Vraag

Vragen over jezelf snijden

  • 31 December 2019
  • 48 reacties
  • 4968 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hallo,

 

Ik heb veel gehoord en gelezen dat mensen zichzelf snijden. Ze snijden zich dan meestal in hun armen. Ook weet ik dat mensen dit doen omdat ze depressief zijn.

Maar mijn vraag is waarom doen mensen dit? Ik kan niet begrijpen waarom mensen het fijn vinden om zichzelf pijn te doen. Krijgen ze hier een soort kick van? Of dwingt iets in ze om het te doen?

Ik vroeg me dit al een tijdje af en zou graag antwoord willen zien

 

~ Helping Hand


48 reacties

Reputatie 7
Badge +9

ik doe het nu al een tijdje. ik was begonnen met gewone sneetjes maken in de hoop dat iemand ze zag. en dan dat iemand mij uit mijn depressie kon helpen. die gewone sneetjes werden dieper en beter verborgen. aan het begin schaamde ik me er niet voor maar hoe dieper ze werden en hoe langer ik het deed hoe erger de schaamte werd. 

er gingen gedachten door mijn hoofd. ‘wat als mensen dachten dat mijn moeder mij mishandelde en ik bij mijn vader moet wonen’ ik sneed dat weg. ‘wat als ze vinden dat ik me aanstel’ ook dat sneed ik weg. ik snij alles weg. stress, verdriet, woede en nog veel meer. 

als er iemand tegen de arm bots waar ik snij dan doet dat mij vaak heel veel pijn. maar ik ben gewoon een mietje. ik kan niks en ik ben een baby. en dan snij ik me weer.

ik doe het vaak niet eens bewust. ik kom er later pas achter als ik nieuwe littekens zie.

Badge

Heyy ik hoop dat mijn antwoord helpt, 

Ik doe het niet zo lang, maar ik was er eerst mee begonnen omdat ik een enorm aandachtstekort had. Ik hoopte dat iemand het zou opmerken en dat ik over mn problemen los van de automutilatie kon praten. Later werd ik boos op mezelf omdat ik het om die rede deed aangezien er genoeg mensen echt mee struggelde. Toen deed ik het als een soort straf zoals hier al vaker benoemd is. Een paar weken later, lag ik op bed en  was ik diep in gedachten verzonken over wat er momenteel allemaal gebeurt in mijn leven. Toen deed ik het en was het alsof alles ineens verdoofd was ik hoorde niks ik lag daar gewoon en ik lag naar het wondje te staren dat ik zojuist gecreeerd had. En nu is het een soort verslaving aan het worden, Elke keer als ik stress of als er negatieve gevoelens omhoog komen wil ik mijzelf snijden om rustig te worden.

 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt 

~ b

Badge

Hoi, ik hoop dat mijn antwoord helpt. Voor iedereen die er zelf mee struggelt is dut miss triggering:

Ik ben een meisje van 13 jaar en snij mezelf nu sinds ong een jaar. Ik was ermee begonnen doordat ik "valid” wou voelen. Ik voelde me erg slecht maar had er geen goede reden voor en sneed mezelf zodat ik dit wel zou hebben. Nu doe ik het nog steeds omdat ik niet kan stoppen en het me nog steeds valideert. Ook leidt het me af van gevoelens en doe ik het ook om mezelf te straffen, nadat ik bijv. te veel gegeten heb of iets stoms deed

Reputatie 2
Badge

Hey ik snijd mezelf omdat ik depressie ben en om mijn gedachte leeg te maken maar ik doe het ook omdat ik  hier weg wil enzo je hebt heel veel redenen om jezelf te snijden 

