Sticky

Forumregels


Badge +4

 

Forumregels

 

Het forum gaat over ALLES

Het forum van De Kindertelefoon is dé plek waar jongeren van 12 tot 18 jaar met elkaar over ALLES kunnen praten. Om dat op een leuke en veilige manier te doen hebben we een aantal forumregels.

 

Waarom forumregels?

De Kindertelefoon vindt het belangrijk dat het forum een fijne en veilige plek is voor jongeren. De forumregels helpen hierbij. Als je een forum-account aanmaakt, ga je akkoord met deze forumregels en het privacystatement.

 

Wat gebeurt er als je de forumregels overtreedt?

Bij een overtreding krijg je een eerste waarschuwing, bij een tweede overtreding krijg je een tweede waarschuwing. Bij een derde waarschuwing, binnen een jaar, wordt je account geblokkeerd. Je kan dan niet meer inloggen op het forum. Waarschuwingen ontvang je altijd per mail.

Het uitwisselen van contactgegevens (regel 4) vinden wij extra zorgelijk voor de veiligheid van het forum. Daarom wordt je account bij een 2e waarschuwing voor deze regel al geblokkeerd. 

 

Adviezen

Naast forumregels hebben wij een aantal adviezen. Die hebben als doel om het forum overzichtelijk, leesbaar en gebruiksvriendelijk te houden. Moderatoren kunnen op basis van de adviezen aanpassingen doen in jouw bericht of in jouw profiel, daar geven wij geen waarschuwing voor, wel krijg je een mail van de moderator als we iets aangepast hebben. 

 

Bij de adviezen lees je ook hoe jouw berichten het beste geplaatst kunnen worden zodat het forum overzichtelijk blijft en ervoor zorgt dat jouw bericht goed gevonden en gelezen wordt. 

 

 

  1. De regels: voor een leuk en veilig forum

 

Dit zijn de regels waar moderatoren op letten om ervoor te zorgen dat het veilig blijft op het forum. Bij het overtreden van deze regels krijg je een waarschuwing.

 

Algemeen

 

1. Je bent tussen de 12 en 18 jaar.

We staan alleen accounts toe als je tussen de 12 en 18 jaar bent. Ben je tussen de 8 en 11 jaar? Dan kun je elke dag met De Kindertelefoon bellen op 0800-0432, of chatten. Dit is gratis en anoniem.

Ben je 18 jaar of ouder? Kijk dan voor een gesprek bij de Alles Oké? Supportlijn. Of zoek dan een forum dat bij je leeftijdscategorie past. Als we twijfelen of je binnen de leeftijdscategorie van 12 tot 18 jaar valt dan kunnen we je identiteitsbewijs opvragen. Ontvangen wij die niet, dan kunnen we besluiten om je account te blokkeren.

 

2. Ga respectvol met elkaar om.

Neem elkaar serieus, val iemand niet persoonlijk aan en pest elkaar niet. Bedreig of beledig geen forumleden of moderatoren van De Kindertelefoon, discrimineer niet en maak geen seksueel getinte opmerkingen.

 

Jouw berichten of reacties

 

3. Plaats op het forum geen persoonsgegevens.

Zorg ervoor dat je anoniem bent op het forum, zodat anderen jou niet herkennen. Dus:

  • Plaats geen foto’s van personen
  • Geef alleen je gebruikersnaam, niet je echte naam.
  • Post nooit persoonlijke gegevens zoals je telefoonnummer, e-mailadres, de naam van je school of je sociale mediaprofiel waardoor andere forumgebruikers je kunnen herkennen.

 

Plaats geen persoonlijke gegevens van anderen, zij hebben ook recht om anoniem te blijven.

 

4. Het vragen om contactgegevens of het uitwisselen van contactgegevens is niet toegestaan.

We willen een veilige omgeving bieden. Daarom blijft het contact enkel hier op ons forum.

 

5. Chatten en bloggen is niet toegestaan.

We staan niet toe dat je topics opent of reacties plaatst om te chatten met andere gebruikers of een blog bij te houden. Onder chatten verstaan we topics of reacties om elkaar beter te leren kennen en/of een gezellig gesprek met elkaar te voeren.

Een blog is een update die dagelijks of wekelijks wordt geplaatst zonder concrete vraag.

