Vraag

Vragen over jezelf snijden

  • 31 December 2019
  • 48 reacties
  • 4896 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hallo,

 

Ik heb veel gehoord en gelezen dat mensen zichzelf snijden. Ze snijden zich dan meestal in hun armen. Ook weet ik dat mensen dit doen omdat ze depressief zijn.

Maar mijn vraag is waarom doen mensen dit? Ik kan niet begrijpen waarom mensen het fijn vinden om zichzelf pijn te doen. Krijgen ze hier een soort kick van? Of dwingt iets in ze om het te doen?

Ik vroeg me dit al een tijdje af en zou graag antwoord willen zien

 

~ Helping Hand


48 reacties

hey 

 

iedereen heeft er zijn eigen reden voor. ik heb het ooit geprobeerd om me zelf te straffen en ook geprobeerd in de hoop dat mijn hoofd rustig werd. maar ik voel dat niet dus het hielp niet. sommige mensen worden daar rustig van in hun hoofd. sommige mensen doen dat om zichzelf te straffen. er zullen vast meer redenen zijn.

 

groetjes blue 

Hallo Helping Hand :)

Sommige mensen willen snijden om controle te hebben, zichzelf te straffen, of om emotionele pijn te vervangen door lichamelijke pijn en er zullen vast nog veel meer redenen zijn waarom mensen zichzelf snijden en pijn doen.

-Dr8gon99

Hoi

 

Zoals Blue en Dr8gon99 zeiden, kan snijden de illusie geven dat emotionele pijn verzacht. Ook zien sommigen snijden als een straf; als iets dat ze zouden verdienen. Anderen gebruiken het snijden dan weer als een manier om oplaaiende emoties te dimmen. Er zitten een hoop redenen achter zelfbeschadiging, en ik hoop dat je deze nooit uit ervaring zal ondervinden. 

 

Gr. Kenshin

Hey Helping Hand,

Ik ben zelf ook depressief en weet wel wat snijden met je doet ik leg het je graag even in het kort uit, want ik help graag mensen, Hierbij wil ik graag mijn ervaring aan je vertellen:grin: . Kijk als je depressief bent komt dat echt wel door iets. Het kan komen door pesten, alleen voelen of heel veel pijn gedaan worden elke keer weer opnieuw. In mijn geval voel ik me steeds alleen en word in de steek gelaten elke keer weer opnieuw. Ik heb zelf 2 vrienden die zichzelf ook snijden en ook depressief zijn. Op een gegeven moment had ik een vriendje waar ik echt heel erg blij mee was tot na ongeveer 9 of 10 maanden, want het werd steeds erger. Ik kreeg ruzie met mijn vriendinnen en het gene wat hij hoort te doen is me te steunen en aan mijn kant te staan, maar dat deed hij niet. Hij zei tegen me maak het maar gewoon goed, want ik vind dit niet leuk en ze doen niks verkeerd terwijl dat eigelijk wel zo was maar goed. Hij was altijd 3 dagen later dan mij jarig en ik vroeg hem te komen op mijn verjaardag. Hij zei: '’Ja er komt nog familie voor mijn verjaardag alvast, maar ik denk dat ik vanavond wel kan.'’ Ik dacht nou prima geen probleem. Dus ik vroeg 's avonds van kom je dan nog. Hij zei ja ik weet het nog niet ik denk dat ik nog even naar vrienden ga voor de gezelligheid. Dus ik dacht wtf is dit nou weer als je dat belangrijker vind dan doei. Het maakt me niet uit hoe lang hij er is als hij er maar is. Zijn beste vriend ben ik ook best goed bevriend mee en hij zei kom jij ook op die party van … . Dus ik zei:'’ Huh wat bedoel je welk feestje.'’ Hij zei ja hij geeft een feestje met al zijn vrienden. En ik was dus blijkbaar niet uitgenodigd wtf. Dus ja toen was ik er echt klaar mee dit was trouwens niet alles hoor wat hij me aandeed. Mijn vriendin was zoals ik vertelde depressief en ze sneed zichzelf altijd (nog steeds) dus ik dacht ik kan het proberen en dat was op dat moment echt een uitweg voor mij, want als ik het vertelde aan iemand zeiden ze steeds van maak het uit je verdient beter, maar ik wou het niet uitmaken want ik hielt van hem. Dus ja daardoor en door het in de steek laten van mijn vriendinnen bij mij heeft me onderandere depressief gemaakt. Maar nu jou vraag :'’Waarom doe je het.'’ Nou zeg maar je snijd dan jezelf om de pijn aan de buitenkant erger te maken dan de pijn aan de binnenkant. Ik hoop dat je begrijpt wat ik daar mee bedoel:sweat_smile: . Maar er zijn ook andere uitwegen om de pijn te verminderen als je depressief bent. Denk daarbij aan drugs, roken enz

