Vreetbuien

• 14 september 2015
  • 3 reacties
  • 169 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Ik heb een beetje een probleem. Ik heb echt ontzettend grote vreetbuien. Het is nu al ongeveer een jaar aan de gang en ik schaam me er best wel voor. Ik eet mijn gevoelens weg en (dit is heel dom) soms vind ik dat ik iets lekkers verdien. Als ik bijv. net terug van school (op de fiets) kom dat ik dan een koekje mag. In het begin pak ik er één maar na twee minuten heb ik zin in nog een paar en eet ik er wel vijf op. Ik maak dit topic niet omdat ik vind dat ik te dik ben, maar omdat het gewoon echt een probleem wordt. Mijn moeder koopt dan iets wat zij lekker vind en dan wil ze het s'avonds eten maar door mij is het dan alweer op.

Als ik verdrietig of boos ben pak ik meestal ook iets te eten. Op dat moment maakt het me niks uit, maar later voel ik me schuldig. In het begin maakte ik me er niet echt zorgen over, maar door de tv wel. Ik keek namelijk een programma over dikke mensen (wel meer als 300kilo) die gaan afvallen en ze zeiden haast allemaal dat de oorzaak bij vreetbuien zat. Iekksss dacht ik, ik wil echt niet zo dik worden. Dus hier is mijn vraag: hoe stop je vreetbuien? 

3 reacties

Ik denk dat je dus eerder je gevoelens omzet in dit soort gedrag, het beste is voor tepraten met iemand hierover en tekijken waar je in je hooft mee zit. Dat je bijvoorbeeld teveel stress hebt door school, gepest word, of je je niet helemaal goed voeld, vul maar in. Als je weet wat er dan mis is, kan je ook het probleem oplossen en de vreetbuien achter je laten.

Maar meid, zo erg is het echt niet. Je word nietzomaar dik en sowieso niet 300 kilo. Als je gewoon gezond bent en sport is er niks aan de hand en maken die 5 of al zijn het 10 koekjes niks uit. Je zit sowieso al in de puberteit en je lichaam heeft energie en voeding nodig voor zich goed te kunne functioneren, daarom kan je natuurlijk ook steeds honger hebben.

Ik ben zelf 15 en eet echt veel, zoon 75 kilo als jongens zijnde maar toch zowat een sixpack en doe wel wat aan sport, dus netzo als jou hoef je daar je echt niet zorgen om temaken.

Groetjes mij xx
Hallo,

Als eerste wil ik je zeggen dat je je er niet voor hoeft te schamen. Er zijn heel veel mensen die last hebben van eetbuien! Vaak worden de eetbuien veroorzaakt door stress en/of verveling. Ik zal een paar vragen/tips geven zodat je daar over na kunt denken.

Denk hier eens over na:

-> Waarom heb ik een eetbui?
- Als stress de oorzaak is, probeer dan te ontspannen. Waar maak je je zo'n zorgen om? Zijn die zorgen logisch, of valt hetgene waar je tegenop ziet of moeite mee hebt wel mee.
- Als verveling de oorzaak is, probeer dan afleiding te vinden. Dit is voor iedereen anders maar ik kan wel een paar voorbeelden geven: tv kijken, computeren, filmpjes kijken op youtube, lezen, puzzelen etc.

-> Waarom eet ik niet iets gezonds?
Als je trek hebt kun je ook eens iets gezonds eten! Denk bijvoorbeeld aan fruit, groente en dat soort dingen. Wat helemaal leuk is (vind ik zelf dan), is om op internet eens een makkelijk gezond recept te zoeken. Dan heb je even wat te doen, het eten bereiden en is het ook nog gezond!

-> Ligt het probleem alleen bij mij of komt het ook door andere mensen om me heen?
Als het probleem alleen bij jou ligt, is het waarschijnlijk iets simpeler op te lossen. Je kunt je omgeving (denk aan je ouders of je vrienden) natuurlijk wel uitleggen dat je graag wat gezonder wil gaan eten. Maar als er andere mensen om je heen zijn die ook altijd maar lekkere dingen kopen/eten, dan is het al helemaal belangrijk om hen uit te leggen wat jij graag wilt.

Als laatste wil ik zeggen, een eetbui heeft iedereen wel eens, als het af en toe gebeurd is het niet zo'n probleem. Gelukkig zeg je zelf al dat je niet dik bent, het is erg belangrijk om jezelf en je lichaam te accepteren.

Ik hoop dat ik je zo een beetje geholpen heb.
Succes en vergeet dit niet: Geloof in jezelf, je bent wie je bent en dat is prima!
Bedankt voor de reacties, ik zit er nu niet meer mee 🙂.

Reageer