vriendin met anorexia

• 30 mei 2014
  • 5 reacties
  • 293 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
heyy,
ik ben dr samen met een vriend achtergekomen dat een vriendin van ons soms overgeeft omdat ze zichzelf dik vind.
Mijn vriendin is een meisje met een heel mooi figuur dus ik snap net hoe ze zichzelf dik kan vinden...
Ze weet dat wij weten dat ze soms overgeeft maar wij zijn bang dat het mis gaat..

weten jullie wat we kunnen doen?
xx

5 reacties

Ik heb ook een vriendin met anorexia...  Je kan eigenlijk niet veel doen omdat ze het uiteindelijk allemaal zelf moet doen! Je moet er voor haar zijn en heel vaak vertellen hoe mooi ze is! En natuurlijk tegen haar ouders zeggen! Ze zal je daar in het begin niet dankbaar voor zijn! Maar je moet het doen, de ouders zijn tenslotte die gene die op hun kind letten en zodra het steeds slechter gaat kunnen ze er natuurlijk meer aan doen als jou! Of je moet zelf met je vriendin bespreken en zeggen dat ze dit tegen haar ouders moet vertellen omdat het een ziekte is die niet makkelijk te genezen is!!!  Hoe reageerde ze toen ze wist dat jullie het wisten?

Liefs,
Sophie
Ik heb zelf ook een beetje last gehad van een eetstoornis, maar serieus, als je haar wil helpen, kan je het beste gewoon met haar praten. Vriendinnen van mij forceerden me steeds om te eten en serieus, daar voelde ik me juist nog kutter door.. En net als Sophie al zei, vertel haar ouders wat er aan de hand is, dan kunnen zij het er ook met je vriendin over hebben.
Hee hoi!
Zelf vecht ik al jaren met anorexia het blijf moeilijk...
ik help je graag met wat het prettigst is voor je vriendin.

Als eerst moet je weten:
Waarschijnlijk heefd ze dit ontwikkeld door een ander groot probleem, die ze zelf niet onder ogen kan zien omdat het zo normaal lijkt.
Hoe vaak je ook zegd 'je bent mooi slank' Ze ziet zichzelf anders daarbij ka jij haar niet helpen...

Ze heefd duidelijk proffesioneel hulp nodig.
Daar zijn verschilende mannieren voor....
Naar haar ouders inderdaad gaan en verwijs ze ook DUIDELIJK naar de huisarts te gaan dit is het aller belangrijkste,
die kan haar verwijzen naar een psychologe,dieetiste en ze krijgt een bloedonderzoek om te kijken of haar lichaam en hoe erg het is beschadigd.

maar hebben jullie een beetje aardige mentor?
Neem haar een keer mee naar de mentor,
stel de mentor van te voren op de hoogte.
Doe jou en als zij in staat is haar verhaal, en blijf er absoluut bij zitten.
De mentor gaat met haar ouders praten en maakt duidelijk als ze jullie niet sirieus nemen, hoe belangrijk het is om naar de huisarts te gaan.

Ik hoop dat ik je een eindje op weg heb kunnen helpen. nog vragen ik beantwoor ze uiteraard!
Sterkte en steun haar!

xAnne
Als jullie een keer met zn 2en zijn kun je het misschien rustig vertellen..
Ze is waarschijnlijk al heel geschokt dat je het weet. Zeg dat je het heel erg vind en vraag of ze hulp wil. Als ze zegt van niet doe het dan ook niet. Ze moet je kunnen vertrouwen. Vertel ook dat die vriend van je het weet. Je mag absoluut niet liegen tegen haar. Dan verlies je haar vertrouwen en gaat ze tegen je liegen. Zeg dat je er voor haar bent en dat je hoe dan ook van haar houdt. Als ze wel hulp wil bespreek dan eerst hoe ze dat wil. Zeg niet over-done vaak dat je haar prachtig vindt. Dat lijkt zo nep. 

Ik hoop dat dit helpt xxx
Je kan niet heel veel doen. Je zou naar een leraar ofzo kunnen gaan, maar als iemand geen hulp wil, zal ze het ook niet aannemen. Waarschijnlijk zal ze meteen zeggen dat ze stopt en in het geheim verder gaan. Ik weet dit omdat ik zelf een eetstoornis heb gehad en een paar vriendinnen van mij ook (één ervan zat in mijn klas en daarvan weten ook alleen ik en haar vriendinnen het). Vaak maakt het het erger om naar iemand toe te gaan, maar ik kan natuurlijk niet voor iedereen spreken. Probeer haar te steunen en er voor haar te zijn. Beschuldig haar niet en zorg dat ze weet dat ze altijd met jullie kan praten. Ga voor meer advies naar www.proud2bme.nl

Reageer