Jullie mening gevraagd over (toekomstige) jongerenraad Kindertelefoon

  • 26 January 2018
  • 8 reacties
  • 430 Bekeken

Badge +4
Hoi allemaal,

Ik zal me even voorstellen, ik ben Suzanne en ik werk bij de Kindertelefoon op kantoor. Ik ben bezig met het oprichten van een jongerenraad, en daar zou ik graag jullie mening over willen horen. Vandaar dit topic.

In 2018 gaat de Kindertelefoon een jongerenraad oprichten. Het doel van de jongerenraad is om jongeren actief te betrekken bij de Kindertelefoon, zodat niet alleen voor, maar ook mét kinderen samenwerken.

De jongerenraad gaat advies geven aan de kindertelefoon en vertegenwoordigt de stem van jongeren. De leden van de jongerenraad zorgen ervoor dat wij nog beter weten wat er leeft onder jongeren, hoe we zo goed mogelijk alle kinderen kunnen helpen, en welke onderwerpen we zeker niet moeten vergeten. De leden van de jongerenraad zijn niet anoniem, maar zichtbaar naar buiten toe.

We zijn nog bezig met bedenken hoe de jongerenraad er precies uit komt te zien. Hoe vaak de leden samen komen, hoeveel leden erin moet zitten etc.

Daarom ben ik heel benieuwd naar jullie mening:
  • Waarom zou je deel willen nemen aan de jongerenraad (welke motivatie)?
  • Zou je een paar keer per jaar naar Utrecht willen komen voor een bijeenkomst?
  • Waar zou je graag over mee willen praten?
  • Wat zou je graag willen leren als je bij de Jongerenraad zou zitten?
  • Of: waarom lijkt het je he-le-maal niks om in zo’n raad te zitten?
  • Heb je nog andere ideeën/suggesties voor de Jongerenraad?

Je opgeven voor de jongerenraad kan nu nog niet. Reacties in dit topic gebruiken we als input voor hoe de jongerenraad er uit komt te zien. Zodra de inschrijving start, openen we weer een topic op het forum waar in staat hoe je je aan kunt melden.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Groetjes Suzanne

8 reacties

Hallo Suzanne,

Ik denk dat het sowieso goed is dat kinderen worden betrokken bij bepaalde zaken van de KT. Het is immers voor ons, dus wie zou beter weten wat ons kan helpen, dan wij zelf?

Natuurlijk gaat dit om jongerenparticipatie, dus dat wij, de jongeren verzinnen wat we kunnen doen etc., maar ik denk dat wij niet in staat zijn om te zien hoe wij in de organisatie passen. Wat ik bedoel: ik werk niet bij de KT. Ik weet niet hoe die dingen gaan, welke procedures gelden bij ideeën, wat er in vergaderingen of overleggen wordt besproken en ook niet waar behoefte aan is. Dus in plaats van vragen te beantwoorden, ga ik jou vragen stellen die kunnen helpen bij het vormgeven.

Je geeft aan dat de jongerenraad een manier is om er voor te zorgen dat wat de KT doet ook echt aanslaat bij jongeren. Wij weten wat er speelt in onze leeftijdscategorie, dus kunnen jullie informeren. Hoe zie je dit voor je? De KT presenteert voorstellen en de jongerenraad doet hier uitspraak over, geeft tips/tops en op- of aanmerkingen? Of de jongerenraad presenteert ideeën en de KT kijkt of en hoe dit gerealiseerd kan worden? Of allebei?

De jongerenraad vertegenwoordigd de stem van de jongeren. Doet de jongerenraad dit door bijv. te stemmen namens de jongeren of door zelf op onderzoek uit te gaan en de KT te vertellen waar de jongeren behoefte aan hebben? (Eigenlijk een beetje hetzelfde als het vorige punt dus.)

De jongerenraad is niet anoniem en zijn juist zichtbaar naar buiten. Wordt de jongerenraad dan een soort van gezicht van de KT? Zo geven vrijwilligers van de KT wel eens gastlessen op scholen, gaan jongeren dit dan bijvoorbeeld ook doen? Nieuws wordt naar buiten gebracht via jongeren. Voor en door jongeren.

Kun je de jongerenraad vergelijken met een leerlingenraad op school? De jongerenraad is een aanspreekpunt voor jongeren om te communiceren met de KT. De jongerenraad komt als het ware op voor de jongeren. De jongerenraad heeft een actieve houding naar de KT toe (zelf dingen presenteren) ipv een passieve houding (mening geven).

