Vraag

Slaapenloosheid

  • 19 March 2019
  • 2 reacties
  • 59 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hallo
De laatste tijd kan ik heel slecht slapen en ik weet niet hoe dat komt. Een paar redenen zouden kunnen zijn:
  • ik ben verliefd
  • de stress door school
  • mijn moeder zegt dat het zou kunnen liggen aan mijn hormonen dat ik binnenkort ongesteld word
  • of iets anders
Weten jullie misschien wat het zou kunnen zijn en of jullie het ook gehad hebben of hebben jullie tips?

2 reacties

Hoi

Stress zou er inderdaad voor kunnen zorgen dat je slaapkwaliteit daalt. Het kan helpen om voor het slapengaan op te schrijven wat er in je omgaat, en eventueel te mediteren. Er zijn boeken of apps die je hierbij kunnen helpen. Als je hierna nog niet voldoende slaap krijgt, lijkt het me verstandig om eens langs te gaan bij de huisarts. Die heeft vast wat nuttige tips voor je.

Groetjes
Kenshin
Hey!

Het is al een goed begin dat je zelf op zoek probeert te gaan naar redenen van je slaapproblemen.
De dingen die jij aangeeft kunnen inderdaad zeker een reden ervan zijn, en zeker als het een combinatie is!
Het kan ook zo zijn dat door de puberteit (dus ook door hormonen) je natuurlijk slaap-en waakritme wat verschuift.

De tips die Kenshin je meegaf lijken me heel interessante dingen.
Andere tips die je misschien eens kunt proberen:
  • Eet/ drink geen zware of cafeïnehoudende dingen meer 's avonds
  • Kijk niet meer naar schermen, zo'n uur voor je gaat slapen (vanwege 'blauw licht')
  • Je kunt 's avonds mediteren, maar ook iets wat juist vermoeiend (en ontspannend) is zoals sporten
  • Zorg ervoor dat je altijd op hetzelfde uur gaat slapen en opstaat, soms moeilijk, maar heeft blijkbaar een heel goed effect!
  • Maak een vast ritueel voor je gaat slapen, zo weet je lichaam dat het al melatonine kan aanmaken als jij deze dingen doet (zoals dus bv. mediteren).
  • Zorg ervoor dat je kamer zo donker en geluidsvrij mogelijk is, desnoods kun je bv. oordoppen en een slaapmasker kopen
  • Schrijf of typ alles wat in je hoofd zit. Je kunt het houden als dagboek, maar ook meteen weer wissen, zo wis je het zeg maar uit je hoofd
  • Probeer ademhalingstechnieken. één waarvan ik weet dat het goed werkt is deze:
Adem 4 seconden. Hou 7 seconden vast. Adem 8 seconden uit.

Zijn er nog mensen in jouw familie of vriendenkring die slaapproblemen hebben? Je kunt hen zeker eens om tips vragen!

Als je problemen echt heel lang blijven aanhouden, en ze ervoor zorgen dat je problemen krijgt om te functioneren overdag kun je best naar de dokter gaan, maar zo erg hoeft het niet te worden hoor.


Groetjes
Lot

Reageer