Vraag

speen 12 jaar

  • 2 February 2022
  • 8 reacties
  • 201 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

hoi allemaal, ik ben 12 jaar oud, en ik gebruik nog steeds een speen. mijn ouders vinden het niet erg, ze willen het juist, maar ik niet meer. het probleem is dat ik het dus waarschijnlijk al te lang heb gebruikt, waardoor ik er maar niet vanaf kom. en mensen pesten me er ook mee, want ik kan dus niet slapen zonder speen, en daarom moest ik hem wel meenemen op schoolkamp. heeft iemand tips?


8 reacties

Blijf gewoon jezelf 

Het boeit niks wat ze denken 

Een beetje zelfvertrouwen is al oké 

BLIJF JEZELF

😀

Reputatie 4
Badge +2

Hey!

Het is inderdaad wel heel erg ongebruikelijk om op je 12e nog een speen te gebruiken. Als je er zelf last van hebt wat wel zo lijkt is het een goed plan om ermee te stoppen. Dit kan lastig zijn omdat je net zoals je verslaafd kan raken aan bepaalde stoffen je ook '’verslaafd'’ kan raken aan bepaalde handelingen. Denk bijvoorbeeld aan nagelbijten of gamen maar ook aan positieve dingen zo kan bijvoorbeeld hardlopen ook verslavend worden!

Ik zou bijvoorbeeld proberen om de nacht van vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag geen speen te gebruiken. Kans is best aanwezig dat je dan slecht slaapt maar dat is niet erg want je hebt geen schoolactiviteiten de volgende dag. Leg bijvoorbeeld gewoon de speen ver buiten je bereik dan kan je hem ook niet uit frustratie pakken. Als het wel goed gaat is het niet nodig zoals met sommigen drugs verslavingen in mindere maten te gaan gebruiken voordat je compleet stopt. Je lichaam kan namelijk prima functioneren zonder je speen alleen je gedachte nog niet. Dus mocht je zaterdag op zondag een goede nachtrust gepakt hebben raad ik je aan voortaan altijd zonder speen te slapen.

Heel veel succes want dit kan heel lastig zijn!

Laat maar weten of je iets aan mijn advies gehad hebt!

Groetjes!

Gewoon met kleine stapjes het proberen af te leren, dan kom je er wel! 

Groeten, anoniem 🍀

Reputatie 7

ik heb het ook gehad, ik heb gewoon het zuig stukje er steeds een stukje verder af geknipt

Reputatie 7
Badge +7

hoi,

ik weet niet hoe ik je kan helpen er van af te komen. Wel adviseer ik je om over te stappen naar een volwassene speen als je dat lukt, een babyspeen is namelijk niet goed voor je tanden.

Reputatie 7

het is inmiddels al gelukt om ervanaf te komen :)

Reputatie 2
Badge

@anoniemx123 

Wat super goed dat het je is gelukt!

Reputatie 7

ja ik ben zelf ook echt superblij!!

Reageer