Vraag

soa

  • 23 June 2019
  • 5 reacties
  • 155 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Stel: je hebt een jaar geleden een jongen gepijpt en hij heeft jou gepijpt. Je hebt geen klachten. Stel dat je er na een paar jaar achter komt dat je toch een soa hebt, is deze dan nog te behandelen?

5 reacties

Heel erg bedankt voor je antwoord!
Een deel van de SOA's kunnen behandeld worden, maar enkele, zoals HIV, zijn niet te behandelen.
Nu in ieder geval nog niet, maar dat maakt het niet beter om het te krijgen.

En met latent bedoel ik inderdaad dat je er later pas klachten van krijgt, of soms niet.
Voor zover ik weet is dat niet echt gebruikelijk bij SOA's, maar bij sommige ziekten kun je een drager zijn.
Oftewel, je vertoont zelf geen symptonen, maar je kunt het wel overdragen.

En om de laatste vraag te beantwoorden:
Ik denk dat je niets opgelopen hebt, omdat je dan onderhand nu wel iets zou merken.
Als je het echt zeker wilt weten, dan zul je een SOA test moeten doen.
Wacht, bedoel je met latent, dat ALS je een soa hebt er sowieso laat van krijgt alleen dat sommige pas laat klachten krijgen? Want ik heb dus meer dan een jaar na de seks geen klachten.
Nee het is meer dat ik het me gewoon afvroeg. Ik heb dus GEEN klachten. Mijn vraag is meer: stel ik heb een SOA, kan ik er dan nog vanaf komen (zoals je zei ligt dat dus aan de soa) om te voorkomen dat als ik seks heb met iemand de soa overdraag. Of kan je de soa na een tijdje niet meer overdragen.
Dat ligt echt aan de SOA.
De ene is dan nog wel te behandelen terwijl de andere al permanente effecten kan hebben.
Voor zekerheid zul je naar je huisarts moeten gaan.
Dan weet je ook wat er exact aan de hand is.
Weet je zeker dat het door die interactie komt?
Redelijk wat ziekten blijven niet zo lang latent, dus dat is nogal opvallend in dit geval.

Reageer