Vraag

Slaaptips bij stress

  • 30 January 2023
  • 9 reacties
  • 79 Bekeken

Reputatie 7
Badge +15

Hoi, 

iemand slaaptips voor bij veel stress?! Ik slaap sinds een tijdje moeilijk in/ en slaap ook heel onrustig…. 
 

ik ken “de algemeen bekende” tips wel al

“op je ademhaling letten” “geen schermen” ect. 
 

maar hebben jullie ook wat andere tips , of zelf ervaring?! Want vlgm ben ik niet de enige tiender *tiener * die last heeft van slaap problemen door stress….

 

 

Mij_Niet_Gezien 


9 reacties

Reputatie 2
Badge +1

Ik heb zelf een chronische slaapziekte gehad dat kwam deels door stress en dat is dat je een maand of meer slecht of niet slaapt. Ik ben er nu vanaf maar waardoor krijg jij deze stress?

Reputatie 7
Badge +15

Hoi @Johnie , 

dankjewel voor je reactie!

de stress is voornamelijk stress van school, en ik lig vaak wekker “heb ik wel genoeg geleerd” soms lukt het me dan te blijven liggen (en dus niet WEER tr gaan leren… ) soms ook niet… dan lig ik om 2u weer in bed… en heb ik stress over het huiswerk èn over dat het weer 2uur is…  

 

Dus dat… fijn dat het bij jou beter gaat met slapen… wat heeft bij jou geholpen?! 
 

 

Mij_Niet_Gezien 

Reputatie 2
Badge +1

(…). Dus dat… fijn dat het bij jou beter gaat met slapen… wat heeft bij jou geholpen?!

Mij_Niet_Gezien 


Heel naar, ik had precies hetzelfde nou 1 ding zal ik doen wat gek klinkt is je klok weghalen zodat je niet weet hoe laat het is zodat dat je niet lastig kan vallen

( hielp bij mij heel erg). Je moet absoluut niet om 2 uur nog gaan leren omdat je stress hebt, dat helpt niet. Wat je kan doen is een Duckie lezen als je gaat slapen ook al is het saai of kinderachtig je wordt er alleen maar moe van en als je daarna niet kan slapen gen verder lezen. Duckie kan ook ander leesbaar iets zijn. Wat je niet moet doen is zorgen maken over dat je niet kan slapen en zeker niet in bed liggen en denken dat je moet gaan slapen. Je moet gwn school ff los kunnen laten door fftjes niet te leren en gwn een planning maken dat hielp ook bij mij. Veel suc6

Reputatie 7
Badge +15

Ik ga vanavond eens mijn wekker wegzetten, en misschien wat lezen…. Bedankt! 
 

Mij_Niet_Gezien 

Reputatie 7
Badge +7

Ja, heb ik ook

Moest laatst nog weer terug naar beneden omdat ik niet kon slapen, had bijna een paniekaanval in m’n bed en trilde enorm…

Als ik stress heb neem ik altijd valeriaan voordat ik ga slapen. 

Ook doe ik vaak wat @Johnie zegt,

Als ik niet kan slapen klap ik mijn wekker omlaag, omdat het een digitale wekker met licht is en dat ook verstorend kan zijn, maar voornamelijk zodat je niet op de tijd let en dingen denkt zoals “ik kan nog maar 6 uur slapen” want dat maakt je alleen maar zenuwachtiger.

En als laatst heb ik oordopjes, daarmee kan ik veilig slapen omdat ze veel geluid blokkeren. Zo hoor ik de waterpomp van mijn vissenaquarium helemaal niet meer als ik ze in heb en is het muisstil. Dat help goed tegen geluidsprikkels voor het geval je snel overprikkeling krijgt.

Reputatie 7
Badge +15

Hi, 

ook jij bedankt @Kamperfoelie6 , 

 

Tja… heb vannacht weer slecht geslapen (helaas) stress… 

ik zal eens kijken wat Valeriaan is… 

 

Mij_Niet_Gezien

Badge

Ik weet niet hoe oud je bent, ik ben zelf 13 jaar en ik kamp al jaaaaren met slaapproblemen. Het voelt alsof mijn hoofd een draaimolen is waar ik niet uit kom. Ik heb sinds een tijdje melatonine, dit kan je kopen bij de kruidvat en helpt mij heel goed. Het ligt aan de hoeveelheid, maar ik neem iedere avond 0,5 tot 1 uur voordat ik naar bed ga 3 kleine pilletjes in, en merk dat ik veel rustiger ben en makkelijker in slaap val. Hopelijk heb je hier iets aan! (Je zou ook eerst pilletjes met alleen rustgevende kruiden kunnen nemen, voor mij hielp dat alleen niet goed genoeg)

Reputatie 7
Badge +15

bedankt voor de tip en de reactie. ik zal het eens gaan proberen! 

 

Mij_Niet_Gezien

Reputatie 3
Badge +1

Hey mij niet gezien,

 

deamon hier , ik snap je helemaal zelf heb ik namelijk ook echt dat ik slecht slaap en soms zelf helemaal niet. Ik weet niet precies hoe erg het in jouw geval is maar je kan natuurlijk altijd naar de huisarts die je dan eventueel slaappillen kan voorschrijven. Zelf heb ik gewoon slaappillen gehaald van lucovitaal, deze werken voor mij ongelofelijk goed om in slaap te komen en optijd wakker te worden. Maar dit kan natuurlijk per persoon verschillen dus mijn advies is probeer een paar verschillende soorten uit. Wat ook goed werkt is om voor het slapen gaan even een 15/30 minuten te gaan lezen dit helpt bij mij ook wel omdat ik er altijd best slaperig van wordt.

 

ik hoop dat je er wat aan heb.

groetjes deamon

Reageer