Vraag

vaccinatie

  • 19 July 2021
  • 7 reacties
  • 228 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hallo,

Ik zit met een probleem mijn moeder is helemaal tegen het vaccinatie dus ik krijg allemaal filmpjes van bepaalde dingen nu begin je te twijfelen is het vaccinatie wel veilig is het wel slim om te nemen? Word ik er niet ziek van?

 


7 reacties

Heyy

 

Die keuze is natuurlijk helemaal aan jou, maar mijn advies is om het vaccin wel te nemen.

 

Het vaccin is uitgebreid getest en is echt veilig. Ook vind ik het slim om het vaccin te nemen omdat je met het vaccin jezelf, maar ook de mensen in je omgeving beschermt tegen corona. 
 

Je vraagt of je er ziek van wordt.. Dat verschilt een beetje per persoon, maar je wordt niet super ziek. Je kan je de dag na het vaccin wel een beetje min voelen. Je kan last hebben van een spierpijn gevoel op de prikplek en je kan ook een beetje koorts krijgen na de prik. Koorts is op zich niet erg en is eigenlijk zelfs een goed teken omdat je lichaam dan bezig is om antistoffen aan te maken! Om het spierpijn gevoel te verminderen kan het helpen om vlak na de prik je arm goed te bewegen en om even een beetje op de prikplek te wrijven.

 

Denk goed na over je keuze. Als je het echt niet durft of wilt moet je het niet doen, maar op zich is het vaccin echt wel veilig. Volg je gevoel🙂

 

Als je meer informatie over de vaccins en over het vaccin wat jij krijgt (Pfizer) wilt weten kan je de linkjes hieronder nog even doorlezen!

 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-vaccinatie/soorten-coronavaccins/biontech-pfizer-comirnaty

 

https://www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie/vragen-achtergronden

 

Groetjes van mij!

Reputatie 2
Badge

Hoi,

Ik neem het vaccin niet, maar doe vooral waar je je goed bij voelt.

Wat @NaamNietBekend zegt klopt niet helemaal. De vaccinatie is niet helemaal veilig en ook niet uitgebreid getest. Er is een kleine kans dat je er ziek van wordt, de effecten op lange termijn zijn ook niet bekend en ook is het niet bekend hoe lang het vaccin werkt.

Met het vaccin bescherm je jezelf en anderen maar deels tegen corona, want het vaccin geeft geen volledige garantie dat je geen corona krijgt. 

Ik zou sowieso niet je keuze gaan baseren op meningen van mensen op dit forum of op internet. Het beste is om het met je huisarts te bespreken als je erg twijfelt. 

@Brenner

Nee, al die onderzoeken en testen zijn niet allemaal leugens. En wat betreft de lange termijn, wat verwacht je dat er gaat gebeuren? Dat over 10 jaar je ledematen afsterven?  (Bericht is aangepast door De Kindertelefoon in verband met forumregel 2:Ga respectvol met elkaar om.). 

Volgens mij willen we allemaal uit deze crisis en de vaccinaties zijn de enige oplossing. Tuurlijk mag je kiezen om het niet te nemen, maar als we allemaal nu even meehelpen komen we er z.s.m. weer uit.

Heyy @Brenner, Faith en de rest die dit leest👋

 

Wat @NaamNietBekend zegt klopt niet helemaal. De vaccinatie is niet helemaal veilig en ook niet uitgebreid getest.

Het vaccin is wel degelijk uitgebreid getest. Ze zouden zonder goede, uitgebreide controles namelijk niet miljoenen mensen vaccineren en zonder goede controles zou het vaccin niet worden goedgekeurd. Ze vaccineren dan ook echt niet iedereen met een niet goed getest vaccin. Het vaccin is dus echt wel veilig.


Het vaccin is uitgebreid beoordeeld op werkzaamheid, veiligheid en kwaliteit door het Europees Geneesmiddelen Agentschap (EMA) en het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG). En het is getest op tienduizenden mensen.

