Meer hulp Meldknop.nl Bel gratis en anoniem 0800 - 0432 of chat
13-18

Stel je vraag aan Ilse en Sanne! Zij overwonnen een eetstoornis.

• 19 augustus 2015
  • 23 reacties
  • 3797 Bekeken

Reputatie 1
Ben jij wel eens onzeker of ontevreden over jezelf? Zijn eten, gewicht en je lichaam zaken die je bezighouden? Vind je het belangrijk wat anderen van jouw lichaam vinden? Ilse en Sanne hebben beiden een eetstoornis overwonnen (anorexia en boulimia) en zij willen graag met jullie in gesprek!

Ilse en Sanne werken nu als ervaringsdeskundigen en zij begeleiden anderen die een eetstoornis hebben en hier iets aan willen veranderen. Zij gaan dan samen op zoek naar oplossingen voor de onderliggende problemen, zoals onzekerheid, onrust, eenzaamheid en angst om de controle te verliezen. Ook geven zij voorlichting op scholen.

Ilse en Sanne van Stichting Eetstoornissen Eindhoven waren op 24 augustus 2015 van 20:00-21:00 aanwezig om jullie vragen te beantwoorden. Helaas is het nu niet meer mogelijk om nieuwe vragen aan hen te stellen.

Dit topic is gesloten

23 reacties

Badge +17
Hoi Ilse en Sanne,

Er is één ding wat ik me afvraag. Mensen lopen tegenwoordig vaak te zeuren dat hun BMI te hoog/laag is. Maar is het zo dat je BMI alles zegt? Er zijn toch wel heel veel andere zaken die echt beïnvloeden of je over- of ondergewicht hebt? Als een vriend of een kennis tegen me zegt dat z'n BMI te hoog is, dan zeg ik vaak dat dat niet meteen betekent dat je overgewicht hebt aangezien het ook nog door veel andere dingen wordt beïnvloedt. Alleen dan reageert hij met dat je BMI wel zeker alles zegt en ja, dan brengt hij me in verwarring. Duss, weten jullie dat? 😉
Hoi Ilse en Sanne,

Als je boulimia hebt, krijg je (vr)eetbuien en spuug je het daarna allemaal eruit. Heeft dit / hoeveel heeft dit invloed op je gebit? En hebben jullie hier problemen mee gehad?

Groetjes,
Hulpjongen
Dag Ilse en Sanne, ik heb een vraag:

Hoe ontstaat een eetstoornis? Ik hoor vaak dat het komt door alle magere modellen en het onbereikbare schoonheidsideaal van tegenwoordig, maar ik weet niet of ik dat moet geloven. Komt het uit onzekerheid of jaloezie of iets dergelijks? En hoe is het bij jullie ontstaan?

Liefs van mij
Hoi allemaal, 

Welkom!
Leuk dat jullie er zijn en al vragen hebben gesteld. We zullen ons eerst even voorstellen. 

Wij zijn beiden werkzaam bij Stichting Eetstoornissen Eindhoven. Sanne heeft anorexia gehad van haar 15e tot haar 27e en Ilse heeft boulimia gehad van haar 19e tot 21e. Allebei hebben we nu geen last meer van onze eetstoornissen. Beide zijn we actief als ervaringsdeskundige binnen de stichting. 

Heb je vragen, stel ze gerust. We staan jullie graag te woord!

Groetjes, 
Sanne en Ilse 
Hoi Ilse en Sanne,

Er is één ding wat ik me afvraag. Mensen lopen tegenwoordig vaak te zeuren dat hun BMI te hoog/laag is. Maar is het zo dat je BMI alles zegt? Er zijn toch wel heel veel andere zaken die echt beïnvloeden of je over- of ondergewicht hebt? Als een vriend of een kennis tegen me zegt dat z'n BMI te hoog is, dan zeg ik vaak dat dat niet meteen betekent dat je overgewicht hebt aangezien het ook nog door veel andere dingen wordt beïnvloedt. Alleen dan reageert hij met dat je BMI wel zeker alles zegt en ja, dan brengt hij me in verwarring. Duss, weten jullie dat? ;)

BMI zegt inderdaad niet alles. Het gaat erom dat jij gelukkig bent met wie je bent. Of je nu overgewicht, ondergewicht of op gewicht bent. Het gaat erom dat je kunt doen wat je wil doen. Sporten, lekker eten. En dat je je niet belemmerd voelt door je gewicht / gedachten aan eten / niet eten. We zijn benieuwd waarom het je zo raakt. 