Reputatie 6
Badge +1

Hoi,

zelf deed ik het als ik me heel gestrest of kut voelde want als ik pijn heb in mijn lichaam dan doen mijn gevoelens heel even geen pijn meer en die pijn van het snijden deed veel minder pijn, dus toen deed ik het steeds vaker omdat dan alle pijn weg ging maar ik begon ook een soort stem te horen waar ik niet te veel op in zal gaan, maar eigelijk zei die gewoon dat ik niks waard ben en dat ikeen last ben voor iedereen en dat ik mezelf daar ook voor moest straffen en dat hoorde ik zo vaak dat ik dat begon te geloven en te doen dus ik gebruikte het als strafmiddel maar ook om mijn gevoelens te laten verdwijnen die stem begon ook uitijndelijk te zeggen dat mezelf snijden me niet genoeg straft dus dat ik dood moest, dat begon ik ook langzaam te geloven, ik heb ok een poging tot zelfmoord gedaan. hij is dus mislukt en ik ben naar een psygoloog of hoe je dat ook noemt gegaan het heeft heel erg geholpen en ik was bijna een jaar clean (geen sh) tot een paar weken geleden, (tekst aangepast door De Kindertelefoon ivm forumregel 6) maar al doe ik het nu nog soms weet ik tenminste hoe ik die wonden moet verzorgen. sorry voor het lange praten terwijl ik al antwoord had gegeven op je vraag maar ik had het gevoel dat het nodig was om te zeggen

groetjes DAK (De Annonieme Kat)

Reputatie 4
Badge

Heyy @annoyanno 

Ikke snijd mezelf als ik mij bijvoorbeeld heel erg k*t voel dan snijd ik in mn arm om niks te voelen om mn gevoelens te verdoven zegmaar ik hoop dat je hier iets aan hebt

XxX haily 

Reputatie 7
Badge +3

hoi @RubenH_06 

Ik ben zelf ook christelijk en haal heel erg veel steun uit de Bijbel. 

daarom vind ik het ook heel erg mooi, dat ik je zo ‘tegenkom’ op het forum.

Ik vind zelf Hebreeen 4:15 heel erg mooi: Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medelijden hebben met onze zwakheden, maar Die in alle dingen, gelijk als wij, is verzocht geweest, doch zonder zonde.

Hij weet wat wij meemaken, want Hij heeft zelf alles meegemaakt. Hij weet hoe moeilijk je het hebt, ook als je jezelf snijd….

groetjes😊

Reputatie 1
Badge

@Abonimous wat vervelend voor je! Ik wil tegen je zeggen dat je meer waard ben dan dat je denkt! Die pijn van binnen kun je oplossen met vreugde! Ik wil je een Bijbeltekst geven, namelijk 1 Petrus 5: '’ gooi alles waar je je zorgen over maakt maar in Gods handen, want Hij zorgt voor je.'’ Weet dat God van je houd en misschien ken je hem nog niet maar hij kent jou wel en wil heel graag dat jij Hem ook leert kennen! 

Misschien kun je een keer proberen te bidden, praat maar met God! Dit kan op je eigen manier, praat maar tegen Hem alsof hij naast je zit! Hij zal naar je luisteren en je Zijn zegen geven en kracht!

 

Ik hoop dat het je helpt! Groetjes, 

Ruben! 

Reputatie 3
Badge +3

 

