Vraag

zwarte wond

  • 18 June 2019
  • 6 reacties
  • 690 Bekeken

Badge +1
Hoi ik ben een beetje onhandig geweest en heb me gesneden met een mes.
nu ben ik 3 dagen verder en van binnen zit er een zwarte hard laag.
wet iemand als ik het uit moet doen of wat het is ? is het goed of slecht ?
please iemand antwoord snel terug

groetjes
Alesstino

6 reacties

Ik zou zsm naar de huisarts gaan als het zwart en gevoelloos is. En je kan beter een keer te veel naar de huisarts dan een keer te weinig.
Heb je ook ontstekingsverschijnselen?
Denk hierbij aan:
  • Warme huid de wond
  • Rode huid rond de wond
  • Pijn rond de wond
  • Koorts
  • Zwelling
Ik zal je nog een keer aanraden om naar de huisarts te gaan. Niemand hier is een dokter en onze kennis is beperkt. Een arts zal je veel beter kunnen helpen.
Badge +1
Hoi iedereen die heeft gereageerd. als ik het aanraak voelt het rubberachtig aan en ik heb geen gevoel aan de snijstreek laat me iets weten a.u.b
Groetjes, Alesstino

Tekst aangepast door De Kindertelefoon i.v.m. forumregel 9.
Zoals de gebruikers voor mij al illustreerden is het een beetje lastig om zo een conclusie te krijgen.
Bespreek dit dus met iemand zoals je huisarts.
Die weet natuurlijk wat beter wat er aan de hand kan zijn en diegene kan ook er werkelijk naar kijken.
Er is immers vrij veel verschil tussen wat opgedroogd bloed en necrose van het weefsel.
Eerlijk gezegd denk ik dat het opgedroogd bloed is, omdat
  1. Dat meestal hard is.
  2. Dat het meest voorkomende is. Immers zorgt een standaard snee niet voor het afsterven stukken weefsel.
Maarja, zo'n conclusie kan ik niet zo snel trekken, dus lijkt het mij dus goed om het te bespreken.
Een zwarte wond kan een teken zijn dat zijn dat het weefsel in de wond dood is. Als eerste kan ik je aanraden de wond goed schoon te maken (en schoon houden) door middel van water en een ontsmettingsmiddel. Je moet zeker weten bij de huisarts lang gaan, omdat dood weefsel niet kan helen en dit verwijderd zal moeten worden.


aanpassing; Ik ben er vanuit gegaan dat de meeste mensen het verschil tussen gedroogd bloed/een korstje en iets anders wel kennen.
Hey!

Als je een normale wonde hebt (dus niet te diep of vuil geworden) is dat waarschijnlijk gewoon een laagje opgedroogd bloed/korst en niet schadelijk. Ik kan dat echter niet van hieruit beoordelen dus ik raad je aan om het eens aan je ouders te laten zien en hen te vragen wat ze ervan denken.
Als je wond plots gaat ontsteken of andere vreemde dingen doen kun je misschien eens naar de dokter. Zorg dat je wonden steeds goed ontsmet, heb je dat gedaan toen?

Groetjes
Lot

Reageer