Ideeën over aanpassingen en verbeteringen van de checkfunctie

  • 7 January 2023
  • 64 reacties
  • 505 Bekeken

Reputatie 7
Badge +14

Hoi iedereen,

Ik heb geen probleem met de checks op wat er aan reacties en topics aangemaakt wordt.

Ik heb er alle begrip voor dat niet alle reacties op korte termijn gecheckt kunnen worden. Jullie hebben beperkte middelen en doen wat jullie kunnen. Nou ja, daar ga ik vanuit.

Wat ik wel vervelend vind is dat reacties na een check soms nauwelijks nog gelezen (kunnen) worden omdat we ze niet vinden op de plek waar je nieuwe reacties verwacht. Hoe langer de check duurt, hoe verder ze wegzakken achter alle reacties die tijdens de tijd die de check in beslag neemt wel gelijk geplaatst worden. Op die plek kijkt niemand meer en dus gaan ze verloren.

Al het werk dat er in het bedenken, schrijven en controleren is gestoken is voor niks geweest en dat vind ik jammer. Dat zou anders moeten en volgens mij kan dat technisch ook wel. Niet dat ik de code ga aanleveren, maar hopelijk wel het idee dat jullie programmeurs dan ‘even’ moeten vertalen naar code.

 

Volgens mij gaat het nu zo, maar zeker weten doe ik het niet. Het lijkt me gewoon soort van logisch dat het (ongeveer) zo gaat, maar ik hoor het wel als het niet klopt.

Huidige procedure volgens mij:

  1. een reactie of topic wordt aangemaakt en verzonden naar het forum
    1. er is een automatische check, met als uitkomst dat die zonder verdere check geplaatst wordt en dan is er geen probleem
    2. er is een automatische check, met als uitkomst dat die zonder verdere check niet geplaatst wordt en door een medewerker bekeken moet worden en dan kan er een probleem ontstaan en dat probleem wordt groter met hoe meer tijd de check kost en dat willen we niet
  2. reacties worden geplaatst in de volgorde waarin ze aangemaakt worden. Dat is op zich natuurlijk logisch, als ze ook gelijk geplaatst worden, maar niet als de check 12 uur kost, zoals in de praktijk met regelmaat voorkomt als ’s avond om 23.00 uur een reactie niet door de automatische controle komt en dus door een medewerker bekeken moet worden. Nou snap ik dat er niet 24/7 medewerkers aanwezig zijn die de checks uitvoeren en ik gun jullie allemaal jullie nachtrust. De check heeft dus pas in de loop van de volgende morgen plaats. Na de check van de reactie met het ‘tijdlabel’ van 23.00 uur de vorige dag wordt deze geplaatst terwijl het in werkelijkheid dan al 12 uur later is en de kans (met name bij actieve topics) is groot dat er ondertussen al meerdere nieuwe reacties geplaatst en gelezen zijn door volgers van dat topic. Omdat de gecheckte reactie nog het originele ‘tijdlabel’ heeft komt ie dus tussen eerder geplaatste reacties te staan en niemand die dat in de gaten heeft.

 

Mijn voorstel is om na de check het ‘oude tijdlabel’ te vervangen door een ‘nieuw tijdlabel’, namelijk eentje met de actuele tijd waarop de reactie door de KT wordt geplaatst. Dan komt die reactie  ook gewoon onderaan in het topic te staan, daar waar we gewend zijn dat de laatste nieuwe reacties komen te staan.

Er moet dus een soort ‘tooltje’ komen, noem het een ‘goedkeuringsstempel’ die ervoor zorgt dat de reactie automatisch een nieuw tijdlabel krijgt en daarna kan de normale procedure gevolgd worden om de reactie daadwerkelijk terug te plaatsten. Ik heb geen idee of medewerkers dat nu handmatig doen of dat het plaatsen soort van automatisch gaat na goedkeuring.