Denkt de jongerenraad alleen maar mee over het concept 'hulp bieden' of bieden ze zelf ook daadwerkelijk hulp? (Zoals de peer-to-peer chat.)

Wat eigenlijk erg naar voren komt uit deze vragen, is: wat zijn de taken van de jongerenraad? Ik denk dat het aan jullie, de KT, is om te bepalen hoe de jongerenraad iets kan toevoegen aan de organisatie.
Mijn mening, een combinatie van passief en actief.

Dan nu nog even je concrete vragen beantwoorden:
-Ik zou willen deelnemen omdat ik de KT een enorm mooi initiatief vind en ik graag wil meehelpen dat te verbeteren waar mogelijk.
-Ik zou het prima vinden om af en toe naar Utrecht te komen hiervoor.
-Ik zou het tof vinden als ideeën worden voorgelegd aan de jongerenraad, dat wij ideeën kunnen inbrengen, maar het beste zou ik het vinden, als de jongerenraad ook daadwerkelijk aanwezig is als beslissingen worden gemaakt. Het is dus geen 'panel', maar echt een onderdeel van een soort team. Dingen worden echt samen gedaan met de jongerenraad. De stemmen van de jongerenraad tellen net zo sterk als die van de volwassenen (indien redelijk en realistisch natuurlijk).
-Ik zou het mooi vinden als ik ook iets praktisch overhoud aan de jongerenraad. Ik weet niet wat, maar dat het niet alleen een ervaring is, maar ook iets waarvan je zegt: 'Hè ja, daar heb ik iets aan gehad!' Ik weet niet echt concreet wat precies. Het staat sowieso leuk op je cv ;)

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Gr. Pin
Hey Suzanne,
Het lijkt me een super leuk idee.
Ik denk dat het zeker goed is voor de KT om ook jongeren er direct bij te betrekken omdat wij inderdaad weten wat er speelt.
Om even te reageren op PIN, Ik denk wel dat wij in staat zijn om advies te geven en vragen te beantwoorden. Inderdaad weten wij niet hoe procedures e.d. werken, maar dat is denk ik ook niet echt nodig en misschien dat we op sommige dingen ook juist kunnen worden gewezen en op die manier iets meer leren over hoe de KT werkt.
Dan even de antwoorden op je vragen:
- Ik vind het heel leuk om mensen, en vooral kinderen, te helpen. Ik vind het ook leuk dat dat via dit forum kan. Het lijkt mij heel leuk om ook met anderen te kijken hoe we het nog beter kunnen maken en kinderen nog beter kunnen helpen.
- Dat ligt er wel erg aan wat een paar keer per jaar is. Ik woon in Eindhoven en dan is Utrecht wel best een eindje om even op en neer te gaan. Zeker i.c.m. mijn studie kan dat wel een probleem zijn. Kan er niet per (paar) provincie(s) een kleinere raad zijn waarvan een iemand dan naar Utrecht gaat (als een soort 'vertegenwoordiger) om daar te praten met de andere 'vertegenwoordigers' van de andere provincies. Als ik te vaak naar Utrecht zou moeten, zou dat voor mij wel een reden zijn om me niet aan te melden en dat zou ik jammer vinden.
- Ik zou willen mee beslissen over bepaalde beslissingen die moeten worden genomen bij de KT en zelf ideeën opbrengen. Ik ben het ook wel eens met PIN dat het leuk zou zijn als wij er ook bij zouden zijn als beslissingen echt worden genomen.
- Ik zit op dit moment in het eerste jaar van een hbo opleiding in de fiannciële richting. Gedurende dit jaar ben ik erachter gekomen dat ik toch het contact met mensen mis en ik denk dat ik toch iets met kinderen of anders iig met mensen wil gaan doen. Ik hoop dat ik er iets aan over kan houden voor mijn studie. Als is het alleen al de ervaring.
Kortom, een super leuk idee!
Jonah
@Jonahhf
Ik denk ook dat wij in staat zijn advies te geven en vragen te beantwoorden. Wat ik bedoel is dat wij niet weten hoe de jongerenraad kan aansluiten op de huidige organisatie. Misschien is er wel helemaal geen behoefte aan dit of dat. Dus als wij alle specificaties van de jongerenraad bedenken, past dat wellicht niet in de organisatie. Dan werkt dat gewoon niet. De jongerenraad moet de KT sterker maken en niet een soort blok aan hun been worden ofzo. Ik weet niet of je nu snapt wat ik bedoel?
Ik ben het verder zeker met je eens.

