HSP

  • 1 March 2020
  • 5 reacties
  • 124 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hey

Ik merk dat veel kinderen zich onzeker voelen over hsp en niet weten hoe ze er mee om moeten gaan bij deze tips.

Eerst vertel ik wat over hsp 

Hsp is een eigenschap geen ziekte het eerste wat je je moet beseffen het is erfelijk 1 op de 5 mensen heeft het. De 1 heel erg en de ander minder ik heb het best erg. Bij hsp voel je snel spanningen aan en zie je vaak dat iemand bijvoorbeeld erg verdrietig is zonder dat hij dat laat zien. Veel mensen zeggen dat het eng is maar dat is het niet! Je voelt gewoon emoties snel aan. Je bent vaak erg onzeker en raakt snel overprikkeld. Het is erg moeilijk om mee om te gaan je wordt er trouwens mee geboren. Ook ben je vaak erg kieskeurig. 

Zijn er voordelen? 

zeker weten je bent vaak erg muzikaal en creatief ook kan je andere goed helpen doordat je hun emoties goed aanvoelt. Je denkt in plaatjes dit kan nuttig zijn voor school en je hebt een grote fantasie. En niet te vergeten je bent graag bij dieren of in de natuur! 

Zijn er ook fysieke nadelen

Helaas wel vaak heb je sneller allergisch voor eten (ik voor ananas), je hebt sneller gevoelige darmen, huid of maag. en heb je vaak sneller last van pijn. 

Hoe ga je er mee om?

Door bijvoorbeeld hulp te krijgen van school of met mensen te praten die het ook hebben weet dat 1 op de 5 mensen het hebben. Ik zeg altijd dit je kan het van niveau 1 tot 10 hebben 1 is niet heel erg 5 is je heb er echt wel van en 10 is heel erg veel last van je kan het verminderen. (iedereen legt dit anders uit) Ik heb nu ongeveer 7 maar ik had tot een jaar geleden echt wel ruim 9. Ik heb zelf gekeken naar de voordelen het zijn er niet veel maar ze kunnen echt heel fijn zijn. Praat er over als je het niet meer weet. 

Zijn er nog verschillende soorten hsp?

Ja je hebt er 4

  1. introverte rustzoeker, je bent graag op jezelf en vind het fijn om lekker met jezelf bezig te zijn door een boek te lezen of een film te kijken je bent vaak erg rustig en wilt mensen graag helpen. Je kunt snel overprikkeld raken
  2. extraverte rustzoeker, je bent graag bij andere maar krijgt wel snel prikkels van andere binnen. Maar aan de andere kant wil je graag alleen zijn zonder mensen. Luister goed naar jezelf!
  3. introverte sensationseeker je wilt graag nieuwe dingen zien en leren en bent soms graag alleen maar soms heel graag bij andere. Je beleeft elk nieuw ding vol emotie je geniet van alles en bent erg dromerig. Doe niet te veel en neem wel rust anders kan je het niet meer aan.
  4. extraverte sentionseeker, je bent altijd erg sociaal en wilt de grootste uitdagingen aangaan.  Je bent erg energiek en wilt alles zien en leren. Geef jezelf rust en doe niet te veel je loopt het risico snel op om overprikkeld te raken!                                                                                                                                     Let op als je 1 van deze heb je hebt altijd alle andere kenmerken die hiervoor hebt genoemd ook nog sommige heb je niet maar de meeste zul je hebben als je hsp hebt! Schaam je er niet voor! Het is geen ziekte het is normaal!                                                                                                                  GR XXX

 


5 reacties

Reputatie 3
Badge +2

Hoi, 

ik heb er nooit over na gededacht. Niet dat ik weet dat iemand in mijn familie het heeft. Maar nu ik het zo lees heb ik wel veel overeenkomsten. Bijvoorbeeld:

ik heb veel fantasie, en muzikaal. Ik denk in plaatjes en ik heb inderdaad last van mijn darmen. Ik ben vroeger allergisch geweest voor appelsap en nu heb ik ook een allergie. van die 1-5 lijk ik het meest op 1 alleen ben ik wat meer onzeker. Ik wil altijd veel mensen helpen en ja ik voel de emoties van anderen goed aan.

