Gebruikersnaam niet hergebruiken als je account verwijderd is

  • 10 August 2020
  • 50 reacties
  • 1283 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
  • Community Manager
  • 243 reacties

Hallo allemaal,

 

In verschillende topics hebben we de afgelopen tijd de vraag langs zien komen of het mogelijk is om je accountnaam te houden als je te oud bent geworden voor het forum. Dan zouden mensen nog wel kunnen zien wie de berichten geplaatst heeft, zonder dat diegene nog kan reageren. 

Omdat we dit een goede vraag en goed verzoek vonden hebben we hier contact over gehad met de makers van het forum. Helaas is het technisch niet mogelijk om een account te verwijderen zonder dat de accountnaam ook verwijderd wordt. We kunnen jouw naam dus helaas niet laten bestaan als jouw account verwijderd wordt.

Ik heb deze vraag, samen met het antwoord, ook bij de veel gestelde vragen gezet.

 

Groet, 

Luuk


50 reacties

Op zich ziet het er nu al goed uit, hoewel er natuurlijk nog bewezen moet worden hoe dit in de praktijk werkt.
Dingen zoals “actief zijn” e.d. zullen altijd erg subjectief blijven, maar ik ga er van uit dat de Kindertelefoon wel iets uitvogelt.
Zelf zou ik liever hebben dat gebruikers een maand de tijd krijgen om zich hiervoor aan te melden.
Omdat iemand het opeens druk kan hebben met school of andere zaken, kan het zijn dat een gebruiker makkelijk de deadline van een week mist.
Zelf ben ik wel eens weken niet op dit forum geweest zonder dat echt door te hebben, dus zou het mij niet erg lijken om gebruikers net wat meer tijd hiervoor te geven.
 

Om ook nog wat speculatie van @ronald2001  te beantwoorden:
Zelf heb ik nog geen waarschuwing gekregen en zeker niet in de afgelopen jaren.
Het klopt dat mijn reacties niet altijd even aardig zijn, maar in sommige gevallen is het juist nadelig om de werkelijkheid te verbloemen.
Sommigen zullen de iets fellere of satirische reacties waarderen, maar anderen ook niet.
Gelukkig is dat tot nu toe geen probleem geweest.

Hallo Luuk :)

Het enige probleem is: wat gaan jullie doen met iemand die veel goede bijdrages post maar uiteindelijk slechts 975 reacties heeft op het moment dat zij/hij weggaat van dit forum. Dan mag diegene dus niet op de lijst omdat hij/zij 25 reacties tekort komt.

We hoeven het ook niet persë af te laten hangen van het aantal reacties, gebruik dat meer als een soort van indicatie want ik vindt de rest van de punten die jij zegt belangrijker dan die grens van 1.000 reacties. 

-TheMightySlayer <3

Heyo,

Luuk ik vind de regels om op het lijstje te komen super goed. En ik denk ook wel dat het gaat werken.

@TheMightySlayer Ik begrijp dat het sneu zal zijn voor die forumlid met zijn of haar 975 reacties, maar je moet toch ergens de grens maken. Iemand kan ook wel 920 super goede reacties hebben geplaatst. Dus waarom mag die dan niet op de lijst, of iemand met 800 goede reacties? Er moet een grens zijn, en de 1000 reacties lijkt mij een goed en behaalbare grens te zijn. En het is ook een mooie achievement om te behalen dan. Dat je met 1000 reacties de kans krijgt om op het lijstje der eeuwige namen komt te staan lol.

See ya!

Spookyzx. 

Reputatie 7
Badge +3

 

Hallo allemaal,

 

Dank voor jullie reacties en ideeën (daar halen we hele mooie dingen uit). We krijgen het steeds scherper op deze manier en zo zorgen we ervoor dat we met elkaar een nog mooier forum krijgen!

 

Update van dit plan: Wat ik nu ga doen is een goed draaiboek maken. Daarin bepalen we bijvoorbeeld: Hoe kom je op de lijst? Wanneer gaan we de lijst maken? Hoe gaan we om met mensen die zelf een verzoek doen om van het forum te gaan? Maar ook voor onszelf hoe we het technisch gaan doen enz.  Door vakanties (waaronder die van mijzelf) gaat dit alleen wel iets langer duren. Ik ga zorgen dat eind september dit klaar is

 

Ik merk dat ik nog twijfel tussen ‘regels’ waar je aan moet voldoen, of ‘richtlijnen’ waardoor het wat meer maatwerk wordt en we dus ook mensen kunnen toestaan die nét geen 1000 reacties hebben gegeven, maar wel aan de andere punten voldoen. Daar ga ik nog verder over nadenken

 

Opmerkingen bij de regel: ‘Hangt ook van de naam af, als de naam niet heel uniek is dan hoeft het niet (b.v. anoniem12345)’. Daar merkt M en M’s terecht bij op dat ook zo’n naam uniek kan zijn. Deze regel gaat er daarom uit.

 

Verder zijn er wat opmerkingen geweest over een Hall (of Wall) of Fame. Dit gaat om iets wat we achter de schermen willen regelen. Wat ons betreft willen we geen lijst op het forum hebben waarop deze namen staan, omdat we vinden dat aan de voorkant iedereen gelijk is en we daar niet echt mensen extra willen benadrukken (behalve met de badges). We willen dit als bieden aan een aantal gebruikers die veel tijd in ons forum stoppen om anderen te helpen en hun naam graag willen beschermen.  

 

We blijven jullie hiervan dus op de hoogte brengen. Reageer vooral nog als je iets kwijt wilt. Het kan nu dus alleen wat langer duren voordat jullie van ons horen hierover. We zijn het dus aan het uitwerken.