 

xx Rishella

Ik weet niet precies waarom ik het doe, ik denk dat het een combinatie is van wanhoop, de kick en het bloed.

Xx me.

Hey,

Er zijn inderdaad al veel redenen genoemd en er zullen er vast nog veel meer zijn.

Wat voor veel mensen een belangrijke factor is, is het feit dat er endorfine vrijkomt als je jezelf beschadigt. Dit is een hormoon wat je een (i.h.a. kortdurend) fijn gevoel geeft. Veel mensen snijden zich daarom, omdat ze zich dan naderhand even beter voelen. Echter heb je steeds meer nodig om het effect nog te voelen en zo verergert de situatie van deze individuen alleen maar meer. Er zijn ook zat mensen die dit niet voelen. Dat had ik bv.

Je kan je snijden om jezelf te straffen, omdat het moet van jezelf (dwanggedachten), om iets anders te voelen dan mentale pijn en omdat je er geen controle over hebt (black-outs e.d.).

Er zijn ook mensen die zichzelf snijden om aandacht te vragen en hun omgeving te laten zien dat het slecht met ze gaat. Ik geloof wel dat dit een minderheid is van de groep mensen die zichzelf beschadigt. 

Zelf sneed ik omdat ik het online had gelezen en wanhopig genoeg was om te proberen of het me hielp. Niet aan beginnen zou ik zeggen. 

Op een gegeven moment sneed ik mezelf, omdat het een afleiding was en ik zo het idee had dat ik iets had gepresteerd. Rare gedachte natuurlijk. 

Gr. Pin

hoi, 

ik denk dat de gegeven redenen al aardig nauwkeurig zijn. In mijn geval was het eerder een soort paniek aanval. Zodra ik zo’n aanval had sneed ik me of gaf ik mezelf een klap. Dit hielp bij zo’n aanval om me hoofd leeg te maken en rustig te worden. Ik heb er nu al een tijd geen last meer van maar ik denk dat het in mijn geval kwam door alle druk die op mij lag bij vrienden en me vriendje die te veel van me verwachten. 

 

hoop dat het iets meer duidelijkheid geeft xx 

Ik vind het maar eng. 

Brrr

Ik zat laatst iemand the helpen op een forum om zelfbeschadiging tegen te gaan. Ik kwam uit op google afbeeldingen en de afbeeldingen zijn gruwelijk eng. Ik had ooit gedacht te snijden maar mijn hoofd is gezond genoeg te zeggen dat het niet nodig is. Want er komt altijd een moment waar het situatie weer goed is. Gelukkig heb ik het niet gedaan. Maar ben nog wel weg van de hele tijd in mijn hoofd zitten. 

Ik heb geen idee waarom ik hier op reageer XD

Hallo mensen,

 

Ik had niet meegekregen dat dit topic al een paar antwoorden had ontvangen. Bedankt voor jullie antwoorden, mijn vragen zijn beantwoord en ik ben achter nieuwe dingen gekomen.

 

Mijn advies is dat je je zelf niet moet gaan snijden en als je dat doet dat je ermee moet stoppen, ookal voelt het fijn.