Wanneer reacties gaan over het oorspronkelijke topic en je andere gebruikers wil informeren, adviseren of ondersteunen met een inhoudelijke reactie, dan kun je die reactie natuurlijk gewoon plaatsen

 

6. Plaats geen illegale, schadelijke, triggerende en/of choquerende (seksuele) inhoud of links op het forum.

Hiermee bedoelen we bijvoorbeeld:

  • Het geven van of vragen om tips bij bijvoorbeeld, anorexia, illegale activiteiten of zelfbeschadiging is niet toegestaan.
  • Aankondigingen van zelfdoding worden verwijderd.
  • Topics en reacties die als doel hebben om seksueel opgewonden te raken. Topics over het delen van seksuele fantasieën of het tot in detail delen van seksuele ervaringen zijn dan ook niet toegestaan. 

Omdat we willen dat vragen op het forum duidelijk overkomen halen we (choquerende) details die afleiden van de vraag of het antwoord weg, of we passen de tekst aan. In sommige gevallen verwijderen wij het volledige topic, afhankelijk van het topic kijken we wat nodig is. We vinden het belangrijk dat de vraag die wordt gesteld centraal blijft staan.

 

7. Plaats geen berichten uit naam van De Kindertelefoon en doe je niet voor als moderator.

Plaats geen berichten uit naam van De Kindertelefoon of op zo’n manier dat het lijkt alsof je betrokken bent bij De Kindertelefoon.

Wanneer je ziet dat iemand zich niet aan de forumregels houdt, ga dan niet in discussie met dit forumlid. Meld dit bij één van de moderators door het bericht te rapporteren. Zij beoordelen of er inderdaad forumregels worden overtreden en of er actie ondernomen moet worden.

 

8. Reclame maken is niet toegestaan.

Het forum mag niet worden gebruikt om reclame te maken voor websites, bedrijven of producten. Links naar veilingsites en advertentiesites zoals Marktplaats, eBay en Amazon zijn ook niet toegestaan.

 

9. Oproepen voor enquêtes, onderzoeken of werkstukken voor school, studie of werk zijn niet toegestaan.

 

10. Je voordoen als expert is niet toegestaan.

Open geen topic waarin je forumleden oproept om jou vragen te stellen over een bepaald onderwerp waarin je (ervarings)deskundige bent.

 

11. Het plaatsen van of vragen om uitdagingen, challenges of opdrachten is niet toegestaan.

  

12. Je bent maar onder één forumaccount actief.

Een forumaccount is voor één gebruiker en mag niet met meerdere gebruikers gedeeld worden.

Het ook is niet toegestaan voor een gebande gebruiker om een nieuw account aan te maken of om via een andere gebruiker te reageren op het forum. Wanneer een gebande gebruiker dit toch doet, wordt het nieuwe account ook geblokkeerd en/of de geplaatste topics en reacties verwijderd.

 

 

  1. Advies: voor een overzichtelijk en fijn forum

 

Dit zijn aanbevelingen waar moderatoren op letten bij nieuwe topics en reacties, dit kan ook gaan over jouw profiel. Het belangrijkste van deze aanbevelingen is dat ze zorgen voor een overzichtelijk en fijn forum.

 

Jouw bericht

Laat zien waar je jouw informatie vandaan hebt. Oftewel bronvermelding

Een bron is de plek waar je jouw informatie vandaag hebt, dat kan b.v. een website of boek zijn, dus vermeld het wanneer je een tekst vanuit een andere bron hebt overgenomen.

 

Blijf bij het onderwerp, ga niet off-topic.

Als een topic over een bepaald onderwerp gaat, begin dan niet over een ander onderwerp. Moderatoren zullen dit in het topic onder de aandacht brengen.

 

Plaats je bericht maar één keer.

Hou het bij één topic over hetzelfde onderwerp. Elk bericht moet eerst door ons gecontroleerd worden. Dat doen we zo snel mogelijk. Plaats het dan niet meerdere keren, daardoor wordt je bericht moeilijker te vinden.   

 

Jouw profiel

 

Gebruik geen choquerende of beledigende gebruikersnaam, profielfoto en/of handtekening.