 

Groet,

Luuk

Hoi iedereen,

Ik was dit topic vergeten, maar nu ik het heb bijgelezen, heb ik wat opmerkingen.

Ik ga btw mijn eigen naam in deze reactie veel als voorbeeld gebruiken. Hiermee zeg ik niet dat ik per se op die lijst moet of wil. Mijn naam dient gewoon als voorbeeld en dat ik dan hypothetisch gezien op die lijst zou staan. Zelfde geldt voor de namen die ik verder als voorbeeld gebruik.

Het wordt lang, dus ff hoofdstukken voor overzicht :)

Huidige draft versie van de regels

 

  • minimaal 1000 reacties
  • Veel goede adviezen en bijdragen aan het forum
  • Redelijk actief, dus niet al (heel )lang weg
  • Hangt ook van de naam af, als de naam niet heel uniek is dan hoeft het niet (b.v. anoniem12345)
  • Iemand moet het zelf wel willen, oftwel het moet een eigen keuze zijn. Je kan dus iemand wel nomineren (moeten nog kijken hoe), maar de gebruiker zelf heeft altijd het laatste woord hierover.

Juist als je een naam hebt die niet uniek is, heb je baat bij bescherming right? Mijn naam, Pin, is niet heel uniek, dus voor mij is de kans een stuk groter om nog eens gekozen te worden dan voor bv @M en Ms. Dan heb ik de bescherming toch juist meer '’nodig'’ dan M en Ms? Of begrijp ik die 4e regel verkeerd?
EDIT: Oh lol de regel gaat er al uit lees ik.

Op zich vind ik het een goed idee om de gebruiker in kwestie het laatste woord te laten hebben, maar what about Kenshin? Gaan we dan negeren dat Kenshin hier geen toestemming voor kan geven en Kenshin gewoon op de lijst zetten?

 

Automatisering voor de controle van de lijst

Dan nog een opmerking over @M en Ms’ wilde ideeën over de automatisering. Nu ben ik ook geen techneut, maar ik zat ook gewoon ff na te denken zoals M&M's heeft gedaan. Het idee om '’dummie accounts'’ aan te maken die dus leeg zijn, klonk eerst als een heel goed idee. Dan ziet de gebruiker meteen dat die naam bezet is en klaar. Maaaaaar, ergens wordt ook genoemd dat namen die lijken op de originele worden bewaakt. Dus bv Pin03 mag dan ook niet? Ik heb hier dan een paar vragen/dingen om over na te denken bij:

-Waar zit de grens om een naam wel of niet toe te staan als het geen exacte kopie is van de naam? 
Bv. '’pin'’ wordt geweigerd, ook al was de originele naam '’Pin'’, maar wordt '’P1n'’ geweigerd of '’Pinnnnn'’ of '’Pin12345'’ of '’___Pin___'’ I mean de opties zijn eindeloos en mijn naam leent zich niet eens om echt te spelen met karakters, maar als je een '’e'’ in je naam hebt, kun je die vervangen door een '’3'’ of '’€ ’'. De opties worden daarom nog eindelozer en op een gegeven moment kun je zelfs iemand beperken in namen kiezen. Stel dat er ooit een legendarische Anoniem123 op het forum komt, mag dan nooit meer iemand iets met de naam '’anoniem'’ kiezen? Wat als iemand ervoor kiest om z'n berichten net anders te ondertekenen dan z'n naam zegt. Denk aan de gebruiker Anoniem06 die haar berichten ondertekent met '’Anoniempje'’ (als ik me dat goed herinner, de gebruiker in kwestie heb ik al een hele tijd niet meer gezien, dus ga ik ook niet taggen). 

-Hoe zorgen we ervoor dat al die mogelijke variaties worden beschermd als de lijst wordt bewaakt dmv dummie accounts? 
Hierbij komt het dus nog steeds neer op maatwerk. Met de dummie accounts zorg je ervoor dat de naam in eerste instantie geblokkeerd wordt, maar niet dat alle variaties geblokkeerd worden. Het is namelijk simpelweg onmogelijk om voor al die variaties een eigen dummie acc aan te maken. (Ik denk trouwens dat de KT sws alle namen nu al controleert, omdat je ook niet alle scheldwoorden, aanstootgevende dingen en variaties daarop automatisch kan blokken als naam, right? Dus de KT checkt dan, denk ik, al of mensen zichzelf niet '’t*ringkindje05'’ of '’hitlerisfantastisch'’ of  '’grotepik3000'’ of weet ik veel wat noemen wat aanstootgevend kan zijn.)

-Is het zo erg als je tijd op de lijst afloopt? 
Topics worden verwijderd als er na 6 jaar geen activiteit meer op is geweest. Op een gegeven moment verdwijnen alle eigen topics van de ex-gebruiker in kwestie. Daarbij zullen ook langzaam zijn/haar reacties verdwijnen. Uiteraard zullen sommige topics die vaker aangehaald worden of enorm populair zijn waarschijnlijk langer blijven hangen en misschien 8 jaar na verwijdering nog overleven, maar idk. Hoe reëel is het dat zij na 10 jaar nog echt te vinden zijn op het forum en hoe belangrijk is het dan om hun naam na 10 jaar nog te beschermen? Zeker als praktisch niemand ze zal kennen... Pheebe is al genoemd, ik kan er zo nog een paar noemen die ik me kan herinneren, maar waarvan ik na een paar jaar praktisch nooit meer een topic of reactie van voorbij heb zien komen in een oud topic. Zij hebben geen bescherming nodig, al na 2 tot 4 jaar, terwijl we dat nu misschien wel denken. Ik denk dus dat dummie accounts wel handig kunnen zijn en dat deze niet beschermd hoeven te worden tegen automatische verwijdering, als je ze zo creëert dat ze na 10 jaar ofzo (idk hoe lang precies) weggaan. Je mag uiteraard geen account hebben als je 8 jaar bent, maar dat kun je wel instellen right, dus dat moet technisch ook geen probleem zijn?
EDIT: Ik bedenk met nu dat Pheebe haar acc heeft laten verwijderen in de tijd dat je acc dan nog zichtbaar bleef. Niemand kon toen haar naam kopiëren. Mss heeft dat meegeholpen in dat haar naam geen bescherming nodig had, maar idk, ik denk zelf van niet.

