Vlekjes en stippen zien

• 12 March 2016
  • 21 reacties
  • 1061 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Ik heb al ongeveer sinds 5 maanden last van dat ik stippen en vlekken zie in mijn netvlies die bewegen.
In de ochtend of als het donker is het ook veel erger.
Het valt het meest op als alles hetzelfde patroon/ kleur is.
Ik durf ook niet naar de huisarts omdat ik bang ben dat het wat ernstig is.
Heft iemand hier ook last van

21 reacties

Als je ogen open of dicht zijn?
Als ik m'n ogen open heb,, maar als ik m'n ogen dicht heb weet ik het niet zeker.
Met ogen dicht maakt het nie uit, bij ogen open...
Ik heb er wel is over gehoord en volgens mij is het niet echt iets positiefs maar wat precies ook alweer idk heb je het al geprobeerd op te zoeken?
Ik zou gwn naar de dokter gaan
Ja maar er kwamen alleen negatieve dingen zoals oogontsteking en bloedingen, maar dat kan toch niet voor 5 maanden lang.
En volgens mij had ik ook iets gelezen over hersentumoren enzo.
Ga naar de dokter ok?
Ik ga maandag wel gewoon naar de huisarts, (morgen is de huisarts er niet)
Misschien heb je wel gwn een bril nodig! Het hoeft niet meteen iets heel ernstigs te zijn!! Alleen de erge dingen staan op internet dus je kan beter niet zelf dingen uit zoeken maar gewoon naar iemand die er verstand van heeft!

Suc9 ME
Hoi,
Je vroeg of er mensen waren die hier ook last van hadden. Ja, ik heb hier ook last van. Je bent dus niet de enige. Ik ben hievoor naar de dokter gegaan omdat ik ook dacht dat het iets ernstigs was. Gelukkig was het dat niet! Het blijkt dat ik, en jij dus waarschijnlijk ook, gewoon je eigen bloedcellen ziet! Dat is best wel gaaf, toch? Toch raad ik je aan om naar de huisarts te gaan, voor het geval dat het toch iets anders is.
Niets om je zorgen over te maken dus!
-DaNarwhal
Hooi,
Dat is eigenlijk best wel gaaf, maar alleen ik heb dit niet altijd gehad ik heb het pas ongeveer 5 maanden.
En volgens mij heb ik geen bril nodig ik kan alles prima zien en lezen.
Ik zal morgen wel gewoon langs de huisarts gaan, misschien stuurt ze me wel naar een oogarts.
Ik zal jullie morgen vertellen wat ze heeft gezegd.
Hoi!
Het is best mogelijk dat je dit pas een paar maanden hebt, iedereen kan dit namelijk zien. Alleen moeten sommige mensen erop "trainen", anderen zien het op een bepaald moment vanzelf. Jij hebt het jezelf dus waarschijnlijk "zelf geleerd" , zonder dat je het doorhad! Dat maakt het misschien nog wat cooler 🆒 . Maar ga inderdaad toch nog steeds naar de huisarts!

-DaNarwhal
Dat zal ik sowieso doen,
Hoi Anoniem2332001,

Ik weet niet of jij en @DaNarwhal het over hetzelfde hebben.

Wat @DaNarwhal zegt (sorry als ik het verkeerd begrepen heb) is dat je je eigen bloedvaten (en niet bloedcellen denk ik, want die zijn heel klein) ziet die over je netvlies lopen. Je kunt dat alleen zien als je net je ogen opent en er dus licht in je oog komt. De schaduw van die bloedvaten valt dan op je netvlies. Die bloedvaten zien er beetje uit als een soort van spinnenweb dat zwart is. Je ziet het maar een fractie van een seconde nadat je je ogen opent en dat is dus heel normaal, niks bijzonders, alleen niet iedereen heeft dat bij zichzelf al gezien, zoals @ DaNarwhal ook al zegt. Ik zie het s morgens als ik mijn ogen open doe ook wel als ik er op let, vooral als ik mijn ogen 1 voor 1 open doe.
Die bloedvaten blijven op dezelfde plaats liggen op je netvlies, maar je ziet ze maar heel kort gelukkig, want anders zou je hele dag gek worden van dat beeld. Das iets van het lichaam dat dingen die steeds op dezelfde plek zitten soort van uitdoven, dat je ze niet meer bewust waarneemt. Die beelden van je bloedvaten worden eruit gefilterd door je hersenen, zeg maar.

Iets anders is denk ik die vlekjes en stippen die jij bedoelt.

