Idee voor op het forum?


  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi!

Ik weet niet goed hoe te beginnen, maar ik kwam op het idee om sommige topics "naamloos" te maken. Er zijn mensen die na een topic zeggen dat ze'm willen verwijderen, maar dat mag niet, omdat anderen er dan niet meer van kunnen leren of er tips van krijgen. Dit begrijp ik, maar wat als we bij sommige topics de naam van de aanmaker niet meer vernoemen. Dit kan natuurlijk alleen in uitzonderlijke gevallen, zoals het risico dat je anonimiteit in gevaar komt. Het is niet de bedoeling dat veel topics naamloos worden.
Het gaat wel lastig zijn om uit te maken welke topics naamloos mogen worden en welke niet, want ik bedoel dit als een zeer uitzonderlijke maatregel, niet als iets wat je zelf even kunt regelen. Er moet dan bv. eerst een aanvraag naar de KinderTelefoon gestuurd worden.

Misschien werkt dit voor sommige mensen, want ik krijg het idee dat sommige mensen hun account verwijderen, omdat ze een topic hebben geopend waar ze later spijt van hebben (bv. omdat ze de forumregels niet kenden of niet goed doorhadden wat er kan gebeuren).

Helemaal naamloos wordt een topic natuurlijk nooit, omdat ooit wel iemand de naam van de maker heeft gezien en misschien zelfs een screenshot heeft genomen.

Dit was een random idee en ik hoop dat ik niet per ongeluk een idee dat al bestond heb overgenomen. Moest dat wel het geval zijn, sorry, zet het dan maar even in de comments.

Ik hoop echt dat ik hiervoor geen waarschuwing krijg, het is niet mijn bedoeling om bazig over te komen, ik wilde gewoon graag een ideetje delen.
(Is er een plaats waar je kunt bekijken hoeveel waarschuwingen je al hebt, want ik vind het niet.)

Groetjes
x

17 reacties

Badge +2
Hallo 100Divergent11,

Wat goed dat je met ons mee denkt!
Wees niet bang, als je met ons meedenkt dan vinden we je niet bazig en zul je zeker geen waarschuwing krijgen voor je inzet. Je beide vragen worden voorgelegd bij het team.

Groet,
De Kindertelefoon
Hoi. Als je een waarschuwing krijgt. Dan krijg je altijd een mailtje ( weet ik niet 100% zeker) Ik denk dat topics verwijderd worden als iemand zijn anonimiteit in gevaar komt. Dat lijkt me een van de belangrijkste dingen. Verder denk ik dat je veel dingen kan leren van een topic (al is het maar om ergends een andere blik op te krijgen) dus is het jammer dat die informatie niet meer beschikbaar is. Aan de andere kant vind ik wel dat er sommige topics weg mogen, omdat die gewoon onrelevant zijn en niks toe voegen aan het forum. Voor zover ik weet bestaat dit idee nog niet. Wel erg leuk dat je meedenkt over nieuwe dingen over het forum!
@100divergent11 en @eenaardigpersoon
Je krijgt 100% een mailtje van de KT bij een officiële waarschuwing. Dit kunt je niet ergens checken op de site ofzo. Het staat duidelijk in het mailtje dat je een officiële waarschuwing hebt. Dus als je per ongeluk een regeltje hebt overtreden, maar dit alleen een kleine edit vereist, krijg je ook een mailtje, maar geen waarschuwing. Ik vind alles rond de waarschuwing nogal vaag, maar goed, ik wil niet off topic gaan.

@100divergent11
Je bedoelt dus dat de maker van het topic dan onbekend is?
Ik vind opzich dat dit sowieso een goed idee is. Topics worden niet gewist omdat anderen er iets aan kunnen hebben. Dan maakt het dus geen reet uit dat het topic niet aan een profiel is gelinkt... Natuurlijk moeten niet alle topics anoniem worden, het idee van een account bij de KT is al dat het anoniem is. Het is niet de bedoeling dat je dan weer dingen moet verbergen voor je Kindertelefoon identiteit. Daarom denk ik, dat je misschien als gebruiker het recht kan hebben 1 of 3 topics ofzo anoniem te mogen maken. Dat als je inlogt, je drukt op je topic en je een vinkje ofzo kan aandrukken en dan wordt ie anoniem. Dit kun je dan dus bij 2 topics ofzo doen. Dan kun je dus ook nog wisselen. Stel je hebt dan ooit een topic die je nog erger vind dan de vorige, dan kun je weer 'ontvinken' en de andere aanvinken. Ik hoop dat ik nog te volgen ben haha. Waarom ik denk dat dit werkt; omdat mensen weten dat je de mogelijkheid hebt er een bepaald aantal van anoniem te maken, worden ze bewuster. Zo weten ze ook dat er niet veel te halen valt en dat je niet hoeft te proberen meer topics anoniem te krijgen. Dit is beschikbaar, dit ligt makkelijk klaar voor je, graag of niet.

