Sticky

Forumregels


Badge +4

 

Forumregels

 

Het forum gaat over ALLES

Het forum van De Kindertelefoon is dé plek waar jongeren van 12 tot 18 jaar met elkaar over ALLES kunnen praten. Om dat op een leuke en veilige manier te doen hebben we een aantal forumregels.

 

Waarom forumregels?

De Kindertelefoon vindt het belangrijk dat het forum een fijne en veilige plek is voor jongeren. De forumregels helpen hierbij. Als je een forum-account aanmaakt, ga je akkoord met deze forumregels en het privacystatement.

 

Wat gebeurt er als je de forumregels overtreedt?

Bij een overtreding krijg je een eerste waarschuwing, bij een tweede overtreding krijg je een tweede waarschuwing. Bij een derde waarschuwing, binnen een jaar, wordt je account geblokkeerd. Je kan dan niet meer inloggen op het forum. Waarschuwingen ontvang je altijd per mail.

Het uitwisselen van contactgegevens (regel 4) vinden wij extra zorgelijk voor de veiligheid van het forum. Daarom wordt je account bij een 2e waarschuwing voor deze regel al geblokkeerd. 

 

Adviezen

Naast forumregels hebben wij een aantal adviezen. Die hebben als doel om het forum overzichtelijk, leesbaar en gebruiksvriendelijk te houden. Moderatoren kunnen op basis van de adviezen aanpassingen doen in jouw bericht of in jouw profiel, daar geven wij geen waarschuwing voor, wel krijg je een mail van de moderator als we iets aangepast hebben. 

 

Bij de adviezen lees je ook hoe jouw berichten het beste geplaatst kunnen worden zodat het forum overzichtelijk blijft en ervoor zorgt dat jouw bericht goed gevonden en gelezen wordt. 

 

 

  1. De regels: voor een leuk en veilig forum

 

Dit zijn de regels waar moderatoren op letten om ervoor te zorgen dat het veilig blijft op het forum. Bij het overtreden van deze regels krijg je een waarschuwing.

 

Algemeen

 

1. Je bent tussen de 12 en 18 jaar.

We staan alleen accounts toe als je tussen de 12 en 18 jaar bent. Ben je tussen de 8 en 11 jaar? Dan kun je elke dag met De Kindertelefoon bellen op 0800-0432, of chatten. Dit is gratis en anoniem.

Ben je 18 jaar of ouder? Kijk dan voor een gesprek bij de Alles Oké? Supportlijn. Of zoek dan een forum dat bij je leeftijdscategorie past. Als we twijfelen of je binnen de leeftijdscategorie van 12 tot 18 jaar valt dan kunnen we je identiteitsbewijs opvragen. Ontvangen wij die niet, dan kunnen we besluiten om je account te blokkeren.

 

2. Ga respectvol met elkaar om.

Neem elkaar serieus, val iemand niet persoonlijk aan en pest elkaar niet. Bedreig of beledig geen forumleden of moderatoren van De Kindertelefoon, discrimineer niet en maak geen seksueel getinte opmerkingen.

 

Jouw berichten of reacties

 

3. Plaats op het forum geen persoonsgegevens.

Zorg ervoor dat je anoniem bent op het forum, zodat anderen jou niet herkennen. Dus:

  • Plaats geen foto’s van personen
  • Geef alleen je gebruikersnaam, niet je echte naam.
  • Post nooit persoonlijke gegevens zoals je telefoonnummer, e-mailadres, de naam van je school of je sociale mediaprofiel waardoor andere forumgebruikers je kunnen herkennen.

 

Plaats geen persoonlijke gegevens van anderen, zij hebben ook recht om anoniem te blijven.

 

4. Het vragen om contactgegevens of het uitwisselen van contactgegevens is niet toegestaan.

We willen een veilige omgeving bieden. Daarom blijft het contact enkel hier op ons forum.

 

5. Chatten en bloggen is niet toegestaan.

We staan niet toe dat je topics opent of reacties plaatst om te chatten met andere gebruikers of een blog bij te houden. Onder chatten verstaan we topics of reacties om elkaar beter te leren kennen en/of een gezellig gesprek met elkaar te voeren.

Een blog is een update die dagelijks of wekelijks wordt geplaatst zonder concrete vraag.