Bron : https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-vaccinatie/soorten-coronavaccins/biontech-pfizer-comirnaty

 

Er wordt door veel mensen gedacht dat het niet goed is getest / gecontroleerd omdat het maken van een vaccin normaal 5 / 10 jaar duurt, maar er is een reden voor dat dat nu sneller is gegaan. De reden dat het nu 1,5 jaar duurde ipv 5 / 10 jaar staat hieronder beschreven.

 

Hoe is dit vaccin goedgekeurd?

  • Er is veel onderzoek gedaan naar de veiligheid en werkzaamheid van dit vaccin. Deze onderzoeken zijn nu tegelijkertijd uitgevoerd, in plaats van na elkaar. Dit scheelt veel tijd.
  • De resultaten van deze onderzoeken zijn direct beoordeeld. Er zijn geen belangrijke stappen overgeslagen.

Bron : https://www.cbg-meb.nl/onderwerpen/medicijninformatie-vaccinaties/documenten/publicaties/2020/12/21/vaccin-in-het-kort-comirnaty

 

Er is een kleine kans dat je er ziek van wordt, de effecten op lange termijn zijn ook niet bekend 

Het klopt dat er een hele kleine kans is dat je (ernstig) ziek wordt of overlijdt aan het vaccin, maar die kans is echt extreem klein en dat zijn zeer zeldzame bijwerkingen. De dag na de prik kan je je ziekjes voelen, maar dat is eigenlijk ook het enige. De lange termijn verwachtingen zijn inderdaad onbekend, maar ze zouden niet miljoenen mensen vaccineren zonder zeker te weten of het vaccin echt wel veilig is. De kans op bijwerkingen in de lange termijn is dan ook zeer klein.

 

Belangrijkste bijwerkingen

Net zoals bij andere vaccins kunt u last krijgen van bijwerkingen. De meeste bijwerkingen krijgt u omdat het vaccin ervoor zorgt dat de afweer van uw lichaam gaat werken. Afweer zorgt voor bescherming tegen het coronavirus.

Uit onderzoeken zijn de volgende meest voorkomende bijwerkingen bekend: 

  • Pijn op de plek van de prik (meer dan 80%).
  • Moe zijn (meer dan 60%)
  • Hoofdpijn (meer dan 50%)
  • Spierpijn (meer dan 30%)
  • Koorts (meer dan 10%)
  • Diarree (meer dan 10%).

Dit zijn bijwerkingen die bij andere vaccins ook voorkomen. Alle genoemde bijwerkingen duren meestal 1 tot 3 dagen.

Bron : https://www.cbg-meb.nl/onderwerpen/medicijninformatie-vaccinaties/documenten/publicaties/2020/12/21/vaccin-in-het-kort-comirnaty
 

  • Er kunnen nog bijwerkingen of nadelen van de prikken ontdekt worden die pas heel lang na de prikken ontstaan. Die kans dat deze bijwerkingen of nadelen bestaan is heel erg klein. We weten pas over een paar jaar of dit zo is.

Bron : https://www.thuisarts.nl/corona/ik-wil-meer-weten-over-prikken-vaccinatie-tegen-corona


 

en ook is het niet bekend hoe lang het vaccin werkt.

Er is nog veel onzeker over hoelang het vaccin werkt, maar daar wordt uitgebreid onderzoek naar gedaan en ze denken nu het volgende daarover.

 

  • We weten nog niet precies hoe lang de prikken beschermen tegen corona. Dat wordt onderzocht. We denken dat de prikken minstens 6 maanden beschermen en waarschijnlijk langer.

Bron : https://www.thuisarts.nl/corona/ik-wil-meer-weten-over-prikken-vaccinatie-tegen-corona

 

Met het vaccin bescherm je jezelf en anderen maar deels tegen corona, want het vaccin geeft geen volledige garantie dat je geen corona krijgt. 