 

Wat ik denk dat het moraal van m'n verhaal een beetje is, is dat geen enkel systeem perfect of perfect geautomatiseerd gaat zijn. Het zal altijd aankomen op maatwerk en ik denk dat het daarom ook een kleine lijst moet blijven om dit zo makkelijk mogelijk te maken. Ook denk ik dat mensen niet voor eeuwig op die lijst hoeven. Over 10 jaar zijn denk ik bijna alle gebruikers die hier hebben gereageerd al vergeten door het forum… 

 

Nominatie

Meer tijd voor die nominatie zoals MensPersoon noemde, lijkt me ook goed. Je zal net zien dat je die ene week iets te doen hebt. Daarnaast kan een gebruiker ook kiezen om na z'n verjaardag niet meer online te komen, maar z'n account niet te laten verwijderen en dan wordt ie verwijderd tijdens zo'n '’grote beurt'’. Er zijn een miljoen mogelijkheden te bedenken waarom iemand die laatste week het mailtje niet ziet.

Hoe kunnen we dan iemand nomineren? Nou, tussen de huidige eisen om op die lijst te komen, staan een aantal subjectieve eisen. Wat beter dan het forum om hulp en inbreng te vragen en er een democratie van te maken? Ik zeg dat je iemand moet kunnen nomineren met een topic in Succesverhalen ofzo. Dan zou er eventueel nog een eis aan vast gekoppeld kunnen worden. Bv minimaal 10 mensen moeten instemmen met de nominatie, maar dat is ook maar een ideetje en maakt het misschien alleen maar ingewikkelder. 

 

 

Dat was 'm voor nu,

Gr. Pin

 

Hallo allemaal!

Zelf ben ik nog maar net actief op het forum, maar ik vind het een hele interessante topic. Ik was wel benieuwd wat het is geworden, omdat @Luuk   dit zei:

--Update van dit plan: Wat ik nu ga doen is een goed draaiboek maken. Daarin bepalen we bijvoorbeeld: Hoe kom je op de lijst? Wanneer gaan we de lijst maken? Hoe gaan we om met mensen die zelf een verzoek doen om van het forum te gaan? Maar ook voor onszelf hoe we het technisch gaan doen enz.  Door vakanties (waaronder die van mijzelf) gaat dit alleen wel iets langer duren. Ik ga zorgen dat eind september dit klaar is--

Het is nu net oktober, dus ik hoop dat je ons wat  meer wijs kan maken!

Groetjessss

Simply Me

Badge +1

Hey @Simply Me!

 

Je hebt helemaal gelijk. Dit is doorgegeven aan Luuk, die zal hopelijk snel een reactie sturen naar je!

 

Groetjes,

 

Mitra
De Kindertelefoon

Reputatie 7
Badge +3

Hallo allemaal,

 

We gaan dit eindelijk een plek geven op het forum. We hebben na jullie input en na ons eigen overleg besloten om het volgende te doen:

 

We geven de mogelijkheid voor jullie om jouw naam te blokkeren. Het gaat alleen om jouw eigen naam, variaties op jouw naam zijn lastig te bepalen, want zoals Pin ook zegt, waar ligt de grens?  Je krijgt voordat we je account verwijderen, via een (standaard) mail, een instructie hoe je hier gebruik van kunt maken.  Op dit moment heb je een week om te reageren, wellicht dat het nog naar 14 dagen kan.

 

Om hiervoor in aanmerking te komen zijn er een aantal punten waar we naar kijken:

  • Je hebt minimaal 1000 reacties 
  • Je geeft goede reacties/bijdragen 
  • Je bent regelmatig actief 
  • Het is jouw eigen keuze

 

We kunnen hier vanaf wijken als daar goede redenen voor zijn. Uiteindelijk bepaald de community manager of we een verzoek goedkeuren.

 

We blokkeren de naam voor 6 jaar. Daarna worden alle oude berichten ook van het forum verwijderd en gaan we ervanuit dat niemand de betreffende gebruiker meer kent (klinkt dramatischer dan we bedoelen :grinning: ).

 

Dit staat nu ook in het ‘veelgestelde vragen topic’

 

Dank @Simply Me  voor het in de gaten houden!

 

Hai

 

Meteen een vraag, ik heb met mn oude account wel redelijk meer dan die 1000 reacties gehaald, en die had dezelfde naam.

Kan die dan ook "beschermd" worden of is dat te laat?

 

Duidelijk, maar toch een vraagje:

Betekent dat dat Kenshin niet op de lijst staat, omdat Kenshin geen toestemming heeft kunnen geven?

Reputatie 7
Badge +3

Hai

 

Meteen een vraag, ik heb met mn oude account wel redelijk meer dan die 1000 reacties gehaald, en die had dezelfde naam.

Kan die dan ook "beschermd" worden of is dat te laat?

 

Ha @ronald2001 Klopt het dat jouw oude account dezelfde naam had als het account wat je nu gebruikt (dus ronald2001)? Want dan is die naam nu natuurlijk door jezelf bezet en kan die naam niet gebruikt worden.