 

Groet,

Helping Hand

Reputatie 3
Badge +3

De geachte erachter is voor mij vooral dat ik het verdien. Ik ben waardeloos en ik dwarsboom mijn naasten, dus ik verdien de pijn. Ik verdien de blauwe plekken en de snijwonden (niet dat ik mezelf nog snijd, maar ik uit mijn zelfhaat wel op andere manieren)

ik weet niet waarom ik dit deelde,

maar bedankt voor het luisteren

@Kitsune-san 

 

Ik ben het met je oneens. Niemand verdient dit, zelfs jij niet, je bent niet waardeloos. Ook darsboom je je naasten niet. Zij geven om jou en jou waarschijnlijk om hun.

 

Als je het gevoel hebt dat je ze dwarsboomt, probeer met ze te praten. Of probeer met iemand te praten. Bel met de kindertelefoon, je zit nou toch al op hun forum, je hoeft het niet eens over je problemen te hebben (als je dit wilt kan dat natuurlijk), maar je kan ook gewoon een babbeltje maken. Daar zijn de mensen bij de kindertelefoon voor.

 

Groet,

Helping Hand

De geachte erachter is voor mij vooral dat ik het verdien. Ik ben waardeloos en ik dwarsboom mijn naasten, dus ik verdien de pijn. Ik verdien de blauwe plekken en de snijwonden (niet dat ik mezelf nog snijd, maar ik uit mijn zelfhaat wel op andere manieren)

ik weet niet waarom ik dit deelde,

maar bedankt voor het luisteren

 

Hey @Kitsune-san,

Ik vind het heel erg schokkend om dit te lezen. Ik kreeg oprecht tranen in m'n ogen…

Luister alsjeblieft naar wat Helping Hand zegt! Die heeft helemaal gelijk! Je dwarsboomt helemaal niemand, en je familie en andere naasten (zoals je vriendje in een van je topics waar je het over had) houden echt van je.

Als je je echt zo voelt, ga dan alsjeblieft met de Kindertelefoon, je mentor/vertrouwenspersoon, ouders of een vriend(in) praten.

Ik heb je hiermee natuurlijk niet echt geholpen, maar ga alsjeblieft met iemand praten.

Xxx

Hoi 

 

Ik doe het om: verlichting in mijn hoofd dat ik de pijn niet van binnen heel erg voel maar ook op mijn lichaam, mezelf straffen omdat ik voor niemand waard ben

 

Reputatie 2
Badge +1

Hey

ik snap heel goed dat je dit niet snapt,

het is ook best ingewikkeld

ik zou het even uitleggen suïcidale gedachten oftewel zelfmoord,

Komt omdat je geen ander uitweg meer ziet ik zit ook midden in en behandeltraject.

bij mij is het een soort drang dat ik het moet doen ij mij is het heel moeilijk tegen te gaan.

En als ik mezelf dan snijd dan is even die ander pijn weg maar dat helpt niet voor lang,

Het is dus niks om aandacht te trekken mensen willen alleen dat het gevoel stopt en zien geen uitweg meer.

natuurlijk zijn er heel veel verschillende verhalen maar dit is er een gebaseerd op die van mij

 

 

Badge

heey,

Ik doe het om verschillende redenen, hangt een beetje af van hoe het met me gaat. Ik doe het nu vaak omdat het een automatisme is, en ik vind het ook heel fijn. maar ik doe het vaak om de pijn van, nou ja, “leven” even te overstemmen, of om eens iets te voelen. Soms om mezelf te straffen. En soms zijn er nog andere redenen, maar dat zijn er wel veel.