Met choquerend bedoelen we dat jouw naam geen racisme, discriminatie of geweld mag bevatten. Dat kan door anderen als choquerend worden ervaren. Wij zullen bij overtreding jouw naam, foto of handtekening aanpassen. Op het forum kan je daarna een verzoek doen voor een andere naam.

 

Denk goed na over je gebruikersnaam en zorg er voor dat je gebruikersnaam anoniem is.

Wat we niet toestaan:

  • een voor- en achternaam (ook niet van bekende personen)
  • een naam die hetzelfde is als je mailadres
  • een naam die uit alleen nummers bestaat
  • een naam met een (geboorte)datum

 

Gebruik ook niet dezelfde gebruikersnaam als op andere sites of social media.

Wij zullen bij overtreding jouw naam aanpassen. Op het forum kan je een verzoek doen voor een andere naam.

 

Gebruik van afbeeldingen waarop een persoon (gedeeltelijk) herkenbaar in beeld is, is niet toegestaan.

Wij zullen bij overtreding jouw avatar aanpassen.

 

 

  1. Advies: voor aandacht voor jouw berichten

 

Deze categorie is bedoeld om jouw bericht zo goed mogelijk onder de aandacht te brengen

 

Kies de categorie die het beste bij je bericht past.

Het forum heeft verschillende hoofdcategorieën. Kies de categorie die het beste bij jouw bericht past. Als wij denken dat het beter onder een andere categorie past dan passen wij dat aan.

 

Maak een duidelijke titel bij je bericht die goed weergeeft waar je topic over gaat.

Een titel met alleen ‘help’ is niet duidelijk, bij ‘help ik word gepest’ weten andere forumgebruikers beter waar je topic over gaat.

 

Maak gebruik van tags

Door tags te gebruiken zijn je berichten makkelijk te vinden voor andere gebruikers. Tags zijn belangrijke woorden die passen bij jouw bericht.

 

Houd de tekst van je bericht leesbaar.

Gebruik spaties en punten en let op je spelling. Op het forum mag je in het Nederlands en Engels posten.

 

  1. Vragen?

 

Heb je vragen over het forum? Kijk dan eens in het topic veelgestelde vragen of plaats een bericht in het subforum Over De Kindertelefoon.


308 reacties

Reputatie 4
Badge +1

@Hanne Z hanne

Bedankt

Waarom is dit topic gesloten?

 

 

Reputatie 4
Badge +2

Hallo LineRect

Wij hebben het nagekeken en hier is inderdaad iets niet goed gegaan.  We hebben dit topic per ongeluk gesloten en dat was absoluut niet de bedoeling. Dus we hebben dit hersteld. 

Goed dat je ons op de hoogte bracht en bedankt voor je bericht.

 

Groetjes, Loes

De Kindertelefoon

Reputatie 3
Badge +2

Hoi, kan een van mijn topics verwijderd worden?

Er komen namelijk vervelende reacties op!

 

Ik hoop graag snel iets te horen,

Groetjes,

Lucky Luke

Reputatie 3
Badge +2

Of kan mijn topic misschien gesloten worden?

 

Reputatie 4
Badge +2

Hoi @Lucky Luke

Ik zie dat je het goed hebt opgelost met de andere gebruiker en de vraag weer opnieuw hebt gesteld. Wil je nog steeds dat het topic verwijderd of gesloten wordt? 

 

Groetjes, Meike

De Kindertelefoon

Reputatie 3
Badge +2

@Meike04   Ja, ik wil graag dat de topic alsnog verwijderd wordt!

Reputatie 6
Badge +5

Hoi @Lucky Luke ,

In forumregel 18 staat:

Topics die je plaatst worden in principe niet verwijderd. Andere forumgebruikers kunnen topics lezen om informatie uit te halen en nieuwe reacties kunnen een topic weer nieuw leven inblazen.

Er zijn drie uitzonderingen. Een topic wordt wel verwijderd als:

· Het topic in strijd is met de forumregels.

· Het topic je anonimiteit in gevaar brengt.

· De Kindertelefoon verwijdert alle topics waar langer dan 6 jaar geen reactie op is gekomen.