Op het moment dat je van het forum moet kijken we of we jouw naam kunnen behouden. Je kan dat dan aangeven. Dan neem ik in de beslissing mee dat je op jouw oude account ook veel berichten hebt geplaatst.

Groet,

Luuk

 

Reputatie 7
Badge +3

Duidelijk, maar toch een vraagje:

Betekent dat dat Kenshin niet op de lijst staat, omdat Kenshin geen toestemming heeft kunnen geven?

Hallo @Pin,

 

Goede vraag. Eerder heb ik aangegeven dat ik dit voor Kenshin ook wil doen (als een soort van eerbetoon).  Ook al wijkt dat af van de punten die ik noemde.  Dat is wat mij betreft niet veranderd en ik zal die naam dus blokkeren. 

 

Roept natuurlijk ook wel de vraag op of dit voor nog meer oude gebruikers die er niet meer zijn zou moeten. Zelf denk ik dat er niet veel in aanmerking komen. Maar dat kan jij wellicht beter inschatten? Zijn er meer gebruikersnamen die beschermd moeten worden?

 

Groet, 

Luuk

Hallo Luuk :)

Bijvoorbeeld van vroeger Pheebe. Mijn account bestond nog niet maar ze had wel duizenden goede reacties gepost.

-TheMightySlayer <3

Pheebe is vgm echt al 5/6 jaar geleden

 

 

@Luuk  het klopt dat het dezelfdw naam was.

Ik vroeg me het meer af omdat ik ook binnekort word verwijderd vanwege de leeftijd

Hallo ronald2001 :)

Volgens mij maar een paar jaar. Ik keek regelmatig op het forum een paar jaartjes terug en toen was zij er nog wel.

-TheMightySlayer <3

Hi Luuk,

 

dankjewel voor je update van eerder deze week.

 

ok, variaties op je accountnaam zijn 'geschrapt’, wat me op zich niet verbaast. Ik had altijd al het vermoeden dat dat lastig te realiseren was (zeker als jullie dat handmatig in de gaten moesten houden en er geen technische oplossing voor zou zijn) en hoe ver moet je dan idd gaan.

Wat ik wel nog 'raar’ vind, is dat, alhoewel je misschien al lange tijd voldoet aan de gestelde voorwaarden om 'bescherming’ te krijgen, dat je dat dan alleen in die laatste week of 2 weken voordat jullie het account gaan verwijderen kunt aangeven dat je je accountnaam wilt laten beschermen.

Dan zit je (ik neem mezelf als voorbeeld) al ruim 3 jaar en tegen die tijd dat mijn account verwijderd moet worden, 4 jaar op dit forum en heb ik al jaren meer dan 1000 reacties, maar dan nog steeds heb ik maar 1 of 2 weken om te reageren op een mail waarvan ik niet eens weet wanneer ik die krijg. Dat is natuurlijk niet echt 'klantvriendelijk’ of meedenken met de forumleden.

Jullie gaan ‘ergens in november’ en  'rond mei volgend jaar’ een opruimactie houden, dus kort voor die tijd worden we verrast met een mailtje en als we daar niet op tijd op reageren, jammer dan, dan wordt je account niet beschermd.

Als ik het goed begrijp dan krijgt iedereen dezelfde mail met die tekst erin over het (mogelijk) beschermen van je accountnaam en daar kan iedereen dan op reageren met zijn/haar wens. Dus ook mensen die standaard niet in aanmerking komen voor die regeling, maar misschien toch wel, na beoordeling van de community manager, die bescherming alsnog toegekend krijgen.

Dat zijn een heleboel mailtjes die dan beoordeeld moeten worden door de KT en dat kan niet allemaal automatisch. Dat wordt dus een drukke week/paar weken voor de KT. Is die procedure al helemaal uitgedacht?

Ik zou er voor pleiten om iedereen die minimaal die 1000 reacties (voorwaarde m in aanmerking te komen) heeft, sws standaard te beschermen. Allemaal. Volgens mij gaat dat niet om enorme aantallen forumgebruikers en die weten dan dat ze sws beschermd worden en hoeven dan niet bang te zijn dat ze die week toevallig op vakantie waren of ziek of toevallig net heel druk waren met school of iets anders en daardoor alsnog niet beschermd worden omdat ze daardoor het mailtje hebben gemist.

Iemand die meer dan 1000 reacties heeft gepost heeft ook vast niet allemaal onzin geschreven, dus toetsen op of het goede reacties/bijdragen zijn lijkt me ‘onzinnig’.

Verder vind ik de regel dat je regelmatig actief moet zij ook een beetje vreemd. Als voorbeeld geef ik dat ik zelf in 2019 hier heel weinig ben geweest door omstandigheden en dan zouden al die reacties, alleen daardoor, minder waard zijn?

Wat is het verschil tussen iemand die (meer dan) 1000 reacties in korte tijd plaats met iemand die (meer dan) 1000 reacties plaats over een langere tijd . Concreet, dan zou iemand die nog maar kort een account heeft, zeg sinds begin 2020 voorgetrokken worden ten opzichte van iemand die al 4 jaar een account heeft, maar die het laatste jaar weinig of niks gepost heeft. Dat vind ik vreemd.

Mijn regel zou zijn: iedereen die minimaal 1000 reacties heeft geplaatst wordt standaard beschermd. Punt. Geen verdere voorwaarden. Het gaat er alleen om dat hun naam niet opnieuw gebruikt kan worden. Wie kan daar nou op tegen zijn. 