Vanuit de Stichting geven we altijd mee, dat gewicht / BMI een getal is wat niets zegt over jou als persoon. Binnen de stichting proberen we de focus van het gewicht te verplaatsen, naar de problemen die werkelijk spelen: zoals onzekerheid, controledrang, perfectionisme, gevoelens en gedachtes. Bij ons was het gewicht slechts een controlemiddel om om te kunnen gaan, met alledaagse dingen. Als we afgevallen waren, hadden we een goede dag. En als we aan waren gekomen, hadden we een slechte dag. Als het een slechte dag was, moesten we van onszelf gaan sporten / minder eten / gezonder eten / harder je best doen. Als het niet lukt, voelde je jezelf een mislukking. Ook waren we er de hele dag mee bezig. 

Inmiddels zijn we van onze eetstoornis af en hebben we geleerd om: 
- grenzen aan te geven
- de lat lager te leggen (niet meer elke dag 3x sporten)
- fouten te maken (als iets niet gaat zoals je plant / in gedachten had / een fout maakt, vergaat de wereld niet) en: je kunt ervan leren!
- hulp durven vragen. 
- gevoelens uiten 
- het leven is niet te plannen (het gaat zoals het gaat) 

Met deze voorbeelden willen we graag laten zien dat BMI / gewicht niets zegt, maar dat er veel meer dingen zijn die een rol spelen in hoe jij je voelt en of jij lekker in je vel zit. 
Hoi Sanne en Ilse,

Leuk dat jullie dit willen doen, welkom op het forum! :)

Willen jullie misschien wat vertellen over jullie stap naar hulp/vertellen aan omgeving? 
En wat helpt jullie om lief te zijn voor jezelf? Ik mag dat vaak niet van mezelf, vind het lastig om goed voor mezelf te zorgen.

Groetjes,
Bepositive.
Hoi Ilse en Sanne,

Als je boulimia hebt, krijg je (vr)eetbuien en spuug je het daarna allemaal eruit. Heeft dit / hoeveel heeft dit invloed op je gebit? En hebben jullie hier problemen mee gehad?

Groetjes,
Hulpjongen

Dat heeft zeker invloed op je gebit. Het maagzuur dat telkens in je mond komt bij het overgeven, tast je glazuur aan. Hierdoor ontstaan gaatjes / rotte tanden / tandvleesbloedingen / ontstekingen.

Daarnaast zijn er veel meer lichamelijke klachten, die je kunt oplopen als je een eetstoornis hebt. 
Er zijn lichamelijke en natuurlijk ook psychosociale klachten, zoals eenzaamheid etcetera. 
Voor meer informatie over kenmerken en gevolgen van eetstoornissen zoals anorexia, boulimia of binge eating disorder (BED), verwijzen we je graag naar onze site. 

Ook zie je vaak bij mensen met boulimia dat hun nagels aangetast zijn / wondjes aan de handen, omdat zij steeds hun vinger in de keel steken. Bovendien kan je slokdarm aangetast worden. Mensen met boulimia blijven nog lang de neiging houden om over te geven, ook als zij al lang van hun eetstoornis af zijn. 

Het is overigens een misverstand dat mensen met boulimia altijd overgeven, je kunt ook boulimia hebben zonder over te geven, zoals ik dat had. Voor mij gold dat ik veel ging sporten, om de eetbuiten te compenseren. Op deze manier strafte mezelf eigenlijk. Ik had op dat moment vaak iets anders nodig, zoals rust, een goed gesprek, mijn gevoelens uiten, begrip, lief zijn voor mezelf, juist goed eten (in plaats van snoepen) en structuur. 

Boulimia heeft als kenmerk dat er iets wordt gedaan om eetbuien op te heffen, zoals sporten, overgeven of laxeermiddelen gebruiken. Dit is anders bij binge eating disorder (BED). Bij BED hebben mensen ook eetbuien, maar zij compenseren niet. Deze mensen willen ook heel graag veranderen, maar weten vaak geen andere manier / uitweg om met hun problemen om te gaan. 
Dag Ilse en Sanne, ik heb een vraag:

Hoe ontstaat een eetstoornis? Ik hoor vaak dat het komt door alle magere modellen en het onbereikbare schoonheidsideaal van tegenwoordig, maar ik weet niet of ik dat moet geloven. Komt het uit onzekerheid of jaloezie of iets dergelijks? En hoe is het bij jullie ontstaan?