Je hebt het recht als forumgebruiker om een verzoek in te dienen om een of meer topics door De Kindertelefoon te laten verwijderen als dat voor jou heel belangrijk is. Dit kun je doen door je verzoek te mailen naar forum@kindertelefoon.nl. In dit bericht kun je uitleggen waarom het voor jou zo belangrijk is dat jouw topic(s) verwijderd worden. De Kindertelefoon bekijkt per verzoek of we ermee akkoord gaan.

Een andere optie is om je account te verwijderen. Wat dit allemaal betekent kan je hier lezen: 

 

Groet,

Renske (De Kindertelefoon) 

Reputatie 7
Badge +9

in forum regel 16 staat dat je moet letten op spelling maar is het erg als je veel speling fouten maakt doordat je bijvoorbeeld dyslexie hebt want dan kan je er niks aan doen toch???

Reputatie 6
Badge +5

Hoi @Gekehenkie ,

Goeie vraag! Spellingsfouten zijn niet erg als het bericht wel gewoon leesbaar is voor andere gebruikers. Mocht bijvoorbeeld de titel van een topic niet goed leesbaar zijn dan passen wij deze aan. 

Groetjes, 

Renske (De Kindertelefoon) 

Hoi! Ik heb (volgens mij) 2 waarschuwingen gekregen (wel lichte) alleen daar had ik eigenlijk niet zo door dat dat een overtreden was. Kan mijn account nu elk moment verwijderd worden als ik een derde krijg? Groetjes Tai🍀

ps: ik hoop echt dat mijn acc er op blijft want ik heb er echt oprecht heel veel aan. Doei!

Reputatie 4
Badge +2

Hoi @Tai6565

 

Ja bij een derde waarschuwing word je geband van het forum. Dat betekent dat je dan niet meer kan inloggen op je account. 
De forumregels staan hierboven duidelijk uitgelegd, dus daar kan je nog even naar kijken om te voorkomen dat je een derde waarschuwing krijgt.

 Veel plezier verder op het forum! 

 

Groetjes, Meike (de Kindertelefoon)

Reputatie 7
Badge +17

Even een vraagje over deze zin:

Het is niet toegestaan voor een gebande gebruiker om een nieuw account aan te maken of om via een andere gebruiker te reageren op het forum. Wanneer een gebande gebruiker dit toch doet, wordt het nieuwe account ook geblokkeerd en/of de geplaatste topics en reacties verwijderd.

Een tijd geleden (ja het is een tijd terug maar het schoot me nu weer te binnen) plaatste een gebande persoon dit topic

Daarin zegt een mod:

Wat vervelend dat je onze berichten hierover niet ontvangt. Op het forum kunnen wij als moderators je niet verder hierbij helpen. Je kunt, voor zover ik het zie, twee dingen doen:

  1. Je houdt dit account en je gaat verder op het forum onder deze gebruikersnaam

Dat is toch niet volgens de regels? Die gebruiker heeft daarna ook nog berichten geplaatst terwijl z’n account eigenlijk verwijderd had moeten worden toch?

Mag een tweede account nou wel of niet?

Reputatie 7
Badge +19

@tim16  jaaa dit vroeg ik mij ook al af. Al helemaal omdat de persoon op dat account alsnog door ging met ongepaste comment’s 

Reputatie 5
Badge +2

 Hoi @tim16 en @jaivy ,

Wanneer een gebruiker het niet eens is met het blokkeren van zijn/haar account kun je bezwaar maken door een mail te sturen naar forum@kindertelefoon.nl . Je moet daarvoor wel uit de anonimiteit treden. Bij het landelijk bureau kunnen ze uitzoeken waarom het account is geblokkeerd. Daar kunnen de medewerkers van De Kindertelefoon eventueel besluiten om je oude account weer te activeren, als ze jouw klacht gegrond vinden.

Maar wat jullie aangeven over een tweede account aanmaken klopt ook, want zoals je leest in forumregel 22 ben je maar onder een account actief op dit forum. 

Bedankt voor jullie oplettendheid en ik ga dit doorsturen naar de community manager zodat deze hier nogmaals naar kan kijken!

Groetjes, 

Fem (De Kindertelefoon) 

Hoi ik wou vragen, jullie zeggen dit als regel: 

Als een topic over een bepaald onderwerp gaat, begin dan niet over een ander onderwerp. Maak geen nieuw topic aan over een onderwerp waar al een topic voor bestaat.

