Kindertelefoon zoekt jongeren voor jongerenraad


Badge +4
Beste lezers op het forum,

De Kindertelefoon gaat een jongerenraad oprichten!
We zijn op zoek naar jongeren tussen de 12 en 18 jaar die het leuk vinden om een jaar lang actief te worden in de jongerenraad.
En we weten dat er op het forum heel veel actieve en kritische jongeren zitten, met goede ideeën. Jullie zijn van harte welkom om je aan te melden voor de jongerenraad!

Wat doet de jongerenraad?
De jongerenraad geeft advies aan de Kindertelefoon en krijgt een jaar lang een kijkje achter de schermen. Vier keer per (school)jaar worden er bijeenkomsten georganiseerd in verschillende steden waar de Kindertelefoon zit. In 2018 is dit in Utrecht, Tilburg en Amsterdam, maar we hopen uit jongeren uit heel Nederland, zodat de raad een goede afspiegeling vormt van alle jongeren in het land (je reiskosten worden uiteraard vergoed). Op deze bijeenkomsten leer je De Kindertelefoon beter kennen, volg je workshops en trainingen, organiseren we brainstormsessies en vragen we uiteraard jullie advies. Het is ook de bedoeling dat de jongerenraad gaat vloggen over de Kindertelefoon.

Wie zoeken we?
• Je bent minimaal 12 en maximaal 18 jaar oud
• Je bent niet bang om je mening te geven
• Je bent enthousiast, een doorzetter en wilt graag iets betekenen voor anderen
• Je kunt in het schooljaar 2018-2019 vier keer naar De Kindertelefoon komen (in Utrecht, Tilburg en Amsterdam)
• Je kunt aanwezig zijn bij de selectiedag op donderdagmiddag 7 juni 2018 in Utrecht

Interesse?
Kijk voor meer informatie op www.kindertelefoon.nl/jongerenraad
Je kunt je aanmelden tot en met 13 mei 2018.

De selectiedag vindt plaats op donderdag 7 juni. Als je wordt uitgenodigd zorgt De Kindertelefoon voor een brief waarmee je op school toestemming kunt vragen om vrij te krijgen.

Geef je wel graag je mening maar liever online, zonder bijeenkomsten? Geef je dan op voor ons nieuw online jongerenpanel.


13 reacties

Hoi!

Superleuk zo'n jongerenraad! Betrekt de jongeren meer bij de KinderTelefoon, die op jongeren gericht is.

Voor jongeren die de mogelijkheid hebben lijkt me dit een heel fijn project. Vier bijeenkomsten per jaar lijken me een goed aantal, niet te veel en niet te weinig.

Ik hoop dat er veel enthousiaste jongeren zich aanmelden!

Groetjes
x
Hii,

Ik vind het een heel goed idee,
Maar je moet toestemming hebben van je ouders ervoor.
En dat is bij mij net het probleem dan moet ik mijn ouders dit alles gaan uitleggen, en ook dat ik een probleem heb en ik wil niet dat ze dat weten.
Voor de rest vind ik het echt geweldig en het lijkt me ook echt heel leuk!.

~Asy
Badge +4
Hoi Asy,

Ja, ik begrijp dat dat heel lastig is, en dat dat voor meer jongeren een drempel is.

Het staat in de wet dat minderjarigen onder de 16 toestemming moeten hebben van hun ouders als ze zich ergens voor opgeven. Daar kunnen we niks aan veranderen.

Als je je aanmeldt en je wordt uitgenodigd voor de selectiedag sturen we je ouders een mail waarin staat dat je je hebt opgegeven voor de jongerenraad, en leggen we uit wat de jongerenraad doet: De Kindertelefoon advies geven en meedenken over wat er beter kan. De jongeren in de raad zijn onze adviseurs.

Je hoeft bij je aanmelding niet te vertellen dat je op het forum zit en wat je nickname is.

Je zou de jongerenraad ook kunnen inzetten als maatschappelijke stage (als dat mag van je school).

Maar fijn om te horen dat je het idee leuk vindt. En misschien kun je in de raad als je 16 bent!