Wanneer reacties gaan over het oorspronkelijke topic en je andere gebruikers wil informeren, adviseren of ondersteunen met een inhoudelijke reactie, dan kun je die reactie natuurlijk gewoon plaatsen

 

6. Plaats geen illegale, schadelijke, triggerende en/of choquerende (seksuele) inhoud of links op het forum.

Hiermee bedoelen we bijvoorbeeld:

  • Het geven van of vragen om tips bij bijvoorbeeld, anorexia, illegale activiteiten of zelfbeschadiging is niet toegestaan.
  • Aankondigingen van zelfdoding worden verwijderd.
  • Topics en reacties die als doel hebben om seksueel opgewonden te raken. Topics over het delen van seksuele fantasieën of het tot in detail delen van seksuele ervaringen zijn dan ook niet toegestaan. 

Omdat we willen dat vragen op het forum duidelijk overkomen halen we (choquerende) details die afleiden van de vraag of het antwoord weg, of we passen de tekst aan. In sommige gevallen verwijderen wij het volledige topic, afhankelijk van het topic kijken we wat nodig is. We vinden het belangrijk dat de vraag die wordt gesteld centraal blijft staan.

 

7. Plaats geen berichten uit naam van De Kindertelefoon en doe je niet voor als moderator.

Plaats geen berichten uit naam van De Kindertelefoon of op zo’n manier dat het lijkt alsof je betrokken bent bij De Kindertelefoon.

Wanneer je ziet dat iemand zich niet aan de forumregels houdt, ga dan niet in discussie met dit forumlid. Meld dit bij één van de moderators door het bericht te rapporteren. Zij beoordelen of er inderdaad forumregels worden overtreden en of er actie ondernomen moet worden.

 

8. Reclame maken is niet toegestaan.

Het forum mag niet worden gebruikt om reclame te maken voor websites, bedrijven of producten. Links naar veilingsites en advertentiesites zoals Marktplaats, eBay en Amazon zijn ook niet toegestaan.

 

9. Oproepen voor enquêtes, onderzoeken of werkstukken voor school, studie of werk zijn niet toegestaan.

 

10. Je voordoen als expert is niet toegestaan.

Open geen topic waarin je forumleden oproept om jou vragen te stellen over een bepaald onderwerp waarin je (ervarings)deskundige bent.

 

11. Het plaatsen van of vragen om uitdagingen, challenges of opdrachten is niet toegestaan.

  

12. Je bent maar onder één forumaccount actief.

Een forumaccount is voor één gebruiker en mag niet met meerdere gebruikers gedeeld worden.

Het ook is niet toegestaan voor een gebande gebruiker om een nieuw account aan te maken of om via een andere gebruiker te reageren op het forum. Wanneer een gebande gebruiker dit toch doet, wordt het nieuwe account ook geblokkeerd en/of de geplaatste topics en reacties verwijderd.

 

 

  1. Advies: voor een overzichtelijk en fijn forum

 

Dit zijn aanbevelingen waar moderatoren op letten bij nieuwe topics en reacties, dit kan ook gaan over jouw profiel. Het belangrijkste van deze aanbevelingen is dat ze zorgen voor een overzichtelijk en fijn forum.

 

Jouw bericht

Laat zien waar je jouw informatie vandaan hebt. Oftewel bronvermelding

Een bron is de plek waar je jouw informatie vandaag hebt, dat kan b.v. een website of boek zijn, dus vermeld het wanneer je een tekst vanuit een andere bron hebt overgenomen.

 

Blijf bij het onderwerp, ga niet off-topic.

Als een topic over een bepaald onderwerp gaat, begin dan niet over een ander onderwerp. Moderatoren zullen dit in het topic onder de aandacht brengen.

 

Plaats je bericht maar één keer.

Hou het bij één topic over hetzelfde onderwerp. Elk bericht moet eerst door ons gecontroleerd worden. Dat doen we zo snel mogelijk. Plaats het dan niet meerdere keren, daardoor wordt je bericht moeilijker te vinden.   

 

Jouw profiel

 

Gebruik geen choquerende of beledigende gebruikersnaam, profielfoto en/of handtekening.

Met choquerend bedoelen we dat jouw naam geen racisme, discriminatie of geweld mag bevatten. Dat kan door anderen als choquerend worden ervaren. Wij zullen bij overtreding jouw naam, foto of handtekening aanpassen. Op het forum kan je daarna een verzoek doen voor een andere naam.

 

Denk goed na over je gebruikersnaam en zorg er voor dat je gebruikersnaam anoniem is.

Wat we niet toestaan:

  • een voor- en achternaam (ook niet van bekende personen)
  • een naam die hetzelfde is als je mailadres
  • een naam die uit alleen nummers bestaat
  • een naam met een (geboorte)datum

 

Gebruik ook niet dezelfde gebruikersnaam als op andere sites of social media.