In je oogbol zit voor groot gedeelte glasvocht, das een soort van water. En er kunnen, om verschillende redenen soort van vlokjes of draadjes in dat glasvocht drijven. Die zweven in het water zeg maar. Als je je oog beweegt, kan je de vlekjes zien bewegen. Meestal bewegen ze niet gelijk mee met je oogbeweging, maar de beweging loopt iets achter. Je kunt die vlekjes volgen en zien waar ze naartoe gaan, totdat ze ineens uit het zicht zijn. Ik ken iemand die dat ook heeft en het heeft een moeilijke naam, namelijk “mouches volantes”. Bij mn kennis was het niks bijzonders, maar er zijn geloof ik verschillende oorzaken mogelijk.

Ik las al dat je van plan was naar de dokter te gaan, das altijd verstandig, want die weet er veel meer van af, dan wij hier op t forum.

Advies voor iedereen : als je iets niet vertrouwt, praat er op zn minst over met een volwassene en je kunt bij twijfel beter altijd de huisarts bellen om het te vertellen en dan kan die wel zeggen of je beste langs moet komen voor controle of niet. Ook al denk je dat het iets ernstigs is, kan je – hoe moeilijk je het ook vindt misschien – toch het beste naar een dokter gaan. Want vaak is het zo, hoe eerder je het weet en kan beginnen met de behandeling (als behandeling nodig is), hoe groter de kans dat je er weer helemaal van opknapt. Iemand met pijn op de borst bijvoorbeeld (hartinfarct) heeft meeste kans om weer op te knappen als die zo snel mogelijk naar de dokter gaat. En aan de andere, als je je ergens druk over maakt en de dokter kan je vertellen dat het niks bijzonders is, loop je ook niet zo lang in onzekerheid. Dan maak je je iig niet onnodig ongerust. Dus in alle gevallen is het belangrijk om te gaan en te weten wat er aan de hand is.

Wat het precies bij jou is weet ik niet, misschien herken je wel iets in wat ik opgeschreven heb, maar de huisarts weet het het beste.

Ik lees morgen ofzo hier wel wat het is.

groetjes JJ
Hoi JJboy,
Nee hoor, dat met die bloedcellen klopt wel! Het is wel een beetje lastig uit te leggen, maar ik zal het proberen.
door je bloedvaten stromen rode en witte bloedcellen. De bloedvaatjes in je oog zijn precies groot genoeg voor de rode bloedcellen. Dat zijn eigenlijk de enige bloedcellen die daar doorheen gaan. Maar soms komt er ook een wit bloedcelletje door die bloedvaten heen. Die zijn iets groeter dan rode bloedcellen en blokkeren ook het licht. Je hersenen "filteren" de schaduw van de witte bloedcellen en maken er vlekjes van. Dat zijn de vlekjes die sommige mensen zien!
Ik hoop dat het nu duidelijk is.

-DaNarwhal
Hoi,
Ik ben niet naar de huisarts geweest ben namelijk ziek geweest.
Ik zal proberen vandaag te gaan en als dat niet lukt morgen.
Maar ik zie de vlekjes altijd. Maar op sommige momenten vallen ze meer op en op Anderen momenten niet .(bijv. Als ik druk bezig ben) Het zijn heel veel kleine puntjes.
geen spinnenweb dus, of wel? En ze bewegen Maar niet veel ze bewegen op dezelfde plek.
Heb Jij dat ook Danarwhal?
Maar het netvlies ligt toch voor het vaatvlies, dus komt het licht niet op de bloedvaten.
@ DaNarwhal
Het is niet dat ik je niet geloof, want ik weet het ook niet precies, maar ik kan het me niet echt voorstellen dat het zo is. Een rode bloedcel is ongeveer 7-8 duizendste van een millimeter groot en een witte bloedcel grofweg het dubbele. Ik kan me niet voorstellen dat je die kunt zien, want die zijn echt klein. Wat ik wel gelezen heb is dat de bloedvaatjes die aan de binnenkant op het netvlies liggen beschadigd kunnen raken (door bijv. suikerziekte of hoge bloeddruk) en dat die bloedvaatjes dan kunnen gaan lekken (dus rode en witte bloedcellen kunnen eruit lekken) en dan kunnen er zwarte vlekken of blinde vlekken ontstaan, zie http://www.voorhethart.nl/content/de-bloedvaten-uw-ogen (het staat net onder dat roze blokje tekst)

