mezelf wat beter voor te stellen dan mijn topic van vanmorgen! 

Dus ik heb een verhaal getypt van ongeveer 600 woorden, alleen die is verwijderd. Geen idee waarom, ik heb ook geen mail ontvangen!

Erg vervelend!

 

Groetjes van mij!

Heey,

@Robin Hood 

Ik verwacht dat je nog wel een mailtje krijgt. Waarschijnlijk is eerst je topic verwijderd en komt er zo een mailtje achteraan. Nog even geduld hebben. Ik heb je topic gelezen en het zou te maken kunnen hebben met anonimiteit/privacy. Er is ook een kans dat je topic wordt teruggeplaatst, maar enigszins is aangepast door De Kindertelefoon.

Groetjes,
Simply Me

Heey,

@Robin Hood

Ik verwacht dat je nog wel een mailtje krijgt. Waarschijnlijk is eerst je topic verwijderd en komt er zo een mailtje achteraan. Nog even geduld hebben. Ik heb je topic gelezen en het zou te maken kunnen hebben met anonimiteit/privacy. Er is ook een kans dat je topic wordt teruggeplaatst, maar enigszins is aangepast door De Kindertelefoon.

Groetjes,
Simply Me

Het is blijkbaar in een topic van @HelpendeHand01 gestopt. Dit was overigens niet helemaal de bedoeling.

En ik heb het zo anoniem mogelijk proberen te houden, en volgens mij weet niemand wie ik ben!

Heey,

Waarschijnlijk heeft De Kindertelefoon het dan perongelijk in het verkeerde topic geplaatst, gezien er meerdere topics over voorstellen waren. Kan natuurlijk gebeuren, als je het aangeeft, willen ze het vast wel voor je veranderen.

Groetjes,
Simply Me

Heey M en Ms,

“Maar ondertussen zit ik al sinds eind april in de stress om te horen wanneer we moeten vertrekken. Nou ja, niet echt stress, want zo zit ik niet in elkaar, maar een nog iets duidelijkere afspraak (met ingang van de volgende keer) zou in mijn ogen wel beter zijn, dus hierbij die tip om in overweging te nemen”

Die snap ik helemaal.. ik had me voorbereid op ergens in mei. Toen zelf gepland op eind mei. Tot we een mailtje kregen dat we nog twee hebben voor ons account verwijderd word.

Je leeft toe naar het moment dat je van het forum gaat en dan blijf je toch nog. Maar het afscheid word zo wel wel extra moeilijk. Ik ben wel flexibel, dus heb niet zoveel moeite met die onduidelijk en veranderingen. Maar ik begrijp zeker wat je zegt en dat vaste data's praktischer zijn.

Groetjes,
Simply Me

Aangezien de Kindertelefoon dit topic sowieso wel leest. Het betreft het volgende topic: 

Graag mijn laatste reactie weer een apart topic van maken zoals ik het bedoeld!

Bij voorbaat dank!

 

Reageer