Blijft natuurlijk een aantal forumleden die zelf in aanmerking willen komen voor bescherming van hun oude accountnaam. Die zouden dan wel de mogelijkheid moeten hebben om op z'n minst een verzoek in te dienen voor die bescherming. Ik zie nu al een aantal forumleden die daar voor wat mij betreft voor in aanmerking zouden mogen komen, ook al voldoen die (nog)  niet aan de grens van 1000 reacties. Ik vind ook  dat  die eerder dan de laatste week voor verwijdering van hun account dat aan zouden moeten kunnen geven. Het lijkt me ook handiger voor de KT als niet alles in die laatste week voor verwijdering geregeld moet worden.

Dan heb ik nog een vraagje over hoe het allemaal gaat als iemand zelf aangeeft dat ie zijn/haar account wil laten verwijderen. Er zijn voorbeelden uit het verleden dat forumleden, omdat ze door bijvoorbeeld klasgenoten zijn ‘ontdekt’ snel hun account willen laten verwijderen en er dus op dat moment niet bij na denken om die bescherming van hun naam aan te vragen.

Ik ben benieuwd hoe dat technisch en volgens protocol allemaal geregeld is.

Ik heb al eerder gepleit voor een automatische bescherming voor alle oude forumnamen. Ik heb daar nu een variant op bedacht. Ik zal die hieronder uitleggen. Volgens mij is die in de praktijk en zeker op lange termijn te verkiezen boven de regeling die nu, volgens mij, grotendeels handmatig gebeurt.

Het plan is als volgt:

iedere naam wordt (voor een nader te bepalen tijd) beschermd.

Bij elke wijziging van een accountnaam zou de ‘oude naam’ automatisch in een nieuwe database terecht moeten komen. Ditzelfde zou ook moeten gebeuren na iedere verwijdering van een account, zowel vrijwillige als door de KT  op eigen initiatief uitgevoerde verwijderingen (vanwege leeftijd bijvoorbeeld).

Ik zal even uitleggen hoe het nu werkt met die nieuwe database.

Nu is het volgens mij zo dat elke keer als er een account wordt aangemaakt of een bestaande accountnaam gewijzigd wordt dat er een check is in een bestaande database, waar alle actieve accountnamen in zitten. Die controle kan gewoon blijven bestaan. Als de gewenste naam daar al in zit, krijgt de nieuwe forumgebruiker als die een accountnaam heeft gekozen die al bestaat de mededeling dat die naam niet gekozen kan worden of al in gebruik is en een andere naam gekozen moet worden. Zoiets zou een medewerker van de KT nu ook al krijgen als die een naam wil wijzigen. Daar verandert niks aan.

Wat wel anders is dat als de naam in de bestaande database nog niet voor komt, dat er dan en dat hoeft alleen dan er een controle plaats vindt op het voorkomen van de 'gewenste naam’ in die tweede (dus nieuwe database die gevuld wordt met namen zodra er of een naamswijziging plaats heeft of er een nieuw account aangemaakt wordt) database. Komt de gewenste naam daar wel in voor dan krijgt de nieuwe gebruiker of de medewerker van de KT alsnog die mededeling van kies een andere naam, deze is al in gebruik, of zoiets.

Om er voor te zorgen dat alles automatisch goed gaat bij het wijzigen en verwijderen van een accountnaam zou er een soort 'schermpje’ voor KT medewerkers moeten zijn waarin ze simpel een accountnaam kunnen wijzigen of er eentje kunnen verwijderen. Ik heb totaal geen idee hoe dat nu gaat. Het lijkt mij handig als er nu voor KT medewerkers een functie naam wijzigen/account verwijderen bestaat. Het lijkt me onhandig als dat nu ook al niet zo werkt.

 

Aan dat 'schermpje’/die functie moet wel iets toegevoegd worden en dat is dat de nieuwe database door wijziging van een oude naam automatisch gevuld wordt met die oude naam en bij verwijdering van een account idem dito. Dus extra code die daar voor zorgt.

Dan gaat alles automatisch en hoeft niemand zich meer druk te maken over het checken van een nieuwe accountnaam met een lijst van namen die beschermd moeten worden. Dan hoef je ook geen mailtjes te sturen en ook niet al die antwoorden daarop te controleren. Kortom één keer het technisch regelen en dan werkt het voor altijd, dus ook over 10 jaar nog.

Je kunt die nieuwe functie (noem ik het maar even) nog wat mooier/uitgebreider maken door de medewerker van de KT een extra keuze aan te bieden en dan bedoel ik dat die dan kan kiezen voor een korte beschermingstijd van bijvoorbeeld een jaar of een langere van 6 jaar of zoiets. Dat laatste is maar een voorbeeld van extra mogelijkheden die automatisch, na een vinkje ergens te zetten, uitgevoerd kunnen worden.

Je kunt er ook voor kiezen dat bij wijziging van de naam de bescherming 1 jaar is en bij verwijdering van een account 6 jaar. Door een tag (of weet ik veel hoe je dat precies noemt) is dat zichtbaar in de nieuwe database en dan kan dat automatisch verwerkt worden door een functie die die nieuwe database checkt op of die naam nog langer beschermd moet worden.

Misschien kan een programmeur er zijn/haar licht eens over laten schijnen.

Volgens mij wordt de bestaande structuur dan gehandhaafd, alleen komt er een uitbreiding, een soort van extra loopje. Dat is vast geen computerjargon, maar ja, hopelijk begrijpen jullie wat ik met dit alles bedoel.

Sommigen zullen vast vinden dat ik zeur, maar ik doe dit allemaal om het beter/makkelijker te maken voor iedereen.

Oh ja, die nieuwe database zou alleen met de namen, dus zonder bestaande tags (die misschien naar privacygevoelige dingen kunnen leiden) gevuld moeten worden. Ik denk er net aan, dus zet ik het hier maar even neer.