Dit lijkt mij alvast deel 1 van de oplossing.

 

Dan is er volgens mij ook nog een deel 2, maar ik weet niet precies hoe het nu werkt allemaal met het automatisch verzenden van mailtjes naar volgers van topics met de mededeling dat er een nieuwe reactie is gepost of dat iemand getagd is.

Op welk moment wordt zo’n mailtje nu verstuurd? Ik ga er een beetje vanuit en ben ook bang dat het zo gaat, omdat die check functie nog maar een jaar (of twee?) bestaat, dat die mailtjes verstuurd worden op het moment dat een gebruiker een nieuwe reactie heeft aangemaakt en die verstuurt…..tjsa, toen er nog geen checks waren, werden alle reacties gewoon gepost en was het ook niet erg dat je gelijk een mailtje kreeg nadat een reactie verstuurd was. Maar nu, door het checkfilter niet alle reacties gelijk gepost worden en een deel op de stapel ‘moet eerst nog gecheckt worden’ komt, is de kans aanwezig dat je wel al een mailtje krijgt over een nieuwe reactie, terwijl die helemaal nog niet geplaatst is. Dat is raar en hoort niet, als het werkelijk zo gaat.

Mailtjes zouden in alle gevallen pas verstuurd moeten worden op het moment dat de nieuwe reacties ook echt geplaatst zijn. Dus, volgens mij is er voldoende aanleiding om de programmeurs er nog eens goed naar te laten kijken.

De kans is aanwezig dat mijn voorstelling niet overeenkomt met de werkelijkheid, maar dit topic en de onvrede die je regelmatig hoort over de checks lijken me voldoende aanleiding om er nog eens goed naar te kijken.

Volgens mijn eigen waarneming (voor zover die betrouwbaar is haha) heb ik wel al eens mailtjes over nieuwe reacties ontvangen, terwijl ik die niet kon vinden en heb ik geen mailtjes ontvangen op het tijdstip van goedkeuring en plaatsing van die gecontroleerde reacties…..

Zeggen jullie maar hoe het zit en wie er gelijk heeft.

Als ik gelijk heb dan krijg je na de voorgestelde aanpassingen mailtjes over reacties die net geplaatst zijn en dan maakt het niet uit of ze door een medewerker uitgebreid gecheckt zijn of niet tegen gehouden zijn door de automatische check. In alle gevallen vind je alle nieuwe reacties op de plek waar ze horen, namelijk onderaan in het topic.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties (Kindertelefoon en forumleden) en misschien hebben jullie aanvullingen, opmerkingen of vragen.

Ik lees het wel, nou ja, als ik een mailtje krijg over dat er een nieuwe reactie geplaatst is en dat die dan ook daadwerkelijk te vinden is 😉

 

Oh ja, ik weet nu al dat ik niet blij ga worden van alleen een antwoord dat jullie blij zijn dat forumleden meedenken en dat jullie het intern zullen gaan bespreken. Ik snap dat de procedure zo werkt, maar voor zo’n antwoord heb ik niet mijn nachtrust opgegeven om dit allemaal te kunnen typen.  Ik wil dus een concreter antwoord.

Alvast bedankt voor de moeite.

 

Gr. MickeyMouse

 


64 reacties

Reputatie 7
Badge +19

maar eigenlijk zijn de ‘even wachten, reactie wordt gecheckt’ reacties toch onnodig? Want de reactie die in de check zit komt vanzelf. Het zorgt dan juist voor meer onduidelijkheid lijkt mij. Of ben ik achterlijk lol

Reputatie 7
Badge +17

@Mij_niet_gezien  @Sjammetje Ik denk dat je daar niet zoveel achter moet zoeken. Die check zal voor het grootste gedeelte wel random zijn. Misschien dat die op bepaalde woorden sneller af gaat (namen van social media apps leiden bijna altijd tot een check lijkt het). Dat je 3 keer achter elkaar een check krijgt is echt toeval denk ik. (Als je vaker achter elkaar post is de kans dat je een check krijgt ook groter natuurlijk)

Maar goed, KT heeft al vaak aangegeven dat ze daar verder geen mededelingen over doen (heel begrijpelijk) dus daar naar raden heeft ook niet zoveel zin.