Gr. Pin
@ Pin goed idee! Maar als iemand dan b.v. @100divergent11 zegt, dan is het niet meer anoniem. De admina moeten dan natuurlijk ook maken dat je niet meer auteur bij een naam ziet staan, maar als je als maker reageert, dan lijkt het me ook vrij duidelijk wie de maker van dat topic is. Een betere oplossing zou misschien zijn om te kiezen of je naam bij je bericht/topic mag komen te staan. Dit natuurlijk alleen op je eigen topic.
Hoi!

Bedankt voor jullie bijdrage! Het idee van Pin met die vinkjes lijkt me heel erg goed.

Groetjes
x
Reputatie 2
Badge +3
Hoi Pin,

Je schrijft dat je ' alles rond de waarschuwing nogal vaag vindt '. Kan je dat uitleggen? We hopen natuurlijk dat de forumregels en waarom je een waarschuwing kan krijgen voor iedereen duidelijk is. Leuk om te lezen hoe jullie meedenken. We nemen alles mee naar het team.

Groetjes,

Hester van de Kindertelefoon
@eenaardigpersoon
Dat klopt inderdaad ook! Dan zou er misschien een algoritme actief kunnen komen. (Geen idee of dit mogelijk is, want zo technisch ben ik niet, maar ik geef gewoon even mijn ideetje;)
Stel ik heb een topic en ik vink aan dat ik hem anoniem wil hebben. Dan heb je door het vinkje aannl te drukken een algoritme actief gesteld dat alle woorden die "Pin"of "pin" zeggen, verwijdert en verandert in iets anders.
Het lijkt me heel mooi als dit zou kunnen, maar geen idee of dat überhaupt mogelijk is haha.

@Hester
Ik heb nogal moeite met het ding dat je waarschuwing voor altijd is. Je mag 6 jaar actief zijn op dit forum. We zijn allemaal mensen en mensen maken fouten. Meer dan 3 in 6 jaar, want ja, voor een kleine overtreding krijg je ook een (lichte) officiële waarschuwing.
In het echte leven, is het heel belangrijk, dat je mensen leert vergeven. Ik vind dat de KT het goede voorbeeld moet geven en moet kunnen "vergeven". Wat ik daarmee bedoel; ofwel na zoveel reacties valt er een waarschuwing weg, ofwel na zoveel tijd valt er een waarschuwing weg.
Op sommige mensen wordt heel veel druk gelegd door een waarschuwing, vóóral omdat ze voor altijd zijn. Het is vaak iets wat mensen niet bewust doen, dus ik vind zo'n 'straf' niet terecht.
Dat vind ik vaag, daar is naar mijn idee niet goed genoeg over nagedacht.
Ik snap dat dit off topic gaat, dus als mensen hier verder over willen praten, moeten we ff een nieuw topic starten denk ik.

Gr. Pin
Reputatie 2
Badge +3
Hoi Pin,

Bedankt voor je uitleg. We zijn heel blij dat jullie zo actief meedenken over het forum! Ik ga wat je zegt bespreken binnen het team.

Groetjes,

Hester
@pin technisch gezien is het mogelijk, maar dit systeem valt natuurlijk te omzeilen. Wat ik eigenlijk bedoelde is dat je geen naam meer ziet (en geen profielfoto) staan boven de reactie van de auteur. En natuurlijk ook niet helemaal bovenaan het topic. Dan moet het topic natuurlijk ook uit de lijst van aangemaakte topics komen want anders zie je het alsnog.
@eenaardigpersoon
Ja dat natuurlijk. Ik dacht dat je het ook had over wat wij steeds doen. Ik verwijs naar jou met een @ of ik open mijn reactie met 'hoi *gebruikersnaam*'. Of wanneer mensen afsluiten (zoals 'Gr. Pin') Om die namen dat weg te werken, zou het handig zijn als dit niet handmatig geregeld hoeft te worden. Vooral als je met vinkjes zou werken. Hoe zou jij dat dan oplossen?
Gr. Pin
@pin bij een reactie zie je natuurlijk wie het heeft geschreven, wat je ook zegt. Als je dat gewoon weg haalt dan kunnen andere mensen niet meer naar je verwijzen omdat ze niet weten wie je bent. Dan is het als auteur je eigen verantwoord dat jer geen gr. *gebruikersnaam* achter je bericht zet. Een vinkjes systeem lijkt me lastig omdat als je een keer je naam bekend maakt op het topic, dan weet iedereen dat die dat op dat moment ziet en dat kan je niet meer terug draaien. Maar het zou wel handig voor als je vraag beantwoord is en je schaamt je. Want dan worden er eigenlijk geen reacties geplaatst en zijn er alleen maar nieuwe mensen die het nog nalezen.
@eenaardigpersoon
Hoe jij het zegt, zou je dus aan het begin moeten bepalen dat je het topic anoniem wilt hebben? Ik denk niet dat de meeste mensen dat weten voor ze een topic starten. Meestal krijgen ze achteraf spijt. Dat iemand heeft gezien wie de oorspronkelijke maker was, dat valt niet echt te voorkomen denk ik.
Gr. Pin
Ik ben het inderdaad hiermee eens. Ik zou er ook mee willen instemmen dat je oudere berichten nog mag aanpassen.
Hi Catharine,