Wij zullen bij overtreding jouw naam aanpassen. Op het forum kan je een verzoek doen voor een andere naam.

 

Gebruik van afbeeldingen waarop een persoon (gedeeltelijk) herkenbaar in beeld is, is niet toegestaan.

Wij zullen bij overtreding jouw avatar aanpassen.

 

 

  1. Advies: voor aandacht voor jouw berichten

 

Deze categorie is bedoeld om jouw bericht zo goed mogelijk onder de aandacht te brengen

 

Kies de categorie die het beste bij je bericht past.

Het forum heeft verschillende hoofdcategorieën. Kies de categorie die het beste bij jouw bericht past. Als wij denken dat het beter onder een andere categorie past dan passen wij dat aan.

 

Maak een duidelijke titel bij je bericht die goed weergeeft waar je topic over gaat.

Een titel met alleen ‘help’ is niet duidelijk, bij ‘help ik word gepest’ weten andere forumgebruikers beter waar je topic over gaat.

 

Maak gebruik van tags

Door tags te gebruiken zijn je berichten makkelijk te vinden voor andere gebruikers. Tags zijn belangrijke woorden die passen bij jouw bericht.

 

Houd de tekst van je bericht leesbaar.

Gebruik spaties en punten en let op je spelling. Op het forum mag je in het Nederlands en Engels posten.

 

  1. Vragen?

 

Heb je vragen over het forum? Kijk dan eens in het topic veelgestelde vragen of plaats een bericht in het subforum Over De Kindertelefoon.


308 reacties

Reputatie 3
Badge +2
Hi @Future,



Wat een nieuwsgierige vragen zeg, ik hoop dat ik ze hiermee voldoende kan beantwoorden:



Wanneer je te oud bent geworden voor ons forum, verwijderen we je account. We laten je dit wel weten, maar dit doen we nadat het account verwijderd is. Wanneer we dit gedaan hebben, is het ook niet meer mogelijk met dit emailadres een nieuw account te maken.



Groetjes,

Willemijn

De Kindertelefoon
Reputatie 3
Badge +3
Maar verwijderen jullie dan echt het acc, of deactiveer jullie hem zoals bij Mr.S is gebeurd?



Voor de rest bedankt voor het antwoorden. Ik begrijp het nu beter!





^

Future
In jullie privacystatement staat het volgende:



4.2 We verwijderen je accountgegevens binnen een jaar nadat je 19 jaar bent geworden.



Dus in principe kun je na een jaar weer stiekem een account aanmaken, want dan heeft de KT geen gegevens meer van je. Of heb ik dat fout?



Gr. Pin
Reputatie 7
Badge +7
Hallo Future en Pin,



er is het een en ander gewijzigd met de nieuwe privacy-wet. Ik heb jullie vragen even doorgezet en we komen hier snel op terug.

Groetjes, Marieke / De Kindertelefoon
Badge +4
Beste Future,



Goede vragen stel je.



Als je je geboortedatum aanpast naar 19 jaar wordt je account geband. Je kunt dan niet meer inloggen op het forum, en geen nieuw account aanmaken met dit mailadres.

Na een jaar worden inderdaad je gegevens verwijderd, vanwege privacyredenen. Als je account eenmaal verwijderd is, kun je het niet meer terughalen. Je kunt dan wel een nieuw account aanmaken.



In principe vertrouwen wij erop dat gebruikers hun juiste geboortedatum invullen. Alleen als wij serieuze twijfel hebben of iemand wel echt minderjarig is zullen wij verder onderzoek doen. Dit staat ook vermeld in onze forumregels. De Kindertelefoon is verplicht om de veiligheid en de regels van het forum te bewaken en moet dit kunnen waarborgen. Dit komt niet vaak voor, maar als we dit doen dan gaat dat per mail, en niet openbaar op het forum.



Hopelijk heb ik hiermee je vragen beantwoord.



Met vriendelijke groet,



Suzanne
Waar kan je terecht voor vragen als je topic zomaar verwijderd/ verdwenen is?
Reputatie 2
Badge +2
Hi,



Wat vervelend als je topic opeens verdwenen is.

Je kan bij het onderwerp Over de Kindertelefoon een topic starten met deze vraag.

Het is voor ons handig om te weten wat de naam is van je topic om te kijken wat hiermee gebeurd is.



