Het wijzigen van je geboortedatum


  • Anonymous
  • 0 reacties

Hi Kindertelefoon,

 

er viel mij net iets op.

Dat was naar aanleiding van een topic van een mede-forumlid. Dat topic is inmiddels verwijderd, idk, waarom, maar dat is ook de reden dat ik hier een reactie post en niet onder dat topic.

 

Het gaat over het wijzigen van je geboortedatum.

Dit is de reactie die ik wilde posten, alleen kreeg ik na het verzenden van die reactie de mededeling 'pagina niet gevonden’…..

 

Daarom heb ik mijn reactie hier maar even gepost. Ik heb wel de naam van het forumlid, waar ik hem aan wilde sturen, even weggehaald. Ik had geen zijn om mijn hele reactie weer aan te passen, want de info die erin staat klopt verder wel.

 

REACTIE:

@Kindertelefoon,

 

vreemd dat de Kindertelefoon jou vraagt om zelf je geboortedatum of iig je geboortejaar aan te passen in je profiel.

De Kindertelefoon zou beter moeten weten, want sinds een tijdje kunnen forumleden hun geboortedatum helemaal niet meer zelf aanpassen.

Het enige wat we wel kunnen aanpassen op ons profiel is het wel of niet tonen van ons geboortejaar (door dat in te vullen in een apart veld), maar ik denk niet dat dat is, wat Kindertelefoon bedoelt.

Dat geboortejaar wat er dan getoond wordt, kan bovendien ook nog eens heel anders zijn dan het geboortejaar dat je ingevuld heb bij het aanmaken van je profiel, dus das ook al heel apart, vind ik.

Dus als je bij het aanmaken van je profiel ingevuld hebt dat je bv. op 16 april 2007 geboren bent (gefeliciteerd dan met je verjaardag vandaag :relaxed: ), dan kun je daarna in je profiel er voor kiezen om je geboortejaar in te vullen en dan kun je ook gewoon een ander jaar kiezen, bijvoorbeeld 2003.

 

Dat vind ik wel een beetje vreemd. Beter zou er alleen een vakje zijn waar je alleen een vinkje kan zetten voor wel of niet tonen van je geboortejaar.

Btw je gehele geboortedatum is alleen voor de Kindertelefoon zichtbaar en niet voor andere forumleden. Dit dus in tegenstelling tot het tonen van je geboortejaar, wat je lekker zelf uit kan kiezen en elke dag weer kan veranderen…….

Om het te testen heb ik zelf net even mijn geboortejaar ingevuld in dat keuzevakje. Ik heb een afwijkend geboortejaar ingevuld, dus anders dan mijn echte geboortejaar en na eerst een foutmelding te hebben gekregen ‘niet alle verplichte velden zijn ingevuld’ (in zo'n rode balk bovenin je scherm) of zoiets leek er dus niks te veranderen in mijn geboortejaar, want ja, hij kon de bewerking niet voltooien vanwege die foutmelding. Toen dacht ik, goh (in werkelijkheid dacht ik natuurlijk iets anders, maar ik wil het hier wel netjes houden :joy: ) dan haal ik het geboortejaar wat ik in wilde vullen maar gewoon weg en dan sluit ik die pagina, waarop je je profiel kunt wijzigen maar.

Tot mijn grote verbazing zag ik daarna, toen ik mijn profiel controleerde, dat er kennelijk toch een geboortejaar werd getoond in mijn profiel, n.l. het jaar wat ik als laatste ingevuld had (2004) en waarvan ik dacht dat het niet opgeslagen was en bovendien had ik het vakje na die foutmelding weer leeg gemaakt…..

Ik zal het nu nog even laten staan, zodat KT het e.e.a. kan controleren, maar er klopt natuurlijk niks van.