Ik ben het eens met de reacties hierboven, dat het een goed idee is, dat ook kinderen uit azc’s een plek hebben om hun verhalen / problemen etc. te delen, maar toch snap ik dit topic niet.

Dit topic was me een maand geleden al opgevallen en toen snapte ik er ook al niks van, maar toen dacht ik dat het er misschien per ongeluk, na een test ofzo, terecht was gekomen. Ik zie dat de tekst van het topic de afgelopen dagen aangepast en uitgebreid is met een Engelstalige versie en de vermelding van een mailadres en dat de oorspronkelijke NL tekst ook is uitgebreid.

Ik vraag me nu af wat precies de bedoeling is.
Als het de bedoeling is dat kinderen uit de azc’s al hun verhalen en reacties in dit ene topic gaan plaatsen wordt het wel heel erg onoverzichtelijk en dat zou volgen de forumregels die wij kennen, sws niet mogen.
Als het de bedoeling is dat kinderen uit de azc’s, net als alle andere forumleden, hun eigen topics aan kunnen maken en reacties plaatsen bij andere bestaande topics, dan snap ik ook niet waarom dit topic er is. Dan had de KT toch ook gewoon de werking van het KT forum uit kunnen leggen?
Of is er een soort gedeelte van het forum dat voor ons afgeschermd is voor kinderen uit azc’s wel te zien is door een inlogcode die zij hebben gekregen? en dat wij dus per ongeluk dit topic wel kunnen zien?

Dus, wat mij betreft is iedereen welkom op het topic, maar ik snap niet waarom dit topic er specifiek is. Heeft KT specifiek met de azc’s over dit topic gepraat ofzo en waarom dan? Ik zou het nog snappen als de regels van het forum in bijv. het Engels in een apart topic zouden staan, omdat niet iedereen misschien nog voldoende Nederlands kent om de Nederlandse versie te begrijpen. Maar dit topic legt niet alle forumregels uit en verwijst ook niet met een linkje naar de forumregels.

Nou ja, ik wacht wel ff op een duidelijke uitleg. Alvast bedankt.

Groetjes,
M&M’s
Echt een geweldig idee, dit topic! Ik ben heel benieuwd naar de reacties, want ik vind het persoonlijk heel moeilijk me voor te stellen hoe het is in zo'n azc. Ik hoop ook dat het een veilige plaats kan zijn voor de kinderen en jongeren in zo'n centrum om hier hun verhaal en problemen even van hen af te schrijven, en raad te krijgen van forummers, en hopelijk ook van mensen in dezelfde situatie, dat ook zij elkaar kunnen steunen.

@MenM's, het is een nieuw concept, dus ik denk dat de KinderTelefoon even wil afwachten om te zien hoe het loopt. Wie weet passen ze het nog aan, als ze zien dat het een succes begint te worden. Dit is iets nieuws op deze site, dus eerst even afwachten of het aanslaat is wel verstandig denk ik.
Hoi allemaal,

We hebben jullie berichten verplaatst naar dit topic zodat het Tell-me topic vrij blijft.
Bedankt voor de kritische feedback, goed om te lezen dat jullie meedenken. Het topic is inderdaad een onderdeel van Tell-me, we hebben de vragen doorgestuurd naar de projectgroep van Tell-me, die worden meegenomen in de evaluatie van het project.

Groetjes
De Kindertelefoon
Catharine
@Catharine
Niet alle berichten die gingen over opmerkigen rondom het Tell-me topic zijn hier naartoe verplaatst. Waarom die niet?

Reageer