Met vriendelijke groet,

Elena van De Kindertelefoon
Hi,



Wat vervelend als je topic opeens verdwenen is.

Je kan bij het onderwerp Over de Kindertelefoon een topic starten met deze vraag.

Het is voor ons handig om te weten wat de naam is van je topic om te kijken wat hiermee gebeurd is.



Met vriendelijke groet,

Elena van De Kindertelefoon


Zag net pas de mail erover omdat hij in spam stond. Dus weet nu al waarom hij verwijderd was
Beste mensen van Kindertelefoon mijn text is aangepast maar er zitten type fouten is dit is wel jammer vind ik zelf. Groetjes Dieter
Badge +2
Hi Dieter,



We hebben naar je vraag gekeken, maar vragen ons af om welk bericht het gaat. Kan je ons dat laten weten?



Groetjes,

Pauline namens de Kindertelefoon.
Hallo, Kindertelefoon,



Mijn profielfoto was gisteren verwijderd, omdat er een 'mens' op te zien was. Ik vind het erg logisch dat personen als profielfoto's worden weggehaald, maar mijn profielfoto was geen écht mens: het was een personage uit een game. De game is Assassin's Creed III en de 'persoon' in kwestie heet Haytham Kenway, een personage uit een game dus.



Heb ik toestemming om de afbeelding gewoon weer als profielfoto te gebruiken?



Groetjes,

Een Persoon Zonder Naam
Badge +2
Geen_Naam goedemorgen. Dank voor je vraag, ik heb je via mail beantwoord.

Gr Sandra De Kindertelefoon
Hoi Sandra,



goed natuurlijk dat U en andere moderators deze vragen beantwoorden, echter heeft nu maar 1 persoon het antwoord.

ikzelf wilde ook misschien even andere profielfoto(misschien meer forumgebruikers ook) alleen nu zit ik te twijfelen omdat ik al 2 waarschuwingen heb. is het misschien mogelijk om het antwoord op het forum te plaatsen?😅
Badge +2
Zeker Ronald2001,

Avatars mogen geen personen zijn. Dat is de richtlijn. Bij game personages is het regelmatig lastig voor ons om te zien of het personen zijn. Liever tekenfilm achtig of voorwerp, dat is het meest duidelijk. Hopelijk is dit antwoord voldoende voor jou. Mocht je een avatar willen en erover twijfelen, kun je dat altijd eerst even bij ons checken. Gr Fijne dag

Sandra
okee, bedankt voor de reactie, weet ik ook meteen dat mijn profielfoto hetzelfde blijft😅
Kun je je gebruikersnaam ook aanpassen?
@Juutjeparapluutje dat kan bij gebruikersnaam aanpassen



groetjes

blue
Badge +1
Hallo Kindertelefoon dit heeft niet echt te maken met de regels topic maar hebben jullie soms zelf hulp nodig?



Nu wel een vraag die hiermee te maken heeft. Wat is een moderator?
Reputatie 6
Badge +4
Hai Anoniem_voor_anderen,



Je vraag of wij zelf hulp nodig hebben snap ik niet.

Een moderator is iemand die checkt of iedereen op het forum zich wel aan de regels houdt en die ingrijpt als dat niet het geval is.

Hopelijk is dit antwoord duidelijk voor je.



Groeten,

Britta van de Kindertelefoon
Badge +1
Dank u wel



groeten



Anoniem_voor_anderen
Badge +1
Hallo kan ik namelijk een topic verwijderen





groeten



Anoniem_voor_anderen
Reputatie 6
Badge +4
Hai Anoniem_voor_anderen,



Nee, jij kunt geen topic verwijderen. Dat kunnen wij evt. voor je doen op verzoek, maar dan moet je wel een goede reden hebben.



Groeten,

Britta

Hallo :)

Is iedere vrijwilliger ook automatisch een moderator? en als de vrijwilliger al een account heeft, krijgt diegene dan een nieuw account onder naam van De Kindertelefoon of krijgt het huidige account de rang '’Kindertelefoon'’?

-Dr8gon99

Reputatie 6
Badge +5

Hoi Dr8gon99,

Leuke vraag! Niet iedere vrijwilliger is ook een moderator, daar kun je voor kiezen 🙂. 
Als moderator krijg je een Kindertelefoon account!

Groetjes,

Renske
De Kindertelefoon

Hallo De Kindertelefoon :)

Is het toegestaan zoals ik nu doe om mijn eigen blog in mijn signature te zetten. Mijn blog is trouwens volledig anoniem en gaat over het forum.

-Dr8gon99

Reageer