 

ik vraag me af hoe dat in de praktijk gaat als de community manager niet aanwezig is op het moment dat iemand vraagt of zijn/haar account verwijderd kan worden. Wordt het account dan niet verwijderd totdat er overleg is geweest met de community manager en zal je dan nooit weten of je naam wel of niet bescherm wordt. Hoe gaat dat allemaal als niet iedereen automatisch beschermd wordt?

Ook daarom zou ik voor automatische bescherming van ieders naam zijn.

 

ok, er wordt kennelijk ook nog een nieuwe regel ingevoerd, want dat alle reacties ouder dan 6 jaar worden verwijderd is nieuw voor mij. Alle topics van 6 jaar en ouder blijven bestaan zolang er niet langer dan 6 jaar niet op gereageerd is (forumregel 17), maar tegelijkertijd gaan jullie wel alle reacties van 6 jaar en ouder verwijderen? Dus blijft dan alleen de openingspost van dat oude topic staan met daaronder alleen de reacties van minder dan 6 jaar oud? Apart en wat een extra werk, lijkt me en bovendien dan lijkt me zo'n topic zo uitgekleed dat er weinig van over blijft, maar ok. Ik lees het wel.

 

ik heb het gezien, alleen daar zie ik niets staan over het 'verwijderen van reacties na 6 jaar’, zoals je hierboven wel schreef…..

 

Tot slot ben ik benieuwd hoe jullie in het huidige plan de namen gaan beschermen. Is daar een technische oplossing voor of gebeurt alles handmatig?

 

@ronald2001 ,

ik kwam nog een oud topic tegen (van iemand anders) en daarin zag ik dat jij op 17 januari 2019, dus met jouw oude account, 12 badges had en 1436 reacties gepost had , dus ruim meer dan de 1000 die 'nodig’ zijn om in aanmerking te komen voor bescherming. Ik had daar ooit een kopie van gemaakt omdat het topic interessante info bevatte en toevallig stond daar ook een reactie van jou tussen. Anders had ik het nooit precies geweten.

Gewoon ter info. 

 

Over het account van Pheebe zou ik niet weten hoe lang die actief is geweest. Ik heb wel haar naam gezien, maar weet niet of ze nog actief was toen ik ook al een account had. Misschien weet @Pin  dat, want misschien hebben die wel op elkaar gereageerd. Door de nieuwe privacyregels zijn een tijdje terug pas al die oude namen verwijderd, dus het lijkt misschien dat ze er pas nog was en dat het idd al langer geleden is, maar op zich hoeft dat geen reden te zijn om haar naam niet te beschermen.

 

Nou, dat was het voor nu. Sorry voor het lange verhaal, maar ik moest het even kwijt. Hopelijk kunnen jullie hier iets mee.

Ik lees de reacties wel.

 

Groetjes

M&M's

Hi iedereen,

Ik ben het eigenlijk gewoon eens met de huidige regels en procedures. Hoe ik het zie: Als je graag wil dat je naam wordt beschermd, vind ik dat je daar zelf ook wel een beetje aandacht/tijd in mag steken. Ik bedoel, als je het belangrijk vind, doe je dat waarschijnlijk toch wel en kun je die 2 weken vast wel halen. En ja, '’wat als'’ je opeens een ongeluk krijgt en niet online kan zijn en alles vergeet. Kom op, hoe groot is die kans? 

Ik weet niet hoe men van plan is om je account te beschermen, maar als dit gewoon in een bestand gebeurt, kun je misschien ook wel gewoon je naam er al eerder op laten zetten?

Ik ben het niet echt eens met 1000 reacties en dan ben je sowieso beschermd, want wat als je het niet wil? 

 

De naam Pheebe is genoemd. Ik denk persoonlijk niet dat zij bescherming nodig heeft. Ik was actief toen zij actief was en heb verschillende interacties met haar gehad (ook op mijn topics), maar ik heb haar topics of reacties letterlijk nergens anders dan bij mijn topics nog terug zien komen nadat ze is verwijderd… 

Dus mijn persoonlijke mening is dat alleen Kenshin voor nu de bescherming nodig heeft.

Gr. Pin

Hey allemaal, 

 

Ik ben het voor een groot deel eens met de procedure,  maar als het misschien mogelijk zou kunnen zijn om al een mail te krijgen 4 weken van tevoren weet je zeker dat je wel iets zult zien, en dan hebben jullie genoeg tijd en ruimte om dat goed te bekijken ipv dat het gehaast word en misschien fouten worden gemaakt , en dan hoeft de gebruiker ook niet te schrikken als hij of zij een mail krijgt van hoe en wat. Dan kan de gebruiker rustig de tijd nemen en beslissen of hij of zij de naam wil beschermen.

daarbij ik zelf ben nu soms wel soms niet actief maar dat komt nu even door prive omstandigheden en school. Ik zou dus wel rekening nog houden dat sommige misschien wel erg druk zijn met school, ik merk bij mezelf dat ik nu ik een beetje druk met school en prive zaken ben dat ik weinig actief ben. 

En zoals @M en Ms al vroeg, ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe jullie dat gaan doen.

 

Sorry als het niet echt te volgen is, maar ik kan het nu even niet echt een beetje goedlopend maken.

 

Groetjes Gebruiker c 

 

  Hi iedereen,

 

Allereerst wil ik even een foutje verbeteren in mijn vorige reactie. Wat er staat klopt niet en kan voor verwarring zorgen.

Het gaat om het onderstaande stukje tekst en dan in het bijzonder het dik gedrukte stukje. Hieronder de verbeterde versie:

 

Wat wel anders is dat als de naam in de bestaande database nog niet voor komt, dat er dan en dat hoeft alleen dan er een controle plaats vindt op het voorkomen van de 'gewenste naam’ in die tweede (dus nieuwe database die gevuld wordt met namen zodra er of een naamswijziging plaats heeft (de oude naam wordt dan aan de database toegevoegd) of er een bestaand account verwijderd wordt (de verwijderde naam wordt dan aan de database toegevoegd). Komt de gewenste naam daar wel in voor dan krijgt de nieuwe gebruiker of de medewerker van de KT alsnog die mededeling van kies een andere naam, deze is al in gebruik, of zoiets.