@tim16  nee daar heb je wel gelijk in. Het is gewoon irritant maar het klopt wel wat je zegt. Misschien ben ik te ongeduldig maar het voelt gewoon vervelend 😊 ik zal aan je raad denken.

Sjammetje xxxx

Reputatie 7
Badge +14

Hoi allemaal,

 

@Sjammetje 

Hi. Kan die Bot niet gewoon filteren op grove taal en op privé gegevens, trolltalk etc?

 

ik denk dat die check sws in het ‘automatische gedeelte’ van de check plaats vindt en als dat soort woorden erin staan gaat ie, denk ik, door naar de 'handmatige check’ door een moderator.

Daarnaast denk ik dat er, ook al wordt er in de ‘automatische check’ niks geks gevonden, reacties  gewoon random eruit gepikt worden voor een 'handmatige check’ door een moderator

 

@jaivy 

maar eigenlijk zijn de ‘even wachten, reactie wordt gecheckt’ reacties toch onnodig? Want de reactie die in de check zit komt vanzelf. Het zorgt dan juist voor meer onduidelijkheid lijkt mij. Of ben ik achterlijk lol

ik zou je gelijk geven als alle gecheckte reacties op de plek zouden komen waar je een nieuwe reactie verwacht, dus onder de laatst geplaatste reactie tot dan toe, maar dat gebeurt niet.

Vandaar dat het juist handig is dat je anderen zegt dat jouw reactie nog komt na de check. Nu is het zo dat die reactie voor alle reacties komt te staan die gepost zijn in de tijd dat jouw reactie gecheckt moest worden en dat is een plek waar je meestal niet kijkt…..zeker niet als je niet weet dat er nog gecheckte reacties onderweg zijn…...

 

Voorbeeld

in dit topic is net (weet niet precies hoe laat) een gecheckte reactie (om 15.02 originele tijd gepost) van mij geplaatst en die staat inmiddels op de vorige pagina en dan nog  5 reacties terug:

 

 

Ik denk niet dat iedereen die net iets gepost heeft dat gemerkt heeft en nu na het posten zeker niet meer elke keer de vorige pagina checkt om te kijken of er nog meer gecheckte reacties tussen de reacties die je al gelezen hebt terecht zijn gekomen….

 

@tim16 ,

thnx, goede aanvulling/uitleg

 

 

Gr. MickeyMouse

 

 

Reputatie 7
Badge +17

Hi. Kan die Bot niet gewoon filteren op grove taal en op privé gegevens, trolltalk etc?

Filteren op trolls wordt lastig denk ik wat dan gaat het meer om hoe iets gezegd wordt. Trolls verdwijnen sws vanzelf wel weer als je ze geen aandacht geeft. Op elk forum zitten wel mensen die graag reacties uitlokken, dat hoort er een beetje bij.

Heel erg gaan filteren op woorden ben ik sws niet voor. Dan krijgen de mods het weel heel druk denk ik.😉 Random checks zijn denk ik toch het beste. En je kunt altijd zelf een post rapporteren natuurlijk.

Reputatie 7
Badge +17

@MickeyMouse  Lullig dat je zoveel checks had vandaag in korte tijd. Ik denk dat ze aan de hoeveelheid checks niet zoveel kunnen doen. Ik geloof best dat die meestal echt random zijn (ik weet haast wel zeker dat bepaalde woorden meer kans geven op een check maar dat gaat KT toch niet bevestigen 😉).

En als je meer berichten achter elkaar post is de kans natuurlijk groter dat je een check krijgt.