Het Pfizer vaccin (wat wij krijgen) biedt ongeveer 90 / 95% bescherming tegen corona en is vgm het meest betrouwbare vaccin. Het vaccin is natuurlijk geen wondermiddel waarmee we corona compleet uitroeien, maar het betekend wel dat je 90 / 95% minder kans hebt om corona te krijgen en als je het wel krijgt wordt je waarschijnlijk niet ziek. AstraZeneca en Janssen zijn minder goed en die beschermen je voor 60 / 80%. 
 

Nog over het vaccin wat wij krijgen : 

Bescherming en veiligheid

Dit vaccinbeschermt in 95% van de gevallen tegen het coronavirus. Dit betekent dat van de 100 mensen die zonder vaccin COVID-19 zouden krijgen, er na vaccinatie nog maar 5 mensen COVID-19 krijgen. Het vaccin werkt ook bij ouderen en risicogroepen, zoals mensen met:

 

 

Bron : https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-vaccinatie/soorten-coronavaccins/biontech-pfizer-comirnaty


Voor meer info over de vaccins : www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie/vragen-achtergronden/werking

 

Ik zou sowieso niet je keuze gaan baseren op meningen van mensen op dit forum of op internet. Het beste is om het met je huisarts te bespreken als je erg twijfelt. 

 De topic opener zal ook echt niet op onze meningen afgaan en dat is ook niet onze bedoeling. Meningen zijn namelijk meningen en die zijn bij iedereen anders. Ik wil dan ook niet iemand beïnvloeden, maar wil de topic opener gerust stellen met het feit dat het vaccin echt wel veilig is en dat je het echt wel kan nemen. De uiteindelijke keuze is natuurlijk aan haar zelf. Ik respecteer iedere mening van iedereen. Als jij (en brenner) het vaccin niet wilt / durft te nemen moet je het niet doen, maar de angsten zijn op zich echt niet nodig.
 

Volg je gevoel goed en denk goed na.. Je kan inderdaad altijd met je huisarts in gesprek gaan als je dat prettig lijkt🙂
 

Groetjes van mij!

Reputatie 6
Badge +7

Hoi allemaal,

Ik wil nog iets toevoegen aan Brenner. Want wat hij zegt klopt ook nog niet helemaal/heeft nog wat toevoeging nodig. (ik was al eerder begonnen aan deze reactie, zie nu dat NaamNietBekend en Eenanoniemejongen1 ook al hebben gereageerd:slight_smile: )

 

De vaccinatie is niet helemaal veilig en ook niet uitgebreid getest.

De veiligheid van de vaccins zijn wel uitgebreid getest. Op vrijwilligers, en (helaas) ook op dieren. Het klopt dat we de lange termijn effecten niet weten. Maar wat denk jij dat er allemaal kan gebeuren? De vaccins werken door middel van RNA. Dit is een soort eiwit, hierin zit dezelfde code die het coronavirus ook bevat. Je lichaam maakt antistoffen aan tegen dit eiwit. Deze antistoffen werken ook tegen het “echte” coronavirus.

Het is niet zo dat opeens je eigen DNA verandert en je haar groen wordt, al zou dat wel cool zijn. Het lijkt me sowieso vrij moeilijk dat je DNA echt verandert door een vaccin. Als je alleen al denkt aan hoeveel keer je DNA gekopieerd is. In 1 menselijke cel zitten al 46 chromosomen. De gemiddelde mens bestaat uit ongeveer 30 tot 38 biljoen cellen (een volwassen man heeft er alweer zo’n 60 biljoen). Ik heb geen idee of dit helemaal klopt, mijn bronnen zijn het niet helemaal eens, maar het gaat om het idee: het zijn er heeel veel. Er is best wat voor nodig om een grote verandering te maken. Natuurlijk zit het allemaal net een beetje ingewikkelder, maar ik heb geen zin om daar nu op in te gaan. Mijn punt is dat het vrij onwaarschijnlijk is dat er sprake is van al die gentherapieën.

 

Er is een kleine kans dat je er ziek van wordt, de effecten op lange termijn zijn ook niet bekend en ook is het niet bekend hoe lang het vaccin werkt.