 

Ok, dat was dat. 

 

 

@Pin,

 

het lijkt er op dat we het niet helemaal eens zijn, maar dat is natuurlijk helemaal niet erg. Gelukkig denken we niet allemaal precies hetzelfde, want dan zouden we nooit tot een afgewogen oordeel komen. Het is dus goed dat er verschillende meningen zijn. De kunst is nu om te kijken of er werkelijk zoveel verschil is, want mogelijk kunnen we het simpel oplossen. Ik vind het niet erg als er discussiepunten zijn over mijn voorstel. Het gaat er om dat we uiteindelijk een goed voorstel hebben waar iedereen zich in kan vinden. 

 

Natuurlijk zijn we voor een uiteindelijke beslissing afhankelijk van het oordeel van de KT. Het lijkt me wel handig als die dus op de hoogte is van wat er speelt bij forumgebruikers.

Weet dat ik van het begin af aan nooit voor allerlei regels en voorwaarden ben geweest om in aanmerking te komen voor bescherming van je oude accountnaam. Tot de invoering van de nieuwe privacy regels ging ik er vanuit dat mijn naam zichtbaar bij mijn reacties bleef staan, maar de privacywetgeving heeft dat onmogelijk gemaakt. Dus, dan wil ik second best.

Het laatste voorstel van de KT (de post van @Luuk  van 14 oktober 2020) is dus niet mijn ideaal beeld. Binnen die voorgestelde regels heb ik gezocht naar iets wat mij beter lijkt. Dat heb je in mijn vorige reactie kunnen lezen en zoals blijkt heb je dat ook gedaan :relaxed:

 

Hi iedereen,

Ik ben het eigenlijk gewoon eens met de huidige regels en procedures. Hoe ik het zie: Als je graag wil dat je naam wordt beschermd, vind ik dat je daar zelf ook wel een beetje aandacht/tijd in mag steken. Ik bedoel, als je het belangrijk vind, doe je dat waarschijnlijk toch wel en kun je die 2 weken vast wel halen. En ja, '’wat als'’ je opeens een ongeluk krijgt en niet online kan zijn en alles vergeet. Kom op, hoe groot is die kans? 

je hebt gelijk dat die kans misschien niet heel erg groot is, maar als ik naar mezelf kijk dan ben ik in de afgelopen jaren om verschillende redenen met enige regelmatig meerdere weken (per keer) niet online geweest en heb in die tijd ook niet mijn mailtjes van de KT gecheckt.

Ik vind dat als je bescherming wilt aanbieden dat je het dan ook laagdrempelig en gebruik(er)svriendelijk moet doen. Als je iets, waarvan je precies weet (als er een uiteindelijke beslissing over genomen is) wat de voorwaarden zijn om in aanmerking te komen voor bescherming, waarom zou je dan wachten tot het laatste moment om iemand te vragen wat hij/zij/hen het liefste zou willen?

 

Ik weet niet hoe men van plan is om je account te beschermen, maar als dit gewoon in een bestand gebeurt, kun je misschien ook wel gewoon je naam er al eerder op laten zetten?

precies, eerder je keuze aangeven lijkt mij sws beter. Achteraf kan KT dan kijken of je aan de gestelde voorwaarden voldoet, wat die dan ook zijn, maar zoals eerder gezegd ligt mijn voorkeur bij automatische bescherming voor iedereen, eventueel uitgebreid met de optie om die keuze aan te passen. Ik zou sws voor verwijdering van mijn account duidelijk willen weten of mijn naam wel of niet beschermd is

 

Ik ben het niet echt eens met 1000 reacties en dan ben je sowieso beschermd, want wat als je het niet wil? 

ik snap dat het ‘idealer’ zou zijn om een keuzemogelijkheid te hebben, maar ik denk dat het beter is om forumgebruikers standaard te beschermen en dan de mogelijkheid te bieden om er van af te zien ipv standaard niemand te beschermen en pas bescherming te bieden als je er expliciet voor kiest.

Stel je vergeet of bent te laat met het doorgeven dat je niet wilt dat je naam beschermd wordt, in het geval dat je automatisch bent beschermd, wat is dan de 'schade’? Volgens mij is die er niet echt. De kans dat je oude gebruikersnaam opnieuw gebruikt wordt is sws al klein, dus ook al heb je je naam 'vrij gegeven’ dan zal de kans klein zijn dat die opnieuw gebruikt wordt. Je naam vrijgeven wil niet zeggen dat die dan ook (snel) opnieuw gebruikt zal worden. Wat is het mogelijke gevolg: er gebeurt dus hooguit iets niet wat je misschien gehoopt of verwacht had.

Omgekeerd, als je je naam wel had willen beschermen, in het geval dat niemand automatisch beschermd is en je bent te laat met die mail te beantwoorden en dus te laat met het aanvragen van bescherming van je naam en die wordt toevallig wel (snel) opnieuw gebruikt, dan zijn de gevolgen volgens mij groter. Wat is het mogelijke gevolg: er gebeurt iets wat je al die tijd had willen voorkomen, maar niet eerder aan kon geven dan na die mail waarvan je niet weet wanneer je die kan verwachten.

