Face-to-face contact?

  • 15 April 2018
  • 3 reacties
  • 187 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Op veel problemen is de beste oplossing om er over te praten, het is heel handig dat je hier anoniem kan chatten met aardige vrijwilligers en op het forum kan posten. Dit zal ook voor veel mensen goed helpen.
Nu heeft de site een kopje 'Meer hulp' waar VeiligThuis bij staat en ik denk dat het een gemiste kans is om er geen instantie bij te zetten waar je face-to-face contact kan krijgen om over je problemen te praten bijv. de GGD die op elke school aanwezig is.
De stap naar hulp is namelijk erg groot en ik denk dat door hier op deze site je hart te luchten de stap al wat kleiner wordt en je meer motivatie krijgt om professionele hulp te zoeken (voor wie dat geldt). Het zou dan fijn zijn als je op een makkelijke manier via deze site contact op kan nemen met een andere instantie die je verder kan helpen met o.a. face-to-face contact.
Hoe denken jullie hierover?

3 reacties

Reputatie 2
Badge +9
Ik ben het helemaal met je eens! De KinderTelefoon is een fantastische site/ bedrijf die kinderen helpt. De mensen kunnen hier anoniem praten over hoe zij zich voelen, maar het zou heel mooi zijn als ze de kinderen/ tieners konden doorverwijzen naar een professionele instantie. Bijv. De GGZ of Mediant. Om zo de kinderen nog beter te kunnen helpen.

Nou wil ik niet zeggen dat ze jongeren op dit forum constant moeten doorverwijzen naar een organisatie, maar mensen die op de chat komen of bellen. Het zou dan fijn (kunnen) zijn als de KT kan zeggen van heey we kunnen je verder helpen door een afspraak te maken bij die of die organisatie.

Maar ik snap ook wel dat de KT het niet doet om het anonieme wat deze site/bedrijf zo goed maakt te beschermen. Want als jij op deze site komt, dan wil je toch graag anoniem zijn en als de KT jouw gegevens kunnen doorsturen, dan voel je je niet meer anoniem!

Het kan dus handig zijn, maar beschadigd het dan niet de anonieme wat deze site/ bedrijf zo goed maakt?!?

Gr:Mr.S
Hoi,

Ik denk dat het ergens een goed idee kan zijn, maar dat er ook beperkingen aan zitten.

Zoals @Mr.S al zei, wanneer de KT op regelmatige basis kinderen gaat doorverwijzen, beschadigt dit wellicht de veiligheid en anonimiteit die de KT nu juist biedt.

Een ander punt is dat ik denk dat dit niet haalbaar is. Hulp zoeken begint vaak in je omgeving. Toenadering zoeken bij een docent of bij je ouders. Via hen kom je dan uit bij de lokale diensten, etc. Volgens mij is het gewoon niet haalbaar voor de KT om met al deze mensen contact te hebben.

Ik denk dat het wel een mooie toevoeging kan zijn om de opties beter duidelijk te maken. Dus dat er naast die 'Meer hulp' knop ook wat knopjes e.d. komen die je doorverwijzen naar andere hulpinstanties.

Gr. Pin
Reputatie 7
Badge +7
Hallo KareldeGrote,

wat goed dat je meedenkt hierover! Het zou inderdaad fijn zijn als de drempel lager is voor mensen om hulp te zoeken.
Zoals Mr.S en Pin al zeggen, loopt de Kindertelefoon wel tegen een heel belangrijk punt aan: we willen ook graag dat je anoniem bent als je contact met ons hebt. Dat is de reden dat we niet allerlei standaard doorverwijs-knoppen op de site hebben gezet. Wanneer je op de Meer Hulp knop drukt, kom je niet direct met Veilig Thuis in contact maar start er een chatgesprek met een Kindertelefoon-medewerker. Die gaat dan samen met jou bespreken wat voor hulp je nodig hebt, en kan je, als je wil, met Veilig Thuis in contact brengen. Zie de uitleg via deze link: https://www.kindertelefoon.nl/over-ons/over-de-kindertelefoon/actief-verwijzen-naar-veilig-thuis/

Natuurlijk kunnen we je wel doorverwijzen, maar dat doen we het liefst na een ( anoniem ) gesprek met jou via telefoon of chat. Iedere situatie is tenslotte uniek. In dat gesprek gaan we samen met jou bekijken wat voor hulp het beste bij jou past, ( bijvoorbeeld GGD, of huisarts, of Veilig Thuis, of een andere instantie ) en bespreken we hoe je die hulp kan krijgen. Zo krijgt iedere beller/chatter een doorverwijzing op maat.

Ik hoop dat je vraag hiermee beantwoord is?

groetjes, Marieke / De Kindertelefoon

Reageer