Dat je 12 uur moet wachten tot een bericht gepost wordt is wel te lang eigenlijk, maar ja, als er net ff geen vrijwilliger beschikbaar is voor het forum is daar niks aan te doen.

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @tim16 ,

Lullig dat je zoveel checks had vandaag in korte tijd.

 

ach ja, er zijn ergere dingen die ik meemaak, maar het werkt behoorlijk demotiverend. Je wilt iemand helpen en dat lukt dan niet en je weet vaak ook al dat de KT pas tijd voor de checks heeft als de chat 's avonds om 2100 uur is gesloten. Natuurlijk gebeuren checks ook wel tussentijds en ik snap ook dat geld en menskracht nooit zoveel is als ze zouden willen, dus op zich snap ik het ook allemaal wel, maar van de 7 posts 5 checks krijgen heb ik nog niet eerder meegemaakt

 

Ik denk dat ze aan de hoeveelheid checks niet zoveel kunnen doen. Ik geloof best dat die meestal echt random zijn (ik weet haast wel zeker dat bepaalde woorden meer kans geven op een check maar dat gaat KT toch niet bevestigen 😉).

ik denk ook wel dat het random gaat, maar soms heb ik ook het idee dat ze het systeem op een soort hogere waarde kunnen zetten, bijvoorbeeld dat als de laatste moderator naar huis gaat dat de controle wat strenger is. Ik heb dat wel eens eerder geschreven, maar dat zijn allemaal dingen waar ze geen antwoord op kunnen/mogen geven, dus dat zal nu ook wel niet anders zijn

 

En als je meer berichten achter elkaar post is de kans natuurlijk groter dat je een check krijgt.

 

ja, op zich wel logisch, maar bij 5 checks op 7 berichten is de verhouding een beetje scheef, dus denk je dat er iets anders aan de hand is, dus bv een kleine storing of weet ik veel wat. Daar is allemaal wel overheen te komen, maar dan heb ik er voor dat moment ff geen zin meer in en dat is natuurlijk jammer, want ik kan me voorstellen dat andere forumleden ditzelfde gevoel ook wel eens hebben en dat is jammer voor het hele forum.

Ik snap dat KT veel meer dingen in de gaten houdt en doet dan dat wij allemaal in de gaten hebben en ik heb het over een klein deel, terwijl jullie wel zorgen voor veel meer en als iets werkt hoor je er meestal minder klachten over dan over dat ene onderdeel dat niet perfect werkt.

 

Dat je 12 uur moet wachten tot een bericht gepost wordt is wel te lang eigenlijk, maar ja, als er net ff geen vrijwilliger beschikbaar is voor het forum is daar niks aan te doen.

dat snap ik, ik ben blij met iedereen die zijn/haar/hun best doen om het forum draaiend te houden en kan daar alleen maar dankbaar voor zijn. Lange checks heb je vaak als je 's avonds na bv 2200 uur nog een check krijgt, want dan moet je niet raar opkijken dat de ochtendploeg zo vanaf een uur of 10.00 begint om de berg checks uit te voeren en dan zit al snel op een totale checktijd van 12 uur of meer. Ik moet zeggen dat ik ook wel eens ‘s nachts om 0200 uur een check heb gekregen die binnen 10 minuten opgelost was. Dus er was dan toch een moderator of ze hebben een tooltje die net doet of er gecheckt wordt en dan een bericht alleen maar even ophoudt en dat er de volgende morgen alsnog een echte check plaats vindt. Ook dit heb ik eerder geschreven, maar daar kunnen en mogen ze ook geen antwoord op geven.

Ik snap het allemaal, ook dat het niet eenvoudig is en alles kost geld (waar je nooit genoeg van hebt) en je moet prioriteiten stellen en overleggen etc, maar aangezien de laatste inhoudelijke reactie van de KT op 11 januari is geweest, is het misschien tijd om even een update te geven.