Hey Helping Hand,

Ik ben zelf ook depressief en weet wel wat snijden met je doet ik leg het je graag even in het kort uit, want ik help graag mensen, Hierbij wil ik graag mijn ervaring aan je vertellen:grin: . Kijk als je depressief bent komt dat echt wel door iets. Het kan komen door pesten, alleen voelen of heel veel pijn gedaan worden elke keer weer opnieuw. In mijn geval voel ik me steeds alleen en word in de steek gelaten elke keer weer opnieuw. Ik heb zelf 2 vrienden die zichzelf ook snijden en ook depressief zijn. Op een gegeven moment had ik een vriendje waar ik echt heel erg blij mee was tot na ongeveer 9 of 10 maanden, want het werd steeds erger. Ik kreeg ruzie met mijn vriendinnen en het gene wat hij hoort te doen is me te steunen en aan mijn kant te staan, maar dat deed hij niet. Hij zei tegen me maak het maar gewoon goed, want ik vind dit niet leuk en ze doen niks verkeerd terwijl dat eigelijk wel zo was maar goed. Hij was altijd 3 dagen later dan mij jarig en ik vroeg hem te komen op mijn verjaardag. Hij zei: '’Ja er komt nog familie voor mijn verjaardag alvast, maar ik denk dat ik vanavond wel kan.'’ Ik dacht nou prima geen probleem. Dus ik vroeg 's avonds van kom je dan nog. Hij zei ja ik weet het nog niet ik denk dat ik nog even naar vrienden ga voor de gezelligheid. Dus ik dacht wtf is dit nou weer als je dat belangrijker vind dan doei. Het maakt me niet uit hoe lang hij er is als hij er maar is. Zijn beste vriend ben ik ook best goed bevriend mee en hij zei kom jij ook op die party van … . Dus ik zei:'’ Huh wat bedoel je welk feestje.'’ Hij zei ja hij geeft een feestje met al zijn vrienden. En ik was dus blijkbaar niet uitgenodigd wtf. Dus ja toen was ik er echt klaar mee dit was trouwens niet alles hoor wat hij me aandeed. Mijn vriendin was zoals ik vertelde depressief en ze sneed zichzelf altijd (nog steeds) dus ik dacht ik kan het proberen en dat was op dat moment echt een uitweg voor mij, want als ik het vertelde aan iemand zeiden ze steeds van maak het uit je verdient beter, maar ik wou het niet uitmaken want ik hielt van hem. Dus ja daardoor en door het in de steek laten van mijn vriendinnen bij mij heeft me onderandere depressief gemaakt. Maar nu jou vraag :'’Waarom doe je het.'’ Nou zeg maar je snijd dan jezelf om de pijn aan de buitenkant erger te maken dan de pijn aan de binnenkant. Ik hoop dat je begrijpt wat ik daar mee bedoel:sweat_smile: . Maar er zijn ook andere uitwegen om de pijn te verminderen als je depressief bent. Denk daarbij aan drugs, roken enz

 

Hoi, 

Ik doe het vooral omdat ik mezelf straf. Ik heb dan hard gelogen tegen mijn ouders of weer eens een 3.4 voor wiskunde gekregen. Dan vind ik het fijn om ff weg te zijn met mn gedachten. Maar doe het zelf niet.

Reputatie 6
Badge +3

het is voor iedereen anders. ik doe het omdat het mij helpt om met een situatie of gevoel om te gaan. 

Ik deed het eerder weleens zodat ik geen andere emoties zou voelen maar ik doe het niet meer omdat ik heb geleerd dat het juist tegenwerkt 

Reputatie 1
Badge +1

Ik heb net en gister mezelf gesneden maar niet uit woede of emoties maar omdat ik op de pijn kik ofzo ik “hou” van de pijn. Oké dit klinkt echt heel gestoord heeft iemand hier een verklaring voor 

 

Reputatie 1
Badge

iedereen heeft hun eigen redenen maar ik doe het eigenlijk omdat het lekker voelt en ik hou ervan als het bloedt er zo druppelt 

-tekst aangepast door de Kindertelefoon vanwege forumregel 10-

Als ik eerlijk moet zijn begon het vrij dom ik wou broberen hoe het voelde ik vond het lekker brsnden en toen begon ik maar nu ben ik volledig gekapt

Badge

Hallo,

 

Ik heb veel gehoord en gelezen dat mensen zichzelf snijden. Ze snijden zich dan meestal in hun armen. Ook weet ik dat mensen dit doen omdat ze depressief zijn.

Maar mijn vraag is waarom doen mensen dit? Ik kan niet begrijpen waarom mensen het fijn vinden om zichzelf pijn te doen. Krijgen ze hier een soort kick van? Of dwingt iets in ze om het te doen?