Vandaar dat ik ervoor zou zijn  om accounts die sws aan de voorwaarden voldoen, die bescherming automatisch te geven, wat mij betreft uitgebreid met de mogelijkheid voor de forumgebruikers om af te zien van bescherming. Ik zou het niet onoverkomelijk vinden om aan iedereen te vragen wat hij/zij/hen zou willen, maar dat is wel extra werk en ik wil het ook zo simpel mogelijk houden.

Die voorkeur wel of niet bescherming willen zou dan wel veel eerder dan in die laatste week of weken voor verwijdering van het account gesteld moeten worden, vind ik.

Wat mij betreft zou dat kunnen door die keuze aan of uit de kunnen vinken in je profiel. Dat je dat dan zelf kunt doen op elk moment dat je dat wilt en je kunt het ook wijzigen zo vaak als je wilt. De keuzevoorkeur op het moment van verwijdering van je account is dan bepalend. Maar ja, dan moet je het profiel aanpassen en volgens mij wil de KT zo min ingrijpen in de huidige vorm van het forum.

Mijn keuzes zijn voor een groot deel ‘gestuurd’ door de grenzen die KT eerder in de discussie  en in het voorstel van @Luuk  min of meer aangegeven heeft.

Voor mij zou het simpel, doeltreffend en met niet te veel veranderingen moeten zijn en daarnaast moet het wat mij betreft dan ook nog steeds goed, snel, foutloos en makkelijk werken en in mijn ogen is dat het beste voor elkaar te krijgen als het ‘automatisch’ gaat.

 

@Gebruiker c,

ik kan goed volgen wat je opgeschreven hebt en denk ook dat het moment van vragen of iemand wel of niet zijn naam beschermd wil hebben veel eerder dan in het voorstel gedaan moet worden.

Ik snap dat de tijd tot de volgende ‘opruimactie van november a.s.’ beperkt is en misschien moet daarvoor voor één keertje een iets andere dan de uiteindelijke procedure gevolgd worden, voor wat betreft de keuzemogelijkheid voor of tegen ‘naamsbescherming’, maar wel met de uiteindelijk regeling in het achterhoofd. Ik ga er wel vanuit dat er nog voldoende tijd is om tot een goed  en definitief voorstel te komen voor de eerstkomende opruimactie. 

 

@Pin , ik denk dat we uiteindelijk niet zo ver uit elkaar liggen en dat verschillen te overbruggen zijn.

Alles valt en staat met wat de KT wil.

 

 

Groetjes,

M&M's

Reputatie 7
Badge +3

Hallo @M en Ms  en @Gebruiker c ,

 

Mijn antwoord duurde wat langer als ik gehoopt had omdat ik een paar dingen eerst goed helder wilde hebben. Dank voor het meedenken weer en jullie input!

Reactie in een aantal punten:

  • We gaan geen andere procedure meer maken of werken met nieuwe databases. Zoals we het nu hebben aangegeven gaan we het doen. We gaan na de eerstvolgende opschoonactie uiteraard wel goed kijken hoe het is gegaan. Als het nodig is zullen we aanpassingen doen. 
  • Jullie geven aan dat reageren binnen twee weken te kort is. Dat kan ik me in sommige gevallen voorstellen, toch gaan we hier wel aan vasthouden. In de mail die je krijgt staat een procedure om jouw naam te beschermen. Als het niet lukt om binnen twee weken te reageren dan kan dat ook later nog (op het moment dat je weer kunt reageren). Je account zal dan al wel verdwenen zijn en daarmee bestaat dus ook de kans dat iemand jouw naam opnieuw gebruikt. Die kans lijkt ons vrij klein. We kunnen dus, als iemand dat wil, je naam ook beschermen als je account al verwijderd is.
  • Of deze actie veel mails voor ons op gaat leveren zullen we gaan zien. We hebben op dit moment al wel een redelijk goed beeld van de gebruikers die hier wat ons betreft voor in aanmerking komen, net als dat we kunnen zien wie er meer dan 1000 reacties hebben gegeven. Hierdoor kunnen we dus snel beslissen of iemand wel niet hiervan gebruik mag maken. We willen het initiatief echter geheel bij de gebruikers zelf laten.
  • Als je zelf je account wil laten verwijderen dan kan je aangeven dat je jouw naam wel wil beschermen. Geef dat in het topic aan. Dat dit mogelijk is kun je lezen in de veelgestelde vragen

Verder nog een losse opmerking. M en M's gaf aan dat er een nieuwe regel bijkomt m.b.t. topics en reacties van 6 jaar. Dat is niet het geval, ik heb dit zelf verkeerd geschreven. Forumregel 17 ( De Kindertelefoon verwijdert alle topics waar langer dan 6 jaar geen reactie op is gekomen.) is zoals het is. Geen aanpassingen dus. Sorry voor de verwarring!

Groet,


Luuk

Beste Luuk,

Bedankt voor uw antwoord en de verduidelijking! 

 

Groetjes Gebruiker c 

Zijn deze regels nog steeds zo?
Wel zo fijn om te weten, omdat ik binnenkort dit account gedag moet zeggen.
(Ik weet dat ik al een afscheidstopic had gemaakt, maar zoals je merkt verloopt dat afscheid niet echt spontaan)

Reputatie 6
Badge +4

Hai MensPersoon, volgens mij zijn de regels nog steeds zo, maar ik stel de vraag ook even aan de community manager.

Sterkte met het afscheid!!

Groeten, Britta van de Kindertelefoon

Reputatie 6
Badge +3

@MensPersoon 

Goed dat je er de tijd voor neemt om afscheid te nemen van het forum. En ja deze regels gelden nog steeds. Zie ook bij de veel gestelde vragen. Ik hoop dat het zo duidelijk is, maar anders hoor ik het graag. 

En sluit ik mij aan bij Britta, sterkte met het afscheid!

Groetjes,

Carolien

Reageer