 

Weet je, het motiveert niet echt om tijd te steken in het meedenken als je alleen maar antwoorden krijgt van fijn dat je meedenkt en we kijken er naar en er vervolgens nauwelijks iets meer over hoort, wat natuurlijk niet per se wil zeggen dat er niks mee gebeurt…

Dus, misschien kan de KT ons blij maken met een update waar we iets mee kunnen.

Sorry als het een beetje onaardig overkomt, want zo is het helemaal niet bedoeld 

 

Gr. MickeyMouse

@MickeyMouse 

ja, ik tag mezelf sinds vanmiddag maar in mijn berichtjes. Als er dan een check komt, dan krijg ik tenminste zelf ook een mailtje als het te checken bericht door de KT terug geplaatst wordt en hoef ik niet elke keer te onthouden welke berichten er nog in de check zitten en of en wanneer ze terug geplaatst zijn 😉

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @tim16 ,

 

de reactie aan jou die ik net geschreven heb is dus net ook gelijk de check ingegaan….

Omdat ik zelf een tag aan mezelf heb toegevoegd kan ik precies volgen wanneer het bericht door KT geplaatst wordt, dus ik ben benieuwd.

Ook of dit bericht zonder check geplaatst wordt…

 

Gr. MickeyMouse

@MickeyMouse 

Reputatie 7
Badge +17

Op zich wel apart dat jij zoveel checks krijgt in korte tijd. Ik ga er nog steeds vanuit dat het echt random is maar ik snap dat het lijkt alsof ze jou moeten hebben of zo 😉

Wel slim om jezelf te taggen.

 

Reputatie 7
Badge +17

@MickeyMouse En mijn reactie op jou is ook in de jeweetwel, haha. Ach ja. We moeten er maar gewoon mee dealen denk ik. Helemaal perfect zal het toch nooit worden.

Groetjes en welterusten

@tim16

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @tim16  en KT,

 

KT zou ook zelf die 'service’ van automatisch een tag van de poster van het bericht dat gecheckt wordt toe kunnen voegen. Dan krijgt iedereen automatisch een mailtje zodra de reactie gecheckt en terug geplaatst is. Als er geen check is hoeft er ook geen tag toegevoegd te worden en ook geen mail verstuurd te worden.

Wat vinden jullie van het idee. Ik bedoel zolang er geen betere oplossing is voor de checks, is het misschien wel iets wat handig is?? Dan kun je als poster iig kijken wat er met je bericht gebeurt.

 

Gr. MickeyMouse

@MickeyMouse 

 

Reputatie 4
Badge +2

Hoi @MickeyMouse ,

Wat heb jij goede ideeën over dit onderwerp!

Helaas kunnen wij moderatoren hier niets over vertellen. We zullen jou vraag en ideeën wel bij iemand brengen die hier meer zicht over heeft!

 

Groetjes,

 

Yasmin, de Kindertelefoon

Reputatie 7
Badge +17

@MickeyMouse Ja, ben ook wel benieuwd of er al wat nieuws te melden is. 
Dat jij veel checks kreeg kan idd een foutje zijn maar als iets echt random is betekent dat ook dat je meerdere checks achter elkaar kunt krijgen. Het werkt idd wel demotiverend dat snap ik.

Maar ja, ik post ook wel eens op een ander forum en daar worden alle berichten vooraf gecheckt. Dan is dit systeem nog altijd beter. 😉

Gr. @tim16 

Reputatie 7
Badge +3

@MickeyMouse ,

 

We snappen jouw frustratie heel goed. We kunnen helaas niet meer zeggen dan hetgeen wat we al eerder hebben aangegeven: De checks zijn willekeurig en niet op personen gericht en de checks zijn nodig voor de veiligheid op het forum.

We zijn aan het kijken naar alternatieven, maar die zullen niet op zeer korte termijn komen. Op het moment dat er meer duidelijk is zullen we dat uiteraard aankondigen.  

 

Groet, 

Luuk

Reageer