Ik vroeg me dit al een tijdje af en zou graag antwoord willen zien

 

~ Helping Hand

Hi, ik heb mezelf wel gesneden. En het is niet dat elk persoon die snijd depressief is. En er is voor elk persoon een andere reden. Mijn redenen waren omdat ik te veel emotionele pijn had en dan mezelf zoveel pijn deed dat het overeen kwam. Ik wist dat de fysieke pijn zou genezen maar wel een litteken zou geven, dus wist ik ook dat dat zo was met de pijn die ik dacht niet aan te kunnen wat mij uiteindelijk vele hoop gaf. Ook maakte ik teksten in mijn huid, of tekeningen zoals emoties, woorden, een kleine zin of een klein figuurtje die dan stond voor een soort iets. Net als een tattoo. Zo heb ik een hartje op mijn hand die mij eraan doet denken dat ik van mezelf moet houden etc. een streep onder mijn oog waar tranen vaak overheen gaan als betekenis  dat mijn tranen de goede manier is om te helen omdat het de wonden spoelt en dat ik me niet hoef te schamen voor mijn tranen. Etc. etc. Elk persoon heeft een andere reden maar dat waren de mijne. En soms omdat ik zo boos was op een ander dat ik mezelf pijn deed om een ander te beschermen. En nog wel meer maar dat waren de hoofd redenen.

Reputatie 2
Badge +1

-onnodige quotes verwijderd-

Hii, ik snijd mezelf om dat ik me verveel en het doet toch niet echt pijn maar levert wel een effect op, ik kan daarin mijn emoties in kwijt zoals gwn stress <3

Reputatie 2
Badge +2

Veel mensen snijden zich om geen pijn te voelen of zoals ik om zich zelf te strafen maar ik raad het niet aan want vaak nadat je gesneden heb krijg je er spijt van en ga jezelf nog meer schuldig voelen dan dat je al deet 

groetjes cjcgirlpower

Badge

ik weet het niet.

Reputatie 3
Badge +2

Er zijn veel vooroordelen hierover.

Maar zelf doe ik het omdat ik dan bezig kan zijn met mn lichamelijke pijn, in plaats van mijn mentale pijn.

Het geeft me een fijn gevoel, dat ik me ergens anders op kan richten.

En nee, het is niet hetzelfde als een film kijken als afleiding.

 

Badge

Ik persoonlijk doe het om van gevoelens af te gaan, soms ben te boos of verdrietig, dan word het te veel en ik snei mezelf om van al dat af te komen.  Maar doe maar liever niet. Het is heel addictive en als je het een paar keer doet is het moeilijk te stoppen :/

Badge

Ik persoonlijk doe het zodat ik me dan fijn voel

Badge

zelf doe ik het omdat ik voel dat ik zo veel fout doe dat ik verdien om te bloeden en uiteindelijk werd het een verslaving

Badge

Hey 

Ik doe het tegenwoordig niet meer heel vaak :D 

Maar als ik het doe doe ik het meestal omdat ik iets verkeerds gedaan of gezegd heb.. ik doe het niet omdat ik het leuk vind of omdat ik er een kick van krijg meer omdat ik mezelf wil straffen soms skipp ik dan ook maaltijden. Het liefst op mijn armen omdat dat op een een of andere manier manier makkelijker gaat 

hallo

ik snij mezelf om de pijn om te zetten dus bijvoorbeeld. ik ben heel deprisief en ik wil dood en het moet op dat moment en ik heb daar zoveel pijn van dan ga ik mezelf snijden, zodst de pijn wordt vervangen in andere pijn. je moet wel weten dat het eigenlijk niet goed helpt ja heel eventjes maar niet dat ineens al je pijn weg is. bij mij is de pijn maar 2 minuten weg en daarom snij ik mezelf heel veel. maar ja dit verschilt denk ik echt voor ieder. xxx

Reageer