 

Badge

ik snij sinds een tijdje in het begin vooral om mn hoofd rustig te krijgen, ik gebruik het nu als een straf en ik ben een beetje verslaafd geraakt dus het is heel moeilijk om het niet te doen 

ik denk heel negatief over mezelf en dat helpt niet echt mee

hoop dat je het een beetje snapt

Reputatie 3
Badge +2

Hier zijn meerdere redenen voor:

-Sommigen worden rustig van

-Sommigen doen het om zichzelf te straffen

-Sommigen doen het als een herinnering aan zichzelf voor later

-Voor sommigen is het een schreeuw om aandacht (bij wijze van spreken) 

Deze informatie is trouwens niet van mezelf maar van het YT account Psych2Go. Ik vond het wel even netjes om dat er bij te zetten :)

Reputatie 2
Badge +1

Ik persoonlijk kras mezelf.. Ik doe het als ik in paniek ben, ik kan dan niet goed nadenken en ga mezelf krassen, door de pijn ben ik er weer bij en word ik langzaamaan weer rustig! Heb je nog meer vragen?

Reputatie 2
Badge +1

hoi, 

ik denk dat de gegeven redenen al aardig nauwkeurig zijn. In mijn geval was het eerder een soort paniek aanval. Zodra ik zo’n aanval had sneed ik me of gaf ik mezelf een klap. Dit hielp bij zo’n aanval om me hoofd leeg te maken en rustig te worden. Ik heb er nu al een tijd geen last meer van maar ik denk dat het in mijn geval kwam door alle druk die op mij lag bij vrienden en me vriendje die te veel van me verwachten. 

 

hoop dat het iets meer duidelijkheid geeft xx 

Ja dit dus!

 

Badge

Hey, 

Het verschilt inderdaad per persoon. Ik doe het omdat het soms voelt als of er een  steen op mijn borst ligt en dat gevoel gaat weg als ik mezelf ergens anders pijn doe. En soms krijg ik het gevoel dat ik het doe voor aandacht (Ondanks dat ik het probeer te verstoppen, dat het roepen om hulp is). En soms (dit gaat heel pshychopatisch klinken haha srry) word ik rustig als ik mijn bloed zie stromen. (geen zorgen, ik ben geen gekke moordenaar ofzo).

Misschien is het beter dat je je dat niet kan voorstellen, maar ik hoop dat je vraag is beantwoord : )

-L

Reputatie 2
Badge +2

heyy,

snijden is voor somige mensen emotionele pijn omzetten in fisieke pijn,
of als ze depresief zijn en zich gevoeloos voelen kan het iets zijn om terug in de wereld te komen,
hopelijk heb je wat aan mijn uitleg

kuzz

Reputatie 1
Badge

heyy,

de reden dat ik het doe is omdat het als een opluchting voelt. mijn ouders laten me ook geloven dat ik het verdien…

ik ben ben u al 3 maand schoon!

 

Reputatie 3
Badge +1

Hi!

Ik deed het persoonlijk omdat als ik iets verkeerd deed, dachtdat ik dan mezelf moet straffen en dat deed ik door mezelf te snijden. Ik deed het ook omdat het voor mij een als een kick voelde en ik wou maar blijven doorgaan. Ik ben inmiddels gelukkig al gestopt ! :)

hallo

ik snij mezelf om de pijn om te zetten dus bijvoorbeeld. ik ben heel deprisief en ik wil dood en het moet op dat moment en ik heb daar zoveel pijn van dan ga ik mezelf snijden, zodst de pijn wordt vervangen in andere pijn. je moet wel weten dat het eigenlijk niet goed helpt ja heel eventjes maar niet dat ineens al je pijn weg is. bij mij is de pijn maar 2 minuten weg en daarom snij ik mezelf heel veel. maar ja dit verschilt denk ik echt voor ieder. xxx

Badge

Hey 

Ik doe het tegenwoordig niet meer heel vaak :D 

Maar als ik het doe doe ik het meestal omdat ik iets verkeerds gedaan of gezegd heb.. ik doe het niet omdat ik het leuk vind of omdat ik er een kick van krijg meer omdat ik mezelf wil straffen soms skipp ik dan ook maaltijden. Het liefst op mijn armen omdat dat op een een of andere manier manier makkelijker gaat 

Reageer