@MensPersoon
je hebt gelijk als je zegt dat het vaatvlies onder het netvlies ligt, maar boven op de staafjes en kegeltjes, dus nog verder naar de binnenkant van het oog, aan de kant van het glasvocht, liggen ook nog kleine bloedvaatjes. En over die bloedvaatjes had ik het, ik zei dat het een soort spinnenweb is. Op dit plaatje zie je wat de dokter ongeveer ziet als die in je oog kijkt, zie http://thumbs.dreamstime.com/z/human-eye-anatomy-retina-37535317.jpg
De bloedvaatjes komen bij de oogzenuw in het oog en vormen een soort van spinnenweb (ja ik weet het is niet echt een spinnenweb, maar je snapt wel wat ik bedoel hoop ik, ik weet geen betere naam)
In dit artikel kun je er wat over lezen en er staan een paar plaatjes waarop je de bloedvaten afgebeeld ziet, zie http://www.oogartsen.nl/oogartsen/glasvocht_netvlies/bouw_functie_retina_vaatvlies/#netvlies
Hier moet je even scrollen naar het stukje over het netvlies (retina), en dan het 4e plaatje onder het stukje “de bouw”, das een tekening met veel blauw er in, daar staat een doorsnee van het netvlies, met bovenin een pijltje naar een bloedvat (die bedoel ik met het spinnenweb zeg maar) en onderin zie je ook het vaatvlies waar MensPersoon het over had, dus wat hij zegt over waar het vaatvlies ligt klopt ook
Als je nog verder op de webpagina naar beneden scrollt (op 3/4 naar beneden ongeveer) is er een stukje dat “de bloedvoorziening” heet en daar wordt wat verteld over de bloedvaatjes die ik ook bedoelde.
Ja het hele stuk is best wel ingewikkeld, maar het ging mij vooral om die paar plaatjes en ik kon deze plaatjes niet los kopiëren van deze site.

Als je meer over het hele oog wilt weten kun je dit bekijken, maar tis allemaal best uitgebreid en beetje ingewikkeld voor een leek haha.
Kijk maar http://www.oogartsen.nl/oogartsen/het_oog/bouw_functie/

Tenslotte nog een linkje naar de “mouches volantes” waar ik het al eerder over heb gehad, zie https://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/mouches-volantes/item35223

Zo dat was m, best wel een heel verhaal. Ik hoor het wel als iemand er op- of aanmerkingen over heeft.
Ik heb die linkjes vooral gezet omdat er in dit topic vragen waren die ik op een andere manier niet kan beantwoorden.

Maar het beste kun je gewoon even naar de huisarts gaan en die zal dan wel even in je oog kijken en dan weet je echt wat er aan de hand is. Die heeft er voor geleerd en das een betrouwbare diagnose. Anders zit je je maar onnodig druk te maken over wat het allemaal wel of niet zou kunnen zijn.

Groetjes JJ
mischien heb je een bril nodig ik zag het ook eerst ga voor de zekerheide effe bij de huis arts langs
Reputatie 2
Badge +17
Grote kans dat je last hebt van mouche volantes.
Veel mensen in Nederland (waaronder ook ik) hebben hier last van. In het glasvocht zitten troebelingen, die een schaduw kunnen werken op je netvlies. Deze schaduwen kunnen in elke vorm voorkomen. Puntjes, stipjes, cirkels, slierten, vliegjes, wolken, spinnenwebben etc. Vaak vallen deze vlekken ook op bij het kijken naar een heldere achtergrond.De troebelingen bewegen mee met de oogbewegingen die je maakt en bewegen vaak nog even na.

Het is niets om je zorgen over te maken.

Mocht je je toch zorgen maken, dan moet je naar de huisarts gaan. In het ergste geval kan het zijn dat er iets fout zit in de hersenen en dan ben je verder van huis. Hoewel deze kans zeer klein is, moet je de optie toch open houden. Maar maak je maar geen druk.
Ik ben al deze tijd,, nog steeds niet naar de huisarts geweest bang dat ik te horen kreeg dat het een hersentumor zou zijn.
Ik heb deze forum bijna 1 jaar geleden geschreven, en ben nog steeds niet naar de huisarts gegaan omdat ik bang ben...
Ik ga vandaag wel naar de huisarts maar ik heb dit nu 1.5 jaar dus stel je voor het zou wel een hersentumor zijn dan heb ik een groot probleem,, ik ben zo bang..
Het lijkt mij niet dat het een hersentumor is, want dan zou het toch juist erger zijn geworden?
Misschien is je bloeddruk wel te laag en word je daarom duizelig enzo bij opstaan en spontane bewegingen.

De kans is klein dat je iets ernstigs hebt zonder dat je klachten erger worden. Als je hoofdpijn hebt kun je al een hersentumor hebben. Probeer internet niet je diagnose te laten stellen en laat dat aan de huisarts over! Bespreek vooral waar je bang voor bent!

Veel succes,
Gr. Pin

Reageer