Met vriendelijke groet,

Suzanne
Hey,

Super leuk dat het nu iets concreets is geworden waar je je voor op kunt geven! Ik heb zelf even getwijfeld en goed nagedacht, maar momenteel lukt dit gewoon niet door mijn problematiek. Wel jammer, misschien dat ik me nog een keer opgeef als er nieuwe leden worden gezocht.

Toen ik aan het kijken was zag ik ook dat er een online jongerenpanel is, waarbij je alleen maar af en toe een vragenlijst hoeft in te vullen. Daar heb ik me in ieder geval voor opgegeven :)

Ook leuk om te zien dat er iets is gedaan met de input uit het eerdere topic waarbij onze mening over de jongerenraad werd gevraagd. Er is nu dan toch besloten meerdere locaties erbij te betrekken.

Tof, ik hoop dat er veel mensen op af komen :)

Gr. Pin
Reputatie 2
Badge +17
Heel tof initiatief! Helaas red ik door het examens, vakanties en dergelijke niet meer om hier aan deel te nemen. Volgend jaar gaat 'm ook niet worden, dan moet ik van het forum af omdat ik dan te oud ben. Hopelijk komen er veel mensen op af.
Leuk! Ik heb me net aangemeld voor het jongerenpanel. Ik hoop dat ik iets kan betekenen al ben ik net nieuw hier. :P

• Galaxy
Erg leuk idee, dit is een erg goede manier om de KinderTelefoon nog beter te maken.
Ik zou heel graag mee willen doen, echter zien mijn ouders de meerwaarde er helaas niet van in.
Dus heb ik me ingeschreven bij de online jongerenpanel, die er gelukkig is.
Nu heb ik een (misschien overbodig/nutteloos) idee, namelijk dat er bij het online panel een paar 'actieve leden' zijn, die een paar keer per jaar gezamelijk online chatten over onderwerpen (zal minder effectief zijn dan face-to-face contact) zodat jongeren, die om welke reden dan ook, gehinderd zijn fysiek ergens aanwezig kunnen zijn toch op een actieve manier hun mening kunnen delen.
(Weet niet of het echt handig is, maar het is slechts een idee)
Reputatie 2
Badge +9
Heey,

Zoals ik al is eerder had vertelt lijkt me dit een heel leuk idee.

Helaas gezien met mijn omstandigheden is het voor mij niet mogelijk om toekomstige afspraken te maken en me er ook aan te laten houden

Daarnaast zit ik momenteel opgenomen en weet ik niet hoelang ik hier zit en of er een 4e keer komt. Verder wil ik me voor en na de vakantie veel bezig houden met de studie van volgend jaar.

Ik zou is kijken naar die jongeren paneel die lijkt me wel leuk!

Gr:Mr. S
Badge +4
Hoi Karel en Mr.S,

Leuk dat jullie zo positief zijn over het idee. En jammer dat de jongerenraad dit jaar niet gaat lukken voor jullie.
Maar het Online Jongerenpanel is voor ons ook erg nuttig, dus leuk als jullie je daar voor opgeven.

Leuk idee Karel, om met het onlinepanel ook een soort 'gesprek' op gang te brengen. Voor nu gaan we eerst maar eens starten met de online enquêtes. Maar ik hou je idee in gedachte voor de toekomst.

Groetjes Suzanne
Hey dit is echt een leuk idee
Ik vi d het jammer dat ik dit te laat lees anders had ik me 100% zeker weten aangemeld!!
Maar helaas
Volgend jaar beter misschien.

Ik heb me nu alvast aange. Els bij het online jongerenpanel

Peace
Sportfream
Reputatie 3
Badge +8
Hey,

Helaas heb ik het ook te laat gezien. Het lijkt mij erg interessant. Ga mij ook maar bij het panel aanmelden dan.
Reputatie 3
Badge +8
De selectiedag is inmiddels geweest. Ik ben wel benieuwd hoe het gegaan is. Kwamen er veel mensen op af? Hoeveel zijn toegelaten, als er überhaupt genoeg geschikt bevonden waren? Ga zo maar door.

Een update zou leuk zijn.
Er stonden wek wat foto's op insta over de selectiedag ( ja ik volg de kindertelefoon op insta )

Reageer