Liefs van mij

Goede vraag. Voor een eetstoornis is nooit 1 bepaalde oorzaak, maar een verzameling van verschillende oorzaken. Mensen met een eetstoornis zijn vaak perfectionistich, stellen hoge eisen aan zichzelf, zijn onzeker over zichzelf, hebben een gebrek aan zelfvertrouwen en kunnen moeilijk met hun gevoelens omgaan. 
Het beeld van de media met magere modellen en het onbereikbare schoonheidsideaal kan een trigger zijn om een eetstoornis te ontwikkelen, maar is niet DE oorzaak van een eetstoornis. Bij een eetstoornis spelen diepere oorzaken een rol. 
Wij vergeleken onszelf wel veel met andere mensen uit onze omgeving, maar dit was meer uit onzekerheid over onszelf. In onze ogen waren andere mensen altijd beter, knapper, liever, slimmer, slanker en konden zij alles veel beter dan dat we van onszelf vonden. Hierin zie je het perfectionistische karakter van iemand met een eetstoornis terug. 

Bij Ilse is de boulimia ontstaan toen ze op stage was in China en begon met lijnen. Daar miste ze de warmte van het thuisfront en voelde ze zich dik in vergelijjking met anderen. Eenzaamheid en onzekerheid speelden daar een hele grote rol in. Ook de spanning van een eerste stage waar ze niet goed mee om kon gaan speelde een rol. Naast haar stage gunde ze zichzelf geen rust en ging ze na werktijd fanatiek sporten. Zo miste ze veel sociale gelegenheden en de mooie momenten van het leven in een ander land. 
Bij Sanne is de anorexia ontstaan door onzekerheid op school. Ze was heel bang dat ze zou blijven zitten en "dom" gevonden zou worden door haar omgeving. Bovendien zat ze in de puberteit met heel veel veranderingen die daarbij horen en met alle onzekerheden waar ze geen grip op dacht te hebben. Toen klasgenoten gingen lijnen en zij dit ook ging uitproberen merkte ze dat ze daar heel goed in was. Dit gaf een (schijn) positief zelfbeeld en een gevoel van controle. Helaas had ze niet in de gaten dat dit een vals gevoel van controle was, want ze had zelf niet de controle over zichzelf, maar de anorexia nam de controle over van haar leven. 
Badge +1
Hey Ilse en Sanne
Ik heb een vraag ik zelf heb boulimia en wil er graag vanaf komen maar heb
geen idee hoe ik moet beginnen heb super veel geprobeerd hoe zijn
jullie begonnen on er af te komen
Groetjes
Lotte
Hoi Sanne en Ilse,

Leuk dat jullie dit willen doen, welkom op het forum! :)

Willen jullie misschien wat vertellen over jullie stap naar hulp/vertellen aan omgeving? 
En wat helpt jullie om lief te zijn voor jezelf? Ik mag dat vaak niet van mezelf, vind het lastig om goed voor mezelf te zorgen.

Groetjes,
Bepositive.

Tuurlijk willen wij wat vertellen over de stap naar hulp en het vertellen van je probleem aan de omgeving. Dit is een hele moeilijke stap, maar zeker een hele belangrijke omdat het de eerste stap is naar je herstel. Van een eetstoornis afkomen zonder hulp uit je omgeving is eigenlijk niet te doen. Een eetstoornis heb je niet alleen, maar heeft ook invloed op je omgeving. 
Allebei schaamden wij ons erg voor onze eetstoornissen en vonden we het erg moeilijk om aan onze ouders te vertellen. Allebei hadden we het gevoel dat we als dochter gefaald hadden en wilden we onze ouders geen verdriet aandoen. 
Het verschil bij anorexia, boulimia en binge eating is dat je bij anorexia en binge eating aan de buitenkant vaak kunt zien dat er iets aan de hand is. Mensen met anorexia krijgen vaak op den duur ondergewicht waardoor de eetstoornis niet meer te ontkennen is. Hierdoor komt de hulp vaak in eerste instantie van buitenaf. Mensen met anorexia ontkennen vaak heel lang dat er iets met hun aan de hand is en dat ze hulp nodig hebben. Ookal at ik heel weinig en viel ik veel af, dan nog hield ik vol dat er NIKS met mij aan de hand was en ik nergens problemen mee had. Uiteindelijk hebben mijn ouders mij naar de huisarts en de kinderarts gebracht en toen viel er niks meer te ontkennen. 
Bij mensen met boulimia zie je vaak niks aan de buitenkant omdat ze hun eetbuien compenseren door braken/sporten/laxeren/periodes niets eten. Voor de buitenwereld kunnen zij hun eetstoornis veel langer verborgen houden, maar het nadeel is dat mensen uit hun omgeving hierdoor geen hulp aanbieden. Daardoor zijn mensen met boulimia vaak veel eenzamer met hun probleem, blijven ze er langer in hun eentje mee rondlopen en reageert de omgeving vaak verbaasd als ze eenmaal durven te vertellen dat ze een eetstoornis hebben. 