 

Voor wat betreft het veranderen van je geboortedatum/jaar lijkt het mij dus handiger als de KT jou rechtstreeks een mailtje stuurt met de vraag wat je geboortedatum is en dat ze ook zeggen hoe je dat dan aan de KT kan laten weten. Dus bijv. dat je het mailtje kunt beantwoorden (reply) of dat ze een mailadres mee sturen waar je die info naartoe kunt sturen.

 

Succes!

 

Ik ben benieuwd naar het antwoord wat Kindertelefoon hier op heeft.

 

Groetjes,

M&M's


13 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Hallo M en Ms,

 

bedankt voor het meedenken, jouw vraag is doorgestuurd naar de community manager.

Groetjes Marieke

De Kindertelefoon

Reputatie 6
Badge +3

@M en Ms 

Goed dat je je vragen hierover stelt! En je hebt helemaal gelijk! Er is een verkeerde mail uitgestuurd met verkeerde informatie aan de betreffende gebruikers. Je kunt idd je geboortedatum niet aanpassen in je profiel en dat is ook hoe we het graag willen als De Kindertelefoon. Veiligheid en ook anonimiteit op het forum vinden we prioriteit. We hebben de betreffende gebruikers een mail gestuurd met de vraag of ze de datum rechtstreeks aan ons willen doorgeven, zodat ze dit niet op het forum hoeven te doen.  Dat willen we juist voorkomen.

Onze excuses voor de verwarring en het ongemak en ik hoop je vraag hiermee beantwoord te hebben.

Groetjes,

Carolien

@Carolien_,

bedankt voor je reactie.

Dat de Kindertelefoon het inmiddels opgelost heeft met de betreffende gebruikers is mooi en ik had eigenlijk ook niet anders van jullie verwacht dat jullie dat al opgelost hadden. Bedankt daarvoor.

 

Maar dat is slechts een klein deel van de oplossing, als we het over het ‘zelf  wijzigingen aanbrengen in je profiel’ hebben.

Mijn vraag is dus of de andere problemen die ik noemde, zoals:

  • de foutmelding die je krijgt als je zelf een geboortejaar wilt wijzigen en laten tonen op je openbare profiel
  • de mogelijkheid om een afwijkend jaar in te vullen t.o.v. het bij het aanmaken van je profiel, opgegeven geboortejaar
  • de ‘vrije keuze van welk geboortejaar er wordt getoond’ af te schaffen en alleen de mogelijkheid te bieden om het origineel ingevulde geboortejaar wel of niet te tonen in je openbare profiel

Die andere dingen dus, die ik noemde in mijn reactie. Btw punt 2 en 3 hierboven ‘overlappen elkaar'.

Wat gaan jullie daar mee doen of is dat al doorgegeven aan de websitebouwers?

 

Groetjes,

M&M's

Reputatie 6
Badge +3

@M en Ms 

 

Ik had het iid niet meegenomen in mijn reactie, maar dat zijn zeker goede punten die we ook meenemen. Bedankt daarvoor!

Groetjes,

Carolien

@Carolien_,

 

dankjewel voor de update :relaxed:

 

groetjes,

M&M's

Heyo,

Ik vind het ook wel raar dat je op je profiel een andere geboorte jaar kan kiezen. Maar volgens mij gebeurt er niks in het systeem van de KT. Daar blijft je geboortedatum gewoon staan op 2003. Terwijl je invult op je profiel dat je geboortedatum 2005 is. Tenminste dat dacht ik.

Als de kindertelefoon het vermoedde hebt dat jij ouder bent dan je aangeeft, dan kunnen ze dat altijd controleren. En eventueel een mail sturen waarnaar ze vragen of je je een kopie van je ID of Paspoort wilt sturen. Tenminste dat staat in hun privacy statement:

De Kindertelefoon kan om een kopie van je identiteitsbewijs vragen, als er 
twijfels zijn of je binnen de leeftijdsgrenzen van het forum valt.

Dus als jij je geboortedatum veranderd naar 2006 terwijl je aangaf de datum 2003 was. En ze vermoeden dus dat je ouder bent, dan kunnen ze dit toepassen.