En ik zie telkens verschillende penislengte topics. Dat is dus elke x hetzelfde onderwerp met dezelfde vraag.  Dat mag dan toch niet ?  1 topic met penislengtes zou dan genoeg zijn want die wordt echt niet anders in een jaar tijd ofzo. Of zie ik iets over het hoofd? 

Sjammetje xxxxx

Reputatie 7
Badge +17

Ik weet het niet zeker maar ik denk dat die regel er meer om gaat dat jij als gebruiker niet een topic maakt over een onderwerp waar jij al eerder een topic over hebt gemaakt.

Als die regel heel streng zou worden opgevolgd zouden er over bijv. zelfmoord, self-harm, depressie of pesten ook geen topics meer gemaakt mogen worden want die zijn er ook al. Eigenlijk zou je dan nergens meer een topic over kunnen maken want zo’n beetje alles is wel een keer besproken.

Ik snap je wel. Telkens dezelfde topics over penislengte en aftrekken en zo zijn ook saai maar dat zijn wel dingen waar jongeren nou eenmaal veel mee zitten/bezig zijn dus ik denk dat daar niet zo heel veel aan te doen is.

Reputatie 7
Badge +19

Ik ben het eens met @Sjammetje 

Deze topics worden echt ontzettend vaak opnieuw aangemaakt en het irritant me echt. 

Reputatie 7
Badge +17

Het zou wel handig zijn als er over bijv. penislengte 1 vast topic kon komen ja.

Reputatie 7
Badge +7

Hallo allemaal,

 

dit is een discussie die al vaak gevoerd is de laatste jaren, en waar de meningen over verdeeld zijn.

We begrijpen dat het irritant kan zijn als mensen nieuwe topics openen over bijvoorbeeld penislengte of vragenlijsten, maar blijkbaar is daar toch een behoefte aan bij sommigen.  @tim16  legt het heel goed uit, als we de regel te streng zouden opvolgen dan zouden ook andere veelvoorkomende topics geweerd moeten worden. En dat is niet de bedoeling.

Groetjes, Marieke / De Kindertelefoon

Reputatie 7
Badge +19

hoihoi,

Ik vroeg mij iets af. Is er op elk moment van de dag een moderator online? Want s nachts niet toch geloof ik? Maar tot hoe laat zijn jullie dan online? Ik zie later op de avond dat er vaker regels worden overtreden namelijk, en ik vroeg mij dit daarom gewoon af.

 

Joeeeee

Reputatie 7
Badge +7

Hi @jaivy ,

 

logisch dat je daar benieuwd naar bent! Ik mag er alleen geen antwoord op geven, omdat dat de veiligheid van het forum niet ten goede zou komen. Stel dat ik zou zeggen dat er tot x uur een moderator online is, dan weten mensen die de regels willen overtreden dat ze dus om 5 over x hun gang kunnen gaan ;-)

Hopelijk heb je daar begrip voor.

 

Groetjes, Marieke / De Kindertelefoon

 

Reputatie 7
Badge +19

oke dat snap ik, maaaar het lijkt mij dat het niet veel uitmaakt aangezien het sws midden in de nacht kan. Dat weet iedereen. Maaar I get it.

Hoezo is er niet 24/7 iemand online. I mean jaaaa ik snap dat het wss vrijwillig is enzo maar ben toch benieuwd.

Ik ga anders wel modereren midden in de nacht :P    maaar wel 10tje per uur

 

joeeeee

Reputatie 7
Badge +7

Hey @jaivy ,

 

klopt, het is vrijwilligerswerk, daarom is het ook lastiger om mensen te vinden die op ongewone tijden willen werken. Bij een betaalde baan staat daar natuurlijk een nachtdiensttoeslag tegenover. ( jouw aanbod is nog heel bescheiden dan!! )

Wij van De Kindertelefoon doen ons best om ook tijdens de nacht geen overtredingen op het forum te krijgen, en verder hopen we natuurlijk dat alle forumleden zich gedragen.

 

Groetjes, Marieke / De Kindertelefoon

Reputatie 7
Badge +19

bescheiden voor uw leeftijd misschien ja haha. Maaaar ik werk wel voor 10 euro per uur hoor. Maar meer mag ook.🤣

Maar ik snap het.

Reageer