Ilse heeft heel veel hulp gehad bij onze stichting omdat hier wel begrip was, gewicht geen rol speelde, er mensen waren met dezelfde problemen waardoor ze het gevoel had dat ze niet "raar" was. 
Sanne heeft vooral veel hulp van haar ouders gehad. 

Wij vonden het ook heel moeilijk om lief te zijn voor onszelf!
Bij Ilse hielp het om lief voor zichzelf te zijn door te luisteren naar haar lichaam: op tijd rusten, op tijd eten, toegeven aan vermoeidheid. Jezelf iets gunnen en haar successen vieren (bewust stilstaan bij mooie momenten). 
Sanne moest het in het begin vooral hebben vanuit de omgeving om lief te zijn voor zichzelf. Mijn moeder stelde voor mij de grenzen: NU ga je zitten, NU ga je tv kijken. Ik kocht nooit iets leuks voor mezelf omdat ik mezelf dat niet waard vond. Met hele kleine stapjes heb ik geleerd om beter voor mezelf te zorgen en om mezelf iets te gunnen. Zoals bijvoorbeeld een keer op een terrasje zitten met een kopje thee, een keertje van mezelf geen studieboek te moeten lezen maar een gewoon boek lezen, uitslapen... Kortom: met kleine stapjes. 
Hey Ilse en Sanne
Ik heb een vraag ik zelf heb boulimia en wil er graag vanaf komen maar heb
geen idee hoe ik moet beginnen heb super veel geprobeerd hoe zijn
jullie begonnen on er af te komen
Groetjes
Lotte

Wat goed van jezelf dat je van je eetstoornis af wil en durft te komen! Goed dat je ons om hulp en advies durft te vragen, dat is al de eerste stap. 
Wat voor ons geholpen heeft is om te durven praten over je problemen en door om hulp te durven vragen uit onze omgeving. Als je hulp zoekt, zoek dan vooral hulp die zich richt op de acherliggende factoren van een eetstoornis zoals we genoemd hebben bij de reactie bij "TrustMe". 
Het is vooral belangrijk om de focus niet te leggen op je gewicht/BMI of op wat je wel of niet mag eten. Maar wel op het aangaan van sociale contacten en zoek dingen die je leuk vindt om te doen. 
We zien vaak dat mensen hulp zoeken bij een dietiste/voedingsdeskundige, maar dit is niet de hulp die je nodig hebt bij een eetstoornis. 
Bij ons allebei heeft het vooral geholpen om ervaringen uit te wisselen met mensen die ook een eetstoornis hebben (gehad). Hier vind je herkenning, begrip en kun je ervaringen delen. 
Heel veel succes met het overwinnen van je eetstoornis! 
Reputatie 1
Wij willen Ilse en Sanne namens De Kindertelefoon hartelijk bedanken voor het delen van hun kennis en ervaringen!

Jullie kunnen met elkaar in gesprek gaan over de reacties op dit topic, maar een vraag stellen aan Ilse en Sanne is vanaf nu niet meer mogelijk. Dankjewel voor alle goede vragen die jullie gesteld hebben!

Dit was de allereerste editie van het vragenuurtje. Hopelijk zien we jullie terug op een van de volgende edities!

Groetjes,
Moniek
De Kindertelefoon
cool nog meer die anorexia overwonnen hebben.
ik ook :o

-PAboy
Ik heb anorexia
Hallo, dit is misschien raar om te zeggen maar ik ben bang dat ik anorexia aan het 'creëren' ben. Ik ben me altijd bewust van deze 'ziekte' geweest omdat ik mensen kende die dit hadden waardoor ik hun begin proces heb gezien.. Nu zit ik al een tijdje met een heleboel problemen waaronder de operatie van morgen...en door alle onzekerheden steeds ben ik nog onzekerder geworden. En boven al vind ik mezelf gewoon heel dik! Nu eet ik de laatste tijd steeds minder, vaandag is het zelfs zo dat ik maximaal maar 2 dingen mag eten van mezelf. Vandaag heb ik alleen een gezonde smoothie op en 3 'gezonde zelfgemaakte' koekjes. Verder heb ik niks willen eten! Ik heb ook al 3 avonden niet avond gegeten want ik doe alsof ik buikpijn heb en dan hoef ik niet te eten... Maar ik wil deze ziekte niet... Help ik wil geen anorexia wat moet ik doen
Reputatie 1
Hoi Averyy_,