Gr. Pin
Badge +4
Hoi allebei,

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe, daar heb ik zeker wat aan.

Pin, ik begrijp wat je bedoelt, het is nogal een brede vraag en voor jullie is het natuurlijk lastig in te schatten wat de Kindertelefoon zou willen. Ik zie dit topic als een brainstorm. In een brainstorm mogen ook dingen genoemd worden die misschien helemaal niet uitvoerbaar zijn, ook al is een plan totaal onrealistisch, dat kan ook inspiratie geven. En wie weet komen er geweldige ideeën voorbij, of krijgen we inzichten waar we zelf nog niet aan gedacht hadden.

We hebben zelf in grote lijnen al een opzet voor de jongerenraad gemaakt, maar die heb ik bewust niet genoemd in dit topic omdat ik benieuwd was wat voor ideeën er bij jullie naar boven komen als je hoort dat er een Jongerenraad komt. Juist wat er dan als eerste in je opkomt als 'buitenstaander'.

@Pin, je kritische blik op de vraag is ook al nuttig 🙂

Groetjes Suzanne





.
Reputatie 2
Badge +9
Heey Suzanne,

Super om te horen dat jullie een jongerenraad willen organiseren / beginnen. Wat mij vooral heel belangrijk lijkt is dat je verschillende soorten mensen hebt, en daar bedoel ik mee verschillende leeftijden, verschillende situaties en uit verschillende provincies. Want een 14 jarige kan een probleem anders zien dan iemand van 17 of 18. Daarnaast lijkt mij het belangrijk dat er ook volwassenen of oudere jongeren in de raad zitten. Zoals mensen die 18 zijn of bijna 19 worden.

Zelf zou ik ook graag in de jongerenraad willen zitten. En vind ik het belangrijk dat we met ze alle kijken wat er rondom de KT allemaal gebeurt en hoe we er met ze alle voor kunnen zorgen hoe de KT zich blijft verbeteren voor de jongeren. Misschien is het zelfs leuk als we later in de toekomst naar middelbare scholen of basisscholen kunnen gaan en informatie kunnen geven aan de jongeren. Want ik durf haast wel te wedden dat vele kinderen nog niet afweten van de KT. En dat kinderen / jongeren niet door hebben dat je eigenlijk voor elk soort probleem bij jullie terecht kunnen komen.

Ik zou dus erg graag bij de KT jongerenraad willen komen. Ik help graag anderen en wil samen met de andere de KT bespreekbaar maken en het vooral verbeteren in hoeverre dat mogelijk is.

Ik woon in het Overijssel dus Utrecht is wel een stukje reizen. Gelukkig heb ik een OV dus is het geen enkel probleem om er naar toe te reizen. Ik zou zo maar zeggen noem maar een dag en een tijd en ik ben er?.

Nu momenteel volg ik nog de MBO opleiding: Detailhandel Ondernemen. (laatste jaar). Volgend jaar ben ik van plan om de HBO lerarenopleiding te doen en dan het vak Economie. Ik hou ervan om samen te werken met Kinderen en dat wil ik in de toekomst ook graag voortzetten.

Gr:Mr.S

P.s. Denk er ineens aan, misschien is het wel leuk/ handig om mensen te kiezen die wel actief zijn op het forum of KT. Anders heb je er ook zo weinig aan. ?
Badge +4
Hoi Mr. S.

Bedankt voor je reactie, en leuk dat je zo positief bent over de Jongerenraad.
Diversiteit is inderdaad een belangrijk aandachtspunt. En ik hoop op zowel actieve forummers, als mensen die de Kindertelefoon nog niet zo goed kennen, want die hebben vast weer andere inzichten.

Ik hou jullie op de hoogte als de inschrijving begint!

Met vriendelijke groet,

Suzanne
Badge +4
Hoi Pin, Mr.S en Jonahhf,

We zijn inmiddels gestart met de werving voor de jongerenraad.
Meer info vind je in dit topic: Kindertelefoon zoekt jongeren voor jongerenraad

Groetjes Suzanne

Reageer