Ja, er is bij het vaccin een heel kleine, heel zeldzame kans op ernstige bijwerkingen. De bijwerking waar ik het nu over heb heet trombose, dat zijn kleine propjes in je bloed. Deze komen echter alleen bij het vaccin AstraZeneca en Janssen voor. De kans om hier trombose van te krijgen is dus extreem klein. Wat vaak niet bedacht wordt door mensen die zich zo druk maken om die trombose door het vaccin, is dat de kans om trombose te krijgen door een lange vliegreis minstens 50 keer zo groot is. 

Het vaccin wat je krijgt als minderjarige heet Pfizer. Dit is in mijn ogen een goed vaccin, waar de voorkeur van veel mensen bij ligt. Bij de vaccinaties Pfizer en Moderna is er ook een zeldzame bijwerking, namelijk ontsteking van de hartspier of het hartzakje. Soms wordt hier na een vaccinatie een melding van gedaan, dat is (kan zijn dat het nu meer is) pas rond de 50 keer gedaan. Het is dan nog niet zeker of dit ook echt door het vaccin komt. Door de jaren heen komen deze ontstekingen elk jaar 1 tot 10 op de 100 000 voor. En ze gaan als het goed is vanzelf over.

De kans op deze bijwerkingen is echt heel klein, de kans op longcovid (en een heleboel andere ziektes en problemen) is nog groter. En dat is pas echt vervelend. 

Bronnen: 
https://www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie/vragen-achtergronden/bijwerkingen
https://www.cbg-meb.nl/onderwerpen/medicijninformatie-vaccinaties/coronavaccins/comirnaty

 

Met het vaccin bescherm je jezelf en anderen maar deels tegen corona, want het vaccin geeft geen volledige garantie dat je geen corona krijgt. 

Dat klopt, maar je moet het de zin net wat anders formuleren:

Met het vaccin Pfizer bescherm je jezelf voor een groot deel, wel 95%, tegen Corona, het is geen volledige garantie, maar je verkleint de kansen dat je Corona krijgt enorm. Als je jezelf beschermt bescherm je anderen ook, want jij verspreidt het virus minder.

 

Ik zou sowieso niet je keuze gaan baseren op meningen van mensen op dit forum of op internet. Het beste is om het met je huisarts te bespreken als je erg twijfelt. 

*zie reactie NaamNietBekend

 

Groetjes,

Paardebloem

mijn moeder is helemaal tegen het vaccinatie dus ik krijg allemaal filmpjes van bepaalde dingen nu begin je te twijfelen

En waar komen deze video's vandaan?

Op het internet kun je makkelijk in een “echo chamber”,  oftewel een ruimte vol met mensen die allemaal dezelfde opvatting hebben over een bepaald onderwerp, terechtkomen.
Gezien je moeder tegen het vaccineren is, zal ze waarschijnlijk ook niets zien dat zulke vaccins in een goed daglicht zet op bijvoorbeeld Facebook.

In hoeverre die clips ook maar een beeld van de werkelijkheid geven betwijfel ik. Zulke video's worden of voor entertainment gemaakt, of voor ideologische doeleinden.
Veel sociale media zijn namelijk geen plaats waar je echt iets kunt leren.

Als je dan naar iemand moet luisteren, dan kun je beter naar erkende en getrainde onderzoekers luisteren.
Die hebben het ook niet altijd bij het juiste eind, maar hun informatie kun je over het algemeen controleren.
 

Reputatie 1
Badge

Hey :)

Mijn advies is om wel een vaccinatie te nemen, je beschermt jezelf ermee maar vooral andere. Om ervoor te zorgen dat bepaalde ziektes verdwijnen moeten zoveel mogelijk mensen zich laten vaccineren. Ernstige bijwerkingen komen bijna niet voor en Lange verdere klachten zo ik mij daarom ook niet zorgen maken. En praat anders een keer met je moeder over en vraag waarom bij jij tegen vaccineren en houd er een discussie over (en geen ruzie maken). 

Reageer