Ilse en Sanne kunnen helaas niet meer op jouw vraag reageren. Zij waren aanwezig tijdens een vragenuur, zie ook de omschrijving van dit topic. Je kan je vraag natuurlijk wel via het forum aan andere forumleden stellen. Wij raden je aan om dan een nieuw topic te starten voor jezelf. Ook kan je je vraag via telefoon (0800-0432) of chat aan De Kindertelefoon stellen.

Hopelijk kunnen wij je op een andere manier helpen!

Groetjes,
Moniek
De Kindertelefoon
Hey, ik ben een meisje van 14 jaar en ben 1.70 lang en weeg 57 kilo.. Ik ben al ongeveer een maandje bezig met afvallen, eten skippen, workouts doen, kcal tellen en ookal ben ik al twee kg afgevallen vind ik mezelf nog veel en veel te dik en zie ik geen verschil.. Ook zit ik in een pro-ana groepschat met een paar andere meiden en bezoek ik best vaak pro-ana sites. Die meiden geven me motivatie en omdat zij precies hetzelfde meemaken kunnen we 'samen' afvallen. Is, wat ik heb, een beginnende eetstoornis of het begin van Anorexia? Ik weet dat pro-ana sites echt vreselijk slecht zijn en ik weet de gevolgen die anorexia kunnen hebben, en dat je er zelfs dood aan kunt gaan.. Daarom ben ik ontzettend bang dat ik uiteindelijk door sla en ik echt anorexia ga krijgen. Alvast super super bedankt als jullie hier op kunnen reageren. xx
Heei,
Ik heb een niet heel erg urgent probleem, maar ik zit er wel een beetje mee...
Mijn probleem is dat na het eten, ik elke keer het gevoel heb dat ik te veel heb gegeten en dat ik het weer uit moet spugen om dunner te worden, of in ieder geval niet aan te komen. Ik heb tot nu toe niet toegegeven aan dit gevoel, maar dat is best wel vermoeiend om te moeten 'vechten' tegen een gevoel of een instinct dat mijn hersenen me geven. Ik hou het nog wel even vol maar ik ben een beetje bang dat het gevoel steeds sterker word en dat ik op een gegeven moment ga toegeven.
Iemand tips? Ik weet dat het niet zo belangerijk probeem is maar het is wel een beetje irritant.
Xx
Hoi Alleenik,

Ilse en Sanne kunnen helaas niet meer op jouw vraag reageren. Zij waren aanwezig tijdens een vragenuur, zie ook de omschrijving van dit topic. Je kan je vraag natuurlijk wel via het forum aan andere forumleden stellen. Wij raden je aan om dan een nieuw topic te starten voor jezelf. Ook kan je je vraag via telefoon (0800-0432) of chat aan De Kindertelefoon stellen.

Hopelijk kunnen wij je op een andere manier helpen!

Groetjes,
Bibi
De Kindertelefoon
Kindertelefoon, zou er nog zoiets georganiseerd kunnen worden?
Hoi Lies123,

Leuk dat je hierom vraagt. Ik zal je vraag doorspelen naar degene die hierover gaat.

Groetjes,

Miralda A, de Kindertelefoon
Badge +2
Hallo allemaal,

Dit topic wordt gesloten omdat het vragenuur niet meer actief is. Je kunt zelf een topic openen als je een vraag of verhaal hebt over dit onderwerp.
Wellicht wordt er in de toekomst opnieuw een vragenuur georganiseerd over een bepaald onderwerp.

Groeten,

De Kindertelefoon
Reputatie 1
Hoi Lies,

Dankjewel voor je reactie! Er zijn regelmatig nieuwe edities van het vragenuur. Kijk maar eens bij de subforums 'Pesten' en 'Relaties en liefde'!

Als er een nieuw vragenuur is dan wordt dat op de website van De Kindertelefoon aangekondigd en kan je dit op het forum zien.

Groetjes,
Moniek
De Kindertelefoon