Het veranderen van de vrije keuze zou wel een goede oplossing zijn, ook al ik me afvraag of iemand er echt zoveel op let?

See ya!

Spookyzx. 

Hi @KinderTelefoon,

 

@M en Ms

 

Ik had het iid niet meegenomen in mijn reactie, maar dat zijn zeker goede punten die we ook meenemen. Bedankt daarvoor!

Groetjes,

Carolien

 ik ben wel benieuwd naar een update hierover…. 

 

Groetjes,

M&M's

Reputatie 3
Badge +2

Hi @M en Ms , 

Dat is inderdaad al een tijdje geleden! Dus begrijpelijk dat je hier even een update van zou willen zien. Om je een zo goed mogelijk antwoord te kunnen geven, komen we hier zo snel mogelijk op terug. Weet dat er aan een passend antwoord wordt gewerkt! 

Tot snel!

Groetjes, Willemijn

@Willemijn v H ,

 

ok, dankjewel, ik ben benieuwd :slight_smile:

Ook mooi dat er al aan een antwoord gewerkt wordt…. dan gaat het vast niet lang duren dat het gepost wordt :wink:

 

Groetjes,

M&M's

Reputatie 7
Badge +3

Hallo @M en Ms ,

 

Goed dat je dit weer onder de aandacht hebt gebracht. De update die ik je nu kan geven:

  • Die foutmelding, krijg je die nog steeds? Die zou opgelost moeten zijn namelijk. Klopt dat?
  • We hebben jouw vraag (de mogelijkheid om de ‘vrije keuze van welk geboortejaar er wordt getoond’ af te schaffen en alleen de mogelijkheid te bieden om het origineel ingevulde geboortejaar wel of niet te tonen in je openbare profiel) gesteld. Helaas is dat niet mogelijk.
  • Het blijft dus mogelijk om een afwijkende leeftijd in te vullen. Wij gaan voor onze  eigen administratie van de verplichte leeftijd uit, we raden aan om dezelfde leeftijd te gebruiken (of géén leeftijd als je dat niet wil natuurlijk). Zoals  Jixx aangeeft kunnen wij in sommige gevallen om een ID vragen als we veel twijfel hebben. 

Hoop dat je zo een antwoord op jouw vragen hebt? 

 

Groet, 

Luuk

Hi Luuk,

 

dankjewel voor de update. Op zich is alles duidelijk en ik ging er ook wel vanuit dat  jullie de verplicht ingevulde geboortedatum nemen en niet het geboortejaar dat je zelf steeds kunt wijzigen.

Die foutmelding krijg ik idd niet meer, dus dat lijkt iig opgelost.

Ik snap dat jullie het geboortejaar waarvoor je wel of niet kunt kiezen om het te tonen, niet automatisch kunnen koppelen aan de hand van wat ingevuld is bij het aanmaken van je account. Zelf zou ik dan die hele functie (tonen geboortejaar) uit zetten, maar ja dat is een keuze of kan dat technisch sws ook niet?

Ook als je dit platform voor een andere site zou gebruiken (wat kennelijk gebeurt), vind ik het raar dat je zelf gekozen geboortejaar af kan wijken van je eerder ingevulde werkelijke geboortejaar, maar ok.

 

Groetjes en een fijne middag :relaxed: ,

M&M's

Badge +4

M&m kan je dan langer op het forum goed reacties geven? Zou wel leuk en fijn zijn dan omdat je het zo goed kan

Reputatie 7
Badge +3

Hi Luuk,

 

Ik snap dat jullie het geboortejaar waarvoor je wel of niet kunt kiezen om het te tonen, niet automatisch kunnen koppelen aan de hand van wat ingevuld is bij het aanmaken van je account. Zelf zou ik dan die hele functie (tonen geboortejaar) uit zetten, maar ja dat is een keuze of kan dat technisch sws ook niet?

 

Dat kan sws inderdaad niet. 

 

Groet, 

Luuk

Reageer