ik heb geen iedee of ik het heb. Maar als dat zo is vind ik het niet erg. Ik vind het juist cool dat ik dat zo kan voelen. 🙂

 


 

 

Hoi, 

ik heb er nooit over na gededacht. Niet dat ik weet dat iemand in mijn familie het heeft. Maar nu ik het zo lees heb ik wel veel overeenkomsten. Bijvoorbeeld:

ik heb veel fantasie, en muzikaal. Ik denk in plaatjes en ik heb inderdaad last van mijn darmen. Ik ben vroeger allergisch geweest voor appelsap en nu heb ik ook een allergie. van die 1-5 lijk ik het meest op 1 alleen ben ik wat meer onzeker. Ik wil altijd veel mensen helpen en ja ik voel de emoties van anderen goed aan.

ik heb geen iedee of ik het heb. Maar als dat zo is vind ik het niet erg. Ik vind het juist cool dat ik dat zo kan voelen. 🙂

 


 

 

Hoi,

Veel mensen hebben HSP.  Ik ben er achter gekomen op heel jonge leeftijd mijn ouders zagen het aan me ik heb er veel last van gehad en heb ook een coach.  Als ik het zo lees denk ik wel dat je inderdaad een lichte variant van HSP hebt. 20% van de Nederlandse bevolking heeft het en het hoeft niet altijd in je familie te zitten bij mij is dat wel zo.

Gr Animalslover

 

Reputatie 2
Badge +1

Pfff, moeten we overal een stempel op drukken? ik ben 13 en zit in de 2e van tto (tweetalig vwo) Idd, er zitten een paar kids in mijn klas die huilen als je knippert, deze kinderen zeggen zelf altijd dat het door de puberteit komt! Juist omdat we dit al vanaf dag 1 doen  hebben ze dit niet meer, als je gaat zeggen dat het door een ziekte komt dan gaan ze maar door en door! Deze kinderen wille aandacht, en pakken dat om de negatieve manier aan, want aandacht blijft aandacht! Ik hoop dat jullie gewoon stoppen met ziektes erbij blijven bedenken en lezen wat ik heb getyped. 

 

Note: Ik wil hier niemand mee kwetsen of boos maken! Ik wil alleen mijn mening en ervaring vertellen! 

 

XX

Hoi @Sannetjuhh,

Het stukje wat je schreef dat kinderen/mensen het om de aandacht doen, dat ben ik niet met je eens. 

Als je het hebt over labelen, overal stempels opdrukken en stigmatiseren, dan ben ik het met je eens. Lees dit stukje maar eens op deze website: http://www.robderksen.nl/bewustwording/zie-de-mens-onder-het-label

Groeten,

TheColorGreen

Pfff, moeten we overal een stempel op drukken? ik ben 13 en zit in de 2e van tto (tweetalig vwo) Idd, er zitten een paar kids in mijn klas die huilen als je knippert, deze kinderen zeggen zelf altijd dat het door de puberteit komt! Juist omdat we dit al vanaf dag 1 doen  hebben ze dit niet meer, als je gaat zeggen dat het door een ziekte komt dan gaan ze maar door en door! Deze kinderen wille aandacht, en pakken dat om de negatieve manier aan, want aandacht blijft aandacht! Ik hoop dat jullie gewoon stoppen met ziektes erbij blijven bedenken en lezen wat ik heb getyped. 

 

Note: Ik wil hier niemand mee kwetsen of boos maken! Ik wil alleen mijn mening en ervaring vertellen! 

 

XX

Hoii,

Bedankt voor je reactie ik vind het goed als mensen hun mening vertellen!
Ik begrijp wel wat je bedoelt maar, ik wilde gewoon de kinderen die onzeker zijn helpen! Ik wil er ook geen stempel op drukken ik wil alleen maar helpen omdat er kinderen zijn die het er echt moeilijk mee hebben. En zoals ik al zei het is geen ziekte maar een eigenschap!! Ik begrijp dat je kinderen geen negatieve aandacht moet geven maar, aan hsp zijn ook postieve dingen het is niet allemaal negatief dat is ook wat ik probeerde te zeggen ! 

 

Gr Animalslover

XX

Reageer